۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۹

افزایش شدید سالمندان بدون همسر به خصوص در زنان/ مناطق ۲،۴ و ۵ دارای بیشترین سالمند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ حمید صاحب در خصوص وضعیت جمعیت سالمندان در تهران، گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال ایران حدود ۱۰.۷۱ درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به ۹.۲ میلیون نفر است و از سال ۵۵ تا ۹۸...

افزایش شدید سالمندان بدون همسر به خصوص در زنان/ مناطق ۲،۴ و ۵ دارای بیشترین سالمند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛ حمید صاحب در خصوص وضعیت جمعیت سالمندان در تهران، گفت: در حال حاضر جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال ایران حدود ۱۰.۷۱ درصد از جمعیت کشور یعنی نزدیک به ۹.۲ میلیون نفر است و از سال ۵۵ تا ۹۸ یعنی طی ۴۳ سال جمعیت سالمندی ایران از ۵ به ۱۰ درصد رسیده و سپس در یک شتاب منحصر به فرد جهانی تنها طی ۲۲ سال یعنی تا سال ۱۴۲۰ مجددا جمعیت سالمندی دو برابر و به ۲۰ درصد می‌رسد.

وی با بیان اینکه استمرار این رشد باعث عبور جمعیت سالمندان ایران از یک سوم جمعیت کشور در دهه ۱۴۳۵ الی ۱۴۴۵ یعنی حدود ۳۵ میلیون نفر خواهد شد، ادامه داد: کشور ایران تا چند دهه سالخوردگی جمعیتی را تجربه خواهد کرد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه بر اساس آخرین سرشماری انجام شده در سال ۹۵، جمعیت سالمندان شهر تهران معادل ۱۰.۵ درصد جمعیت کل است، گفت: بر اساس جمعیت سالمندان مناطق ۲۲ گانه، مناطق ۲، ۵ و ۴ دارای بیشترین جمعیت سالمندان هستند.

راه‌اندازی مراکز آموزش و نگهداری سالمندان

ایجاد مراکز فرآهنگ برای سالمندان

صاحب با بیان اینکه با توجه به سالمند شدن جمعیت در کشور و به خصوص در شهر تهران باید در راستای ارتقاء سلامت اجتماعی مشارکت و نشاط سالمندان تلاش کنیم، عنوان کرد: در اداره کل سلامت شهرداری تهران برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی مختلفی را برای سالمندان برگزار کردیم که یکی از آنها برگزاری رقابت‌های نشاط سالمندی با شعار «سالم پیر شویم» بود که در آن ۱۲۰۰ تیم متشکل از سالمندان بالای ۶۰ سال در مسابقات شرکت کردند. همچنین برپایی بازارچه توانمندی‌های سالمندان و راه اندازی مراکز آموزشی و نگهداری در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران  با بیان اینکه راه اندازی مراکز روزانه مراقبت سالمندی در راستای ارتقای سلامت و نشاط سالمندان با نام فرآهنگ (فرای آهنگ زندگی) در مناطق ۲۲ گانه در دستور کار اداره کل سلامت شهرداری قرار دارد،  گفت: مراکز فرهنگی ویژه سالمندان با هدف افزایش استقلال و ارتقاء کیفیت زندگی سالمندان شهر تهران و همچنین افزایش و بهبود کیفیت خدمات و مراقبت‌های جامع و یکپارچه سلامت سالمندان، ارتقاء مهارت‌های فردی و اجتماعی متناسب با نیازهای سالمندان و کاهش انزوای اجتماعی سالمندان طراحی شده است که در هفته سالمند مرکز فرآهنگ منطقه ۲۱ افتتاح خواهد شد.

صاحب با بیان اینکه در پژوهشی که وزارت بهداشت در سطح ملی در مورد سلامت سالمندان در کشور در سال گذشته انجام داده، افزود: بیشترین ریزفاکتورهای سلامت سالمندان و شرایط سالمندان با ریسک بالا شناسایی شده است که ما در این مراکز فرآهنگ نیز در نظر داریم که این اطلس سلامت را سرلوحه کار خود قرار داده و برنامه ریزی‌ها بر اساس آن انجام خواهد گرفت.

وی با اشاره به به صدا درآمدن زنگ هشدار سالمندی در تهران گفت: تغییر از شبکه خانوادگی و فامیلی گسترده اما متمرکز در یک محله به خانوارهای هسته‌ای در آپارتمان‌های کوچک و پراکنده سبب شده که ما با افزایش شدید سالمندان تنها و یا کاهش شدید اطرافیان یک سالمند به دلایلی مانند کاهش تعداد فرزندان خانواده‌ها که معمولا این تعداد فرزندان به یک یا دو فرزند تقلیل یافته است و یا نداشتن فرزند برسیم.

افزایش شدید سالمندان بدون همسر به خصوص در زنان

صاحب با بیان اینکه علاوه بر نداشتن فرزند و یا تک فرزندی سالمندان، شاهد افزایش تعداد سالمندان تنها که دچار تجرد قطعی هستند نیز مورد توجه است، اظهار کرد: این سالمندان بدون همسر هستند که یا اساسا ازدواج نکردند و یا همسر خود را بنا به دلایلی از جمله طلاق یا فوت از دست داده‌اند.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران با بیان اینکه قطعا شاهد افزایش شدید سالمندان تنها یا بدون همسر به ویژه در زنان سالمند در دو دهه آینده خواهیم بود، گفت: این در حالیست که با توجه به ارزش‌های فرهنگی و مذهبی جامعه ما و نیز محدودیت‌های شدید زیرساختی و نیز کمبود ظرفیت در مراکز نگهداری ـ اقامتی، مشکلات فراوانی در مراقبت غیر رسمی خانواده و اجتماع محور سالمندان در دو دهه آینده ایجاد خواهد شد که نیاز است مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار