۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷

از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر سحر نوروزی فرد در همایش آگاهی‌رسانی سرطان پستان در شهرستان کنگان اظهار کرد: شایع‌ترین و بیشترین نوع سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است که به‌طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سر...

از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دکتر سحر نوروزی فرد در همایش آگاهی‌رسانی سرطان پستان در شهرستان کنگان اظهار کرد: شایع‌ترین و بیشترین نوع سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است که به‌طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شوند.

دکتر نوروزی فرد بیان کرد: بالا رفتن سن، یائسگی دیررس و قاعدگی زودهنگام و ژنتیک ازجمله عوامل بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پستان است و ازجمله مسائلی هستند که نمی‌توان این موارد را کنترل کرد زیرا جزئی از فیزیولوژی بدن هستند.

وی تصریح کرد: اما برخی از فاکتورها مانند شیردهی، زایمان، بارداری و خوردن داروهای ضدبارداری ازجمله مواردی هستند که زنان توانایی کنترل آن را دارند، بنابراین رعایت بعضی از نکات می‌توان به عدم یا تأخیر سرطان منجر شد.

متخصص داخلی شهرستان کنگان نیز بیان کرد: از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند.

دکتر محمد امامعلی زاده اضافه کرد: بهترین زمان برای انجام خودآزمایی ماهانه پستان ۲ الی ۳ روز پس از قطع خونریزی عادت ماهانه است و علاوه بر آن در دوران یائسگی و شیردهی معاینه را در روز اول هرماه یا هرروز دلخواه دیگر می‌توان انجام داد.

متخصص داخلی شهرستان کنگان تاکید کرد: خودآزمایی پستان جایگزین منظم ماموگرافی برای غربالگری و معاینه بالینی منظم پستان نمی‌باشد.

دکتر امامعلی زاده خاطرنشان کرد: مراحل خودآزمایی پستان ۲ مرحله شامل مشاهده جهت تشخیص بروز تغییرات در ظاهر پستان و لمس کردن می‌شود که لمس کردن برای معاینه صحیح پستان‌ها بهتر است.

با توجه به شایع بودن سرطان پستان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن، به‌منظور تعیین اثیر یک برنامه آموزشی مناسب بر میزان آگاهی از روش‌های غربالگری … و آموزش در مورد سرطان پستان، ماموگرافی معاینه از سوی پزشک و خودآزمایی پستان به طریقه سخنرانی، نمایش اسلاید و فیلم آموزشی توسط مدرسین این همایش ارائه شد.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار