19:25 - 1403/06/18

مذهبی

قمر در عقرب چیست | احکام قمر در عقرب چیست

قمر در عقرب یکی از حوادثی است که به صورت نجومی مورد تایید میباشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، قمر در عقرب یکی از اتفاقهایی است که در ماه قمری یکبار اتفاق می افتد. قمر در عقرب یک پدیده نجومی میباشد و یکی از اتفاق هایی است که مردم به آن توجه زیادی دارند. در روزهای قمر در عقرب مردم سعی میکنند کارهایی که برای اولین بار قرار است انجام داده شود را به چند روز بعد موکول کنند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

توضیح نجومی قمر در عقرب را در اندیشه معاصر ببینید

در هر ماه قمری، قمر زمین یک دور کامل به دور آن می‌گردد و به همین خاطر، یک بار از برج عقرب گذر می‌کند. با این حال، این زمان همیشه با چشم‌های غیر مسلح قابل رویت نیست. در ماه‌هایی نظیر آبان، آذر و دی، به خاطر این که خورشید در برج عقرب قرار دارد، عبور ماه از آن در روز اتفاق می‌افتد که به علت روشنایی خورشید، تنها ماه دیده خواهد شد. در مقابل، در ماه‌هایی نظیر خرداد و تیر، ماه در شب از صورت فلکی عقرب عبور می‌کند و در چنین شب‌هایی، از زمان غروب آفتاب تا طلوع آفتاب روز بعد می‌توان هم ماه و هم صورت فلکی عقرب را رویت کرد.
در بعضی موارد پدیده قمر در عقرب با گذر ماه از برابر ستاره قلب‌العقرب همراه است که این اتفاق تقریباً هر سال یک بار رخ می‌دهد و در همه جهان قابل مشاهده‌است، اما ناظر در هر نقطه‌ای از زمین با اختلاف درجه و ساعت این واقعه را مشاهده می‌کند.

قمر در عقرب

قمر در عقرب

نحوه محاسبه روز‌های قمر در عقرب

فرض کنید که امروز ۲ مهر مصادف با ۱۵ شوال است.

۱. یک واحد به روزها اضافه کنید (۳ مهر و ۱۶ شوال)

۲. روز قمری را در عدد ۱۲/۲ ضرب کنید (۱۹۵/۲) و حاصل را با روز شمسی جمع کنید (۱۹۸/۲)

۳. عدد به دست آمده را بر عدد ۳۰ تقسیم کنید (۶/۶۱)

۴. عدد را با عدد ماه شمسی (در این مثال ماه همهر هفتمین ماه شمسی است) جمع کنید (۱۳/۶۱)

۵. اگر عدد به دست آمده بیش از عدد ۱۲ بود عدد ۱۲ را از آن کم کنید (۱/۶۱)

عدد به دست آمده تعیین کننده موضع ماه در برج های دوازده گانه است. اگر این عدد برابر ۸ بود نشان دهنده آن است که زمان قمر در عقرب است.

انجام چه کارهایی در زمان قمر در عقرب کراهت دارد؟

بر اساس روایات و علم اخترشناسی کارهای زیر در زمان قمر در عقرب توصیه نمی شود:

خواندن صیغه عقد ازدواج

مسافرت

انعقاد نطفه برای بچه دار شدن

آغاز کار و کسب و تجارت

حجامت

تعیین و تغییر نام

گذاشتن سنگ بنای کارهای مهم

راه های برطرف کردن کراهت قمر در عقرب

صرقه دادن در اول صبح نحوست آن روز را از بین می برد.

خواندن آیه الکرسی و معوذتین (سوره هایی که با «قل اعوذ…» شروع می شوند).

روایاتی درباره تاثیرات نجوم و اجرام آسمانی

هر چند حرکات و صور فلکی و اجرام آسمانی بر زندگی بشر تاثیر فراوانی دارند اما اسلام اعتنای بیش از حد به این مساله را نهی کرده است.

رسول اکرم (ص) فرمودند: هر کس بر خدا توکل کند و هیچ گاه ملاحظه سعادت و نحوست روزها را ننماید خداوند او را یاری خواهد نمود و عهده دار او خواهد شد به ویژه اینکه صدقه نیز بپردازد، زیرا صدقه نحوست را از بین می برد.

شخصی به امام صادق (ع) گفت: «من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هرگاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هرگاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، اقدام به آن کار می کنم. امام (ع) فرمود: آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله، امام فرمود: همه کتاب هایت (کتاب های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن.»

در روایت دیگری امام علی (ع) در پاسخ به مردی که از حضرت خواسته بود، به علت نحوست برخی ایام، در آن روز به جنگ خوارج نرود، فرمود: «گمان مى کنى تو از آن ساعتى آگاهى که اگر کسى حرکت کند زیان نخواهید دید؟ و مى‏ترسانى از ساعتى که اگر کسى حرکت کند ضررى دامنگیر او خواهد شد؟ کسى که گفتار تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب کرده است و از یارى طلبیدن خدا در رسیدن به هدف هاى دوست داشتنى و محفوظ ماندن از ناگواری ها بى‏نیاز شده است. گویا مى‏خواهى به جاى خداوند، تو را ستایش کنند. چون به گمان خود، مردم را به ساعتى آشنا کردى که منافع شان را به دست مى آورند و از ضرر و زیان در امان مى‏مانند. اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیش گویى هاى دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم که در دریانوردى و صحرانوردى به آن نیاز دارید، چه اینکه ستاره شناسى (و پیش بینی هایی در رابطه با آینده افراد) شما را به غیبگویى و غیبگویى شما را به جادوگرى مى‏کشاند، و (چنین) ستاره شناسی چون غیبگو و غیبگو چون جادوگر و جادوگر چون کافر و کافر در آتش جهنم است. با نام خدا (و با توکل بر خدا) حرکت کنید.»

از ابن عمیر روایت شده که من به نجوم نگاه مى کردم و حکم آنها را مى شناختم و طالع را مى دانستم از این لحاظ چیزى نظیر ترس و غیره در دلم راه مى یافت در این موضوع به امام رضا (ع) شکایت کردم. حضرت فرمود: اگر به خاطرت چیزى رسید به اوّلین مسکینى که برخورد کردى صدقه بده و سپس دنبال کارت برو که خداى عزوجل [شر را] از تو دفع مى ‏فرماید.»/تابناک

احادیث و روایات در باب «قمر در عقرب»

وی با بیان اینکه گذشته از نظرات مختلف در مورد تأثیرات اجرام آسمانی و بیان خطوط قرمز معارف دینی؛ یکی از مباحث مطرح‌شده در برخی احادیث و روایات ما، موضوع «قمر در عقرب» است، گفت: از باب نمونه در کتاب کافی روایتی از امام صادق (ع) نقل شده که «هر کس در هنگامی‌که قمر در عقرب باشد، مسافرت یا ازدواج نماید، خیری نمی‌بیند.».

حیدری تاکید کرد: در توضیح این روایت ابتدا باید بدانیم که ماه (قمر، moon) در طول یک ماه قمری، که حدود ۲۹.۵ روز است، یک‌بار به‌طور کامل دور زمین می‌چرخد! این‌یک دور کامل، به دوازده قسمت مساوی تقسیم‌شده (۱۲ تا ۳۰ درجه) و برج‌هایی نیز برای هر یک از این دوازده صورت فلکی انتخاب‌شده که عبارت از حمل، ثور، جوزاء، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، حوت، دلو، جدی هستند.

وی با بیان اینکه هر یک از این نام‌های دوازده‌گانه، متناسب با صورت فلکی ستاره‌های دوردستی است که ماه در مقابل آن‌ها قرار دارد، بیان کرد: قمر (ماه) در هر یک از این صورت‌های دوازده‌گانه، یک دوازدهم طول ماه قمری صبر می‌کندکه حدود ۲ روز و ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه است؛ به‌عنوان‌مثال، در هر ماه قمری، ماه حدود دو روز و نیم در برج و صورت فلکی عقرب است که با مراجعه به تقویم‌های نجومی که هرسال چاپ می‌شود می‌توانیم از روزهای قمر در عقرب مطلع شویم./مهر

 احکام فقهی قمر در عقرب

در کتاب‌های فقهی، وقتی قمر در عقرب است، دست کم چند مورد مکروه (نه حرام) دانسته شده است. یکی عقد نکاح، دوم اقدام برای بچه‌دار شدن (انعقاد نطفه)، و دیگری سفر.

به عنوان مثال: محقق در شرایع نوشته است: «و یکره إیقاع النکاح و القمر فی العقرب» ازدواج و عقد نکاح (یا نزدیکی) در حالی که قمر در عقرب است مکروه است. (شرائع الإسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج‏۲، ص ۲۱۱)

فقهای بزرگ دیگر مانند علامه، شهید اول، شهید ثانی، صاحب جواهر، سید یزدی نیز به این مطلب اشاره کرده‌اند. (نگاه کنید: اللمعه الدمشقیه فی فقه الإمامیه، ص ۱۷۳؛ مسالک الأفهام إلى تنقیح شرائع الإسلام، ج‏۷، ص، ۲۱؛ العروه الوثقى (للسید الیزدی)، ج‏۲، ص ۷۹۹)/خبرگزاری دانشجو

اندیشه معاصر

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط