۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۵

آیا افراد محجور اجازه معامله دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،میترا ضرابی وکیل دادگستری در تعریف افراد محجور اظهار کرد: افراد محجور فاقد اهلیت استیفا هستند، یعنی فاقد بلوغ یا عقل به شمار می روند؛ به عبارت دیگر صغیر، سفیه یا مجنون تلقی می‌شوند، البته اسباب دیگ...

آیا افراد محجور اجازه معامله دارند؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،میترا ضرابی وکیل دادگستری در تعریف افراد محجور اظهار کرد: افراد محجور فاقد اهلیت استیفا هستند، یعنی فاقد بلوغ یا عقل به شمار می روند؛ به عبارت دیگر صغیر، سفیه یا مجنون تلقی می‌شوند، البته اسباب دیگری برای حجر در نظام حقوقی وجود دارد. مانند بحث ورشکستگی و در معنای عامه برای حجر در حقوق ایران، صَغر، سَفَه و جنون، محجور تلقی می‌شوند.

وی درباره افراد محجوری که قصد معامله دارند، بیان کرد: اشخاص برای معامله به اهلیت تمتع و استیفا نیاز دارند، در بحث اهلیت استیفا بعضی از حجر‌ها باعث باطل شدن قرارداد و برخی دیگر باعث معامله غیر نافذ می‌شوند؛ مثلا اگر صغیر هنوز به سن تمیز و تشخیص نرسیده باشد و بخواهد معامله کند، تمام معاملات وی باطل است.

این وکیل دادگستری ادامه داد: در صورتی که صغیر ممیز باشد، اصولا معاملات وی غیر نافذ است، بنابراین برای تعیین سرنوشت معامله، ولی صغیر یا سرپرست او برایش تصمیم می‌گیرد که معامله نافذ باشد یا از بین برود، پس تایید یا رد، حق ولی یا سرپرست است.

ضرابی در مورد تاجر ورشکسته و محجوری که قصد معامله دارد و می‌خواهد اعتبار خودش را به دست آورد، گفت: در این شرایط مدیر تصفیه جانشین این شخص است. تکلیف بعضی از معاملات تاجر ورشکسته را قانون مشخص کرده است، به طور مثال از دیدگاه قانونی، اگر معامله به قصد فرار از دین باشد قابل فسخ است، اما اگر دعاوی راجع به معامله بخواهد نسبت به تاجر ورشکسته صورت بگیرد باید به طَرفیت مدیر تصفیه اقامه شود.

وی تصریح کرد: تاجر ورشکسته محجور است و درخصوص این دعاوی که نسبت به او اقامه می‌شود مدیر تصفیه تعیین تکلیف می‌کند، همچنین این مدیر هم سمت خود را از دادگاه کسب کرده است.

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار