۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲

قبل از مسموم شدن چند عدد موز می توانید بخورید؟

گاهی اوقات گفته می شود که خوردن مقدار زیادی موز به یکباره ممکن است خطرناک باشد، زیرا دارای پتاسیم است ، آیا این درست است؟ مقدار مجاز مصرف روزانه موز چقدر است؟

موز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،موز یکی از محبوب ترین میوه ها در جهان است که سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی است. اما محتوای پتاسیم آن چطور؟

کاترین کالینز، متخصص تغذیه در بیمارستان سنت جورج لندن، در اظهاراتی به بی بی سی گفت که پتاسیم یک عنصر بسیار مهم برای بقا است و می توان آن را در هر سلول بدن یافت.

او می افزاید: «ما از آن برای کمک به تولید بار الکتریکی استفاده می کنیم که به عملکرد صحیح سلول کمک می کند.» به ثابت نگه داشتن ضربان قلب کمک می کند، به تحریک ترشح انسولین از پانکراس برای کمک به کنترل قند خون کمک می کند و مهمتر از همه به حفظ خون کمک می کند. فشار تحت “کنترل”.

از سوی دیگر، اگر سطح پتاسیم در بدن خیلی کم یا خیلی زیاد باشد، ممکن است منجر به ضربان قلب نامنظم، درد معده، حالت تهوع و اسهال شود.

کلرید پتاسیم یکی از مواد شیمیایی مورد استفاده در تزریق کشنده در ایالات متحده است، زیرا دوزهای بسیار بالا می تواند باعث ایست قلبی شود.

کالینز می‌گوید برای یک فرد سالم، مصرف بیش از حد موز غیرممکن است، شما احتمالاً به حدود ۴۰۰ موز در روز نیاز دارید تا سطح پتاسیمی که باعث می‌شود قلب شما از کار بیفتد، افزایش یابد.

از سوی دیگر، کالینز هشدار می دهد که برخی از افراد هستند که باید از غذاهای حاوی درصد بالایی پتاسیم دوری کنند و آن ها کسانی هستند که از بیماری کلیوی رنج می برند.

او می‌گوید: «این بیماران از کاهش شدید عملکرد کلیه رنج می‌برند که ممکن است منجر به تجمع سطوح مضر پتاسیم در جریان خون شود، زیرا نمی‌توانند هنگام ادرار کردن از شر این ماده معدنی خلاص شوند. بنابراین از نظر تئوری، ممکن است فردی با بیماری کلیوی برای مرگ از سطوح بالای پتاسیم سطح پتاسیم در خون اگر تصمیم به خوردن مقدار زیادی از انواع مختلف غذاهای غنی از مواد معدنی داشته باشد.

کالینز می افزاید که زمانی بیمار دیالیز داشت که پس از خوردن بیش از حد گوجه فرنگی، یکی دیگر از میوه های غنی از پتاسیم، دچار حمله قلبی شد. کلیه های او قبلاً از کار افتاده بودند، بنابراین او نمی توانست از شر اضافی خلاص شود.

موز یک غذای فوق العاده است

گزارشی در وب‌سایت دانشکده بهداشت عمومی هاروارد T.H. Chan می‌گوید که موز مغذی است و ممکن است عنوان اولین “ابر غذا” را داشته باشد که در اوایل قرن بیستم توسط انجمن پزشکی آمریکا به عنوان یک غذای سالم برای کودکان تایید شد. درمانی برای بیماری سلیاک

موز حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین B6
فیبر رژیمی
پتاسیم
منیزیم
ویتامین سی
منگنز

اطلاعات تغذیه ای برای یک موز رسیده متوسط

۱۱۰ کالری

۰ گرم چربی
یک گرم پروتئین
۲۸ گرم کربوهیدرات
۱۵ گرم شکر
۳ گرم فیبر رژیمی
۴۵۰ میلی گرم پتاسیم

موز و سلامتی

موز و سلامت قلب و عروق

موز منبع عالی پتاسیم است، یک ماده معدنی حیاتی در بدن که بار الکتریکی کوچکی را حمل می‌کند . این بارها باعث می‌شوند سلول‌های عصبی سیگنال‌هایی را برای ضربان منظم قلب و انقباض ماهیچه‌ها ارسال کنند.

پتاسیم همچنین برای حفظ تعادل آب سالم در سلول ها ضروری است و اثرات سدیم اضافی رژیم غذایی را خنثی می کند. عدم تعادل در رژیم غذایی حاوی پتاسیم بسیار کم و سدیم بیش از حد می تواند منجر به فشار خون بالا شود. مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به تجمع مایع در خون شود که به دیواره رگ های خونی فشار وارد می کند و در نهایت باعث آسیب می شود.

موز حاوی مواد مغذی زیر است:

ویتامین B6
فیبر رژیمی
پتاسیم
منیزیم
ویتامین سی
منگنز

اطلاعات تغذیه ای برای یک موز رسیده متوسط

۱۱۰ کالری

۰ گرم چربی
یک گرم پروتئین
۲۸ گرم کربوهیدرات
۱۵ گرم شکر
۳ گرم فیبر رژیمی
۴۵۰ میلی گرم پتاسیم

موز و سلامت قلب و عروق

موز منبع عالی پتاسیم است، یک ماده معدنی حیاتی در بدن که بار الکتریکی کوچکی را حمل می‌کند . این بارها باعث می‌شوند سلول‌های عصبی سیگنال‌هایی را برای ضربان منظم قلب و انقباض ماهیچه‌ها ارسال کنند.

موز

موز

پتاسیم همچنین برای حفظ تعادل آب سالم در سلول ها ضروری است و اثرات سدیم اضافی رژیم غذایی را خنثی می کند. عدم تعادل در رژیم غذایی حاوی پتاسیم بسیار کم و سدیم بیش از حد می تواند منجر به فشار خون بالا شود. مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به تجمع مایع در خون شود که به دیواره رگ های خونی فشار وارد می کند و در نهایت باعث آسیب می شود.

پتاسیم به دفع سدیم اضافی در ادرار به بدن کمک می کند و تنش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد.

آیا موز باعث افزایش قند خون می شود؟

شاخص گلیسمی (GI) اندازه گیری افزایش سطح قند خون پس از خوردن یک غذای خاص است. شاخص گلیسمی ۵۵ یا کمتر به عنوان پایین طبقه بندی می شود، به این معنی که غذا قند خون شما را به میزان قابل توجهی افزایش نمی دهد. شاخص گلیسمی موز ۵۱ است، یعنی پایین است، یعنی موز قند خون را به آرامی افزایش می دهد.

همچنین بار گلیسمی (GL) وجود دارد که یک معیار خاص تر است که نه تنها شاخص گلیسمی یک غذا را محاسبه می کند، بلکه میزان کربوهیدرات را در یک وعده از آن غذا نیز در نظر می گیرد. بار گلیسمی ۱۰ یا کمتر به عنوان کم طبقه بندی می شود و بار گلیسمی موز رسیده ۱۳ است.

با این حال، نوع کربوهیدرات موجود در موز به عنوان نشاسته مقاوم طبقه بندی می شود که عملکردی مشابه فیبر رژیمی دارد. نشاسته مقاوم در روده کوچک تجزیه نمی شود و در نتیجه گلوکز کمتری در جریان خون آزاد می شود. این باعث کاهش شاخص گلیسمی و احساس سیری بیشتر می شود زیرا نشاسته به آرامی هضم می شود.

افراد دیابتی یا افرادی که پیش دیابت دارند می توانند موز بخورند، مشروط بر اینکه آنها را در میزان کالری دریافتی روزانه خود حساب کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار