12:45 - 1404/03/11

چرا رئیس‌ تان گاهی سر شما داد می‌ زند؟ / چرا در محل کارتان رییس شما شما را دعوا می کند و بر سرتان فریاد می کشد؟ داد زدن برطرف کننده نیاز عاطفی است یا سود در کار؟

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بعضی روسا با داد زدن به کارکنان، یک «نیاز عاطفی» خود را برطرف می‌کنند و از نظر روانی «سود» می‌برند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند عملکرد کارکنان را بهتر کنند و جایگاه خود به عنوان رئیس را تثبیت نمایند.

چرا رئیس‌ تان گاهی سر شما داد می‌ زند؟ / چرا در محل کارتان رییس شما شما را دعوا می کند و بر سرتان فریاد می کشد؟ داد زدن برطرف کننده نیاز عاطفی است یا سود در کار؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جواد آل حبیب-  چرا رئیس‌تان گاهی سر شما داد می‌زند؟ یک دلیل روان‌شناختی وجود دارد که چرا رئیس‌ها ممکن است از فریاد زدن روی کارکنانشان لذت ببرند، می‌گویند دانشمندان. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که بعضی روسا با داد زدن به کارکنان، یک «نیاز عاطفی» خود را برطرف می‌کنند و از نظر روانی «سود» می‌برند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند عملکرد کارکنان را بهتر کنند و جایگاه خود به عنوان رئیس را تثبیت نمایند.

مطالعه‌ای از دانشگاه جورجیا که این ماه در مجله «مدیریت» منتشر شده، نشان می‌دهد این رفتارهای آزاردهنده برای روسا «حس موقت رضایت» ایجاد می‌کند.

محققان می‌گویند انگیزه‌های روزانه سرکوبگری و آزارگری روسا مهم است، چون بعضی انگیزه‌ها واقعاً به آن‌ها سود کوتاه‌مدت می‌رساند.

تفاوت رفتار روسا

مطالعات قبلی فقط بر روسایی تمرکز داشت که به خاطر فشار و خستگی گاهی عصبانی می‌شوند. اما این تحقیق به سرکوبگری انتخابی و عمدی توجه کرده است.

محققان می‌گویند فرض معمول این است که روسا بعد از آزارگری احساس بدی دارند، اما تیم تحقیقاتی این فرض را به چالش کشیده و می‌گوید انگیزه روسا در آزارگری، تجربه بعدی آن‌ها را شکل می‌دهد.

بر اساس نظریه‌های تعامل اجتماعی و خودتنظیمی، رفتارهای آزارگرانه هدفمند باعث حس موقت رضایت می‌شود، اما رفتارهای واکنشی و عاطفی باعث احساسات منفی و نتایج بد می‌گردد.

صحبت‌های روسا در نظرسنجی

صدها رئیس در زمینه‌های مختلف کار مورد بررسی قرار گرفتند. برخی گفتند وقتی احساس فرسودگی یا فشار زیاد می‌کنند، سر کارکنان داد می‌زنند.

اما بخش قابل توجهی اعتراف کردند که عمداً کارکنان را آزار می‌دهند تا آن‌ها را مجبور به اطاعت کنند یا نشان دهند که رئیس کیست.

کسانی که از روی خستگی داد زده بودند، بعداً احساس گناه یا ناراحتی داشتند. اما آن‌هایی که برای افزایش عملکرد یا تثبیت جایگاه‌شان داد زده بودند، احساس رضایت و موفقیت می‌کردند.

توضیحات نویسنده

«اگر این رفتارها را با هدفی انجام دهید، مثل افزایش اطاعت یا حفظ جایگاه رهبری، در واقع یک نیاز عاطفی خود را ارضا می‌کنید.»

«اگر کارکنان عملکرد ضعیفی داشته باشند و من برای افزایش همکاری داد بزنم، حس می‌کنم کوتاه‌مدت موفق شده‌ام. اما اگر از خستگی داد بزنم، هیچ رضایتی ندارم.»

راهکار برای بهبود

باید ابزارهای بهتری برای رهبری به روسا داده شود تا جلوی سوءاستفاده در محل کار گرفته شود.

«ممکن است بخواهید کارکنانتان به شما گوش دهند یا جایگاهتان را به عنوان رهبر تثبیت کنید، این خوب است، اما روش‌های بهتری برای این کار وجود دارد.»

 «رفتارهای آزارگرانه همیشه نتایج منفی دارد و هیچ‌کس را انگیزه‌مند نمی‌کند.»

«رهبران باید قبول کنند چنین اتفاقاتی می‌افتد تا بتوانند ابزار و راهکارهای بهتری یاد بگیرند.»

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

نویسنده : جواد آل حبیب

مطالب مرتبط