۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴

اتفاقی عجیب؛ کشف اقیانوس در قمر زحل!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قمر سیاره زحل که شباهت زیادی به «ستاره مرگ» از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان دارد، رازی بزرگ را در زیر سطح یخی خود پنهان کرده است. دانشمندان شواهد قانع‌کننده‌ای را پیدا کرده اند که نشان می‌دهد قمر ز...

اتفاقی عجیب؛ کشف اقیانوس در قمر زحل!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قمر سیاره زحل که شباهت زیادی به «ستاره مرگ» از مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان دارد، رازی بزرگ را در زیر سطح یخی خود پنهان کرده است.

دانشمندان شواهد قانع‌کننده‌ای را پیدا کرده اند که نشان می‌دهد قمر زحل به نام میماس، درست در زیر سطح خود یک اقیانوس را پنهان کرده است. این شواهد به جست‌وجوی بیشتر برای یافتن امکان حیات در نقاط دیگر منظومه شمسی کمک کرده است.

محققان می‌گویند میماس کوچک‌ترین قمر زحل که شباهت زیادی به ایستگاه جنگی «ستاره مرگ» در فیلم‌های «جنگ ستارگان» دارد، پس از آنکه توسط کاوشگر کاسینی ناسا رصد شد، اولین سرنخ را از وجود یک اقیانوس مخفی در زیر سطحش را نشان داد. دانشمندان متوجه شدند که این قمر در هنگام گردش خود تلوتلو می‌خورد.

تحقیقات جدیدی که نتایج آن در ۱۹ ژانویه منتشر شد، نشان می‌دهد که این تلوتلو می‌تواند به خاطر وجود یک اقیانوس باشد که درست در زیر سطح یخی این قمر در عمق ۳۹۶ کیلومتری به دام افتاده است. به همین خاطر به گفته محققان، می‌توان میماس را به عنوان نوع جدیدی از جهان‌ها دسته بندی کرد. کشف اقیانوس مخفی در این قمر کوچک می‌تواند نشان دهنده وجود آب و حیات باشد.

آزمایش شواهد به دست آمده با طراحی یک مدل

آلیسا رودن، نویسنده اصلی این مطالعه و ژئوفیزیکدان مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی در سن آنتونیو می‌گوید اگر میماس اقیانوسی داشته باشد، نشان دهنده طبقه جدیدی از جهان‌های کوچک با اقیانوس‌های مخفی است. در واقع می‌توان گفت که سطح یخی میماس ما را فریب داده است.

برای بررسی احتمال وجود یک اقیانوس پنهان در زیر سطح یخ زده میماس، محققان مدلی ساختند تا ببینند فعل و انفعالات گرانشی آن با زحل می‌تواند نیرو‌های جزر و مدی لازم برای گرم کردن داخل ماه را ایجاد کند و آب را زیر ۱۵ تا ۲۰ مایلی نگه دارد یا خیر. رودن می‌گوید یافته‌ها میماس را به یک هدف مطلوب برای انجام تحقیقات بیشتر تبدیل کرده است. دانشمندان می‌توانند با مطالعه توانایی قمر‌ها در داشتن اقیانوس، درک بهتری از سایر قمر‌های منظومه شمسی مانند قمر‌های اورانوس به دست آورند.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار