۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹

اسرا و روش پیشوای اسلام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، لشکر اسلام در جنگ با قبیله طی، پیروز شدند و اسرای قبیله را به مدینه آوردند. در میان اسیران، دختر زیبا و فصیحی بود که در حضور رسول اکرم (ص) آغاز سخن کرد و گفت: اگر مصلحت بدانید مرا آزاد کنید و خود ...

اسرا و روش پیشوای اسلام

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،

لشکر اسلام در جنگ با قبیله طی، پیروز شدند و اسرای قبیله را به مدینه آوردند. در میان اسیران، دختر زیبا و فصیحی بود که در حضور رسول اکرم (ص) آغاز سخن کرد و گفت: اگر مصلحت بدانید مرا آزاد کنید و خود را در معرض شماتت عرب قرار ندهید؛ چه من دختر سخاوتمند قبیله خود هستم. پدرم اسیران را آزاد می ساخت، به فقیران اعطا می نمود، حامی ضعیفان بود، از میهمان پذیرایی می کرد، به گرسنه غذا می داد، برهنه را می پوشانید، و عقده غم را از دلهای مردم اندوهگین می گشود؛ من دختر حاتم طائی هستم.

فقال صلی الله علیه و آله: خلوا عنها فان اباها کان یحب مکارم الاخلاق.[۱] رسول اکرم (ص) فرمود: آزادش کنید زیرا پدرش حاتم طائی دوست­دار مکارم اخلاق بود.

پیشوای اسلام علاوه بر آنکه شفاها مکارم اخلاق را به مردم یاد می داد و در منبر و محضر، مسلمین را به انجام وظایف انسانی تشویق می نمود، با رفتار اخلاقی خود نیز راه و رسم انسانیت را به پیروان خود می آموخت و عملا آنان را در راه کرامت نفس و دگر دوستی رهبری می کرد.

پی نوشت :

[۱] مستدرک ، جلد ۲، صفحه ۲۸۴.

منبع: داستانها و پندها، ج ۱

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار