10:29 - 1402/03/02

شکایت مجلس از سازمان برنامه و بودجه به علت عدم پرداخت کامل فوق العاده ویژه معلمان/ اعلام جزئیات پرداخت فوق‌ العاده ویژه حقوق معلمان و فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از آنجا که پرداخت فوق العاده ویژه معلمان از حداقل کارهایی است که سازمان برنامه و بودجه باید بدون ابهام آن را پیگیری می کرد و حالا صدای فرهنگیان را درآورده است، ما در اندیشه معاصر به گزارش کاملی از...

کمیسیون فرهنگی مجلس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، از آنجا که پرداخت فوق العاده ویژه معلمان از حداقل کارهایی است که سازمان برنامه و بودجه باید بدون ابهام آن را پیگیری می کرد و حالا صدای فرهنگیان را درآورده است، ما در اندیشه معاصر به گزارش کاملی از جزئیات صدور احکام حقوقی جدید و پرداخت فوق‌العاده ویژه حقوق معلمان و فرهنگیان، نیروهای خدماتی و اداری وزارت آموزش و پرورش پرداخته ایم که در ادامه ضمن مطالعه این گزارش علت شکایت مجلس از سازمان برنامه و بودجه را هم شرح داده ایم.

به گفته نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس ،کارکنان بسیاری از دستگاه‌ها از سقف ۵۰ درصد فوق العاده ویژه بهره‌مند شده‌اند ولی معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش صرفاً از ۲۱ تا ۲۷ درصد برخوردار هستند.

مولوی گفت: در راستای احقاق حقوق فرهنگیان نیروهای خدماتی و نیروهای اداری آموزش و پرورش در زمینه اعمال کامل فوق العاده ویژه معلمان در حکم حقوقی، بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه شکایتی تنظیم و تقدیم کمیسیون مربوطه شد.

با اشاره به اعمال ماده ۲۳۴ علیه سازمان برنامه و سازمان اداری و استخدامی ، با تصویب قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمانهای پزشکی ،قانونی انتقال خون مصوبه) اردیبهشت (۹۰) همچنین تسری این قانون به کارمندان دامپزشکی کشور و سازمان زندانها و اقدامات تامینی کشور (مصوب اسفند (۹۱) در مجلسهای هشتم و نهم حقوق پرداختی به کارکنان سازمانهای مذکور به نحوی بی سابقه تا میزان بیش از ۳ برابر افزایش یافت.

در همان دوره مطالبات اینچنینی در دستگاههای دیگر دولتی ایجاد شد در نتیجه طرحهای دیگری بری تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمانهای دیگر از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، پزشکی قانونی و انتقال خون و… مطرح شد اما در نهایت مسکوت ماند.

مولوی گفت: در پرداخت فوق العاده ویژه بر اساس رتبه‌بندی ذکر شده در قانون مدیریت که طی مصوبات هیات وزیران در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۹ میزان آن تغییر کرده و نهایتا متناسب با رتبه به ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است، ابهام وجود دارد. به این معنا که هر فرد به صورت هم زمان تابع دو نظام رتبه‌بندی است.

وی افزود: رتبه‌بندی اول همان رتبه‌بندی قانون مدیریت است که شامل رتبه‌های مقدماتی پایه، خبره ارشد و عالی است. میزان پرداختی مطابق این رتبه‌بندی از ۲۱ تا ۲۷ درصد فوق العاده ویژه است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رتبه‌بندی دوم نیز قانون رتبه‌بندی است که الگوی پرداخت آن متفاوت است. اگر هم بنا باشد رتبه‌بندی اول را از این به بعد نادیده بگیریم، کسانی که هم‌اکنون در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند از درصد کمتری از فوق العاده ویژه بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر اینکه این موضوع نیاز به شفافیت دارد و ضرورت دارد مبلغ فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد برای معلمان اعمال شود.

وی افزود: منوط کردن افزایش ۵.۱۷ درصد فوق العاده ویژه معلمان به ۶ ساعت تدریس موظف بیشتر در هفته نادرست است، در حالی که برای کارکنان سایر دستگاه‌ها فوق العاده ویژه بدون افزایش ساعات کار تا سقف تعیین شده انجام شده است.

مولوی گفت: به این ترتیب خواستار اجرای قانون برای فرهنگیان هستیم. بر این اساس، کمیسیون حداکثر در مدت ۱۰ ‌روز موضوع را رسیدگی می‌کند و در صورت وارد بودن، با اظهار نظر صریح گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

صدور احکام حقوقی نیروهای خدماتی و اداری آموزش و پرورش

احکام حقوق معلمان و فرهنگیان صادر می‌شود. تکلیف صدور احکام حقوقی جدید و فوق‌العاده ویژه حقوق معلمان و فرهنگیان، حقوق نیروهای خدماتی و اداری وزارت آموزش و پرورش اعلام شد. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی جزئیات صدور احکام حقوقی جدید و پرداخت فوق‌العاده ویژه حقوق معلمان و فرهنگیان، نیروهای خدماتی و اداری وزارت آموزش و پرورش را اعلام کرد.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از پیگیری اجرای فوق‌العاده ویژه برای فرهنگیان خبر داد.

سیدمحمد مولوی، نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در راستای احقاق حقوق فرهنگیان، نیروهای خدماتی و نیروهای اداری آموزش و پرورش در زمینه اعمال کامل فوق العاده ویژه در حکم حقوقی، بر اساس ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از سازمان امور اداری و استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه شکایتی تنظیم و تقدیم کمیسیون مربوطه شد.

مولوی افزود: با تصویب قانون فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های پزشکی قانونی، انتقال خون (مصوبه اردیبهشت ۹۰) و همچنین تسری این قانون به کارمندان دامپزشکی کشور و سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی کشور (مصوب اسفند ۹۱) در مجلس‌های هشتم و نهم، حقوق پرداختی به کارکنان سازمان‌های مذکور به نحوی بی سابقه تا میزان بیش از سه برابر افزایش یافت.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: بر این اساس در همان دوره، مطالبات اینچنینی در دستگاه‌های دیگر دولتی ایجاد شد و در نتیجه، طرح‌های دیگری برای تسری فوق العاده خاص کارمندان سازمان‌های دیگر از جمله سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، پزشکی قانونی و انتقال خون و… مطرح شد، اما در نهایت مسکوت ماند.

او گفت: بر اساس ماده ۲۳۴ آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، هرگاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیون‌ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیس‌جمهور، وزیر یا مسئولان دستگاه‌های زیرمجموعه آنان را اعلام کند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذی‌ربط ارجاع داده می‌شود.

نماینده آبادان و اروند کنار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارکنان بسیاری از دستگاه‌ها از سقف ۵۰ درصد فوق العاده ویژه بهره‌مند شده‌اند ولی معلمان و کارکنان اداری آموزش و پرورش صرفاً از ۲۱ تا ۲۷ درصد برخوردار هستند. عدم پیش‌بینی سازوکار لازم برای برقراری عدالت در نظام پرداخت نیروهای خدماتی و کارکنان اداری آموزش و پرورش باید توسط نهادهای مربوطه رفع شود.

ابهام در پرداخت فوق‌العاده ویژه حقوق معلمان و فرهنگیان

مولوی گفت: در پرداخت فوق العاده ویژه بر اساس رتبه‌بندی ذکر شده در قانون مدیریت که طی مصوبات هیات وزیران در سال ۱۳۹۴و ۱۳۹۹ میزان آن تغییر کرده و نهایتا متناسب با رتبه به ۲۱ تا ۲۷ درصد افزایش یافته است، ابهام وجود دارد. به این معنا که هر فرد به صورت هم زمان تابع دو نظام رتبه‌بندی است.

او افزود: رتبه‌بندی اول همان رتبه‌بندی قانون مدیریت است که شامل رتبه‌های مقدماتی پایه، خبره ارشد و عالی است. میزان پرداختی مطابق این رتبه‌بندی از ۲۱ تا ۲۷ درصد فوق العاده ویژه است.

کد بورسی

ابهام در پرداخت فوق العاده حقوق معلمان

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی بیان کرد: رتبه‌بندی دوم نیز قانون رتبه‌بندی است که الگوی پرداخت آن متفاوت است.

اگر هم بنا باشد رتبه‌بندی اول را از این به بعد نادیده بگیریم، کسانی که هم‌اکنون در رتبه‌های پایین‌تر قرار دارند از درصد کمتری از فوق العاده ویژه بهره‌مند می‌شوند.

علاوه بر اینکه این موضوع نیاز به شفافیت دارد و ضرورت دارد مبلغ فوق العاده ویژه به میزان ۵۰ درصد برای معلمان اعمال شود.

نماینده آبادان و اروند کنار در مجلس شورای اسلامی افزود: منوط کردن افزایش ۵.۱۷ درصد فوق العاده ویژه معلمان به ۶ ساعت تدریس موظف بیشتر در هفته نادرست است، در حالی که برای کارکنان سایر دستگاه‌ها فوق العاده ویژه بدون افزایش ساعات کار تا سقف تعیین شده انجام شده است.

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات و فناوری مجلس گفت: به این ترتیب خواستار اجرای قانون برای فرهنگیان هستیم. بر این اساس، کمیسیون حداکثر در مدت ۱۰ ‌روز موضوع را رسیدگی می‌کند و در صورت وارد بودن، با اظهار نظر صریح گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.

 

پایان*/

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

3 نظر برای این مطلب ثبت شده است:

شهروند

03 خرداد 1402


سازمان برنامه و بودجه و دولت به معلمان خیانت می کند در یک کشور انقلابی و اسلامی چنین اختلاف طبقاتی غیر ممکن است . به گفته ها کفایت نکنیم ای کاش در عمل هم به حق و حقوق مردم احترام بزاریم معلمان در جاهای دور افتاده و بدون امکانات در تمام فصول سال با بیسوادی مبارزه می کنند . در بعضی جاها بخاطر دوری بیتوته می کنند در حالیکه هیچ مزایایی شامل حال آنان نمیشود اما در بعضی سازمانها ماموریت میروند اضافه کاری مینویسند بیتوته می کنند اضافه کاری داره در جلسه شرکت می کنند اضافه کاری داره به ماموریت میروند اضافه کاری داره هیچکدوم از اینارو به معلمان نمی دهند امیدواریم که این بی عدالتی رفع بشود

کیارش نورسته

04 خرداد 1402


مشکل مجلس است وقتی به بهانه مختلف با نظر دولت هم آوا می‌شود و با برنامه بودجه هماهنگ می شود که لایحه به رتبه بندی جوری چکش بخورد که دریافتی متوط حدود سه میلیون شود البته نمایندگانی هم هستن که چشم بر ِحقیقت نمی بنندند

خدای عادل

05 خرداد 1402


هدف افزایش حقوق معلمان بود که از حقوق کارگران کمتر یا برابری نکند درست نیست معلمی که تخصص دارد با یک کارگر بی سواد در یک طراز قرار گیرند یا حتی کمتر باشند از یک طرف حقوق را کمی بالا مبرید از طرفی فوق الویژه را کاهش می دهید معلمان را خر فرض کردید یادتان نرود که این معلمان روزی بود که امثال شمای مسئول را تربیت کرد که ای کاش تربیت نمی کرد همه شاگردان پیشرفت می کنند اما حقوق معلمان به همان روند قبل باقی می ماند تا وقتی درمملکت ما دزدان مسئول می شوند پیشرفتی نخواهیم داشت.

نظرات بسته شده است