قیمت های جدید ایران خودرو بازار را تکان داد/ خریدارن خودرو آب قند لازم شدند!+ عکس
شرکت ایران خودرو شب گذشته بدون آنکه تائید نهایی وزارت صمت را بگیرد اطلاعیهای در سامانه کدال مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود منتشر کرد.

شرکت ایران خودرو شب گذشته بدون آنکه تائید نهایی وزارت صمت را بگیرد اطلاعیهای در سامانه کدال مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود منتشر کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر به نقل از اقتصاد۲۴، ایران خودرو شب گذشته با انتشار اطلاعیهای در سامانه کدال از افزایش قیمت فروش محصولات خود در خانوادههای سورن، تارا، پژو ۲۰۷، دنا و رانا پلاس خبر داد.
در تصویر زیر قیمتهای جدید و قدیم محصولات این شرکت را مشاهده میکنید.
قیمت های جدید ایران خودرو بازار را تکان داد/ خریدارن خودرو آب قند لازم شدند!+ عکس
البته قیمت جدید محصولات ایران خودرو درب کارخانه بدون احتساب هزینههای جانبی اعلام شده است. بر اساس بررسیها و با اضافهشدن سایر هزینهها، این محصولات احتمالا در نزدیکی نرخهای جدول زیر به دست مصرفکننده برسند.
نام خودرو | قیمت کارخانه (میلیون تومان) | قیمت بازار (میلیون تومان) | اختلاف قیمت (میلیون تومان) |
---|---|---|---|
تارا اتوماتیک | ۱۱۱۰ | ۱۱۹۰ | ۸۰ |
تارا دستی | ۸۹۰ | ۹۵۴ | ۶۴ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک پانوراما | ۹۹۳ | ۱۰۶۰ | ۶۷ |
پژو ۲۰۷ اتوماتیک فلز | ۹۶۰ | ۱۱۷۵ | ۲۱۵ |
پژو ۲۰۷ پانوراما | ۸۴۰ | ۹۶۵ | ۱۲۵ |
پژو ۲۰۷ سقف فلز | ۷۷۰ | ۸۶۰ | ۹۰ |
پژو ۲۰۷ تییو۳ | ۷۲۰ | ۷۷۰ | ۵۰ |
سورن پلاس XU7P | ۷۲۰ | ۷۴۸ | ۲۸ |
سورن پلاس EF7 تکسوز | ۸۲۰ | ۹۵۳ | ۱۳۳ |
سورن پلاس دوگانهسوز ۷۵ | ۸۳۵ | ۸۷۳ | ۳۸ |
سورن پلاس دوگانهسوز ۱۰۰ | ۸۵۰ | ۹۰۰ | ۵۰ |
دنا اتوماتیک جوانان | ۱۲۰۰ | ۱۲۵۰ | ۵۰ |
دنا اتوماتیک معمولی | ۱۱۶۰ | ۱۲۶۰ | ۱۰۰ |
دنا بورسی | ۸۷۰ | ۹۳۶ | ۶۶ |
دنا ۶ دنده | ۹۳۵ | ۱۰۰۲ | ۶۷ |
رانا | ۷۴۰ | ۷۹۰ | ۵۰ |
جدول بالا نشانگر نرخهای واقعیتری از آنچه به دست مصرفکننده میرسد، هستند. چراکه در زمان خرید مشتریان باید مبالغ دیگری تحت عنوان هزینه بیمه، پلاک و سایر هزینههای جانبی بپردازند که نرخ بالاتری از بهای اعلامی ایران خودرو هستند.
بهرغم افزایش قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه همچنان آنها حداقل فاصله ۲۸ میلیون تومانی با بازار دارند؛ شکافی که به ۲۱۵ میلیون تومان هم میرسد.
البته باید توجه داشت احتمالا با بازگشایی بازار در روز جاری، معاملهگران واکنش جدی به این شوک شبانه نشان بدهند و نرخها در بازار هم روند صعودی پیدا کند.
ایران خودرو در حالی شبانه خبر افزایش قیمت محصولات خود را روی سامانه کدال گذاشت که پیش از این اخبار از مخالفت وزارت صمت با نرخهای جدید حکایت داشت. آیا اکنون زور شرکت خودروساز به سیاستگذار چربیده است؟ یا وزارت صمت صرفا نقش پلیس خوب را در بازی سیاست برای مردم بازی میکند؟
با این حال بعید نیست همانطور که قیمت درب کارخانه محصولات ایران خودرو شبانه افزایش یافت، وزارت صمت نیز شبانه این قیمتها را ملغی اعلام کند.
بیشتر بخوانید:جهش سنگین قیمتها در بازار خودرو + جدول
البته نکته عجیبتر در این ماجرا به تصویر نامهای مربوط میشود که از شب گذشته در رسانهها منتشر شد. بر اساس این نامه دیوان عدالت اداری ضوابط قیمتگذاری دستوری خودرو را ابطال کرده است.
بدین ترتیب خودروسازانی که پیش از این با اقداماتی نظیر گروکشی و توقف فروش اقدام به تهدید میکردند، حالا دست بالاتر را برای تعیین نرخ دارند.
این در حالی است که طبق مقررات، وزارت صمت به عنوان سیاستگذار اصلی باید قیمتهای کارخانهای خودرو را ابلاغ کند؛ اما اکنون که ایرانخودرو بدون مجوز این کار را انجام داده است، اعتبار و جایگاه این مقررات به چالش کشیده شده است. این اقدام میتواند زمینه را برای دیگر خودروسازان نیز فراهم کند تا بدون رعایت دستورالعملها دست به افزایش قیمت بزنند و در نتیجه، نظام قیمتگذاری رسمی خودرو دچار بحران شود.
اعلام قیمتهای جدید بدون هماهنگی رسمی با وزارت صمت، به نوعی سیگنال آزادسازی قیمتها به بازار خودرو ارسال میکند.
این موضوع باعث میشود انتظارات تورمی در میان متقاضیان افزایش یابد و نگرانیها درباره ادامه روند گرانیها تشدید شود. در چنین فضایی، احتمال شکلگیری هجوم دوباره به بازار برای خرید خودرو با هدف پیشگیری از افزایشهای بعدی قیمتها وجود دارد که میتواند التهابات قیمتی را بیشتر کند.
در صورتی که وزارت صمت واکنشی نشان ندهد و این روند ادامه یابد، احتمال آن میرود که بازار خودرو شاهد آغاز آزادسازی پنهان قیمتها باشد که میتواند به تشدید بیثباتی قیمتی و نوسانات بیشتر در بازار بینجامد.
از سوی دیگر، این موضوع فرصت مناسبی است تا دولت سیاستهای قیمتی خود را بازنگری کرده و راهکارهای شفافی برای مدیریت قیمت خودرو ارائه دهد.
با وجود افزایش قیمت کارخانهای ایران خودرو، شکاف قابل توجهی میان قیمت کارخانه و بازار آزاد باقی مانده است.
بررسیها نشان میدهند قیمت کارخانه در مقایسه با بازار آزاد، بین ۵۰ میلیون تا ۲۱۵ میلیون تومان کمتر است.
این شکاف، باعث میشود جذابیت خرید در بازار آزاد همچنان وجود داشته باشد و ثبتنامهای رسمی کمتر از آنچه باید، مورد توجه قرار گیرد. با این حال، کاهش نسبی فاصله قیمتها ممکن است تا حدی از سود دلالان بکاهد و نقدینگی بازار آزاد را کمی آرامتر کند. اما آیا بازار آزاد با بیاعتنایی از کنار این تصمیم ایران خودرو میگذرد؟ تا ساعاتی بعد مشخص میشود.