۰۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۰

آصفی: فیفا و کشورهای عربی احساسات ۸۰میلیون ایرانی را خدشه‌دار کردند/ اقدام فدراسیون فوتبال لازم بود، کافی نه!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،آصفی: فیفا و کشورهای عربی احساسات ۸۰میلیون ایرانی را خدشه‌دار کردند/ اقدام فدراسیون فوتبال لازم بود، کافی نه!. اقدام ناپسند فیفا و کشورهای عربی در استفاده از نام جعلی خلیج عربی برای بازی‌های کشورها...

آصفی: فیفا و کشورهای عربی احساسات ۸۰میلیون ایرانی را خدشه‌دار کردند/ اقدام فدراسیون فوتبال لازم بود، کافی نه!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،آصفی: فیفا و کشورهای عربی احساسات ۸۰میلیون ایرانی را خدشه‌دار کردند/ اقدام فدراسیون فوتبال لازم بود، کافی نه!. اقدام ناپسند فیفا و کشورهای عربی در استفاده از نام جعلی خلیج عربی برای بازی‌های کشورهای عربی حسابی سر و صدا به پا کرد؛ اقدامی زشت که باعث عصبانیت و خشم مردم ایران شد.

آصفی: فیفا و کشورهای عربی احساسات ۸۰میلیون ایرانی را خدشه‌دار کردند/ اقدام فدراسیون فوتبال لازم بود، کافی نه!

این موضوع که شاید به‌ظاهر یک قضیه فوتبالی و ورزشی باشد، در باطن سیاست خاصی پشت آن است و به نوعی فراتر از فوتبال و ورزش رفته. از همین رو با حمیدرضا آصفی سخنگوی سابق وزارت خارجه و سفیر پیشین ایران در امارات، آلمان و فرانسه که در فوتبال هم زمانی فعالیت می‌کرد و به‌شدت هم فوتبالی است، تماس گرفتیم تا نظر او را در این خصوص جویا شویم.

آصفی در خصوص این کار زشت کشورهای عربی و همچنین اقدام ناشایست فیفا گفت: در این‌که این اقدام بسیار زشت بود، شکی نیست. مگر غیر از این است که ورزش و به خصوص فوتبال برای نزدیک کردن ملت‌ها و همبستگی بیشتر آن‌ها است. اصلا شما نماد المپیک را ببینید که چه معنی و مفهومی دارد. ورزش در همه جا نماد و سمبل اتحاد و نزدیکی بین مردم کشورهای مختلف بوده ولی اقدام اخیر فیفا و کشورهای عربی در استفاده از نام جعلی خلیج عربی فقط برای نفرت‌پراکنی و تفرقه انداختن بوده و قطعا مباحث سیاسی پشت این قضیه است. این رقابت‌ها زیر نظر فیفا و ای‌اف‌سی برگزار می‌شود و در ابتدای امر فدراسیون فوتبال باید خیلی زود نسبت به این موضوع اعتراض کند.

آصفی ادامه داد: احساسات مردم ما جریحه‌دار شده و می‌بایست تمام اقدامات لازم برای گرفتن حق این کشور انجام شود. من چند سال در امارات بودم و حتی آن‌جا کتاب‌هایی در شهر شارجه و نمایشگاهی که در آنجا برگزار می‌شد دیدم که نام خلیج فارس در آن نوشته شده است. خود کشورهای عربی و حتی بعضی از کشورهای غربی هم به خوبی می‌دانند که نام این خلیج زیبا فارس است. وقتی این موضوع در همه وزارت‌خانه‌های امور خارجه در کشورهای مختلف به ثبت رسیده، در سازمان ملل ثبت شده، و همه دنیا این موضوع را می‌دانند، پس این قضیه شیطنت‌آمیز است و موضوع فراتر از فوتبال و ورزش است.

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در خصوص این‌که دولت و مسئولان چه اقداماتی باید انجام دهند هم گفت: من نمی‌دانم چه اقداماتی تا حالا صورت گرفته ولی قطعا وزارت امور خارجه باید ورود کند و خیلی قاطعانه این موضوع را پی‌گیری کند.حتی می‌توانند از طریق سازمان ملل هم اقدام کنند تا دیگر شاهد چنین اقدامات زشتی علیه ایران نباشیم. مسئولین وزارت امور خارجه می‌توانند حتی با کشورهایی که با آن‌ها روابط خوبی داریم تماس بگیرند و این قضیه را به همه دنیا اعلام کنند که هیچ‌کس حق ندارد از واژه جعلی خلیج عربی استفاده کند.

آصفی در پایان در مورد اقدام فدراسیون فوتبال که جام حذفی را به نام خلیج فارس نام‌گذاری کرد، گفت: این اقدام خوب و لازم بود ولی کافی نیست. به طور حتم فدراسیون باید از طریق دبیرکل فیفا و ای‌اف‌سی قضیه را پی‌گیری کند و به آن‌ها هشدار دهد که این اتفاقات دیگر نیفتد و آن‌ها می‌بایست از مردم ایران عذرخواهی کنند.

 اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار