۰۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵

اعتراض دانشجویان امیرکبیر به استفاده از سامانه «امن آزمون»

اعتراض دانشجویان امیرکبیر به استفاده از سامانه «امن آزمون» شورای صنفی مرکزی دانشگاه امیرکبیر در نامه ای به مسولان دانشگاه، ضمن مخالفت دانشجویان با سامانه امن آزمون، آن را اجرای عدالت نمایشی برای رفع تکلیف و نقض حریم خصوصی دانشجویان دانستن...

اعتراض دانشجویان امیرکبیر به استفاده از سامانه «امن آزمون»

اعتراض دانشجویان امیرکبیر به استفاده از سامانه «امن آزمون»

اعتراض دانشجویان امیرکبیر به استفاده از سامانه «امن آزمون»

شورای صنفی مرکزی دانشگاه امیرکبیر در نامه ای به مسولان دانشگاه، ضمن مخالفت دانشجویان با سامانه امن آزمون، آن را اجرای عدالت نمایشی برای رفع تکلیف و نقض حریم خصوصی دانشجویان دانستند.

به گزارش خبرنگار مهر، شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر به مسئولان ذیربط دانشگاه در خصوص استفاده از سامانه موسوم به «امن آزمون» نامه‌ای نوشتند. این نامه در امتداد پیگیری‌های حضوری و مکاتبات دیگر شورای صنفی در راستای مخالفت با استفاده از این سامانه تنظیم شده است.

شورای صنفی همچنین اعلام کرده، در کارزار اعتراض به این سامانه، حدود ۱۴۰۰ امضا جمع‌آوری شده که برای مدیران دانشگاه ارسال شده است.

متن نامه به شرح زیر است؛

احتراماً پیرو مکاتبات و ارتباطات واسطه‌ای و مستقیم قبلی شورای صنفی در خصوص استفاده از سامانه جدید دانشگاه، موسوم به «امن آزمون»، لازم است بار دیگر مواضع شفاف دانشجویان و شورای صنفی را بیان کرده و پیشنهاداتی هر چند تکراری به آن ریاست و معاونت محترم تقدیم شود.

۱. با استناد به متن صریح ماده ۳۶ حقوق شهروندی که اذعان دارد «حق هر شهروند است که حریم خصوصی او محترم شناخته شود. محل سکونت، اماکن و اشیا خصوصی و وسایل نقلیه شخصی از تفتیش و بازرسی مصون است؛ مگر به حکم قانون، این تشکل و عموم دانشجویان، دستورالعمل اجرایی سامانه موسوم به «امن آزمون» را واضحاً در مقابل این بند ارزیابی می‌کنند».

۲. با استناد به متن صریح ماده ۳۷ حقوق شهروندی که اذعان دارد «تفتیش، گردآوری، پردازش، به‌کارگیری و افشای نامه‌ها اعم از الکترونیکی و غیرالکترونیکی، اطلاعات و داده‌های شخصی و نیز سایر مراسلات پستی و ارتباطات از راه دور نظیر ارتباطات تلفنی، نمابر، بی‌سیم و ارتباطات اینترنتی خصوصی و مانند اینها ممنوع است؛ مگر به موجب قانون شورای صنفی و دانشجویان، تمامی دسترسی‌های مورد درخواست در این سامانه را به عنوان ناقض صریح این ماده شناسایی می‌کند».

۳. با استناد به متن صریح ماده ۳۸ حقوق شهروندی که اذعان دارد «گردآوری و انتشار اطلاعات خصوصی شهروندان جز با رضایت آگاهانه یا به حکم قانون ممنوع است و با پشتوانه امضای حدود ۱۴۰۰ نفر از دانشجویان معترض که به پیوست این نامه تقدیم حضورتان شده است؛ واضحاً اعلام می‌دارد که رضایت هیچ‌کس از دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر نسبت به گردآوری و انتشار داده‌های شخصی آنان جلب نشده است و هرگونه اقدام دانشگاه نسبت به ایجاد فشار برای گردآوری داده‌های مذکور برخلاف قانون قلمداد می‌شود».

۴. با در نظر گرفتن جوانب دیگر امر و فارغ از مسائل حقوقی، این سامانه هر چند که در سایر دانشگاه‌ها چه در ایران و چه در خارج از ایران مورد استفاده قرار گرفته باشد، مُهر تائیدی بر ناکارآمدی سیستم نظارت و دانشگاه مجری است که در پیگیری و احقاق حقوق و عدالت آموزشی، از راه‌های متعارف عاجز مانده است و اکنون روی به شیوه‌هایی آورده که به وضوح حرمت روابط استاد دانشجویی را هتک کرده، صداقت دانشجو و توانایی استادان در مدیریت کلاس‌ها را زیر سوال برده و در پی اجرای یک عدالت نمایشی برای رفع تکلیف است.

۵. مورد دیگری که مغفول مانده زیرساخت‌های مورد نیاز از طرف دانشجویان برای اجرای این سیستم است. بر اساس دسترسی‌های مورد استفاده در این سامانه و استاندارد توصیه شده برای انتقال اطلاعات، یک ارتباط اینترنتی پایدار و با سرعت آپلود حداقل ۳‌مگابیت بر ثانیه مورد نیاز است. همچنین حداقل یک لپ‌تاپ در سناریوی یک دستگاه و یک گوشی هوشمند لزوماً اندرویدی به انضمام یک لپ‌تاپ در سناریوی دو دستگاه نیاز است. در کنار این موارد همچنین طبیعی است که نیاز است برق دانشجو هم پیوسته وصل باشد. آیا شما به عنوان اولیای امر می‌توانید تضمین دهید تمامی دانشجویان به این موارد دسترسی دارند؟

۶ پیشنهاد شورای صنفی که بارها قبلاً مورد ذکر قرار گرفته است. دیدگاه دانشگاه نسبت به مسئله تقلب در آزمون همواره دیدگاه آفندی بوده و تقلب را به عنوان یک حقیقت پذیرفته و فقط در پی آن است که در این پروسه تقلب در آزمون‌ها دست‌انداز ایجاد کند که البته این مورد، در سامانه امن آزمون منجر به ایجاد هزینه‌های گزاف برای دانشجویان دیگر هم شده و کاملاً غیرعقلانی است.

پیشنهاد تکراری ما تغییر دید آفندی به دید پدافندی است. به این ترتیب که به جای حمله به پروسه تقلب در امتحانات، به انگیزه تقلب حمله کرد که دیگر پروسه‌ای برای تقلب وجود نداشته باشد. پیشنهاد قطعی ما که از حمایت حداکثری دانشجویان و اساتید هم برخوردار است، استفاده از سیستم ارزیابی کیفی است که حاضریم دلایل خود و ارتباط این پیشنهاد با تقلب در آزمون‌ها را به صورت کامل تشریح کنیم. یادآور می‌شود مسئله‌ای به این مهمی در ترم گذشته با جواب‌هایی از قبیل وقت نیست / نمی‌توانیم برنامه‌نویسی پورتال را عوض کنیم و …» توجیه شد اما ما بر این باوریم که آن مدیریت محترم نگرانی‌های دانشجویان و اساتید محترم را درک می‌کنند.

در نهایت بار دیگر تأکید می‌شود مخالفت و اعتراض کامل دانشجویان و شورای صنفی نسبت به این سامانه کماکان پابرجاست و از هرگونه اقدام جهت احقاق حقوق بدیهی دانشجویان و بازگرداندن حریم از دست رفته دانشجویان دریغ نخواهیم کرد.

شورای صنفی مرکزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر

مهر

مطالب مرتبط

آخرین اخبار