۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۱

اقدامات جهادی دستگاه قضا در تعیین تکلیف پرونده‌های معوق/ رسیدگی به بیش از یک میلیون پرونده مسن

[ad_1] خبرگزاری میزان – یکی از برنامه‌های دستگاه قضایی در دوره تحول که مورد تاکید مستمر و مؤکد آیت‌الله رئیسی می‌باشد، رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن است. با اتخاذ سیاست ویژه رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق، علاوه بر رفع اطاله...

اقدامات جهادی دستگاه قضا در تعیین تکلیف پرونده‌های معوق/ رسیدگی به بیش از یک میلیون پرونده مسن

[ad_1]

خبرگزاری میزان – یکی از برنامه‌های دستگاه قضایی در دوره تحول که مورد تاکید مستمر و مؤکد آیت‌الله رئیسی می‌باشد، رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن است.

با اتخاذ سیاست ویژه رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق، علاوه بر رفع اطاله دادرسی، موجودی پرونده‌ها در محاکم کاهش می‌یابند و پرونده‌های رسوبی به نتیجه منتهی می‌گردند که این امر در ارتقاء کیفیت و سرعت رسیدگی به پرونده‌های واصله به دستگاه قضایی و به تبع آن افزایش رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی، کمک شایانی می‌کند.  

دستورالعمل رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آن‌ها

در ۱۰ دی سال ۹۸، دستورالعمل «رسیدگی به پرونده‌های معوق و تعیین تکلیف فوری آن‌ها» از سوی رئیس دستگاه قضا ابلاغ شد. در این دستورالعمل، راهکارهایی برای به حداقل رساندن پرونده‌های مسن در محاکم پیش‌بینی شده بود و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور مکلف به اجرای این راهکارها بودند.

از جمله این راهکارها می‌توان به  «فهرست کردن پرونده‌های معوق و گزارش‌گیری و گزارش‌دهی مستمر در خصوص این پرونده‌ها»، «استفاده از ظرفیت شورا‌های حل اختلاف» ، «شناسایی علل و عوامل اطاله دادرسی در پرونده‌های معوق» ، «صدور ابلاغ مأموریت برای قضات ستادی جهت همکاری با شعب متراکم از پرونده معوق» ، «ایجاد زمینه جهت رسیدگی‌های قضایی به پرونده‌های معوق در خارج از وقت اداری» ، «اعزام معاونین دادستان‌ها به شعب تحقیق و مراجع انتظامی و امنیتی برای بررسی موانع رسیدگی پرونده‌های معوق» و … اشاره کرد.

رسیدگی و تعیین تکلیف بیش از یک میلیون پرونده مسن در سال ۱۳۹۹

اما قوه قضاییه در سال ۱۳۹۹ در زمینه رسیدگی و مختومه کردن پرونده‌های معوق و مسن عملکرد قابل قبولی از خود بر جای گذاشت و طبق اعلام غلامحسین اسماعیلی سخنگوی دستگاه قضا، در سال گذشته، بیش از یک میلیون پرونده مسن از سوی واحدها و مراجع قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت.

آیت‌الله رئیسی، رییس دستگاه قضا، ۱۶ فروردین جاری در نشست شورای عالی قوه قضاییه با شورای قضایی استان‌ها با اشاره به تعیین تکلیف پرونده‌های معوق در دستگاه قضایی در سال ۹۹، گفت: در طی سالی که گذشت همکاران قضایی ما در سراسر کشور به یک میلیون پرونده مسن رسیدگی کردند و همین امر بیانگر آن است که با وجود برخی مشکلات، مجموعه دستگاه قضایی توانایی رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق را دارند.

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به عملکرد برخی از دادگستری‌های کشور در زمینه رسیدگی و تعیین تکلیف پرونده‌های معوق:

کاهش ۷۴ درصدی پرونده‌های مسن در استان یزد

غلامعلی دهشیری، رئیس کل دادگستری یزد در گفتگو با میزان درباره عملکرد این حوزه در رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن گفت: پس از گذشت یکسال از صدور دستورالعمل ریاست قوه‌قضاییه در خصوص تعیین تکلیف پرونده‌های مهم و مسن، رسیدگی جهادی به پرونده‌ها در دستور کار دادگستری استان قزوین قرار گرفت و در یازده ماه ابتدایی سال گذشته شاهد کاهش ۷۴ درصدی پرونده های مسن بوده‌ایم.

مختومه شدن بیش از ۱۷ هزار پرونده معوق در استان مرکزی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی، رئیس کل دادگستری استان مرکزی در گفتگو با میزان، با اشاره به رسیدگی به پرونده‌های قضایی در استان مرکزی، گفت: بررسی و رسیدگی سریع به پرونده‌های قضایی از جمله اولویت‌های دستگاه قضایی استان است لذا بر این اساس در سال گذشته ۲۷۸ هزار پرونده مورد بررسی قرار گرفت و مختومه شد. همچنین از تعداد ۱۹۶۴۱ پرونده معوق به ۱۷۳۱۹ مورد رسیدگی و مختومه شده است.

تعیین تکلیف بیش از هزار پرونده معوق در استان مازندران

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران در گفتگو با میزان، با بیان اینکه در سال گذشته تلاش زیادی برای مختومه کردن پرونده‌های قضایی صورت گرفت، گفت: در همین راستا بیش از ۹۳۳ هزار پرونده قضایی در سال گذشته مختومه شد.همچنین بیش از هزار پرونده معوق نیز در سال گذشته تعیین تکلیف شده است که نشان از اهمیت دستگاه قضایی استان مازندران برای کاهش پرونده‌های قضایی است.

رسیدگی به ۴ هزار پرونده معوق در سیستان و بلوچستان

مهدی شمس‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب مرکز سیستان و بلوچستان در گفتگو با میزان از رسیدگی به ۴ هزار پرونده معوق در استان خبر داد و گفت: هم اکنون آمار پرونده‌های ما در بسیاری از شعب زیر صد پرونده است که همین رسیدگی سریع به کاهش اطاله دادرسی کمک بسیار زیادی کرده و همزمان با پایین آمدن آمار پرونده‌ها کیفیت رسیدگی به پرونده‌ها بسیار افزایش یافته است.

مختومه شدن بیش از ۹ هزار پرونده معوق در دادگستری استان چهارمحال و بختیاری

اقدامات دادگستری استان چهارمحال و بختیاری در زمینه رسیدگی به پرونده‌های معوق منجر به مختومه شدن ۹ هزار و ۶۸۴ پرونده معوق تا پایان بهمن ماه سال گذشه شده است.

۸۳ درصد پرونده‌های معوق استان بوشهر مختومه شد

علی جمادی، رئیس کل دادگستری استان بوشهر در گفت‌وگو با میزان به پرونده‌های معوق اشاره و تصریح کرد: رسیدگی جدی پرونده‌های معوق در تمامی حوزه‌های قضایی در دستور کار قرار گرفت تا جایی که بیشتر از ۸۳ درصد پرونده‌های معوق مربوط به سال‌های قبل تعیین تکلیف و مختومه شدند.

تعیین تکلیف ۷۹ درصد پرونده‌های معوق در دادگستری کرمانشاه

توسلی‌زاده رئیس کل دادگستری کرمانشاه در گفتگو با میزان از تعیین تکلیف ۷۹ درصد پرونده‌های معوق در دادگستری استان کرمانشاه خبر داد و گفت: ۷۹ درصد پرونده‌های معوق تا پایان بهمن ماه سال گذشته به سرانجام رسیده است و مابقی در اجرای احکام کیفری و مدنی در حال انجام است.

کاهش ۹۰ درصدی پرونده‌های معوق در دادگستری استان قزوین

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قدرتی، رئیس کل دادگستری قزوین  در گفتگو با میزان گفت: از ابتدای صدور دستورالعمل کاهش پرونده‌های معوق از سوی ریاست قوه قضائیه، دادگستری استان قزوین موفق شد از ۱۲۹۱۰ پرونده به بیش از ۱۱۵۰۰ پرونده رسیدگی و نسیت به آن تعیین تکلیف نموده و شاهد کاهش ۹۰ درصدی این پرونده‌ها هستیم.

کاهش ۹۶ درصدی مختومه شدن پرونده‌های مسن در استان کردستان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسینی، رئیس کل دادگستری کردستان در گفتگو با میزان با اشاره به مختومه کردن پرونده‌های قضایی در استان کردستان، گفت: تعداد ۲۷۹۱۹ فقره پرونده معوق و مسن در سال گذشته مختومه شده است یعنی بیش از ۹۶ درصد به نسبت مدت مشابه آن در سال ۹۸، کاهش یافته است.

انتهای پیام/

[ad_2]

Source link

مطالب مرتبط

آخرین اخبار