۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶

ارزیابی و امتحانات در عصر فرامدرن کرونایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک روز پسرم که در دوره متوسطه اول دانش آموز است، از بیرون به منزل آمد در حالی که یک گوشی موبایل جدید همراهش بود. از او پرسیدم این مال کیه؟ پاسخ داد دوستم چند روز با پدرش باید سر کار برود و من باید...

ارزیابی و امتحانات در عصر فرامدرن کرونایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، یک روز پسرم که در دوره متوسطه اول دانش آموز است، از بیرون به منزل آمد در حالی که یک گوشی موبایل جدید همراهش بود. از او پرسیدم این مال کیه؟ پاسخ داد دوستم چند روز با پدرش باید سر کار برود و من باید به جایش و با گوشی او در کلاس درسش اعلام حضور کنم. آنجا بود که به صورت ملموس متوجه شدم حضور و غیاب در سیستم آنلاین وشرایط کرونا چقدر متفاوت از قبل شده است.  از سوی دیگر آزمون و سنجش هم همان طور که در تصویر ملاحظه می شود، دچار تغییرات اساسی شده است.

 

مقدمه

 

مردم همه ی نقاط مختلف جهان ، در حال تجربه ی شیوه جدیدی از زندگی ( (corona life style هستند که توسط همه گیری COVID-19 به وجود آمده است که یک بعد آن آموزش است. انتقال آموزش و آزمون ها به خانه، مدیریت مراقبت از درس کودکان در حالی که مدارس بسته هستند و آزمون گرفتن از دانش آموزان، دانشجویان برای معلمان و اساتید در این زمان یک چالش اساسی و همراه با تغییرات زیادی نسبت به گذشته  است.

 

گیدنز در کتاب تجدد و تشخص بیان می کند، فعالیت اجتماعی مدرن به سبب پویایی بازتابنده وبسیج شونده ی خود که ذاتا جابه جا شونده و سیار است، خصلتی اساسا غیر واقعی دارد. به این ترتیب حضور در کلاس ها و آزمون ها به عنوان فعالیت هایی اجتماعی در شرایط کرونا ماهیتی به شدت متغییرو متفاوت از گذشته پیدا کرده اند. برخی از آموزگاران و اساتید راه هایی مثل حضور وغیاب های مکرر، پرسش های ناگهانی از افراد در خلال تدریس، زمان کم برای آزمون ها و سوالات مفهومی ، سوالات تستی با زمان بسیار کم و امثال آن در صدد جبران عدم کنترل شرایط آزمون ها هستند، کارهایی هستند که هیچ کدام کنترل گذشته و سنتی در  تدریس وآزمون  را مهیا نمی کند.

 

حضور مبتنی بر علاقه وانگیزش درونی

در شرایط کرونا یکی از دانشجویانم در ضمن کلاس ها به من اعلام کرد که در طی این چند هفته به دلیل شرایط شغلی اش نمی تواند در کلاس های من حضور فعالی داشته باشد واگر من مصر باشم، صرفا بدون توجه می تواند  در کلاس باشد . به او گفتم اشکالی ندارد ولی کلاس های دیگرش را چه کار می کند. بیان داشت که  در سایر کلاس ها ورود می زند و هر وقت استاد حضور و غیاب کرد پاسخ می دهد. برای جلووگیری از این شرکت تصنعی در کلاس به او گفتم که هر زمان واقعا توانستی شنونده کلاس درس من باشی به کلاسم ورود بزن. فقط ایجاد انگیزش درونی و بالا در دانشجویان می تواند آنها را واقعا در کلاس حاضر کند.

 

 

دانشجویان و دانش آموزانی که واقعا شیفته تحصیل و دارای انگیزشی درونی هستند، بایدخود را موظف به حضور در کلاس و امتحان دادنی صادقانه کنند. فقط در این صورت است که در مواجهه با تغییرات تکنولوژیک موجود، علم ودانش کسب کنند.

 

از سوی دیگر آموزگاران و اساتید، با توجه به استمرار شرایط آموزشی ناشی از کرونا در کل دنیا  لازم است در شیوه های  کنترل گرایانه رفتارگرایی متداول در شرایط آموزشی گذشته تجدید نظر کنند وگرنه مخاطبان ما با این روش ها قابل کنترل نخواهند بود.

 

 

دکتر علیرضا ملازاده ، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نویسنده و روان درمانگر

[email protected]

Dr.alimollazade15 instagram:

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط