به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،حجتالاسلام والمسلمین علیاصغر ظهیری، استاد حوزه علمیه قم در مراسم عزاداری شب نهم ماه محرم هیئت خادمالرضاعلیهالسلام قم که در ورزشگاه شهیدحیدریان برگزار شد، با اشاره به گستره فیض حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، بر ضرورت پاکی ظاهری و باطنی و ترک گناه برای بهرهمندی از رزق خاص محرم تأکید کرد.
حجتالاسلام والمسلمین ظهیری با تبیین جایگاه حضرت سیدالشهدا (ع) در نظام فیض الهی اظهار کرد: وجود مقدس امام حسین (ع) کانال نزول فیض پروردگار به همه مخلوقات است و این فیض شامل دو بخش عام و خاص میشود که فیض عام، همگان را دربرمیگیرد؛ از آسمانیان و زمینیان گرفته تا جن و انس، عرش و فرش و تمامی موجودات، از سفره گسترده امام حسین (ع) بهرهمند هستند.
وی افزود: در طول سال، شبهای جمعه از جایگاهی ویژه برخوردارند و طبق روایات، شبهای جمعه منسوب به حضرت سیدالشهدا (ع) هستند و در این شبها، از اولین تا آخرین انسانها کنار مضجع شریف آن حضرت در کربلا حضور دارند و امام صادق (ع) در پاسخ به اینکه چرا به روز جمعه «جمعه» گفته میشود، فرمودند: «لأن الله جمع فیه الأوّلین و الآخرین» و این بیانگر آن است که شب و روز جمعه، ظرفیتی ویژه برای فیضگیری از ساحت اباعبدالله الحسین (ع) دارند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تفاوت رزق عام و خاص حضرت سیدالشهدا (ع) عنوان کرد: رزق خاص امام حسین (ع) با طلوع ماه محرم گسترده میشود و بهرهمندی از آن نیازمند شرایط ویژهای است و به تعبیر دیگر، این سفره معنوی تنها برای کسانی گسترده میشود که تصمیم جدی برای فاصله گرفتن از گناه و حرکت بهسوی طهارت داشته باشند.
وی ادامه داد: شرط اول بهرهمندی از فیض خاص، دوری از گناه است و معصیت، بالهای پرواز انسان را میبندد و نورانیت قلب را از بین میبرد.
وی اضافه کرد: امام صادق (ع) فرمودند: گناه، شیرینی و لذت زندگی را میگیرد و انسان را از مسیر قرب الهی دور میسازد.
ظهیری تأکید کرد: کسی که بخواهد به معنای واقعی از سفره سیدالشهدا(ع) بهرهمند شود، باید هم در ظاهر و هم در باطن، به طهارت برسد.
وی شرط دوم را رهایی از وابستگیهای دنیوی عنوان کرد و گفت: انسان به هر میزان که دلبسته به دنیا و تعلقات مادی است، به همان میزان از فیض خاص سیدالشهدا (ع) محروم میماند.
وی با اشاره به روایت عبیدالله بن حر جعفی در ماجرای عاشورا گفت: امام حسین (ع) به او پیشنهاد نجات از گذشته تاریکش را داد، اما او با بهانههایی چون وابستگی به اموال و اسب و شمشیرش، این فرصت طلایی را از دست داد و حضرت فرمود: «و ما کنت متخذ المضلین عضدا» ما از گمراهکنندگان یاری نمیگیریم.
این استاد حوزوی با ذکر داستانی از عرصمد بن سلیم، از اصحاب امیرالمؤمنین (ع)، گفت: عرصمد میگوید حضرت علی (ع) در صفین پس از نماز صبح خاک کربلا را بو کرد و فرمود از این خاک مردمانی برمیخیزند که بدون حساب وارد بهشت میشوند و وقتی عرصمد این خاطره را در کربلا برای امام حسین (ع) بازگو کرد، حضرت به او پیشنهاد همراهی داد، اما او به دلیل بدهی و گرفتاریهای دنیوی سر باز زد و امام حسین (ع) در پاسخ فرمودند از کربلا دور شو که کسی که صدای استغاثه حسین (ع) را بشنود و پاسخ ندهد، سرنوشتی جز هلاکت نخواهد داشت.
حجتالاسلام ظهیری تصریح کرد: راه ورود به حریم قدس امام معصوم (ع) بر روی کسانی که خودشان و دیگران را به گناه میکشانند بسته است و در عین حال، درِ توبه بهروی گناهکار پشیمان باز است و شرط پرواز در آسمان عاشورا، آزادسازی دل از زنجیرهای تعلق و آمادگی برای قربان شدن در راه سیدالشهدا (ع) است.
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.