۱۸:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۱۸

افزایش دامنه اعتراضات در عراق همزمان با قطعی مکرر برق و افزایش شدید دمای هوا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،دولت پیشبرد امور عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» و گروه‌های سیاسی با نگرانی عمیق به این تظاهرات و احتمال گسترش و سرایت آن به دیگر شهرها نگاه می‌کنند، به نظر می‌رسد اوضاع مشخ...

جزئیات طرح اخیر نمایندگان مستقل عراق

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر ANDISHEMOASER News Agency،دولت پیشبرد امور عراق به ریاست «مصطفی الکاظمی» و گروه‌های سیاسی با نگرانی عمیق به این تظاهرات و احتمال گسترش و سرایت آن به دیگر شهرها نگاه می‌کنند، به نظر می‌رسد اوضاع مشخصا در بصره متشنج است و همزمان با افزایش رطوبت و گرمای هوا، صاحبان مولدهای برق به بهانه‌های مختلف از جمله عدم تامین سوخت تخفیف‌دار از سوی دولت و یا خرابی در نتیجه کار کردن مداوم مولدها از برق‌رسانی منظم به شهروندان سرباز می زنند.

قطع مسیرهای مواصلاتی و تظاهرات پراکنده

روز یکشنبه و دوشنبه این هفته معترضان مسیر اصلی میان بغداد و استان ذی قار را مسدود کردند همچنین جاده بغداد-دیالی نیز وضعیت مشابهی داشت و استان نجف، بابل، الدیوانیه و بابل هم شاهد تظاهرات شبانه در پی کاهش برق‌رسانی به تنها ۸ ساعت در شبانه روز بود.

در همین رابطه، یکی از مسئولان دولت عراق به العربی الجدید گفت: هیات دولت کمیته اضطراری برای بررسی نحوه مقابله با بحران انرژی همزمان با آغاز فصل تابستان تشکیل داده است همچنین کاهش تحویل گاز ایران به نیروگاه‌های تولید برق در نتیجه عدم پرداخت هزینه آن دلیل افزایش قطعی برق است.

این مسئول عراقی که نخواست نامش عنوان شود، گفت: مشکل در تحریم‌های امریکا بر ایران نهفته است که به عراق اجازه نمی‌دهد مطالبه گازی ایران به مبلغ یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار را به دلار پرداخت کند لذا اکنون بغداد در تلاش برای اقناع تهران به منظور پرداخت این بدهی‌ها با دینار یا یورو است به خصوص که امریکا با ارائه استثنا به عراق برای پرداخت مطالبات مالی ایران به دلار مخالفت کرده است.

وی گفت: تداوم این بحران می‌تواند به گسترش دامنه اعتراضات و سرایت آن به شهرهای مختلف منجر شودغ امری که بر پیچیدگی صحنه سیاسی عراق خواهد افزود.

ایران صادرات گاز به عراق را کاهش داد

از سوی دیگر، «احمد العبادی»، سخنگوی وزارت برق عراق به العربی الجدید گفت: دلیل کاهش ناگهانی برق رسانی به شهروندان به قطع صادرات روزانه ۵ میلیون مترمکعب گاز از سوی ایران باز می گردد و این امر تاثیر بسیاری بر روند برق‌رسانی به شهرها و استان‌های مختلف گذاشته است.

العبادی افزود: توقف صادرات گاز ایران به دلیل بدهی‌ها بوده است و ما در حال رایزنی با آنها برای ازسرگیری صادرات گاز همزمان با افزایش شدید دمای هوا هستیم.

وی تصریح کرد: عراق برای راه‌اندازی نیروگاه‌های تولید برق کاملا به گاز ایران وابسته است و هر گونه کمبود گاز تاثیر پررنگی در برق رسانی به شهروندان خواهد داشت به خصوص در فصل تابستان که با افزایش دمای هوا مصرف برق نیز افزایش می یابد.

سخنگوی وزارت برق عراق درباره تظاهرات مردمی در اعتراض به قطعی برق گفت: وزارت برق از مضیقه و دشواری شرایط شهروندان همزمان با افزایش دما آگاه است و به جد در تلاش است تا ساعات برق رسانی را طی مرحله آتی افزایش دهد همچنین تظاهرات حق مشروع مردم است و ما برای تامین سریع مطالبات آنها تلاش می کنیم.

پرونده برق یکی از مهمترین مشکلات خدماتی است که مردم عراق از زمان حمله امریکا در سال ۲۰۰۳ میلادی با آن دست به گریبان هستند و علیرفغم هزینه بیش از ۴۱ میلیارد دلار طی ۱۸ سال گرشته اما شهرهای مختلف عراق همچنان با قطعی طولانی مدت برق در فصل تابستان رنج می برند.

آفت فساد دامنگیر در نهادهای دولتی به همراه مشکلات خارج از کنترل دولت از جمله کاهش سطح آب دو رود دجله و فرات، توقف برخی نیروگاه‌های تولید برق آبی، عملیات تروریستی علیه تاسیسات برقی و نیز افزایش سالانه تقاضای برق به مقدار دو هزار مگاوات از دلایل تداوم بحران انرژی در عراق است.

در همین رابطه، «علی شداد»، عضو پارلمان عراق اظهار داشت: افکار عمومی به دلیل کاهش خدمات عمومی از جمله در حالت غلیان به سر می برند و احتمال ازسرگیری تظاهرات و قطع مسیرهای مواصلاتی وجود دارد.

شداد در ادامه نسبت به تداوم بحران برق در فصل تابستان و سرایت تظاهرات گسترده به دیگر شهرا از جمله بغداد هشدار داد و از دولت عراق خواست تعامل فوری برای حل این پرونده پیش از خارج شدن کنترل اوضاع داشته باشد.

«مناف الموسوی»، از چهره‌های سیاسی نزدیک به جریان هم با بیان اینکه احتمال گسترش تظاهرات طی روزهای آتی وجود دارد، گفت: موج جدید تظاهرات می‌تواند از مطالبات خدماتی به سیاسی تبدیل شود همانند اکتبر سال ۲۰۱۹ میلادی که شعارهای خدماتی به مطالبات سیاسی تغییر یافت و کشور شاهد بزرگترین موج تظاهرات مردمی پس از سال ۲۰۰۳ میلادی بود.

در مقابل، «غالب الدعمی»، کارشناس سیاسی عراقی اظهار داشت: تظاهرات مردمی در مقطع کنونی مساله‌ای است که هر سال با کاهش برق رسانی و افزایش دمای هوا تکرار می شود اما برخی گروه‌های سیاسی با هدف تخریب دولت یا رقبای خود از آن سوء استفاده خواهند کرد.

الدعمی در پایان اظهار داشت: بدون تامین مطالبات معترضان نمی توان تظاهرات مردمی را متوقف کرد لذا دولت باید سریعا پیش از شدت یافتن موج تظاهرات و سرایت آن به دیگر مناطق مشکل برق را حل کند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار