۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۳

اقتصادی

فونیکس fx | مشخصات فونیکس fx / بازگشت لاتاری ثبت نام خودرو

خودرو OMODA 5، نسل سوم محصولات چری بود که در سال 2022 به بازار چین معرفی شد و در زمستان 1401 نیز با نام جدید فونیکس FX پا به کشورمان گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، فونیکس fx یکی از ماشین هایی است که توجه خیلی از مردم را به خود جلب کرده و نگاه ها را به خود خیره کرده است. ماشین فونیکس fx قیمتش در امروز بارگذاری شده است و مردم از قیمت آن آگاه شدند. طبق گفته ها آپشن های ایمنی ماشین فونیکس fx به حدی زیاد است که مردم ترسی از ایمنی آن ندارند. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

مشخصات فنی فونیکس اف ایکس

این خودرو دارای موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر است که ۱۹۷ اسب بخار و ۲۹۰ نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس ۷ سرعته و دوکلاچه تر (DCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با این مجموعه محرکه فونیکس fx به یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهای ایران تبدیل شده و در عرض ۸ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت فونیکس FX در حالت سیکل ترکیبی به ۷.۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر پیمایش می‌رسد.

فونیکس fx

فونیکس fx

بررسی فونیکس FX

شرکت چری در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۱، از محصول جدیدی رونمایی کرد که امروزه آن را با نام چری اومودا ۵ می‌شناسیم. این خودرو از الگوی طراحی متفاوتی نسبت به سایر محصولات چری بهره می‌برد و مشخص بود که این شرکت چینی برنامه‌های متفاوتی را برای توسعه کسب و کار خود در پیش گرفته است. تولید و عرضه چری اومودا ۵ از اوایل سال ۲۰۲۲ در چین آغاز شد و سپس این خودرو به بازارهای صادراتی همچون روسیه،‌ ایران و اندونزی راه یافت. روند عرضه این خودرو در چین و بازارهای صادراتی متفاوت بود. این خودرو در چین به عنوان یکی از محصولات چری شناخته می‌شود اما در بازارهای صادراتی، این خودرو را برند تازه تاسیس اومودا می‌شناسیم. این خودرو در ایران نیز نام و نشان جدیدی پیدا کرد و مطابق رویه جدید نام‌گذاری مدیران خودرو، به یکی از محصولات فونیکس تبدیل شد. مشتریان ایرانی اکنون این خودرو را با نام فونیکس FX‌ می‌شناسند که در کنار تیگو ۷ پرو، تیگو ۸ پرو و آریزو ۶ پرو اعضای خانواده لوکس مدیران خودرو را تشکیل می‌دهند.

فونیکس FX در دو تیپ وارد بازار ایران شده است که از نظر قوای فنی با تیگو ۷ پرو و تیگو ۸ پرو مشترک هستند. چری نسخه‌ای از اومودا ۵ را با سیستم تمام چرخ محرک نیز به بازار چین عرضه کرده است که انتظار می‌رود پس از مدتی به بازار ایران نیز برسد. بنابراین می‌توان گفت که فونیکس FX تا مدت‌ها به عنوان یکی از محصولات شناخته شده مدیران خودرو در بازار ایران محسوب خواهد شد.

بررسی ظاهری فونیکس FX

از نگاه اول، واضح است که چری می‌خواهد در خط مقدم طراحی آینده‌نگرانه قرار بگیرد. استایل تهاجمی با گریل الماسی-ستاره‌ای یکپارچه شروع می‌شود و با خطوط خشن و گسترده در طرفین تا انتهای خودرو ادامه دارد. درنهایت نمای عقب با طراحی فست‌بک و چراغ‌های LED ماتریسی ما را یاد سبک خودروهای اسپرت آئودی می‌اندازد. جلوی خودرو از ترند امروز پیروی می‌کند که شامل گریل بزرگ با طراحی خاص و چراغ‌های دوتکه جداگانه است و می‌توان گفت در حال حاضر جذاب است، اما تا کی جذاب خواهد ماند؟!

فونیکس FX بخش بزرگی از جذابیت بصری خود را مدیون ترکیب رنگی خاص خود است. در این خودرو، با هوشمندی طیفی از رنگ قرمز در اطراف نمای بیرونی اضافه شده است. این رنگ به‌خوبی با سفید و خاکستری که دو رنگ اصلی فونیکس FX هستند، ترکیب شده است. بیشتر رنگ قرمز از بغل قابل مشاهده است؛ به‌ویژه روی درپوش آینه‌ها، رکاب‌های کناری و همچنین چرخ‌های ۱۸ اینچی مشکی براق و کالیپرهای ترمز.

زمانی‌که پشت خودرو می‌ایستید، خط سقف کوپه‌مانند فونیکس اف‌ایکس را مشاهده می‌کنید. یک اسپویلر جذاب، شیب تند از بالا به پایین، چراغ‌های LED ترمز که یادآور محصولات آئودی هستند و خطوط خشن زیر چراع‌ها، نمای عقب را تکمیل می‌کنند.

از لحاظ اندازه، فونیکس FX با طول ۴۴۰۰ میلی‌متر، عرض ۱۸۳۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۵۸۸ میلی‌متر برای کلاس خود بزرگ است و این به‌معنای فضای داخلی راحتی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. تنها ایراد در بخش طراحی خارجی شاید پنجره‌های کوچک برای سرنشینان عقب باشد که البته در خودروهای پرطرفداری مثل تویوتا C-HR هم شاهد این نکته منفی هستیم.

بازگشت لاتاریِ ثبت‌نام خودرو!

در نبود سامانه یکپارچه و کمرنگ‌شدن عامدانه آن، به تازگی مونتاژکاران رویه‌ای جدید در عرضه خودرو پیش گرفته‌اند.

در عرضه‌های جدید مونتاژکاران، خودرو از سوی مونتاژکاران به سبدگردان‌ها و نمایندگی‌ها داده شده و آن‌ها با قیمت بالاتر از نرخ مصوب، به مردم عرضه می‌کنند.

یا در شیوه‌ای دیگر که نظیر همان لاتاری خودرو در دوران قبل از سامانه یکپارچه است، مونتاژکار اعلام می‌کند که عرضه خودرو خود را از یک تاریخ مشخص آغاز خواهد کرد، اما در همان دقایق اولیه فروش تکمیل شده و سایت فروش مونتاژکار هم بلافاصله دچار اختلال می‌شود.
به عنوان مثال بر اساس اعلام قبلی شرکت کرمان موتور از امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه قرار بود فروش خودرو «KMC A۵» به مبلغ کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۸۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در سایت فروش کرمان موتور آغاز شود.

اما با ورود متقاضیان خرید این خودرو به سایت کرمان‌موتور، با بیان «بروز خطا» فرآیند ثبت‌نام متوقف می‌ماند.

امکان ثبت‌نام خودرو برای دارندگان پلاک فعال هم فراهم شده است؟

امروز و بعد از کنار گذاشتن سامانه یکپارچه خودرو (اگرچه انتقاداتی هم به این سامانه وارد است) باز هم در عرضه خودرو به عقب بازگشتیم و شاهد بروز همان مشکلات سال ۱۴۰۱ در عرضه خودرو هستیم، مشکلاتی که در ابتدای دولت سیزدهم با تلاش‌های فراوان سعی شده بود رفع شود.

عدم امکان نام‌نویسی متقاضیان جدید در ثبت‌نام‌های جدید خودروسازان و عرضه خودرو به سبدگردان‌ها از طریق درب‌های پشتی کارخانه مصداق مشکلات قبلی است که قبل از ایجاد سامانه یکپارچه برای ثبت‌نام وجود داشت.

نکته قابل تأمل دیگر اینکه در اطلاعیه جدید کرمان‌موتور برای ثبت‌نام هیچ اشاره‌ای به اینکه دارندگان خودرو و پلاک فعال امکان ثبت‌نام ندارند، نشده است.

برخی مخاطبان فارس می‌گویند مسئولان وزارت صمت اگر تمایلی به اجرای سیاست‌های قبلی وزارتخانه در موضوع عرضه خودرو ندارند حداقل تمایلی برای حل مشکلات مردم داشته باشند و این موضوعِ ثبت‌نام خودرو برای متقاضایان فاقد خودرو در اسرع وقت حل و رفع کنند.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط