۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱

شرایط افراز املاک مشاع و نقش وکیل امور ملکی در آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مال مشاع به مالی گفته می شود که بین چند نفر مشترک بوده و هریک نسبت به جزء جزء آن ملک حق تصرف دارد. پایان دادن به شراکت شرکا در ملک مشاع به چند صورت امکانپذیر است: افراز، تقسیم، تفکیک. هرکدام از ای...

شرایط افراز املاک مشاع و نقش وکیل امور ملکی در آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، مال مشاع به مالی گفته می شود که بین چند نفر مشترک بوده و هریک نسبت به جزء جزء آن ملک حق تصرف دارد.

پایان دادن به شراکت شرکا در ملک مشاع به چند صورت امکانپذیر است: افراز، تقسیم، تفکیک. هرکدام از این روش‌ها مقررات مخصوص به خود را دارند که موضوع این مطلب در مورد افراز ملک مشاع است.

افراز املاک مشاع تابع قوانین و مقرراتی است که باید حتما با یک وکیل ملکی خوب و خبره  مشورت بگیرید تا بین شما و سایر شرکا مشکلی پیش نیاید.

 

معنای افراز در قانون

قبل از این‌که در مورد نحوه مقررات مربوط به افراز ملک مشاع صحبت کنیم باید تعریف درستی از افراز داشته باشیم. افراز عبارت است از جدا کردن سهم مشاع شرکا از یک‌دیگر. به عبارت دیگر تقسیم مال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آن‌ها. منظور از افراز جدا نمودن و مشخص کردن سهم هر شریک در مال غیر منقول است که این کار هم توسط اداره ثبت و هم توسط دادگاه انجام می‌شود. بهتر است برای افراز ملک به یک وکیل ملکی نتخصص مراجعه نمایید تا در این باره به شما مشاوره دهد یا وکالت پرونده شما را قبول کند.

به بیان خیلی ساده افراز یعنی تعیین مشخصات و حدود سهم هر یک از شرکا در ملک مشترک و استقلال بخشیدن به مالکیت مشترک از طریق اعطای هر بخش از مال مشترک به یکی از شرکا. شما می توانید برای طرح و اقامه دعاوی ملکی توسط وکیل متخصص ملکی اقدام نمایید و بهترین راهکارها را برای پرونده های این حوزه دریافت نمایید.

 

کجا باید تقاضای افراز ملک مشاع را بدهیم و مسئولیت وکیل ملکی در آن چیست؟

در صورتی که یک یا چند نفر از شرکای مال مشاع غیرمنقول بخواهند مال مشاع مورد افراز قرار گیرد:

۱- اگر ملک مشاع نیز از جمله املاکی باشد که جریان ثبتی آن تمام شده باشد، باید تقاضای خود را به واحد ثبت محلی ببرند که ملک مشاع مذکور در حوزه آن قرار دارد. اعم از این‌که این ملک در دفتر املاک ثبت شده یا نشده باشد. واحد ثبتی نیز با رعایت کلیه قوانین و مقررات ملک مورد تقاضا را افراز می‌کند. البته در صورتی که برای ملک مشاع سند مالکیت معارض صادر شده باشد، تا زمانی که رفع تعارض نشده، اقدام به افراز نخواهد شد.

۲- اگر ملک مشاع از جمله املاکی باشد که جریان ثبتی آن خاتمه پیدا نکرده باشد، باید تقاضای خود را به دادگاه عمومی محلی که ملک در آن قرار دارد، تقدیم نمایند.

بنابراین مراجع صالح برای رسیدگی به چنین دعاوی یا ادارات ثبت یا محاکم دادگستری هستند. برای اینکه بتوانید نتیجه بهتری در این موضوع حقوقی داشته باشد از یک وکیل ملکی با تجربه که بیشتر پرونده هایش در حوزه ملکی می باشد، کمک بگیرید تا بهترین نتیجه برای شما حاصل شود و از هزینه های اضافی در صورت عدم اطلاع شما جلوگیری شود.

تفاوت افراز با تقسیم و تفکیک ملک چیست؟

همان‌طور که گفتیم افراز یعنی جداکردن و مشخص کردن سهم هر شریک از مال غیر منقول مشاع.

در تقسیم از آن‌جا که اساس تقسیم رضایت و توافق همه شرکا است، توافق بر سر مصداق سهم هر شریک است و سهام می‌تواند یکسان و مساوی و هم‌ارزش هم نباشد، ولی لازم الاجرا است. لازم به ذکر است تقسیم هم برای مال منقول و هم برای مال غیر‌منقول است.

در مورد تفکیک نیز باید گفت منظور از تفکیک، جدا نمودن مصداق سهم هر شریک و صدور سند مالکیت است. با این فرض که در مورد ملک مشاع مورد نظر قبلا تقسیم انجام شده، حالا بعد از تقسیم شرکا می‌توانند از اداره ثبت تقاضای صدور صورت مجلس تفکیکی و صدور سند مالکیت برای سهم خود را داشته باشند.

در واقع تفکیک اخذ سند شش دانگ برای سهم هر یک از شرکا است یعنی هم‌زمان با تعیین سهم برای آن سند هم صادر می‌شود. در تفکیک وجود حالت اشاعه ضرورت ندارد و ملک با داشتن مالک واحد قابل تفکیک است؛ اما در افراز باید حالت اشاعه، یعنی مالکیت بیش از یک نفر وجود داشته باشد.

همان‌طور که می‌بینید افراز، تفکیک و تقسیم مفاهیمی هستند که در عین شباهت به هم، با هم متفاوت هستند. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید در هر یک از این موارد اقدامی انجام دهید حتما با یک وکیل امور ملکی خوب مشورت نمایید.

 

نکاتی در مورد افراز ملک مشاعی

  • همه اموال غیر منقول را نمی‌شود افراز کرد. مثلا نمی توانیم یک واحد آپارتمان را افراز کنیم. چرا که نمی‌توانیم به طور دقیق آن‌را بین دو شریک تقسیم کرده و سهم هر کس را جدا کنیم با توجه به این سوال که آشپزخانه یا دستشویی یا حمام یا درب ورودی سهم چه کسی است؟
  • اگر بر افراز اعتراض شود، پرونده جهت بررسی به دادگاه ارسال می‌شود.
  • تایید یا عدم‌تایید افراز در حکم رای مراجع قضایی است و با افراز ملک و عدم اعتراض در مهلت مقرر، هر مالک مشاع می‌‌تواند بر سهم مفروز خود تصرف پیدا کرده و با تسلیم سند مالکیت مشاع به واحد ثبت، سند مالکیت ۶ دانگ قطعه اختصاصی را تقاضا و دریافت کند.

 

چگونه می توانیم بهترین وکیل ملک و املاک را تشخیص دهیم؟

شاید هرگز نتوان به این سوال پاسخ داد که بهترین وکیل ملکی کیست اما می توان صفات، معیارها و ویژگی‌های بهترین وکیل ملکی یا بهترین وکیل املاک را بر شمرد. بهترین وکیل ملکی فردی است که علاوه بر ویژگی های عام وکلای برتر همچون صداقت و ممارست، اشراف علمی و تجربه مدل‌های مختلف پرونده های ملکی را داشته باشد و تسلط لازمه به قوانین خاص وضع شده در این حوزه را در توشه معلومات خود حمل نماید. با این توضیح وکلای مختلفی را می‌توان به عنوان بهترین وکلای ملکی در نظر گرفت.

وکیل امور ملکی و دعاوی مربوط به افراز ملک مشاع

از آن‌جا که افراز در مورد ملک مشاع با چندین مالک است، بنابراین ممکن است اختلافاتی پیش بیاید. از سوی دیگر افراز املاک مشاع تابع قوانین و مقررات خاصی است و پیچیدگی‌های خاصی دارد که باید در مورد آن به صورت دقیق اگاهی داشته باشید. این چنین دعاوی مربوط به وکیل ملکی بوده و از وظایف و مسئولیت های اوست.

بنابراین چنان‌چه قصد دارید در مورد افراز ملک مشاع اقدامی صورت دهید، حتما قبل از هر کاری با یک وکیل امور ملکی مشورت کنید.

انتهای پیام/*

مطالب مرتبط

آخرین اخبار