۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۷

از واکنش روسیه به اظهارات لاوروف درباره برجام تا حمله تند نماینده مجلس به تیم مذاکره کننده ایران در وین !

مشغله فراوان گاهی باعث می‌شود از بخش مهمی از اخبار ساعات گذشته بی اطلاع بمانید یا درست در لحظاتی که در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته که در جریان آن‌ها هم قرار نگرفته اید، ما تلاش می‌کن...

از واکنش روسیه به اظهارات لاوروف درباره برجام تا حمله تند نماینده مجلس به تیم مذاکره کننده ایران در وین !

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  درست در لحظاتی که در کوران مشغله روزانه گرفتار و یا در حال استراحت بودید، خبر‌های مهمی بر روی خروجی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری قرار گرفته است، ما تلاش می‌کنیم هر بامداد مهم‌ترین اخبار ایران و جهان در طی ساعات گذشته را به اطلاع مخاطبانش برساند. ما هیچگونه دخل و تصرفی در اخبار بامدادی نداریم و صحت و سقم رویداد‌ها و انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست.

پادرمیانی پرویز پرستویی برای حل مشکل مرتضی عقیلی

مرتضی عقیلی می‌گوید بعد از بازبینی نمایش «فلزات چکش‌خوار» با بازی او توسط شورای نظارت و ارزشیابی اداره‌کل هنر‌های نمایشی، وقفه‌ای در صدور مجوز پیش آمد، پرویز پرستویی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت گرفت، با عقیلی نزد او رفت و ماجرا حل‌وفصل شد. او که ۴۳ سال پیش و با وقوع انقلاب اسلامی، وطن را ترک کرد این روز‌ها در تالار حافظ با نمایش «فلزات چکش‌خوار» به کارگردانی آرش سنجابی روی صحنه است. /خبرآنلاین

واکنش طالب‌زاده به ماجرای «کاترین شکدم»

نادر طالب‌زاده، مجری شبکه افق به انتشار تصاویری از وی و کاترین شکدم، جاسوس اسرائیل واکنش نشان داد.

وی گفت:عکسی که از من و این خانم همه جا پخش شده برای شبکه افق است. انم شکدم را ما به ایران دعوت نکردیم؛ او از جای دیگری دعوت شده بود و ما موظف نیستیم در این باره به جایی پاسخ دهیم. در رابطه با مصاحبه صورت گرفته با آقای رئیسی نیز باید بگویم که این مسئله با مشورت کامل با افرادی ذی‌صلاح صورت گرفته بود و در زمان خودش نیز بسیار موثر بوده است و درباره این مسئله که او این گونه از آب در آمده است باید بگویم این احتمال وجود دارد که فرد سودجویی در این بین وجود داشته که منافعی داشته است. من کار خودم را انجام می‌دهم و اینکه مرا متهم بدانند یا نه برایم اهمیتی ندارد. سالی صد میهمان به ایران می‌آید و می‌رود و من نه تنها در برنامه‌های خود با آن‌ها مصاحبه می‌کنم بلکه در کنفرانس‌ها نیز شرکت می‌کنم و تا حالا سابقه نداشته افرادی که ما برای این کنفرانس‌ها دعوت کرده‌ایم این گونه از آب درآیند.

بهزاد نبوی رئیس جبهه اصلاحات ایران ماند

اعضای جبهه اصلاحات ایران به ابقای بهزاد نبوی در ریاست این جبهه رای دادند. در رای‌گیری شب گذشته جبههٔ اصلاحات ایران، بهزاد نبوی با رأی اجماعیِ اعضای مجمع عمومی در سمت ریاست این جبهه برای سال دومِ فعالیت‌ها ابقا شد.

توئیت مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری درباره دستور رئیسی برای ریشه‌کنی فقر مطلق

مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری با اشاره به دستور آیت‌الله رئیسی به دستگاه‌های مسئول برای ریشه‌کنی فقر مطلق در کشور، فعالیت حرفه‌ای و منصفانه رسانه‌ها را در تسریع این فرایند راهگشا دانست. محمدمهدی رحیمی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: معیشت مردم و خصوصاً محرومین، دغدغه دائمی دولت مردمی است و هیچ فرصتی را از دست نمی‌دهد. وی افزود: رئیس‌جمهور، شنبه، وزرا، نهاد‌های حمایتی و استانداران را موظف کرد در مسیر “حذف” فقر مطلق یک روز هم تأخیر نکنند و اقدامات به ۱۴۰۱ موکول نشود. مدیرکل روابط عمومی ریاست‌جمهوری با اشاره به نقش رسانه‌ها در همراهی دولت برای خدمت به اقشار آسیب‌پذیر جامعه، متذکر شد “فعالیت حرفه‌ای و منصفانه رسانه‌ها در تسریع این مسیر راهگشا خواهد بود”.

ربیعی به نقل از روحانی: آماده انتقال تجارب پسابرجامی خود به دولت سیزدهم هستیم

سخنگوی دولت دوازدهم گزارشی از جلسه کابینه تدبیر و امید رئیس دولت دوازدهم ارائه کرد و گفت: روحانی در این جلسه تأکید کرد که «اعضای دولت تدبیر و امید آمادگی دارند به طرق مختلف تجارب خود از دستاورد‌های اقتصادی توافق برجام که موجب رشد اقتصادی و کنترل تورم پس از برجام شد را در اختیار دولت سیزدهم قرار دهند.» علی ربیعی درباره جلسه اخیر برخی اعضای کابینه تدبیر و امید با هدف بررسی برخی مسایل روز و از جمله، مواضع رئیس‌جمهور سابق و اعضای دولت او پیرامون مذاکرات کنونی وین و توافق احتمالی برجامی نوشت:چند روز پیش نوشتم مشکلات بنیادین ما نقصان در سامان سیاسی است. احزاب قدرتمند شناسنامه‌دار و با برنامه‌ای وجود ندارند که خط‌کشی برای قضاوت و معیار درباره سیاست‌ها، برنامه‌ها و عملکرد‌ها به دست دهند. اکثر انتخابات‌ها به‌ویژه ریاست جمهوری در یک ناشناختگی و ابهام و اقبال یک‌باره مردم نتیجه داده و از سویی گویی نفی گذشته توسط برخی جناح‌ها و به قدرت رسیدگان به یک سنت و کنش سیاسی تبدیل شده است. به هر ترتیب یک جامعه موفق هرگز تجربیات مدیران ارشد خود را نادیده نمی‌گیرد. تجربه‌های انباشته بخشی از سرمایه نظام‌های پویا محسوب می‌شود. شنبه‌شب با تعداد زیادی از اعضای دولت دوازدهم و رئیس‌جمهور پیشین جلسه‌ای آنلاین داشتیم. هرچند این روز‌ها برخی همین جلسات را تاب نمی‌آورند و برای آن عبارات و اصطلاحاتی بکار می‌برند. این اولین حضور من از چند جلسه برگزارشده اعضای دولت دوازدهم بود و مناسب دیدم گزارشی از این جلسه را بیان کنم. در این دیدار در خصوص برخی از مباحث روز مانند نگرانی فزاینده مردم از عدم گسترش پهنای باند و علل کندی اینترنت بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت.

ادعای فلاحت پیشه: اولیانوف ماموریت داشت برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین امضا نشود

حشمت الله فلاحت پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مدعی شد: اولیانوف ماموریت داشت برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین امضا نشود. فلاحت پیشه در قسمتی از یک مصاحبه گفت: دنیای آینده دنیایی است که رفتار‌های قدرت‌طلبانه و جاه‌طلبانه حتما در آن محکوم خواهد شد و معقتدم کاری که صورت می‌گیرد، از لحاظ اخلاقی به سود کشور ما نیست. ضمن اینکه مابه‌ازایی هم از سمت روس‌ها دریافت نمی‌کنیم. اولیانوف ماموریت داشت برجام قبل از حمله روسیه به اوکراین امضا نشود و او این ماموریت را به خوبی انجام داد و در این شرایط وقتی اولیانوف مشروعیت خود را در وین از دست داد، خود لاوروف رسما ورود کرد و شرطی تحت عنوان تضمین‌های آمریکا برای روابط ایران و روسیه گذاشت که در واقع یک منع جدیدی را در برجام ایجاد کردند و جالب اینکه در ایران برخی سعی می‌کردند همین را هم توجیه کنند.

گلایه‌های حدادعادل از نمایندگان مجلس

حدادعادل با بیان اینکه بنده قدیمی‌ترین عضو شورای فعلی آموزش و پرورش هستم و از سال ۱۳۶۰ در شورای عالی آموزش و پرورش حضور داشته‌ام گفت: هم تجربه کار در مجلس و هم شورای عالی را دارم و باورم این است که شورا یک مجلس تخصصی قانون گذاری کوچک برای آموزش و پرورش است. معتقدم که کار‌های ظریف و دقیق آموزش و پرورش را نباید به مجلس شورای اسلامی واگذار کرد. عضو شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: البته طبق قانون اساسی مجلس می‌تواند در هر امری قانون‌گذاری کند. با اینحال اموری وجود دارد که باید به اهلش سپرد. مجلس شورای اسلامی قانون اختیارات شورای عالی آموزش و پرورش را وضع کرده و خودشان هم تشخیص داده‌اند که برخی امور را باید به جمع متخصص‌تری سپرد. وی افزود: قانون‌گذاری امری دشوار است، بار‌ها پیش آمده بود که چندماه وقت برای قانونی صرف کرده باشیم، اما اشکالاتی در مسیر پیدا شده که قانون نیازمند ترمیم و اصلاح شده است. حدادعادل با اشاره به اینکه یکی از گلایه‌های ما در آموزش و پرورش از نمایندگان مجلس این بوده که هر سه چهار سال یک بار مصوبه‌ای را از سر می‌گذرانند تا گروهی به عنوان معلم وارد مدرسه شوند گفت: آن‌ها مصلحت‌هایی می‌بینند که ما آن را مصلحت نمی‌دانیم. امید است با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر لزوم تطابق مصوبات مجلس با شورای عالی آموزش و پرورش تا حدودی این گلایه‌ها برطرف شود.

واکنش ابطحی به اظهارات جنجالی نبویان

ابطحی در توئیتی به اظهارات جنجالی نبویان واکنش نشان داد.
ابطحی در توئینتی نوشت:
از

رمزگشایی عبدی از ماجرای جنجالی کاترین شکدم

 فعال اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان غرب گرایی تبشیری به موضوع جنجالی کاترین اشکدم پرداخت.

در قسمتی از یادداشت عباس عبدی آمده است:مشکل نواصولگرایان این است که به‌شدت دنبال سیاست تبشیری هستند و می‌خواهند غیر مسلمانان را مسلمان کنند، آن‌هم اسلام شیعی. خانم کاترین شکدم دقیقا از همین روزنه وارد مجموعه رسمی نواصولگرایان شده است. شاید بهتر است کلمه روزنه را به کار نبریم، به جایش بگوییم دروازه. یک زن غربی، مسلمان می‌شود و در حوزه سیاست و فرهنگ همان چیز‌هایی را می‌گوید که نواصولگرایان دوست دارند، دو تا لیوار هم بار غرب می‌کند، بعد هم به ظواهر شیعی ملتزم شده و به پیاده‌روی اربعین می‌رود و در تلویزیون رسمی با زبان انگلیسی از اسلام و شهادت و حجاب حرف می‌زند. از نظر نواصولگرایان این بزرگ‌ترین سند حقانیت و تودهنی به مخالفان است. تودهنی بزرگ به زنان غیر محجبه. پاسخ دندان‌شکن به مخالفان دین و سیاست نواصولگرایی. این بازتابی است از کارکرد دورویی در فرهنگ نواصولگرایان.

ادعا‌های جنجالی نبویان؛ کار به جایی رسیده که باقری به بچه‌های انقلابی گفته «تندید»

محمود نبویان نماینده مجلس در نشستی تحت عنوان «همایش دفتر ارتباطات فرهنگی» در قم به بیان جزئیاتی از توافق احیای برجام پرداخته است.

برخی محور‌های اظهارات او در زیر می‌آید:

در توافق جدید هیچ چیز لغو نمی‌شود؛ اقایان دارند همین را هم توافق می‌کنند

امیرعبداللهیان در مجلس گفت آیسا و کاتسا و یوترن لغو نمی‌شود؛ امریکا حتی حاضر نشده معافیت دهد

امریکا فقط بیست فرد را در توافق جدید رفع تحریم کرده؛ ۹۶۰ فرد و نهاد در تحریم باقی می‌مانند

امریکا گفته هیچ کشوری حق دادن دلار به ایران را ندارد، توی این توافق ما اینا رو پذیرفتیم

تیم آقای ظریف در مذاکرات حاکم است؛ کار به جایی رسیده که باقری به بچه‌های انقلابی گفته «تندید»

امریکا قوی ظاهر شده، اما دوستان ما بسیار ضعیف ظاهر شده اند

هیچ تضمینی داده نشده

دوستان ظریف همه کاره‌ی تیم مذاکرات هستند

مبنا این شده که می‌گویند بالاخره بباید توافق شود دیگر

تعهد ندادند که از برجام خارج نمی‌شوند

در متن توافق آمده است که ایران می‌گوید بایدن گفته مادامیکه ایران بر عهد خود باقی ست، من به تعهد خود عمل می‌کنم

توافق کردند که برای ازادسازی پول‌های ایران، رضایت امریکا شرط است

گفتند تیم انقلابی ضعیف بوده، اقای باقری به نتیجه رسیده که باید از تیم اقای ظریف استفاده کند

اماده‌ی یک برجام دیگری باشید

امیرعبداللهیان گفت برجام سقف مطالبات ماست

منبع آگاه قضائی: کاترین شکدم فقط ۱۸ روز در ایران اقامت داشته است

یک منبع آگاه در قوه قضائیه تأکید کرد که خانم شکدم ۵ سفر به ایران داشته و در این سفرها، مجموعاً ۱۸ روز در کشورمان اقامت و حضور داشته است. پس از مطرح شدن ادعا‌های عجیب رسانه‌ای در مورد اقدامات فردی به نام “کاترین شکدم” که تبعه کشور فرانسه بوده و با ادعای تشرف به دین اسلام یادداشت‌ها و مقالاتی را در برخی رسانه‌های داخلی ایران منتشر کرده است، یک منبع آگاه در قوه قضائیه در گفتگو با تسنیم گفت: ادعا‌های مطرح شده خیال‌پردازی‌های ژورنالیسیتی و یک سناریوی تبلیغاتی و سیاسی دور از واقعیت است. این منبع آگاه تاکید کرد: بر اساس بررسی‌های دقیق انجام شده، نامبرده در طول سالیان گذشته ۵ سفر به ایران داشته و در مجموع این ۵ سفر نیز، صرفا ۱۸ روز در کشورمان اقامت و حضور داشته است که با ادعا‌های مطرح شده هیچ تناسبی ندارد. وی ادامه داد: محافل رسانه‌ای خاص و پنهان طی روز‌های گذشته در مورد این خانم اخباری جعلی و به شدت بی‌ارتباط با واقعیت را منتشر کرده و سعی کرده‌اند یک سناریوی رسانه‌ای، تبلیغاتی و ضداخلاقی را پیش ببرند که بیشتر با شرایط و مناسبات داخلی خودشان تناسب دارد.

حمله روزنامه اصولگرا به مخالفان روسیه؛ قالتاق و حقوق‌بگیر ناتو هستند

روزنامه اصولگرای رسالت نوشت: شمار کثیری از قالتاق‌هایی که در رسانه‌های داخل جا خوش کرده‌اند، حقوق‌بگیر ناتو هستند و برخی هم نوکر بی‌جیره و مواجب ناتو هستند. مأموریت آن‌ها باز کردن پای ایران به مناقشه اوکراین و تحریف روایتگری این جنگ به گونه‌ای که ملت ما را به دامن «ناتو» هول بدهند. روزنامه اصولگرای رسالت در واکنش به اعتراض رسانه‌های داخلی به جنگ روسیه علیه اوکراین نوشت: پدیداری چنین حوادثی یک فایده برای ما ایرانیان دارد و آن اینکه می‌شود به خوبی اعضای باند ناتو را در رسانه‌های داخل شناسایی کنیم. همه سعی آن‌ها این است که از یک دلقک صهیونیست که در کی‌یف با جنگ نرم آمریکا و رژیم صهیونیستی رئیس‌جمهور شده، یک قهرمان بسازند و خیانت او را که منافع مردم اوکراین را در پای منافع آمریکا و ناتو ذبح کرده است، بپوشانند.

معاون رئیس‌جمهور: اشرافی‌گری در دولت سیزدهم جایی ندارد

معاون اجرایی رییس جمهور گفت: اشرافی‌گری در دولت سیزدهم جایی ندارد. سیدصولت مرتضوی معاون اجرایی رییس جمهور امروز در آیین بهره برداری از طرح آب رسانی به ۱۹ روستا و شهر ال‌هایی خوزستان با اشاره به تذکر رهبر معظم انقلاب برای تاخیر در اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی اظهار کرد: یکی از مسائلی که مورد انتقاد رهبر معظم انقلاب قرار گرفت مشکلات پیش آمده در حوزه فاضلاب شهرستان اهواز بود که این امر نشان‌دهنده کم‌کاری در این زمینه است و مسوولان باید از این تذکر شرمنده باشند.

فرانسه: ایرانی‌ها از اقدام مسکو راضی نیستند، اما علنی این موضوع را نمی‌گویند

فرانسه به روسیه هشدار داد که در مذاکرات احیای برجام، به باج‌گیری متوسل نشود. این اظهارات پس از آن مطرح شد که مسکو در روز‌های اخیر خواستار اخذ تضمین کتبی از امریکا در مذاکرات وین جهت عدم لطمه‌ی تحریم اوکراین به روابط اقتصادی و.. کرملین با تهران شد. رویترز نوشت: یک مقام ریاست جمهوری فرانسه به خبرنگاران گفت که دیپلمات‌ها تمایل دارند هر موضوع را بر اساس ویژگی‌های خاص آن بررسی کنند و آن‌ها را با هم مخلوط نکنند.
او به خبرنگاران گفت: «زیرا در غیر این صورت، در واقعیت، فقط باج گیری است و این دیپلماسی نیست.»

این مقام ریاست جمهوری فرانسه با اشاره به برجام، از روسیه خواست تا آنچه را که در وین در خطر است در نظر بگیرد که آن «بازگشت ایران به تعهداتش ذیل برجام» است.

یک دیپلمات اروپایی اضافه کرد: «روس‌ها واقعاً دارند تلاش خود را در این موضوع می‌کنند و ایرانی‌ها راضی نیستند، هرچند که البته خیلی علنی در این مورد سخن نمی‌گویند. ما تلاش می‌کنیم راهی پیدا کنیم.»

دو حزب سیاسی متولد شدند

کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با تقاضای تاسیس یک کانون و صدور پروانه فعالیت دو حزب با گستره استانی موافقت کرد.

محسن اسلامی، مدیر کل دفتر امور سیاسی این وزارت‌خانه گفت: پانزدهمین جلسه کمیسیون ماده ۱۰ قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با حضور اکثریت اعضا در وزارت کشور برگزار شد.

اسلامی افزود: در این نشست، با تقاضای تاسیس کانون پیشگامان عدالت و توسعه استان گلستان با گستره استانی (گلستان) موافقت شد.
وی ادامه داد: همچنین با صدور پروانه فعالیت حزب خدمتگزاران مستقل ایران اسلامی استان تهران با گستره استانی (تهران) و حزب نیکان استان لرستان با گستره استانی (لرستان) موافقت شد.

همتی: روحانی گفت یا بانک مرکزی باش یا در انتخابات

همتی خودش را اقتصاددانی سیاستمدار می‌داند البته بعضی‌ها او را رسانه‌ای می‌خوانند که در پاسخ به آن‌ها می‌گوید: «البته رسانه‌ای هم قبول دارم، اما رسانه‌ای از نوع سیاسی، زیرا معاون سیاسیِ صداوسیما بودم. در رسانه رئیس شبکه، تهیه‌کننده، مدیر تولید و کارگردان‌ها را داریم، من بخش سیاسی را بر عهده داشتم و «سیاست‌گذار» سیاسیِ صداوسیما بودم؛ بنابراین فی‌النفسه از ۲۲ سالگی فردی سیاسی بودم.»

عبدالناصر همتی در گفتگو با مجله «آگاهی نو» (شماره ششم، نوروز ۱۴۰۱) به صاحب‌امتیازی و سردبیری محمد قوچانی، علت تصمیم خود برای کاندیداتوری را پاسخ به تخریب‌ها علیه او عنوان کرده که «اگر مردم قبول کردند و رأی دادند، انتخاب می‌شوم اگر هم نه که رأی نمی‌دهند، ولی من حرف‌هایم را می‌زنم.»

او این گفته حسن روحانی پس از جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت را به عنوان موافقت رئیس‌جمهور پیشین با نامزدی‌اش در نظر گرفت که گفته بود: «بالاخره باید صحبت کنیم، حالا همه بروند شرکت کنند ببینیم چه می‌شود.»

طبق روایت همتی، پس از ثبت‌نام در انتخابات روحانی از او می‌پرسد که چرا نامزد شده است: «گفتم با خودتان هماهنگ کردم، گفت چه زمانی؟ گفتم سرپایی صحبت کردیم. گفت آنکه جلسه نبود. گفتم چه فرقی می‌کند آقای دکتر با شما صحبت کردم و گفتید ثبت‌نام کنید، حالا ثبت‌نام کرده‌ام و کاری نمی‌شود کرد. خیلی بحث ادامه پیدا نکرد. در آن جلسه آقای جهانگیری خیلی عصبانی به نظر می‌رسیدند. بحث‌هایی در خصوص تایید صلاحیت‌ها و اینکه دولت چه کاری باید بکند، شد. آقای روحانی گفت آقای همتی شما می‌خواهید بمانید؟ گفتم یعنی چه؟ گفت یعنی می‌خواهی انتخابات را ادامه بدهی یا استعفا می‌دهی؟ گفتم الان که تأیید صلاحیت شدم، استعفا بدهم؟ معنایی ندارد و اگر با این ترکیب تاییدشده کنار بروم، برای نظام خوب نیست. گفت نمی‌شود، شما یا باید بانک مرکزی باشید یا در انتخابات، باید یکی را انتخاب کنید. خیلی صریح این حرف را زد. آقای جهانگیری گفتند در لیست اصلاح‌طلب‌ها شما رای نداشتید، گفتم جنابعالی حتماً حمایت می‌کنید. آقای جهانگیری گفت نه، من به‌هیچ‌وجه از شما حمایت نمی‌کنم. من تعجب کردم که آقای جهانگیری چرا چنین برخوردی کرد!»

توییت خبرساز «نتانیاهو» درباره اولیانوف

 نتانیاهو برای افزایش فشار بر دولت اسراییل و انتقاد از آن‌ها در صورتی که نتوانند جلوی احیای برجام را بگیرند، ویدویی از سفیر معروف روسیه در وین منتشر کرده که در آن می‌گوید تیم ایران در مذاکرات احیای برجام خیلی بیشتر از آنچه او انتظار داشت [از آمریکا]امتیاز گرفتند.

پاسخ سفیر روسیه در ایران به اظهارات لاوروف درباره تضمین‌های برجامی

 سفیر روسیه در ایران در پاسخ به سوالی درباره اظهارات وزیر خارجه این کشور در مورد تضمین‌های برجامی و ارتباط دادن آن با تحریم‌های روسیه پس از تحولات اوکراین گفت: سو تفاهمی در این خصوص پیش آمده است.

لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران در حاشیه مراسم سی امین سالگرد روابط ایران و جمهوری آذربایجان درباره اظهارات منتشر شده از سوی سرگئی لاوروف وزیر خارجه این کشور که گفته بود، «روسیه از واشنگتن خواسته است تا قبل از به نتیجه رسیدن مذاکرات وین بر سر احیای برجام تضمین کند که تحریم‌های اخیر علیه مسکو به همکاری این کشور با ایران ارتباطی پیدا نمی‌کند.» در پاسخ به تسنیم گفت: سو تفاهم شده است.
وی تاکید کرد: از مردم ایران می‌خواهیم که به اظهارات رادیو‌های بیگانه مانند رادیو دیروز (فردا) گوش ندهند.
وی با اشاره به اینکه دولت این کشور در این باره به تهران پاسخ خواهد داد نیز اظهار داشت: توضیحات لازم را از طریق منابع دیپلماتیک به طرف ایرانی خواهیم داد. ما رسماً به دوستان ایرانی در این خصوص توضیح خواهیم داد.

کیهان: «نازی»‌ها در دولت اوکراین حضور دارند

روزنامه تحت مدیریت «حسین شریعتمداری» نوشت: در اوکراین هم اصلی‌ترین گروه‌ها گروه «آزوف» است که نازی هستند و هم‌اکنون در دولت هم حضور دارند و اگر قدرت را در دست بگیرند، انتقام شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را از آمریکا خواهند گرفت!

روزنامه کیهان در ستون «گفت وشنود» شماره امروزش با اشاره به ادامه جنگ بین روسیه و اوکراین نوشت:
گفت: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه اوباما و رقیب ترامپ
در انتخابات ریاست جمهوری برای مقابله با روسیه در جنگ اوکراین پیشنهاد جالبی داده است!
گفتم: چه پیشنهادی؟!
گفت: کلینتون می‌گوید همان‌طور که در حمله شوروی سابق به افغانستان گروه‌هایی را کاملا مسلح کردیم و روسیه را بعد از چند سال مجبور به ترک افغانستان کردند باید گروه‌ها را در اوکراین مسلح کنیم تا همان برنامه را علیه روسیه پیاده کنند!
گفتم:، ولی نتیجه طرح آمریکا در افغانستان، روی کار آمدن طالبان و القاعده بود که به جان خود آمریکا افتادند. در اوکراین هم اصلی‌ترین گروه‌ها گروه «آزوف» است که نازی هستند و هم‌اکنون در دولت هم حضور دارند و اگر قدرت را در دست بگیرند، انتقام شکست نازی‌ها در جنگ جهانی دوم را از آمریکا خواهند گرفت! و قوز بالا قُوز می‌شود!
گفت: اتفاقاً یک شبکه تلویزیونی هم طرح کلینتون را احمقانه نامیده و پرسیده با عواقب وحشتناک آن برای آمریکا چه می‌کند؟!
گفتم: سر گاو توی خمره گیر کرده بود یکی گفت برای اینکه خُمره را نشکنیم باید سر گاو را ببریم. همین کار را کردند، ولی سر گاو درون خمره افتاد! پرسیدند حالا چه کنیم؟ گفت
حالا خمره را بشکنید و سر گاو را بیرون بیاورید!

بنابرگزارش دیده‌بان ایران کیهان هفته گذشته نیز در سرمقاله اش نوشت: وقتی هیتلر به روسیه لشکر کشید، بخشی از اوکراینی‌ها با ارتش نازی همدست شدند و تعداد زیادی از هموطنان خود را به طرز فجیعی کشتند. وقتی ورق جنگ جهانی دوم برگشت، این بار نوبت طرف مقابل بود که دست به انتقام و کشتار بزند.

ردپای این اختلافات همچنان در جامعه اوکراین هویداست و زخم‌های تاریخی و عمیق، همچنان التیام نیافته و به بهانه‌های مختلف خود را نشان می‌دهند. همین اختلافات بود که زمینه را برای نفوذ بیگانگان فراهم آورد. قدرت‌هایی اوکراین را بازیچه منافع خود کردند و در روز حادثه تنها گذاشتند.
همچنین لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم پیشتر در همین رابطه مدعی شده بود: دولت نازی کی یف به هیچ وجه دولت مردم اوکراین نیست.

اعلام فهرست کشور‌های غیر دوست از سوی روسیه

خبرگزاری تاس روز دوشنبه گزارش داد: روسیه فهرست کشور‌های غیر دوست را که آمریکا، اعضای اتحادیه اروپا، انگلیس و ژاپن است را نیز شامل می‌شود، تصویب کرده است.

تاس افزود: کشور‌ها و سرزمین‌های ذکر شده در این فهرست پس از آغاز عملیات نظامی ویژه نیرو‌های مسلح روسیه در اوکراین، تحریم‌ها را علیه روسیه اعمال کرده یا به آن‌ها ملحق شدند.

خبرگزاری تاس نوشت: دولت فدراسیون روسیه روز دوشنبه فهرستی از کشور‌ها و سرزمین‌های خارجی را که اقدامات غیردوستانه علیه روسیه، شرکت‌ها و شهروندان آن انجام می‌دهند، تصویب کرد.

این فهرست شامل ایالات متحده و کانادا، کشور‌های اتحادیه اروپا، بریتانیا (شامل مناطق جرسی، آنگویلا، جزایر ویرجین بریتانیا، جبل الطارق)، اوکراین، مونته نگرو، سوئیس، آلبانی، آندورا، ایسلند، لیختن اشتاین، موناکو، نروژ، سن مارینو، مقدونیه شمالی و همچنین ژاپن، کره جنوبی، استرالیا، میکرونزی، نیوزیلند، سنگاپور و تایوان است که قلمرو چین محسوب می‌شود، اما از سال ۱۹۴۹ توسط دولت خود اداره می‌شود.

دولت روسیه خاطرنشان کرد که بر اساس این دستور جدید، شهروندان و شرکت‌های روسیه، خود دولت، مناطق و شهرداری‌های آن که تعهدات ارزی در قبال طلبکاران خارجی از فهرست کشور‌های غیردوست دارند، می‌توانند آن‌ها را به روبل پرداخت کنند. این روش موقت جدید برای پرداخت‌های بیش از ۱۰ میلیون روبل در ماه (یا مقدار مشابه به ارز خارجی) اعمال می‌شود.

هشدار رئیس جمهوری لیتوانی درباره آغاز جنگ جهانی

هیتاناس ناوسدا رئیس جمهوری لیتوانی هشدار داد شکست در توقف حمله روسیه به اوکراین به آغاز یک جنگ جهانی دیگر منجر خواهد شد.

خبرگزاری رویترز نوشت: رئیس جمهوری لیتوانی به آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در آغاز سفرش به کشور‌های بالتیک گفت: ولادیمیر پوتین «در اوکراین متوقف نخواهد شد» و جهان باید متعهد باشد با «همه ابزار‌هایی که در اختیار دارد» به اوکراینی‌ها کمک کند.

وی گفت: منظورم این است که اگر می‌خواهیم از بروز جنگ جهانی سوم اجتناب کنیم باید همه ابزار‌ها را استفاده کنیم.

لیتوانی عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) است و کمک‌های نظامی را به اوکراین ارسال کرده است. این کشور از تعداد اندکی از پناهجویان که در جنگ اوکراین آواره شده اند استقبال کرده است.

معرفی ۱۲ نامزد رسمی انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

شورای قانون اساسی فرانسه فهرست ۱۲ نامزد رسمی انتخابات ۲۰۲۲ ریاست جمهوری این کشور را منتشر کرد.

به گزارش تارنمای روزنامه لو فیگارو، این ۱۲ نامزد در انتخابات برنامه‌ریزی شده برای آوریل آینده با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

بر اساس این گزارش، ۶ نفر از نامزد‌ها در انتخابات پیشین ریاست جمهوری فرانسه نامزد شده بودند.

این ۱۲ نفر بر اساس قانون موفق شدند ۵۰۰ حامی مالی از مقامات منتخب را جمع آوری کنند.

این تعداد در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۷ یک مورد و نسبت به انتخابات قبل از آن ۲ نامزد بیشتر است، اما در سال ۲۰۰۲ میلادی ۱۶ نامزد به رقابت‌های انتخاباتی فرانسه راه یافتند که یک رکورد حساب می‌شود.

بر اساس این گزارش، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه سرانجام هفته گذشته در نامه‌ای به فرانسوی‌ها که در مطبوعات منتشر شد، تمایل خود برای نامزدی مجدد را رسمی کرد.

او با این کار به ۱۱ حریف خود پیوست که برخی از آن‌ها چندین ماه است که در این رقابت حضور داشتند.

در میان چهره‌های معرفی شده انتخابات ۲۰۲۲، مارین لو پن از حزب راست افراطی جبهه ملی پیشتر در سال ۲۰۱۲ نامزد شده بود و در انتخابات سال ۲۰۱۷ نیز در دور دوم رای گیری، رقابت را به مکرون باخت.

او پنج سال پیش ۳۳.۹۰ درصد از آرای فرانسویان را در مقابل مکرون به دست آورده بود.

با این حال، او این بار در رقابت با یکی دیگر از مدعیان اردوی ملی گرایان یعنی اریک زمور قرار دارد که وی نیز از چهره‌های شناخته شده احزاب راست افراطی است.

نیکولا دوپون اینان، رهبر حزب “فرانسه برپاخیز” نیز برای سومین بار خود را در رقابت‌های انتخابات رسایت جمهوری فرانسه محک می‌زند.

در میان احزاب راست والری پکرس نماینده حزب جمهوریخواه خواهد بود.

۶ نامزد از میان احزاب چپ

۶ نامزد نیز در میان احزاب چپ فرانسه به انتخابات راه یافتند که ژان لوک ملانشون از حزب “تسخیر مجدد” برای سومین بار شانس خود را در این رقابت‌ها امتحان می‌کند.

فابیون روسل، ناتالی ارتود، فیلیپ پوتو، آن ایدالگو، یانیک ژادو دیگر نامزد‌های احزاب چپ در این رقابت انتخاباتی هستند.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که شرایط کنونی جهان می‌تواند به نفع امانوئل مکرون رئیس‌جمهور کنونی فرانسه باشد.

نتایج نظرسنجی که روز شنبه هفته جاری منتشر شد، نشان می‌دهد که مکرون با بیش از ۳۰ درصد آرا بسیار بالاتر از مارین لو پن با ۱۵.۵ درصد، اریک زمور با ۱۳ درصد، ژان لوک ملانشون با ۱۲ درصد و والری پکرس با ۱۱.۵ درصد ایستاده است و در تمام سناریو‌های پیش‌بینی شده برای دور دوم انتخابات، تاکنون مکرون برنده خواهد بود.

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در تاریخ ۱۰ آوریل ۲۰۲۲ میلادی (۲۱ فروردین ۱۴۰۱) و دور دوم آن در ۲۴ آوریل (چهار اردیبهشت) برگزار می‌شود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار