۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷

استعفای مدیر عامل ایران ایر حلال مشکلات بازنشستگان؟

درحالی که هنوز چند ماهی از حاشیه های استعفای مدیرعامل ایران ایر نگذشته، باز هم زمزمه های ارسال نامه استعفای مدیرعامل ایران ایر به وزیر راه و شهرسازی شنیده می شود.

استعفای مدیر عامل ایران ایر حلال مشکلات بازنشستگان؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، باز هم شنیده ها حاکی از آن است که برخور مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نامه ای مبنی بر استعفای خود به وزیر راه و شهرسازی ارائه کرده است؛ این در حالی است که پیش از این چندین بار بحث استعفای مدیرعامل ایران ایر مطرح شده بود.

با توجه به حاشیه هایی که از ماه های پیش برای بزرگ ترین ایرلاین ملی کشور در رابطه با بازنشستگان این بخش ایجاد شده بود و همین موضوع حواشی زیادی برای بخش مدیریت و عملکرد آن ایجاد کرد.

در رابطه با مشکلات ایران ایر محمود واعظی (رئیس دفتر حسن روحانی) خرداد ماه در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت (رئیس سازمان برنامه و بودجه) خواستار اعطای مساعدت یک هزار میلیارد تومانی از محل ردیف‌های بودجه سال ۹۹ به صندوق بازنشستگی هما شد.

پیش از این نامه، جلسه‌ای میان محمدرضا نکوفر (موسسه صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان هما) و محمدباقر نوبخت در روز ۶ اسفندماه ۹۹ برگزار می‌شود تا درباره حقوق‌های معوقه، عیدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تصمیم گیری کنند.

ایران ایر در آن بازه زمانی اعلام می‌کند، نوبخت پس از استماع جزئیات مشکلات «هما»، علی‌الخصوص موضوعات پرداخت حقوق، عیدی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان «هما» و نیز استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه برای تهاتر بدهی‌های شرکت از طریق مطالبات «هما» از دولت، در جلسات اسفندماه، دستور اقدام و بررسی‌های کارشناسی برای انجام درخواست‌های صورت گرفته را صادر کرد.

به گفته کارکنان شرکت هواپیمایی ایران ایر؛ محقق نشدن وعده مسئولان سازمان برنامه و بودجه برای کمک یک هزار میلیارد تومانی و سررسید اقساط وام خرید هواپیماهای برجامی و ناتوانی هما در پرداخت اقساط، کاهش تعداد پروازهای داخلی و خارجی در پی شیوع کرونا و نیز اعمال محدودیت فروش بلیت حداکثر تا ۶۰ درصد ظرفیت هر پرواز سبب شده تا این شرکت در پرداخت حقوق نیروهای شاغل و بازنشستگان خود با چالش روبه‌رو شود. بازنشستگان، صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان هما را عامل بروز بسیاری از مشکلات می‌دانند.

پیش از این علیرضا برخور (مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران) درباره تقاضای بازنشستگان ایران ایر مبنی بر همسان‌سازی پرداختی صندوق‌های بازنشستگی و ترمیم حقوق آن‌ها در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه ها اعلام کرده بود: برابر امریه‌هایی که دولت داد، ما در ایران ایر اقدام کردیم و بخشی از خواسته‌های بازنشستگان هما تامین شد، در چارچوب قانون، حداکثر افزایش حقوق را اعمال کردیم، اما به هر حال اینها روی کاغذ است.

تامین اعتبار برای این تناسب‌سازی نیازمند زیرساخت مناسب است که ایران ایر ندارد، این شرکت هواپیمایی بدهی‌های سنگین از یک دهه قبل تاکنون دارد، تعداد پایین هواپیماهای عملیاتی هما به دلیل نبود نقدینگی برای تهیه قطعه موجب شده است، درآمد ماهانه هما برای پرداخت حقوق کارکنان هم کافی نباشد.

اگرچه بازنشستگان نسبت به تشکیل صندوق بازنشستگی و وظیفه کارکنان هما معترض هستند اما به نظر می‌رسد، مدیران این شرکت توجهی به ادعاهای مطرح شده از سوی بازنشستگان و ایثارگران ندارند. مدیرعامل ایران ایر گفته است: مایل به جدا کردن صندوق بازنشستگی هما از ایران ایر نیستیم، کارکنان ایران ایر بازنشسته می‌شوند و بازنشسته‌های هما متعلق به همه هستند، ولی ما در موضوع یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی موضوع را پیگیر هستیم و دنبال جداسازی نیستیم؛ وقتی یکسان‌سازی صندوق‌های بازنشستگی مطرح می‌شود، هر اتفاقی که برای دیگر بازنشسته‌ها رخ می‌دهد، برای بازنشسته‌های ما هم باید رخ بدهد.

براساس این گزارش شنیده ها حاکی از آن است که علیرضا برخور در نامه‌ای خطاب به رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به مشکلات ایران ایر طی یک دهه اخیر و برخی حواشی روزهای اخیر و ناتوانی در اجرای خواسته کارکنان هما، از وزیر راه درخواست کرده پس از اتمام پروازهای اربعین حسینی به ماموریت خود در هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پایان دهد.

مدیرعامل ایران ایر اسفندماه سال گذشته با اعلام اینکه زیان انباشته هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران طی ۱۱ سال گذشته حدود ۸۲۰ میلیون دلار (۲۰ هزار میلیارد تومان) است، گفته بود: برای اینکه هما از این وضعیت خارج شود نیازمند یک کار جهادی از سوی دولت است.

به گفته او، درآمد هما کفاف پرداخت حقوق پرسنل و بازنشستگان را نمی‌دهد، واقعیت این است که درآمدهای ما به گونه‌ای نیست که بتوانیم حقوق ماهانه را پرداخت کنیم. ایران‌ایر ۲۳ هزار حقوق‌بگیر دارد که ۱۳ هزار نفر آنها بازنشسته هستند. به علاوه این‌ها چند صد نفر شرکت اقماری هستند به صورت پیمانکاری برای هما کار می‌کنند و ما باید حقوق آنها را پرداخت کنیم.

براساس این گزارش شنیده ها از منابع آگاه حاکی از آن است که هنوز هیچ نامه ای مبنی بر استعفای علیرضا برخور دیده نشده و به گفته مسئولان این سازمان ما هم از خبرنگار بحث استعفای مدیرعامل را شنیده ایم و هنوز هیچ اطلاع دقیقی از این موضوع نداریم.

براساس این گزارش با توجه به آنکه در اوج پروازهای اربعین هستیم و با توجه به آنکه ایران ایر حدود ۵۰ ناوگان برای رفت و برگشت زائران در نظر گرفته و با توجه به آنکه بسیاری از ایرلاین ها از جابه جایی زائران شانه خالی کرده اند و از سوی دیگر با توجه به آنکه هنوز مهم ترین بخش هوایی کشور که سازمان هواپیمایی کشوری است هیچ مسئول مشخصی ندارد و توسط مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری کشور اداره می شود بنابراین باید در ابتدا رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی اقدامات لازم برای انتخاب مدیریت صنعت بزرگ هوایی گام بردارد و در ادامه اقدام به انتخاب مدیریت ایران ایر کند.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار