به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در آستانه سال جدید، یکی از اصلیترین سوالات بازنشستگان کشور این است: سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ چقدر خواهد بود؟ این پرسش کلیدی نهتنها دغدغهی میلیونها بازنشسته است، بلکه به یک مطالبهی ملی تبدیل شده که واکنشهای گستردهای در پی داشته است. بررسیها نشان میدهد که تعیین سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ به عواملی همچون نرخ تورم، منابع سازمان تأمین اجتماعی، و سیاستهای حمایتی دولت بستگی دارد. با وجود وعدههای مسئولان، بسیاری از بازنشستگان نگران هستند که میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ کمتر از خط فقر تعیین شود. در این میان، دولت موظف است با لحاظکردن عدالت اجتماعی، نسبت به تعیین واقعی و منصفانهی سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ اقدام کند. اگر این سقف بهدرستی محاسبه نشود، شکاف طبقاتی بیش از پیش افزایش خواهد یافت. از طرفی، افزایش نامتناسب حقوق میتواند اثرات تورمی گستردهتری به همراه داشته باشد. بنابراین، شفافسازی دربارهی سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ امری ضروری است. در این مقاله، با نگاهی دقیق و مبتنی بر دادههای رسمی، ابعاد مختلف این موضوع را بررسی میکنیم تا بازنشستگان بدانند که در سال پیش رو با چه شرایطی روبهرو خواهند بود.
جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴
براساس اطلاعیه سازمان تأمین اجتماعی، فرمول محاسبه افزایش حقوق و همسانسازی حقوق بازنشستگان برای سال ۱۴۰۴ مشخص شده است. براین اساس، نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان در دو گروه «سایر سطوح» و «حداقلبگیران» به تفکیک تشریح شد:
۱. بازنشستگان سایر سطوح
بازنشستگانی که حقوق آنها بالاتر از حداقل دستمزد است (سایر سطوح)، افزایش حقوق آنها به شرح زیر محاسبه میشود:
مرحله اول: محاسبه پایه حقوق جدید
ابتدا مبلغ همسانسازی درجشده در حکم سال گذشته با پایه حقوق سال گذشته جمع میشود.
حاصل این جمع بهعنوان پایه حقوق نهایی سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته میشود.
مرحله دوم: اعمال افزایش ۳۲ درصدی
۳۲٪ از پایه حقوق نهایی سال ۱۴۰۳ محاسبه و به آن اضافه میگردد.
به این مبلغ، عدد ثابت ۹,۳۰۰,۰۰۰ ریال افزوده میشود.
این عدد، پایه حقوق جدید سال ۱۴۰۴ خواهد بود.
مرحله سوم: محاسبه افت ضریب و همسانسازی سال دوم
پایه حقوق جدید سال ۱۴۰۴ بر حداقل دستمزد مصوب امسال (۱۰۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال) تقسیم میشود.
ضریب حقوق سال بازنشستگی از این عدد کسر میشود تا افت ضریب سال ۱۴۰۴ به دست آید.
افت ضریب در عدد ۱۰۴,۴۰۰,۰۰۰ ریال ضرب و سپس ۳۰٪ از آن محاسبه میشود.
این مبلغ به عنوان همسانسازی سال دوم در حکم حقوقی درج میشود.
مرحله چهارم: مزایای جانبی (افزایش یافته)
مبالغ مزایای رفاهی در حکم جدید به صورت زیر تعیین شدهاند:
مرحله پنجم: محاسبه مجموع نهایی حکم حقوقی
مبلغ نهایی حکم سال ۱۴۰۴ برای این گروه شامل جمع موارد زیر خواهد بود:
پایه حقوق جدید سال ۱۴۰۴
مبلغ همسانسازی سال دوم
کمکهزینه عائلهمندی
کمکهزینه اولاد
کمکهزینه معیشت
کمکهزینه مسکن
حق سنوات
۲. بازنشستگان حداقلبگیر
برای بازنشستگانی که تنها حداقل حقوق را دریافت میکنند، افزایش حقوق متفاوتی اعمال شده است:
مرحله اول: افزایش ۴۵ درصدی
بهجای افزایش ۳۲ درصدی، برای این گروه افزایش ۴۵٪ در نظر گرفته شده است.
مرحله دوم: حذف همسانسازی سال دوم
برخلاف سایر سطوح، همسانسازی سال دوم برای این گروه حذف شده است.
مرحله سوم: پرداخت مبلغ «حفظ قدرت خرید»
مبلغ ۷,۱۶۰,۰۰۰ ریال تحت عنوان «حفظ قدرت خرید» متناسب با سابقه بیمهپردازی تا سقف ۳۰ سال به حقوق این افراد اضافه میشود.
ساختار جدیدی برای محاسبه افزایش حقوق و همسانسازی

ساختار جدیدی برای محاسبه افزایش حقوق و همسانسازی
سازمان تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۴ با هدف بهبود وضعیت معیشتی بازنشستگان، ساختار جدیدی برای محاسبه افزایش حقوق و همسانسازی اعمال کرده است.
در این میان، بازنشستگان «سایر سطوح» از افزایش پلکانی با ضریب افت و همسانسازی بهرهمند شدهاند، در حالیکه «حداقلبگیران» از درصد افزایش بالاتر و حمایت جبرانی برخوردار شدهاند.
سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴؛ همه آنچه باید بدانید
وعدهها و واقعیتها؛ آیا عدالت رعایت خواهد شد؟
در حالی که تورم همچنان یکی از بزرگترین چالشهای معیشتی مردم است، سوالی که ذهن میلیونها بازنشسته را به خود مشغول کرده، این است که سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ بر چه اساسی تعیین میشود؟ مسئولان سازمان تأمین اجتماعی و دولت در ماههای پایانی سال ۱۴۰۳ وعدههایی مبهم درباره این افزایش دادهاند. اما آیا این وعدهها در سال جدید، واقعاً رنگ تحقق به خود خواهند گرفت یا تنها شعاری دیگر روی کاغذ خواهند ماند؟
سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ بر چه مبنایی تعیین میشود؟
برای تعیین سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ چند مؤلفه کلیدی نقش دارند: نرخ تورم رسمی اعلامشده از سوی مرکز آمار ایران، بودجه در اختیار سازمان تأمین اجتماعی، درآمدهای حاصل از حق بیمهی شاغلان فعلی، و در نهایت، سیاستهای اقتصادی و اجتماعی دولت. طبق قانون، حقوق بازنشستگان باید سالانه متناسب با نرخ تورم افزایش یابد. اما در عمل، همواره بین نرخ تورم واقعی و درصد افزایش حقوق شکاف وجود داشته است.
حداقل و حداکثر افزایش حقوق در سال ۱۴۰۴ چقدر است؟
بر اساس پیشبینیهای اولیه و گمانهزنیهای منتشرشده، احتمالاً سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ در بازهای بین ۲۰ تا ۳۰ درصد تعیین شود. این در حالی است که نرخ تورم واقعی در سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰ درصد بوده و بسیاری از اقلام اساسی زندگی با رشد قیمتی بسیار بیشتر از این ارقام مواجه شدهاند. به همین دلیل، تعیین یک سقف محدود برای افزایش حقوق بازنشستگان، با انتقادات گسترده روبهرو شده است.
سازمان تامین اجتماعی چه میگوید؟
مسئولان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کردهاند که تعیین سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ نیازمند تصویب در شورای عالی کار و تأیید هیئت وزیران است. این نهاد همچنین تأکید کرده که تلاش خواهد کرد سقف افزایش حقوق به گونهای باشد که حداقل معیشت بازنشستگان تأمین شود. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند با شرایط موجود، تحقق این هدف تنها با تأمین منابع مالی جدید و پایدار امکانپذیر است.
تفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی

تفاوت افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و تأمین اجتماعی
یکی از گلایههای مهم بازنشستگان تأمین اجتماعی در سالهای اخیر، تفاوتهای چشمگیر بین آنها و بازنشستگان کشوری و لشگری است. سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ اگر باز هم کمتر از افزایش حقوق بازنشستگان کشوری باشد، موج جدیدی از نارضایتیها و اعتراضات شکل خواهد گرفت. عدالت در نظام پرداختها، مطالبهای است که هر سال با جدیت بیشتری مطرح میشود.
بازنشستگان چه انتظاری دارند؟
بازنشستگان انتظار دارند که سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ نه تنها مطابق با تورم واقعی باشد، بلکه بتواند حداقل هزینههای زندگی را پوشش دهد. در حال حاضر، بسیاری از بازنشستگان با حقوقی کمتر از ۱۰ میلیون تومان، حتی قادر به پرداخت اجارهبهای خانه، قبضهای ماهانه، و هزینههای درمانی نیستند. خواستهی اصلی بازنشستگان افزایش عادلانه، واقعی، و قابل اتکا در سال ۱۴۰۴ است.
نقش مجلس در تعیین سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴
اگرچه دولت نقش اصلی را در پیشنهاد و تصویب بودجه دارد، اما نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز میتوانند با تصویب بندهای حمایتی یا افزایش منابع، به تعیین منصفانهتر سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ کمک کنند. در سالهای گذشته، برخی نمایندگان پیشنهاد افزایش حقوق بیشتر از نرخ مصوب دولت را مطرح کردهاند، اما این پیشنهادها در مراحل پایانی رد شدهاند.
مقایسه با سالهای گذشته؛ روند نزولی یا صعودی؟
در سالهای گذشته، فاصلهی چشمگیری بین نرخ تورم و درصد افزایش حقوق بازنشستگان مشاهده شده است. اگر همین روند در سال جدید نیز ادامه یابد، میتوان گفت که سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ نهتنها عدالت را برقرار نمیکند، بلکه شکاف درآمدی را نیز تعمیق خواهد کرد. این موضوع تأثیر مستقیم بر کیفیت زندگی و امنیت اقتصادی بازنشستگان خواهد داشت.
افزایش حقوق و خط فقر؛ آیا هماهنگ خواهند شد؟
بر اساس گزارشهای رسمی، خط فقر در ایران به حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان رسیده است. در حالی که بسیاری از بازنشستگان حقوقی به مراتب پایینتر دریافت میکنند. اگر سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ بهگونهای تعیین شود که باز هم حقوقها کمتر از خط فقر باقی بمانند، میتوان گفت که بازنشستگان عملاً زیر بار فشاری مضاعف قرار خواهند گرفت و سیاستهای حمایتی دولت ناکارآمد خواهد بود.
بازنشستگان منتظر تصمیم نهایی هستند
در نهایت، آنچه برای میلیونها بازنشسته اهمیت دارد، رقم واقعی سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ است؛ عددی که نهفقط روی کاغذ، بلکه در سبد خرید و کیفیت زندگی آنها ملموس باشد. دولت باید با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی کشور، نرخ تورم، و نیاز واقعی بازنشستگان، تصمیمی شفاف، عادلانه و مؤثر اتخاذ کند. هرگونه تصمیمگیری ناعادلانه درباره سقف افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی ۱۴۰۴ میتواند تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی گستردهای در پی داشته باشد.
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.
حمید
09 اردیبهشت 1404
خیرنبینید مسئولین ایران که بیچارمون کردید امیدوارم خوار بشید
غلامرضا دلارام
12 اردیبهشت 1404
سلام زحمت کشیده و ما را از چند میلون تومان متناسب سازی حقوق منع کردهاید بعد صدقه سری یک میلیون تومان همینجوری لطف می کنید حاقل بگیر روش هست حداقل ، بگیر ، هی جی هم کنید متوجه میشوید که ما کمتر از . هر کی بیشتر میگیره نوش جانش صحبت سر حداقل بگیر که حقوقشون کمه شما هم میدونید کمه بعد به بهانه اصلی اینکه نمیخواهید قانون را دو بخش حاقل بگیر و سایر سطوح که این سایر سطوح میتونه تاهر جایی که شما بخواین ادامه داشته باشه خلاصه اینکه این رسمش نیست مولا برکت .ن
پری
12 اردیبهشت 1404
چی میشه صدای مادران تک سرپرست و یکی به یه آدم خیر برسونه.من تنهایی دارم از بچم پرستاری میکنم واقعا برام سخته خرج و مخارجش بخدا ثواب داره ما چه گناهی کردیم ک بچمون اینجوری شده شوهرم ترکم کرده منو با یه بچه معلول شدید.هر هفته باید یه بسته پوشک بخرم از کجا بیارم میشه صدامو بیکی برسونید کمکم کنه ۵۸۹۴۶۳۱۵۴۱۰۲۱۹۴۵
صادق
12 اردیبهشت 1404
بگذریم که طبق ماده ۷۷ت.ا. ۱۰۰٪ متناسب سازی زمان برقراری را تأمین اجتماعی باید بدهد . اما متناسب سازی را به همسانسازی مورد نظر برنامه توسعه هفتم را تأمین اجتماعی جایگزین کرد . *مفهوم ۴۰-۳۰-۳۰ در خصوص متناسب سازی چیست ؟* متناسب سازی بازنشستگان در طی سه سال باید به ۹۰٪ زمان برقراری برسد . یعنی اگر کسی ضریب متناسب سازی زمان برقراری 5 باشد ، و حالا ۲ است ، اختلاف می شود ۳، ۹۰٪ آن می شود : *۴/۷* - در سال اول *۴۰٪* ، (۳/۲=*۴۰٪* ×۳+۲)ضریب متناسب سازی اش می شود --» *۳/۲* - در سال دوم *۷۰٪* =۳۰+۴۰ ، (۴/۱=*۷۰٪* ×۳+۲)ضریب متناسب سازی اش می شود --» *۴/۱* - در سال سوم *۹۰٪* ، (۴/۷=۹۰٪×۳+۲)ضریب متناسب سازی اش می شود --» *۴/۷* 👇👇👇👇👇👇 خلاصه برای کسی که ضریب متناسب سازی سال برقراری اش ۵ بوده : - سال اول --» ۳/۲ - سال دوم --» ۴/۱ - سال سوم --» ۴/۷