۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۱

اعمال روز و شب اول ماه رجب / نماز شب اول ماه رجب + فیلم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،اعمال روز و شب اول ماه رجب / نماز شب اول ماه رجب ماه رجب یکی از ماه‌های پر خیر و برکت مسلمانان محسوب می‌شود. سالروز ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام در ابتدای این روز و نیز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌...

فضائل ماه رجب اعمال ماه رجب

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،اعمال روز و شب اول ماه رجب / نماز شب اول ماه رجب

ماه رجب یکی از ماه‌های پر خیر و برکت مسلمانان محسوب می‌شود. سالروز ولادت امام محمد باقر علیه‌السلام در ابتدای این روز و نیز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام در اواسط این ماه، جلوه‌ای دیگر به این ایام نورانی بخشیده است. رسول خدا صلی الله علیه و آله در فضیلت این ماه فرمود «رَجَبٌ شَهرُ اللّه ِ الأصَبُّ یَصُبُّ اللّه ُ فِیهِ الرَّحمَهَ عَلى عِبادِهِ؛ رجب، ماه خداست؛ در این ماه رحمت خود را بربندگانش فرو مى ریزد.» (عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۲، ص۷۱) از این جهت  خود آن حضرت نسبت به پاسداشت این ماه شریف اهتمام ویژه‌ای به خرج می‌دادند و اطرافیان خویش را دعوت به تعظیم و تکریم ماه رجب می‌کردند.

ابن‌عباس نقل می‌کند هنگامی که ماه رجب فرا می‌رسید رسول خدا صلى الله علیه و آله مسلمانان را دور خود جمع مى‌کرد و برایشان خطبه مى‌خواند و مى‌فرمود: اى مسلمانان، ماه بزرگ و مبارکى بر شما سایه افکنده است؛ این ماه، ماه فرو ریزنده است. خداوند در این ماه رحمت خود را بر بندگانش فرو مى‌ریزد، مگر آن که بنده‌اى مشرک یا پدید آورنده بدعتى در اسلام باشد. أَیُّهَا الْمُسْلِمُونَ قَدْ أَظَلَّکُمْ شَهْرٌ عَظِیمٌ مُبَارَکٌ وَ هُوَ شَهْرُ الْأَصَبِّ یَصُبُّ فِیهِ الرَّحْمَهَ عَلَى مَنْ عَبَدَهُ إِلَّا عَبْداً مُشْرِکاً أَوْ مُظْهِرَ بِدْعَهٍ فِی الْإِسْلَامِ

اما اعمالی که برای شب و روز اول این ماه در کتب ادعیه بیان شده، به شرح ذیل است:

 اعمال شب اول ماه رجب

۱. در نقلی آمده که وقتی پیامبر اکرم(ص) هلال رجب را مى‌‏دید این دعا را می‌خواند: «اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِى رَجَبٍ وَ شَعْبَانَ وَ بَلِّغْنَا شَهْرَ رَمَضَانَ وَ أَعِنَّا عَلَى الصِّیَامِ وَ الْقِیَامِ وَ حِفْظِ اللِّسَانِ وَ غَضِّ الْبَصَرِ وَلا تَجْعَلْ حَظَّنَا مِنْهُ الْجُوعَ وَ الْعَطَشَ.»
۲ـ غسل
نبّی مکرم اسلام (ص) می‌فرماید: هر کس ماه رجب را درک کند و اول و وسط و آخر آن ماه را غسل کند، از گناهان خود پاک می‌شود مانند روزى که از مادر متولد شده است.
۳ـ زیارت امام حسین (ع)
۴ـ نماز مخصوص شب اول ماه رجب: بعد از نماز مغرب ۲۰ رکعت، یعنی ۱۰ تا نماز دو رکعتی بخواند.
۵-بعد از نماز عشاء مستحب است دو رکعت نماز خوانده شود:
در رکعت اول حمد، یک مرتبه سوره «انشراح» و سه مرتبه سوره توحید.
در رکعت دوم حمد، یک مرتبه سوره «انشراح»، یک مرتبه سوره توحید و ناس و فلق خوانده شود.
بعد از نماز، سى مرتبه لا إِلَهَ إِلا اللهُ بگوید و سى مرتبه صلوات بفرستد تا خداوند گناهان او را بیامرزد مانند روزى که از مادر متولد شده است.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار