۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۲

اظهارات ضد و نقیض در مورد سرمربی تیم ملی هندبال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تیم ملی هندبال کشورمان پس از کسب سهمیه جهانی در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب عنوان چهارم این رقابت‌ها، «مانوئل مونتایا فرناندز» سرمربی اسپانیایی خود را از دست داد تا بار دیگر فدراسیون هندبال به دنبا...

اظهارات ضد و نقیض در مورد سرمربی تیم ملی هندبال

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، تیم ملی هندبال کشورمان پس از کسب سهمیه جهانی در مسابقات قهرمانی آسیا و کسب عنوان چهارم این رقابت‌ها، «مانوئل مونتایا فرناندز» سرمربی اسپانیایی خود را از دست داد تا بار دیگر فدراسیون هندبال به دنبال یک مربی با کیفیت باشد.

بازیکنان تیم ملی هم قبل از برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا و پس از بازگشت از عربستان در خصوص کیفیت این مربی اسپانیایی نظرهای بسیار مثبتی داشتند و همواره عنوان می‌کردند که تیم ملی با این مربی می‌تواند احیا شود که البته این موضوع در مسابقات قهرمانی آسیا به واقعیت تبدیل شد.

برای مثال «مهرداد صمصامی» در مصاحبه‌ای در مورد فرناندز عنوان کرده بود که “نباید از عملکرد فنی فرناندز در کسب این سهمیه جهانی غافل شویم. در بین مربیان خارجی که به ایران آمده‌اند، او جزو مربیانی بود که نه تنها دانش فنی خوبی داشت، بلکه بازیکنان هم با جان و دل برایش بازی و تمام دستوراتش را در زمین پیاده می‌کردند. فرناندز از نظر فنی و همچنین اخلاقی فردی بسیار حرفه‌ای بود و در لحظات حساس بازی‌های مختلف کارهایی کرد که همه به چشم دیدند. واقعا برایم عجیب است که برخی کارشناسان ادعا می‌کنند که از فرناندز چیز فنی ندیدند؛ چرا که من به عنوان بازیکن فهمیدم او در لحظات حساس چه اقدامات خوب و موثری انجام می‌دهد.”

محمد غلامی نیز در گفت‌وگویی بیان کرده بود که “فرناندز نقش اصلی را در این جریان داشت و یکی از ستون‌های اصلی ما برای جهانی شدن بود. او تلاش زیادی می‌کرد و آنالیزهای خوبی از تیم‌ها داشت. این مربی همه چیز را قبل از مسابقه به ما می‌گفت و می‌دانستیم در بازی دقیقاً چه کاری باید انجام دهیم. همین مسئله باعث شد به نتیجه مورد نظرمان برسیم. او مثل پدر کنار همه بچه‌ها بود و از ما حمایت می‌کرد، همین موضوع باعث شد تا هر روز تیم قوی‌تر و یکدل‌تر باشد. حتی در یکی دو بازی از حریف عقب بودیم، اما توانستیم به پیروزی برسیم.”

البته فدراسیون هندبال نیز پس از انتخاب فرناندز برای هدایت تیم ملی به خوبی می‌دانست که این مربی چه جایگاهی در هندبال جهان دارد. «علیرضا پاکدل» رییس فدراسیون در نشست خبری معارفه این مربی گفته بود: کارنامه و رزومه کاری مانوئل مونتایا فرناندز مشخص است. بسیاری از مربیان بزرگ حال حاضر هندبال جهان شاگردان وی بوده‌اند.

اما حالا «کیوان صادقی» مدیرفنی تیم ملی هندبال در مصاحبه‌ای به انتقاد از عملکرد فرناندز پرداخته و معتقد است که این مربی اسپانیایی مربی تراز اولی در دنیا نیست. البته اینجا سوال پیش می‌آید که اگر او مربی تراز اولی نبوده، پس چرا صادقی با این شخص کار کرده است؟

مدیرفنی تیم ملی هندبال در اظهارات خود گفته است که “ما می‌توانستیم مدال برنز هم کسب کنیم و روی سکو برویم اما در بازی رده‌بندی ضعف‌هایی در کوچینگ(بحث مربیگری) وجود داشت که باعث شد مقابل عربستان مغلوب شویم. او زحمات زیادی کشید اما اشتباهات فرناندز باعث شد نتوانیم روی سکو برویم. خیلی راحت می‌شد به مقام سوم برسیم که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. ضمن اینکه با مربی ایرانی هم می‌توانستیم این سهمیه را بگیریم. فرناندز در ظاهر با دستیارانش مشورت می‌کرد اما این مشورت‌ها تاثیری در تصمیمات او نداشت. به نظر من انتخاب مربی خارجی برای تیم ملی بزرگسالان اشتباه است.”

این در حالی است که صادقی در مصاحبه‌ای در گذشته عنوان کرده بود که “هدف اصلی ما رسیدن به مراحل پایانی و کسب سهمیه رقابت‌های جهانی است، چه پنجم شویم به‌عنوان تیم پنجم سهمیه بگیریم و چه به‌عنوان اولی برسیم، کسب سهمیه رقابت‌های جهانی مدنظر همه قرار دارد. در مجموع من فکر می‌کنم اگر بتوانیم جزو چهار تیم اول باشیم، به نظرم کار فوق‌العاده‌ای کرده‌ایم.”

البته صادقی در مورد نارضایتی فرناندز از امکانات نیز مصداق هایی آورده که خواندن آن خالی از لطف نیست. او در این خصوص گفته است که “نمی‌توانست بپذیرد بازیکنان در ظروف یکبار مصرف غذا بخورند یا اینکه فقط یک نوع غذا سرو شود.”

اما اوج صحبت‌های صادقی در مورد فرناندز در مصاحبه‌اش به این جمله تعلق دارد که “مانوئل مربی تراز اولی نبود. فرناندز سابقه سرمربیگری در برخی تیم‌ها را داشته اما در قطر آنالیزور بود.” بدون شک هیچ کسی در هندبال ایران و دنیا نمی‌تواند این گفته را قبول کند و آن را منطقی بداند چرا که فرناندز به گفته خود فدراسیون یکی از مربیان تراز اول دنیا بوده اما حالا چطور می‌شود که این مربی به انتقاد از این سرمربی اسپانیایی پرداخته است؟!

فرناندز هر کاری هم که نکرده باشد، توانسته سهمیه جهانی را برای ایران به ارمغان بیاورد؛ سهمیه‌ای که برای ایران دست‌نیافتنی بود. بدون شک تاثیر او بر تیم ملی بر هیچ کارشناسی پوشیده نیست اما باید دید هدف این اظهارات از سوی مدیر فنی تیم چه بوده است.

 

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط