۰۸:۳۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۲

واکنش‌ها به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ پارلمان اروپا یک قطعنامه ضد ایرانی را به تصویب رساند که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شده است. هانا نیومن ...

واکنش‌ها به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از ایسنا؛  پنج‌شنبه ۲۹ دی ۱۴۰۱ پارلمان اروپا یک قطعنامه ضد ایرانی را به تصویب رساند که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شده است. هانا نیومن عضو پارلمان اروپا با انتشار یک پیام توئیتری از تصویب قطعنامه ضد ایرانی در جلسه امروز پنج‌شنبه پارلمان اروپا با اکثریت آراء خبر داد.

این عضو آلمانی پارلمان اروپا نوشت که «در این قطعنامه از اتحادیه اروپا خواسته شده است تا نام سپاه پاسداران ایران در فهرست تروریستی این اتحادیه قرار گیرد و تحریم‌های علیه این نهاد افزایش یابد.»

وِدانت پاتل معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه در یک نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با توجه قطعنامه ضدایرانی به تصویب رسیده در پارلمان اروپا که خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا است، از نظر آمریکا این اقدام اتحادیه اروپا در صورت انجام شدن، ایده خوبی خواهد بود یا نه، گفت: ما از تصویب این قطعنامه مطلعیم. موضع آمریکا در قبال سپاه پاسداران کاملا روشن بوده است. این نهاد مشمول بیشترین تحریم‌های آمریکا است که تا کنون اعمال شده. ما همچنین فرماندهان سپاه را به صورت فردی به خاطر دست داشتن در تروریسم و نقض حقوق بشر تحریم کرده‌ایم. در نهایت، این به خود اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن بستگی دارد که تحت نظام مدیریتی و قانونی خودشان تصمیم بگیرند که چه چیزی قابل اجرا و چه چیزی بیشتر به نفعشان است.

اشاره پاتل به اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه است. ایالات متحده آمریکا ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرارداد. این نخستین بار بود که آمریکا واحد نظامی یک کشور را به عنوان یک گروه تروریستی شناخت.

درباره این اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه، تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن واکنش نشان دادند و ضمن محکومیت این اقدام تاکید کردند: قطعا مردم و نیروهای مسلح پاسخی سخت به اتحادیه اروپا خواهند داد. همچنین علی نادری عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی از تهیه طرح اصلاح قانون اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان «سازمان تروریستی» توسط ایالات متحده آمریکا در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا خبر داد و گفت: کلیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا که سپاه پاسداران را در لیست گروه‌های تروریستی قرار دهند و همچنین نیروهای نظامی وابسته و سازمان‌ها و نهادهای آنها مشمول این طرح خواهند شد.

نادری همچنین از تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس با حضور سردار حسین سلامی فرمانده سپاه و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در روز یک‌شنبه ۲ بهمن در واکنش به اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه خبر داد.

ظهر پنج‌شنبه هم ستاد کل نیروهای مسلح در بیانیه‌ای اقدام پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست آنچه که «سازمان‌های تروریستی» نامیده است را قویاً محکوم کرد و نسبت به عواقب آن هشدار داد. در بخشی این بیانیه آمده است: «اگرچه بر اساس ماده ۳۹ منشور ملل متحد، تعیین و شناسایی گروه ها و سازمانهای تروریستی با شورای امنیت است و اقدامات یکجانبه دولت های عضو بر اساس بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد مردود، فاقد وجاهت بین المللی و غیر الزام آور است، اما این قبیل تصمیمات بدعت آمیز و غیر موجه که بیشتر با هدف تحت تاثیر قرار دادن دستگاه محاسباتی جمهوری اسلامی ایران طراحی و به اجرا گذاشته شده است، نخواهد توانست تمرکز تصمیم گیران جمهوری اسلامی ایران را در پیگیری منافع ملی دچار اختلال کند.»

همچنین ظهر جمعه ارتش جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه‌ای، این اقدام پارلمان اروپا را محکوم کرد و در بخشی از بیانیه خود نوشت: «بدون تردید پیشنهاد قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست ساختگی و ریاکارانه گروه های تروریستی ناشی از تسلیم و تبعیت کورکورانه از سیاست های خصمانه آمریکا علیه انقلاب اسلامی و بیانگر وابستگی و سرسپردگی سران اروپایی به آمریکا و صهیونیسم جهانی است.»

سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه مجریه عصر پنج‌شنبه در جلسه فوق‌العاده هیات دولت که برای بررسی لایحه تشکیل سازمان بازرگانی تشکیل شده بود، به اقدام اخیر پارلمان اروپا در قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا و گسترش تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد و گفت: این حرکت از روی استیصال و پس از تلاش‌های ناموفق خیابانی آنها برای ضربه به مردم ایران انجام شد تا بلکه به خیال خود بتوانند ملت ایران را متوقف کنند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیروی رسمی و بخشی از سازمان نظامی کشور است و این اقدام برخلاف قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم عصر جمعه در گفت‌وگو با وزیر خارجه سوئد ضمن انتقاد شدید از موضع غیرسازنده پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اتاکید کرد: اقدامات مخرب پارلمان اروپا در  قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خلاف منشور سازمان ملل متحد است.

همچنین ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در توییتی عنوان کرد: «رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگترین هویت تروریستی سازمان یافته جهان، رژیم انگلیس بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگترین حامی آن است. علت خشم “کلوپ جهانی تروریستها” از سپاه روشن است؛ “سپاه بزرگترین نهاد ضدتروریسم جهان” است.»

از طرفی عباسعلی کدخدایی عضو حقوقدان شورای نگهبان در توییتی نوشت: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علاوه بر مبارزه با تروریسم، نقشی کلیدی در تحقق صلح و امنیت منطقه داشته است. بدعت پارلمان اروپا و انگلیس در نامیدن سپاه به عنوان یک سازمان تروریستی بیانگر تزویر و رفتار متناقض غرب است.»

بامداد شنبه اول بهمن و در اولین ساعات کاری، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به دیدار سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه رفت. قالیباف در این دیدار گفت: اگر شورای اروپا بخواهد در جهت دفاع از تروریسم حرکت کند و ثلمه‌ای به سپاه بزند، مجلس با قاطعیت برخورد خواهد کرد.

رئیس مجلس همچنین تصریح کرد: آنها باید بدانند ما در سطحی از بازدارندگی قرار داریم که نه تهدیدات بالقوه و نه تهدیدات بالفعل هیچگونه تهدیدی برای ما محسوب نمی شود و همانطور که خودشان می دانند ما در برابر آنها پاسخگو هستیم و اگر اقدامی انجام دهند مشت محکمی خواهند خورد.

فرمانده کل سپاه هم در این دیدار در واکنش به اقدام اخیر پارلمان اروپا علیه نهاد تحت امرش تاکید کرد: اروپایی ها اشتباهات خود را تکرار نکنند، هر چند به همراه آمریکا عادت دارند جای ظالم و مظلوم و شهید و جلاد را عوض کنند.

سلامی در دادمه خاطرنشان کرد: اگر مجاهدت های مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه با محوریت نیروی قدس و فرماندهی شهید سلیمانی نبود، قطعاً آتشفشان تروریستی که توسط آمریکایی ها ایجاد شد، دامنگیر اروپایی ها می شد و امنیتی که امروز در اروپا حاکم است، از بین می رفت.

شنبه ۱ بهمن هم احمد وحیدی وزیر کشور با هشدار به اتحادیه اروپا، بیان کرد: این تصمیم نشانه افول عقلانیت، سیاست ورزی و واقع بینی کشورهای اروپایی است. بی شک متضرر اصلی این تصمیم به دور از عقلانیت و دور اندیشی، اتحادیه اروپا خواهد بود.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار