۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴

آیا مصرف اسفناج برای افراد دچار فقر آهن مفید است؟

مصرف روزانه سبزی ها به دلیل دارا بودن مواد مغذی گوناگون مثل ویتامین های گروهB ، ویتامینC و ویتامینA، املاح معدنی از جمله آهن، منیزیم، پتاسیم و همچنین، مواد آنتی اکسیدانی از جمله فلاونوئید وکاروتنوئید، نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و ج...

آیا مصرف اسفناج برای افراد دچار فقر آهن مفید است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،  سبزی های رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین های مختلف می تواند از بروز بیماری های غیرواگیر همچون بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، دیابت، سرطان به ویژه سرطان های دستگاه گوارش و چاقی را کاهش دهد.
مقدار سبزی های موردنیاز بدن در هرم راهنمای غذایی روزانه سه تا پنج واحد است. سبزی های برگ سبز دارای کاروتنوئیدها، لوتئین و فلاونوئیدها هستند که این مواد بدن را در مقابل سرطان ها محافظت می کند.
همچنین این نوع سبزی ها منبع غنی از عنصر منیزیم هستند که در پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی، فشار خون، اسپاسم عضلات، دیابت و پوکی استخوان نقش بسزایی دارد؛ کرفس، کاهو، اسفناج، کلم بروکلی و انواع سبزی خوردن از جمله سبزی های برگ سبز محسوب می شوند.
اسفناج یکی از سبزی های پرطرفدار و سرشار از مواد مغذی است؛ با این ‌وجود مصرف بیش ‌از حد آن در توانایی جذب برخی از مواد مغذی از جمله کلسیم، منیزیم، زینک و یا سایر مواد، تداخل ایجاد می ‌کند.
یکی از پرسش هایی که درباره اسفناج مطرح می ‌شود، مصرف آن به صورت خام با پخته است.
در اسفناج موادی مانند «اگزالیک اسید» وجود دارد، این اسید به طور طبیعی با کلسیم و آهن موجود در اسفناج ترکیب شده و همین موضوع جذب این مواد از سوی بدن را بسیار دشوار می ‌کند.
همچنین اسفناج حاوی آهن گیاهی است و جذب آهن گیاهی به میزان زیادی تحت تاثیر ترکیب رژیم غذایی قرار می گیرد. بنابراین در صورت وجود کاهش دهنده های جذب آهن مانند «فیتات»، «اگزالات» و «تانن ها» به مقدار زیادی کاهش می یابد.
جذب آهن گیاهی در بهترین شرایط ۳ تا ۸ درصد است و به طور کلی اگر فرد دچار کم خونی فقر آهن باشد، مصرف اسفناج به تنهایی نمی تواند به درمان آن کمک کند.
از سوی دیگر، زمانی که اسفناج پخته می‌ شود، به میزان قابل توجهی کوچک ‌تر می‌ شود. از این رو، افراد می ‌توانند پنج برابر بیشتر اسفناج پخته شده مصرف کنند؛ البته نیاز‌های افراد مختلف به آهن متفاوت است و این موضوع از جنبه جنسیتی و شرایط جسمانی فرد می ‌تواند تغییر کند.
یک مرد بالغ روزانه به ۸ میلی گرم آهن نیاز دارد و زنان نیز پیش از یائسگی باید روزانه ۱۸ میلی گرم آهن مصرف کنند، این در حالی است که زنان باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن نیاز دارند، به همین دلیل توجه به تامین آهن موردنیاز بدن ضروری است؛ با گنجاندن اسفناج به عنوان یک منبع غنی از این عنصر به رژیم غذایی روزانه، می‌توانیم نیاز بدن را به آسانی تامین کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار