۱۶:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۵

چانه‌زنی‌ها جواب داد؛ معادلات تعیین حقوق کارگران ۱۴۰۳ تغییر کرد! | پیش به سوی حقوق ۱۸ میلیونی

کارگران ثابت کرده اند که اهل گفتگو هستند و نمی‌توان در زمان کوتاه در مورد مزد بیش از ۵ میلیون نفر تصمیم گیری کرد.

چانه‌زنی‌ها جواب داد؛ معادلات تعیین حقوق کارگران ۱۴۰۳ تغییر کرد! | پیش به سوی حقوق ۱۸ میلیونی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،رئیس فراکسیون کارگری در مجلس، با تأکید بر اینکه ارائه یک لایحه پیشنهادی برای اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار به دولت، تنها به معنای جابه‌جایی مسئولیت و عدم حل و فصل مساله دستمزد کارگران است، اظهار کرد: این لایحه تنها به تعیین دستمزد کارگران کمک نمی‌کند؛ بلکه هدف آن این است که مسئولیت را به سایر قوا و نهادها منتقل کند و مجلس را در مسائل مربوط به جامعه کارگری درگیر کند.

علی بابائی کارنامی با تاکید بر اینکه ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار برای تعیین مزد کارگران به دولت به منزله پاک کردن صورت مساله است و راه به جایی نخواهد برد، گفت: با ارائه این لایحه مشکل دستمزد کارگران حل نمی‌شود؛ می‌خواهند توپ را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند؛ تعیین حقوق کارمندان با کارگران متفاوت است در واقع کارگر در محیطی کار می‌کند که پارامتر‌های مزدی در آنجا جایگاهی ندارد و متغیر‌های خاص خود را دارد و قانون گذار در قالب ماده ۴۱ قانون کار، مزد را به توافق کارگر با کارفرما در قالب شورای عالی کار واگذار کرده است.

علی بابائی کارنامی در مورد اظهارات معاون وزیر کار مبنی بر اینکه لایحه پیشنهادی اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار برای تعیین مزد کارگران به زودی به دولت ارائه می‌شود، گفت: این موضوع مبنای قانونی ندارد و مجلس هم در این رابطه واکنش نشان خواهد داد، زیرا ما جزو کشور‌هایی هستیم که به مقاوله نامه‌های بین المللی پیوستیم و تعیین مزد باید با توافق کارگران باشد.

وی افزود: نمی‌توان در جایی مانند مجلس به صورت یک طرفه در مورد تعیین مزد کارگران تصمیم گرفت، زیرا تعیین حقوق کارمندان با کارگران متفاوت است در واقع کارگر در محیطی کار می‌کند که پارامتر‌های مزدی در آنجا جایگاهی ندارد و متغیر‌های خاص خود را دارد و قانون گذار در قالب ماده ۴۱ قانون کار، مزد را به توافق کارگر با کارفرما در قالب شورای عالی کار واگذار کرده است.
نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس یازدهم ادامه داد: متاسفانه از ظرفیت‌های تشکل‌های کارگری در طول سال استفاده نمی‌شود و تنها در ماه پایانی سال جلساتی را برگزار و تاکید می‌شود که می‌خواهیم در مورد مزد کارگران تصمیم گیری کنیم و این موضوع بیانگر این است که دولت‌ها هنوز نتوانسته اند کارایی لازم را برای استفاده از ظرفیت قانون کار داشته باشند؛ سوال اینجا است که در کجای قانون آمده که زمان تصمیم گیری در مورد تعیین مزد کارگران باید ماه‌های پایانی سال باشد؟ اگر شورای عالی کار به صورت ماهانه جلساتی را برگزار و پارامتر‌های مرتبط با مسائل و مختصات مزدی و رفاهی کارگران را مورد بررسی قرار دهد نیازی نیست که این مهم را به پایان سال موکول و کشور را درگیر کرد البته این مشکلات مختص دولت و وزرای فعلی نیست بلکه همیشه وجود داشته و توجهی به رفع آن‌ها نشده است.

بابایی کارنامی با یادآوری اینکه مطالبات کارگران در شورای عالی کار بررسی و تصمیم گیری می‌شود، گفت: شورا اختیارات زیادی دارد و باید در طول سال در مورد مباحث مزدی، منطقه‌ای و رفاهیات و سبد معیشت کارگری بحث و گفتگو شود تا کارگر به این نتیجه برسد که به فکر آن‌ها هستند؛ کارگران تنها اقشاری هستند که مطالبات شان را از مسیر قانونی پیگیری می‌کنند، اما برخی در این رابطه برای کشور هزینه تراشی می‌کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی یادآور شد: کارگران ثابت کرده اند که اهل گفتگو هستند و نمی‌توان در زمان کوتاه در مورد مزد بیش از ۵ میلیون نفر تصمیم گیری کرد البته کارگران تنها کارگران شاغل نیستند بلکه این موضوع به کارگران بازنشسته هم تسری می‌یابد؛ فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی در طول ۴ سال اخیر بار‌ها در مورد عدم تعیین مزد کارگران در ماه‌های پایانی سال به وزرای کار تذکر دادند و تنها کسی که تا حدودی توانست به این مهم توجه داشته باشد حجت الله عبدالملکی وزیر مستعفی کار بود که نسبت به بررسی شاخص‌ها اقدام کرد، اما به دلیل برخی همجمه‌ها نتوانست این مسائل را به سرانجام برساند.

رئیس فراکسیون کارگری مجلس با تاکید بر اینکه ارائه لایحه پیشنهادی اصلاح مواد ۴۱ و ۱۶۷ قانون کار برای تعیین مزد کارگران به دولت به منزله پاک کردن صورت مساله است، تصریح کرد: با ارائه این لایحه مشکل دستمزد کارگران حل نمی‌شود و راه به جایی نمی‌برد؛ می‌خواهند توپ را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند؛ در این رابطه نیاز است مرکز پژوهش‌های دولت و مجلس، کانون کارفرمایان و بخش خصوصی با اجماع مشکلات حوزه کارگری را بررسی کنند؛ در واقع کارگر در ۶ ماه نخست سال با انگیزه بالا به بهره وری کشور کمک می‌کند، اما در ماه‌های پایانی سال با ایجاد نارضایتی ها، ذهن و روان کارگران را درگیر جلسات شورای عالی می‌کنیم و این بدترین سیاست است، زیرا به خوبی نتوانستیم از ظرفیت قانون مترقی کار استفاده کنیم و این ضعف بزرگی است که مجریان باید آن را به دقت آسیب شناسی کنند.

وی افزود: این مسیری است که ما باید همدیگر را قانع کنیم و ضعف‌ها را بررسی و شناسایی کنیم و حتی اگر هم کارگران و نمایندگان آن‌ها هم به جایی نمی‌رسند باید مشکل کار را در جای دیگر بررسی کرد؛ ترکیب شورای عالی کار باید اصلاح شود، زیرا دولت در جایی که باید حاکمیتی نگاه کند به دخلش توجه می‌کند و وزیر صمت هم باید نظر دولت را جویا شود؛ در نتیجه این مسائل باید رضایت کارگران را جلب کرد تا بتوانند به بهره وری و اقتصاد کشور کمک کنند و نباید در این رابطه تصمیمات احساسی گرفت؛ امیدواریم بتوانیم با اجماع نظر دولت و مجلس مشکلات کارگران را حل کرد، فراکسیون کارگری بعد از تعطیلات نوروز به این موضوع ورود خواهد کرد در این رابطه با تصمیم گیری در سطح کلان کشور می‌توان به مزد کارگران کمک کرد.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار