مخالفت شورای رقابت با شرکت کروز (پشت پرده خصوصی سازی ایران خودرو )| بدهی سایپا و ایران خودرو چند همت است؟
در جدیدترین حاشیه از خصوصی سازی ایران خودرو، شاهد اعلام نظر شورای رقابت هستیم.
در جدیدترین حاشیه از خصوصی سازی ایران خودرو، شاهد اعلام نظر شورای رقابت هستیم.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مخالفت شورای رقابت با شرکت کروز (پشت پرده خصوصی سازی ایران خودرو) و پاسخ به این سوال که بدهی سایپا و ایران خودرو چند همت است؟ عنوان گزارشی است که در اندیشه معاصر به آن می پردازیم و یادآور می شویم خصوصیسازی ایران خودرو یکی از پرحاشیهترین خبرهای داخلی طی مدت اخیر بوده است. با گذشت یک هفته از آغاز این موضوع، حواشی آن همچنان ادامه دارد. در جدیدترین حاشیه از خصوصیسازی ایران خودرو، شاهد اعلام نظر شورای رقابت هستیم. این شورا با حضور کروز در هیئتمدیره ایرانخودرو مخالفت کرده است.
در روز سهشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳، رای هیئت تجدیدنظر شورای رقابت در مورد خصوصیسازی ایران خودرو منتشر شد. در این رای بر عدم اهلیت شرکت کروز و غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در هیئتمدیره ایرانخودرو تأکید شده است.
مخالفت شورای رقابت با شرکت کروز (پشت پرده خصوصی سازی ایران خودرو )
شورای رقابت در مصوبه خود پیرامون خصوصی سازی ایران خودرو، مواردی را برای غیرقانونی بودن حضور کروز در هیات مدیره ایرانخودرو برشمرده است.
این موارد به شرح زیر هستند:
دسترسی نامحدود شرکت کروز به اطلاعات شرکت ایران خودرو.
امکان حضور اعضای هیئت مدیره در کلیه معاونتها و دسترسی به همه گزارشها.
اطلاع و اشراف نسبت به تصمیمات محرمانه و بلندمدت شرکت از قبیل سند راهبردی شرکت برنامههای بلندمدت شرکت برای تولید محصولات.
اشراف و مدیریت کمیته حسابرسی شرکت و دسترسی نامحدود به کلیه مسائل مالی شرکت.
دخالت در انتصابات در سطوح مدیریتی شرکت ایران خودرو و شرکتهای تابعه.
ایجاد تفاوت و شکل و محتوای قراردادهای منعقده بین شرکت ایران خودرو و شرکت کروز در مقایسه با سایر قطعهسازان.
تلاش و بهرهگیری از حضور در هیئت مدیره به منظور حذف قطعه سازان رقیب شرکت کروز و ایجاد انحصار در تولید قطعات برای این شرکت.
تعیین قیمت گذاری قطعات خودرو و تحمیل هزینه بیشتر به ایران خودرو که باعث افزایش قیمت تمام شده محصولات شرکت ایران خودرو و اضرار عمومی به مردم و جامعه میشود.
اعلام رای شورای رقابت در حالی صورت میگیرد که روز هفدهم بهمنماه ۱۴۰۳، مجمع سهامداران ایرانخودرو به صورت فوقالعاده تشکیل جلسه داد. در این جلسه اعضای جدید هیات مدیره و همچنین مدیرعامل جدید مشخص شدند.
اکثریت اعضای هیات مدیره ایرانخودرو در حال حاضر از اعضای شرکتهای تابعه کروز هستند.
«علیمردان عظیمی» مدیرعامل پیشین ایرانخودرو در واکنش به این تصمیم، آن را غیرقانونی خواند. برخی خبرگزاریها از قفل شدن دربهای ساختمان مدیریتی ایرانخودرو در زمان تودیع و معارفه مدیرعامل جدید گزارش دادند. در نهایت اما عظیمی سکان هدایت ایرانخودرو را به مدیرعامل جدید یعنی «عادل پیرمحمدی» سپرد.
در حال حاضر سهام ایرانخودرو به این مجموعهها تعلق دارد: خدمات گستر صبا انرژی، مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران، سرمایه گذاری گنجینه ایرانیان، بهینه سازان بهمن و اعتبار آفرین. پیرمحمدی به عنوان نماینده موظف مدیریت سرمایه گذاری ملی ایران، رییس هیات مدیره و مدیرعامل ایران خودرو است. مقام نایب رییس هیئتمدیره ایران خودرو نیز در اختیار «جمشید ایمانی کتک لاهیجانی» نماینده اعتبار آفرین قرار دارد.
پس از گذشت یک هفته از برگزاری مجمع گروه صنعتی ایران خودرو و واگذاری این گروه خودروسازی به بخش خصوصی، درحالیکه مقرر بود، هیات تجدید نظر شورای رقابت، پیرامون این موضوع اظهارنظر کند، امروز (سهشنبه ۲۳ بهمن ماه) هیات تجدیدنظر، رای ۵۵۳ سال ۱۴۰۱ شورای رقابت را تایید کرده و بر غیرقانونی بودن حضور شرکت کروز در شرکت ایرانخودرو تاکید کرد.
چهارشنبه هفته گذشته (۱۷ بهمن ماه) بود که پس از کش و قوسهای فراوان، مجمع گروه صنعتی ایرانخودرو برگزار و ضمن آن این گروه خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شد تا بزرگترین واگذاری تاریخ صنعت خودرو کشور رقم بخورد.
در این مجمع، پس از رایگیری، کنسرسیوم بخش خصوصی صاحب سه صندلی از پنج صندلی هیات مدیره این شرکت شد که با تشخیص این کنسرسیوم، عادل پیرمحمدی به عنوان مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب شد.
پس از برگزاری مجمع و تعیین هیات مدیره و مدیرعامل جدید، همچنان بحث بر سر اهلیت شرکت خصوصیِ صاحبِ ایرانخودرو وجود داشت؛ بر همین اساس مقرر شد که هیات تجدیدنظر شورای رقابت این موضوع را بررسی و اعلام نظر کند.
بر همین اساس، امروز (سهشنبه ۲۳ بهمن ماه)، پس از یک هفته از برگزاری مجمع ایرانخودرو و انتخاب اعضای جدید هیات مدیره، هیات تجدیدنظر شورای رقابت، ضمن تایید رای ابتدایی شورای رقابت، رای تجدیدنظر را ابلاغ و حضور کروز در این خودروسازی را غیرقانونی اعلام کرد.
اندیشه معاصر نوشت: رییس انجمن قطعه سازان خودروی ایران گفت: امیدواریم اتفاقی که در ایران خودرو افتاده و به خصوصی شدن این شرکت انجامیده در سایپا هم بیفتد.
بدهی سایپا و ایران خودرو چند همت است؟
محمدرضا نجفی منش، رییس انجمن قطعه سازان خودروی ایران در نشست خبری این انجمن گفت: ما الان در نقطه عطفی در صنعت خودرو قرار گرفتیم، یکی از مطالبات ما در سالهای اخیر یکی این بود که دولت از مدیریت کنار بکشد و دوم اینکه دست از قیمت گذاری دستوری بردارد. اکنون خواسته اول محقق شده و هر چند مطلوب کسانی نیست اما امیدواریم این مسایل هم بگذرد.
وی افزود: در سال های دهه ۵۰ کرهای ها آرزو می کردند ایران ناسیونال ما را داشتند، اما به هر حال صنعت خودروسازی ایران عقب افتاد با این حال امیدواریم اتفاقی که در ایران خودرو افتاده در سایپا هم بیفتد و دولت تنها نظارتگر و سیاستگذار باشد.
آرش محبی نژاد، دبیر انجمن نیز در این نشست اظهار کرد: زیان انباشته دو خودروساز دولتی کشور ۲۵۰ هزار میلیارد تومان، بدهی جاری دو خودروساز بزرگ ۴۵۰ میلیارد و بدهی کل صنعت خودروسازی به قطعه سازان ۴۵ هزار میلیارد تومان (بدهی کل معوق تعیین تکلیف نشده) است.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران خاطرنشان کرد: مردم سالی ۷ میلیون خودرو معامله میکنند که یک میلیون آن از طریق قرعه کشی شرکت های خودروساز انجام می شود و سوبسید سیاه توزیع شده ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی را در سال ایجاد می کند. ما در جایگاه قطعه سازان کشور نمیدانیم متولی صنعت خودروی کشور کیست و وزارت صمت هیچگاه مسیولیت این صنعت را به طور کامل قبول نکرده است.
محبی نژاد تصریح کرد: مخالف ممنوعیت واردات هر گونه کالای مجاز هستیم این در حالی است که تعرفه واردات قطعات خودرو پنج درصد است و معیار این تعرفه ارز ۲۸۵۰۰ تومانی است و این خود از ارزش تعرفه کم می کند.
وی تصریح کرد: با توجه به نوسانات نرخ دلار، ۴۰ درصد ارزش مطالبات کنونی قطعه سازان نسبت به شش ماه اول سال کاهش یافته است. توان خرید مردم به شدت پایین آمده و ما باید سازوکاری داشته باشیم که شکاف بازار را از بین ببریم.
دبیر انجمن یادآور شد: خصوصی سازی کار درستی است و ما هم محکم پشت آن ایستاده ایم./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.