۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶

اختلال عاطفی فصلی (SAD) چیست و چگونه درمان می شود؟

اختلال عاطفی فصلی (SAD)یا افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که در یک الگوی فصلی می آید و می رود. SADگاهی اوقات به عنوان “افسردگی زمستانی” شناخته می شود زیرا علائم معمولاً در طول زمستان آشکارتر و شدیدتر هستند. البته برخی از افراد م...

اختلال عاطفی فصلی

اختلال عاطفی فصلی (SAD)یا افسردگی فصلی نوعی افسردگی است که در یک الگوی فصلی می آید و می رود.

SADگاهی اوقات به عنوان “افسردگی زمستانی” شناخته می شود زیرا علائم معمولاً در طول زمستان آشکارتر و شدیدتر هستند. البته برخی از افراد مبتلا به SAD ممکن است در طول تابستان علائم داشته باشند اما در زمستان احساس بهتری داشته باشند. علت دقیق اختلال عاطفی فصلی یا اختلال افسردگی ماژور با الگوی فصلی هنوز ناشناخته مانده و عوامل موثر در افراد مختلف، متفاوت است . با این حال افراد ساکن در مناطقی با شب‌های طولانی در زمستان (به دلیل عرض جغرافیایی بالاتر) و نور خورشید کم در طول روز، بیشتر به این اختلال دچار می‌شوند. به عنوان مثال اختلال عاطفی فصلی، در کانادا و آلاسکا بیشتر از فلوریدای آفتابی است.

اختلال عاطفی فصلی

علائم SAD

  • علائم SAD می تواند شامل موارد زیر باشد:
  • خلق و خوی بد
  • از دست دادن لذت یا علاقه به فعالیت های عادی روزمره
  • تحریک پذیری
  • احساس ناامیدی، گناه و بی ارزشی
  • احساس بی حالی (کمبود انرژی) و خواب آلودگی در طول روز
  • بیشتر از حد معمول بخوابید و صبح ها به سختی از خواب بیدار شوید
  • تمایل به کربوهیدرات و افزایش وزن

برای برخی از افراد، این علائم می تواند شدید باشد و تأثیر قابل توجهی بر فعالیت های روزانه آنها داشته باشد.

چه زمانی به پزشک عمومی مراجعه کنیم

اگر فکر می کنید ممکن است SAD دارید و برای مقابله با آن مشکل دارید، باید به پزشک عمومی مراجعه کنید.

پزشک عمومی می تواند یک ارزیابی برای بررسی سلامت روان شما انجام دهد. آنها ممکن است از شما در مورد خلق و خو، سبک زندگی، عادات غذایی و الگوهای خواب، به علاوه تغییرات فصلی در افکار و رفتارتان بپرسند.

چه چیزی باعث SAD می شود؟

علت دقیق SAD به طور کامل شناخته نشده است، اما اغلب با کاهش قرار گرفتن در معرض نور خورشید در روزهای کوتاه‌تر پاییز و زمستان مرتبط است. فرضیه اصلی این است که کمبود نور خورشید ممکن است باعث توقف عملکرد صحیح بخشی از مغز به نام هیپوتالاموس شود که ممکن است بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

  • تولید ملاتونین – ملاتونین هورمونی است که باعث خواب آلودگی می شود. در افراد مبتلا به SAD، بدن ممکن است آن را در سطوح بالاتر از حد طبیعی تولید کند
  • تولید سروتونین – سروتونین هورمونی است که بر خلق و خو، اشتها و خواب شما تأثیر می گذارد. کمبود نور خورشید ممکن است منجر به کاهش سطح سروتونین شود که با احساس افسردگی مرتبط است
  • ساعت داخلی بدن (ریتم شبانه روزی) – بدن شما از نور خورشید برای زمان‌بندی عملکردهای مهم مختلف، مانند زمانی که از خواب بیدار می‌شوید، استفاده می‌کند، بنابراین سطوح نور کمتر در طول زمستان ممکن است ساعت بدن شما را مختل کند و منجر به علائم SAD شود.

همچنین این امکان وجود دارد که برخی از افراد به دلیل ژن‌های خود نسبت به SAD آسیب‌پذیرتر باشند، زیرا به نظر می‌رسد برخی موارد در خانواده‌ها مشاهده می‌شود.

درمان برای SAD

اختلال عاطفی فصلی

طیف وسیعی از درمان ها برای SAD در دسترس است. یک پزشک عمومی مناسب ترین برنامه درمانی را برای شما توصیه می کند.

درمان های اصلی عبارتند از:

  • اقدامات سبک زندگی – از جمله دریافت تا حد امکان نور طبیعی خورشید، ورزش منظم و مدیریت سطح استرس
  • نور درمانی – جایی که از یک لامپ مخصوص به نام جعبه نور برای شبیه سازی قرار گرفتن در معرض نور خورشید استفاده می شود
  • گفتار درمانی – مانند درمان شناختی رفتاری (CBT) یا مشاوره
  • داروهای ضد افسردگی – مانند مهارکننده های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs)

به گفته دل کلینیک همچنان یک روش قطعی برای درمان افسردگی وجود ندارد با این حال برخی از روش هایی که در علم روان شناسی و روان پزشکی مورد اشاره واقع شده اند تا حد بسیار زیادی در کاهش علائم افسردگی فصلی موثر هستند. این روش ها عبارتند از:

نور درمانی: در نور درمانی که به عنوان فتوتراپی هم شناخته می‌شود، فرد مبتلا به افسردگی فصلی در فاصله‌ چند متری از یک جعبه‌ نوری می نشیند و در اولین ساعات پس از بیداری و در همان ابتدای روز در معرض تابش این نور قرار می گیرد که مشابه نور طبیعی خورشید عمل کرده و باعث بروز تغییراتی در مواد شیمیایی مغز می  شود و در نتیجه آن خلق و خوی فرد تغییر می کند. هرچند استفاده از این روش بسیار محدود است اما تاثیرات آن بسیار جدی و موثر می باشد.

دارو درمانی: در برخی از موارد از داروهای ضدافسردگی برای درمان این اختلال استفاده می شود. از داروهای ضد افسردگی رایج در دنیای امروز می‌توان به بوپروپیون (bupropion) اشاره کرد که برای انواع افسردگی مانند افسردگی در زنان متاهل، افسردگی فصلی و غیره استفاده می شود تا از بروز علائم افسردگی بخصوص در افرادی که سابقه اختلال عاطفی فصلی دارند تا حد بسیار زیادی جلوگیری کند

روان درمانی: روش نهایی برای درمان افسردگی فصلی یا کاهش علائم آن، روان درمانی نام دارد. برای این روش درمانی نیاز به صحبت کردن با روان شناس یا مشاور دارید. روان درمانی شامل روش های آموزشی برای مقابله با استرس و تنش یا احساس ناخوشایند ناشی از افسردگی، مدیریت افکار، گوش دادن به موسیقی های انگیزشی، دور شدن از آهنگ ها و موقعیت هایی که باعث تشدید افسردگی می شوند و مواردی از این قبیل می باشد.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار