۱۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

تازه های سلامت

چرا خواب مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟

کم خوابی اضطراب را افزایش می دهد و از تنظیم احساسات جلوگیری می کند.

چرا خواب مهمتر از آن چیزی است که فکر می کنید؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در فرهنگی مانند فرهنگ ما، که در آن انتظار می‌رود ساعات کاری طولانی باشد و حواس‌پرتی‌های لذت‌بخش بی‌وقفه فراوان باشد، خواب آرام اغلب به سختی به دست می‌آید. جامعه ما سخت کوشی را به عنوان راهی به سوی شادی و خودشکوفایی ترویج می کند و بسیاری از مردم معتقدند که می توانند یاد بگیرند که چگونه با خوابی اندک و بدون عواقب بد زندگی کنند. جای تعجب نیست که بسیاری از ما دچار کمبود خواب هستیم. داده ها نشان می دهد که بیش از ۳۰ درصد از بزرگسالان و ۹۰ درصد از نوجوانان کمتر از مقدار توصیه شده خواب شبانه دارند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها، از هر سه بزرگسال آمریکایی، یک نفر گزارش کرده است که هر روز به اندازه کافی استراحت نمی کند یا نمی خوابد. تقریباً ۴۰ درصد از بزرگسالان گزارش می دهند که حداقل یک بار در ماه در طول روز به خواب می روند و تخمین زده می شود ۵۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی به اختلالات خواب مداوم مبتلا هستند.

مشکلات ناشی از کم خوابی

این مشکل ساز است زیرا مشکلات خواب در ادبیات به مجموعه ای از پیامدهای منفی، از جمله آسیب، از دست دادن بهره وری ، و تصمیم گیری ضعیف ، و همچنین بسیاری از مشکلات سلامت مزمن، از جمله بیماری قلبی، بیماری کلیوی، فشار خون بالا مرتبط است. ، دیابت، سکته مغزی، چاقی، و به طور کلی احتمال مرگ بیشتر است. یک گزارش گسترده NIH (2006) نتیجه می گیرد: “پس از دهه ها تحقیق، می توان با اطمینان خاطر نشان داد که کم خوابی و اختلالات خواب اثرات عمیق و گسترده ای بر سلامت انسان دارند.” به عبارت دیگر، خواب مهم‌تر از چیزی است که بیشتر مردم بدانند.

خواب و بهزیستی روانی
روانشناسان از دیرباز به ارتباط بین خواب و بهزیستی روانی علاقه خاصی داشته اند . ادبیات گسترده ای انباشته شده است که ارتباط بین خواب و احساسات را تأیید می کند . با این حال خواب یک فرآیند پیچیده و مرموز است که پیچیدگی های آن هنوز به طور کامل درک نشده است. به عنوان مثال، مشکلات خواب به اشکال مختلف ظاهر می شوند که ممکن است اثرات مشابهی نداشته باشند. علاوه بر این، برخی از جنبه‌های سلامت عاطفی و رفاه ممکن است نسبت به سایرین نسبت به اختلالات خواب آسیب‌پذیرتر باشند.

مقاله اخیر (۲۰۲۳) توسط کارا پالمر از دانشگاه ایالتی مونتانا و همکارانش به دنبال ارائه شفافیت در مورد اثرات کمبودهای خواب مختلف بر سلامت عاطفی است. نویسندگان به طور دقیق یافته های بیش از ۵۰ سال (۱۹۶۶-۲۰۲۲) تحقیقات خواب را برای ارزیابی تأثیر خواب آشفته بر جنبه های مختلف سلامت روان و عملکرد بررسی کردند. مطالعه آن‌ها «بزرگ‌ترین و جامع‌ترین متاآنالیز تا به امروز را نشان می‌دهد که تأثیر کم‌خوابی بر حوزه‌های عملکرد عاطفی انسان را تعیین می‌کند». نویسندگان سه مشکل خواب متمایز را بررسی کردند:

محرومیت از خواب، با مطالعاتی که از شرکت کنندگان خواسته می شود برای مدت طولانی بیدار بمانند، بدون دوره های خواب متناوب اندازه گیری می شود.
محدودیت خواب ، با مطالعاتی که مدت خواب معمولی را برای یک یا چند شب کوتاه می‌کند اندازه‌گیری می‌شود.
تکه تکه شدن خواب ، در مطالعاتی که در طول یک شب خواب بیدار می شوند، اندازه گیری شده است.
مقاله پس از درج آگهی ادامه دارد

نویسندگان بر مطالعاتی تمرکز کردند که اثرات مشکلات خواب را بر چندین پیامد عاطفی مهم، از جمله عاطفه مثبت و منفی، اختلال خلقی عمومی (در مطالعاتی که احساسات مثبت و منفی را جداگانه اندازه‌گیری نکردند)، واکنش هیجانی (ظرفیت و برانگیختگی)، اضطراب، اندازه‌گیری کردند. و علائم افسردگی

نویسندگان در بررسی خود تنها مطالعاتی را وارد کردند که در آن شرکت‌کنندگان از تشخیص اختلالات روانپزشکی یا خواب و همچنین هرگونه شرایط پزشکی که بر خواب و/یا عملکرد عاطفی تأثیر می‌گذارد، عاری بودند. آنها فقط مطالعات تجربی را با گروه‌های کنترل کافی و آنهایی که حداقل یک متغیر وابسته (نتیجه) وابسته به هیجان را اندازه‌گیری می‌کردند، شامل می‌شدند.

به طور کلی، متاآنالیز نهایی شامل ۱۴۶ مطالعه بررسی شده و هشت مطالعه یا مجموعه داده منتشر نشده (مثلاً پایان نامه) با تعداد کل ۵۷۱۷ شرکت کننده در ۲۸ کشور بود.

یافته های حاصل از بررسی تحقیقات
هشتاد و پنج مطالعه به بررسی کمبود خواب (SD) پرداختند. نتایج نشان داد که SD بر خلق (افزایش احساسات منفی و کاهش عواطف مثبت و افزایش اختلال خلق عمومی) و اضطراب تأثیر داشت، اما تأثیر معنی‌داری بر علائم افسردگی نداشت. تأثیرات روی احساسات و اضطراب رابطه دوز-پاسخ را نشان داد – یعنی ساعات بیداری بیشتر منجر به اختلال بیشتر در احساسات شد.

پنجاه و شش مطالعه به بررسی محدودیت خواب (SR) پرداختند. مانند SD، SR تأثیر قابل توجهی بر روی احساسات مثبت و منفی، و همچنین اختلالات خلقی و پیامدهای اضطراب، با اثرات دوز-پاسخ برای احساسات مثبت داشت. با کاهش مدت خواب، تأثیر مثبت به تدریج کاهش یافت. بیشترین کمبود در عاطفه مثبت در حدود ۴ ساعت خواب رخ داده است. همچنین مشخص شد که SR بر افسردگی تأثیر می گذارد .

بیست و یک مورد از مطالعات وارد شده از تقسیم خواب (SF) استفاده کردند. مشخص شد که SF با کاهش عاطفه مثبت و کاهش برانگیختگی مرتبط است.

نویسندگان نتیجه گیری می کنند:

قوی‌ترین و ثابت‌ترین اثرات از دست دادن خواب برای کاهش عاطفه مثبت و به دنبال آن افزایش علائم اضطراب و برانگیختگی ضعیف در پاسخ به محرک‌های عاطفی مشاهده شد. تأثیرات بر سایر پیامدهای عاطفی متفاوت و کمتر سازگار بود… همه اشکال از دست دادن خواب، از جمله SD، SR، و SF، کاهش عاطفه مثبت، با بزرگترین اندازه اثر یافت شده برای SD… این یافته‌ها باید مقررات و سیاست‌هایی را که مستقیماً بر خواب تأثیر می‌گذارند، ارائه دهد. الگوهای بیداری شامل حداکثر دوره‌ها و برنامه‌های کاری (مثلاً برای جراحان، رانندگان کامیون)، زمان شروع مدرسه، عملیات نظامی/نبردی، زمان صرفه‌جویی در روز، و سرمایه‌گذاری در آموزش و مراقبت‌های بهداشتی که خواب را در اولویت قرار می‌دهد.

بررسی شامل چندین محدودیت است. برای نمونه، مطالعات خواب طبیعتاً پوشاندن کامل شرکت کنندگان را از وضعیت آنها دشوار می داند، که ممکن است اثرات امیدی داشته باشد. علاوه بر این، آزمایش‌های آزمایشگاهی ذاتاً از آنچه روانشناسان «اعتبار زیست‌محیطی» می‌نامند پایین است، زیرا شرایط در آزمایشگاه شبیه شرایط دنیای واقعی نیست. علاوه بر این، ادبیات بررسی شده عمدتاً بر روی نمونه‌های بالغ جوان متکی است که ممکن است در کل جمعیت را نشان ندهند. علاوه بر این، مطالعات موجود بیشتر بر گزارش های ذهنی متکی بودند تا اندازه گیری های عینی حالات عاطفی. در نهایت، جنبه‌های دیگری از خواب که در این بررسی به آنها پرداخته نشده است، ممکن است مهم باشد که درک خود از خواب و اثرات سلامتی آن را تقویت کنیم. به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر (۲۰۲۴) توسط روانشناس استرالیایی دانیل ویندرد و همکارانش نشان می دهد که منظم بودن خواب ، به جای مدت زمان خواب، کلیدی برای پیش بینی سلامت آینده است.

با این حال، نتیجه حاصل از منابع همگرای شواهد این است که خواب کافی، بدون وقفه و منظم عاملی ضروری برای رفاه عاطفی و فیزیکی است. خبر خوب این است که مداخلات رفتاری قوی برای بهبود خواب وجود دارد ، و بهبود خواب اغلب بدون هزینه زیاد، تاخیر یا عوارض جانبی مضر قابل دستیابی است. بدون شک محافظت از خواب یکی از بهترین کارهایی است که می توانید برای بهبود و حفظ سلامت روان و رفاه خود انجام دهید. روانشناسان باید به طور منظم ارزیابی بهداشت خواب و مداخله را در برنامه های مراقبتی خود بگنجانند. اگر روانشناس شما در مورد عادات خواب شما پرس و جو نمی کند، مراقبت های درجه یک را برای شما ارائه نمی دهد.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار