۰۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴

آیا خوردن هندوانه در دوران بارداری مفید است؟

هندوانه به عنوان یک میوه سرشار از آب فواید زیادی در دوران بارداری دارد. این موارد از کاهش تورم و خطر ابتلا به عوارض بارداری گرفته تا تسکین حالت تهوع صبحگاهی تا پوست بهتر را شامل می شود. با این حال، تعداد کمی از این مزایا توسط علم حمایت می...

هندوانه

هندوانه به عنوان یک میوه سرشار از آب فواید زیادی در دوران بارداری دارد. این موارد از کاهش تورم و خطر ابتلا به عوارض بارداری گرفته تا تسکین حالت تهوع صبحگاهی تا پوست بهتر را شامل می شود. با این حال، تعداد کمی از این مزایا توسط علم حمایت می شوند.

این مقاله به بررسی این موضوع می پردازد که آیا هندوانه در دوران بارداری فواید خاصی دارد یا خیر.

ارزش غذایی هندوانه

هندوانه منبع کربوهیدرات، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات مفید گیاهی است، همچنین حدود ۹۱ درصد آب را شامل می شود که همین ویژگی آن را به یک میوه آبرسان تبدیل می کند. یک فنجان هندوانه به وزن ۱۵۲ گرم شامل:
کالری: ۴۶
پروتئین: ۱ گرم
چربی: کمتر از ۱ گرم
کربوهیدرات: ۱۲ گرم
فیبر: کمتر از ۱ گرم
ویتامین C: 14 درصد ارزش روزانه
مس: ۷ درصد ارزش روزانه
پانتوتنیک اسید یا ویتامین B5: 7 درصد ارزش روزانه
پروویتامین A: 5 درصد ارزش روزانه
همچنین هندوانه سرشار از لوتئین و لیکوپن ۲ آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن در برابر آسیب و بیماری کمک می کند. به عنوان مثال، این آنتی اکسیدان ها ضمن تقویت سلامت چشم، مغز و قلب در برابر انواع خاصی از سرطان نیز از شما محافظت می کنند. برخی تحقیقات نشان می دهد این آنتی اکسیدان های خاص به کاهش خطر زایمان زودرس و سایر عوارض بارداری نیز کمک می کنند. با این حال، قبل از نتیجه گیری قوی نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است.

هندوانه خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد

هندوانه سرشار از لیکوپن است ترکیبی که به گوجه فرنگی، میوه ها و سبزی ها با رنگ مشابه رنگدانه قرمز غنی می بخشد. یک مطالعه قدیمی نشان می دهد مصرف مکمل ۴ میلی گرم لیکوپن در روز یا حدود ۶۰ درصد از لیکوپن موجود در ۱ فنجان هندوانه به وزن ۱۵۲ گرم به کاهش خطر ابتلا به پره اکلامپسی تا ۵۰ درصد کمک می کند. پره اکلامپسی یک عارضه بارداری است که با فشار خون بالا، افزایش تورم و از دست دادن پروتئین در ادرار مشخص می شود و یک بیماری جدی و علت اصلی زایمان زودرس محسوب می شود.

بر اساس یافته ها که مکمل لیکوپن خطر پره اکلامپسی را کاهش می دهد به طور معمول خوردن هندوانه غنی از لیکوپن برای محافظت از زنان در معرض ابتلا به پره اکلامپسی در دوران بارداری توصیه می شود. با این حال، ۲ مطالعه اخیر نتوانسته اند ارتباطی بین این ۲ موضوع پیدا کنند. در حال حاضر هیچ مطالعه ای در رابطه با مصرف هندوانه با خطر کمتری از پره اکلامپسی وجود ندارد، بنابراین قبل از نتیجه گیری قاطع تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

هندوانه خطر عوارض جانبی یا بارداری را کاهش می دهد

در دوران بارداری مصرف مایعات روزانه خانم ها برای کمک به گردش بهینه خون، میزان مایع آمنیوتیک و حجم بیشتر خون افزایش می یابد. در همان زمان هضم غذا نیز کاهش می یابد. ترکیبی از این دو تغییر خطر هیدراتاسیون نامناسب زنان را افزایش می دهد.

به نوبه خود این خطر منجر به افزایش خطر ابتلا به یبوست یا بواسیر در دوران بارداری می شود. آبرسانی کمتر از حد مطلوب در دوران بارداری همچنین به رشد ضعیف جنین، خطر بالاتر زایمان زودرس و نقایص مادرزادی مرتبط است. محتوای غنی آب هندوانه به زنان باردار کمک می کند تا نیاز خود به مایعات را تامین کنند که در آن صورت خطر یبوست، بواسیر و عوارض بارداری کاهش می یابد.

با این حال، این مورد را می توان برای همه میوه ها یا سبزی های غنی از آب از جمله گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، کدو سبز و حتی کلم بروکلی تعمیم داد، بنابراین اگرچه از نظر فنی دقیق است، اما این مزیت فقط مختص به هندوانه نیست.

نگرانی های احتمالی ایمنی مصرف هندوانه

خوردن هندوانه در دوران بارداری به طور کلی بی خطر تلقی می شود. با این حال، این میوه نسبتا غنی از کربوهیدرات و فیبر کمی است ترکیبی که باعث افزایش سطح قند خون می شود.

به همین ترتیب زنان مبتلا به دیابت قبلی یا دیابت حاملگی ممکن است از خوردن مقادیر زیاد هندوانه اجتناب کنند. برای به حداقل رساندن خطر مسمومیت غذایی زنان باردار نیز باید از خوردن هندوانه ای که بیش از ۲ ساعت در دمای اتاق مانده است خودداری کنند.

در پایان

هندوانه میوه ای آبرسان و سرشار از مواد مغذی مختلف و ترکیبات مفید برای سلامتی است. خوردن منظم آن در دوران بارداری خطر ابتلا به پره اکلامپسی، یبوست یا بواسیر را کاهش می دهد، همچنین محتوای غنی آب آن در کاهش خطر رشد ضعیف جنین، زایمان زودرس و نقایص مادرزادی کمک می کند.

با این حال، شواهد برخی از این فواید ضعیف است و در بسیاری از موارد برای همه میوه ها نه فقط هندوانه قابل استفاده است. هندوانه میوه ای غنی از مواد مغذی و راهی عالی برای افزودن تنوع به رژیم غذایی زن باردار به شمار می آید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار