12:34 - 1403/09/24

رفع ابهام در خصوص معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق| مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان معاف از مالیات+ بخشنامه

کلیات معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق را در اندیشه معاصر بخوانید.

رفع ابهام در خصوص معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق| مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان معاف از مالیات+ بخشنامه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رفع ابهام در خصوص معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق را در اندیشه معاصر بخوانید و مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان معاف از مالیات را که با ذکر جزئیات در ادامه شرح داده ایم مطالعه کنید و بخشنامه مربوط به مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان معاف از مالیات را ببینید.

دکتر سید محمد هادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور بخشنامه شماره ۲۰۰/۱۴۰۳/۳۹ را در تاریخ ۱۴۰۳/۰۹/۲۰ خطاب به ادارات کل امور مالیاتی ابلاغ کرد که براساس آن با هدف رفع ابهام از مصادیق عدم شمول مالیات حقوق موضوع مواد (۸۲) و (۸۳) قانون مالیات‌های مستقیم، وجوه پرداختی در موارد عدم شمول مواد (۸۲) و (۸۳) قانون مالیات‌های مستقیم از جمله پرداختی‌ها بابت امور رفاهی و انگیزه‌ای، در حدود قانون و به نحو متعارف با ارائه اسناد و مدارک مشمول مالیات بر درآمد حقوق نمی‌باشد.

معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق

رفع ابهام در خصوص معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق

رئیس دیوان عدالت اداری در مکاتبه‌ای با رئیس سازمان امور مالیاتی با اشاره به آراء صادره از هیات عمومی دیوان عدالت اداری، تاکید کرد: پرداختی های شاغل با عنوان مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان مانند حق اولاد و ایاب ذهاب معاف از شمول مالیات حقوق است.

در نامه حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا عابدی به سید محمدهادی سبحانیان با استناد به آرای متعدد هیات دیوان عدالت اداری، آمده است: پرداختی‌های مختلف با عنوان حق شاغل که برای امور رفاهی و انگیزشی و بدون صدق تعریف مزد و حقوق صورت می‌پذیرد و بدون حصر موارد از جمله پرداختی با عنوان حق اولاد، حق عائله مندی، رفاهیاتی مانند ایاب ذهاب، مهد کودک و… که به شاغل پرداخت می‌شود؛ صرف نظر از اینکه اصولاً هنگام پرداخت مشغول به فعالیت بوده یا در مرخصی استعلاجی یا استحقاقی به سر می‌برد (بدون اینکه در قبال میزان کارایی و بهره‌وری و فعالیت وی باشد)؛ از شمول مالیات حقوق خارج بوده و به عبارتی معاف از شمول مالیات حقوق است.

این نامه می افزاید: هرچند احکام مربوط به مالیات بر درآمد حقوق به موجب قوانین بودجه سنواتی و به صورت سالانه مقرر می‌شوند اما با این حال در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تغییری که بیانگر شمول مالیات بر رفاهیات کارکنان باشد؛ ایجاد نشده است.با این وجود متاسفانه آن دستگاه (سازمان امور مالیاتی) بدون توجه به آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری اقدام به اخذ مالیات از اقلام مذکور کرده که این امر موجبات نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در این نامه تصریح کرد: در راستای تمکین پذیری از آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری شایسته است دستورات و اقدامات مقتضی را به منظور رعایت مفاد آرای مذکور و تمکین از آن به عمل آورده تا ضمن تحقق حاکمیت قانون از ورود شکایات به دیوان عدالت اداری جلوگیری شود.

در این نامه با اشاره به ماده ۹۲ قانون دیوان عدالت اداری آمده است: چنانچه مصوبه‌ای در هیات عمومی ابطال شود پس از ابلاغ رأی به طرف شکایت یا انتشار در روزنامه رسمی، رعایت مفاد آن برای مرجع طرف شکایت و سایر مراجع و مقامات مسئول دستگاه‌های موضوع ماده ۱۲ این قانون الزامی است و هرگاه مراجع و مقامات مذکور مصوبه جدیدی تحت هر عنوانی مغایر با مفاد آرای مذکور تصویب کنند به درخواست رئیس دیوان موضوع به صورت خارج از نوبت و بدون رعایت مفاد ماده ۸۳ این قانون و فقط با دعوت است نماینده مرجع صدور مصوبه جدید در هیات صادر کننده رأی قبلی رسیدگی و از تاریخ تصویب ابطال می‌شود.

همچنین در این نامه تاکید شده است: در صورتی که مصوبه جدید ابطال شود و مشخص شود وضع آن به جهت عدم تبعیت از مفاد آرای قبلی صادره از سوی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده است، مقامات و اعضایی که بر خلاف رأی دیوان مبادرت به وضع چنین مقرره‌ای کرده‌اند؛ مسئول جبران خسارات وارده به اشخاص هستند و به عنوان مستنکف شناخته و مشمول ماده ۱۱۲ این قانون می‌شوند.

مزایای رفاهی و انگیزشی در زمره اقلام معاف از مالیات حقوق قرار گرفتند

مزایای رفاهی و انگیزشی جزو اقلام معاف از مالیات بر درآمد حقوق هستند (نامه شماره ۷۳۲۸۲ مورخ ۲۷/۴/۱۴۰۰ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی)

با سلام

احتراما؛بازگشت به نامه‌های شماره ۱۸۱۸۲/۲۰۰/ص مورخ ۲۴/۱۰/۱۳۹۹ و ۲۰۵۰۱/۲۰۰/ص مورخ ۱۳/۱۲/۱۳۹۹ با موضوع بررسی و اظهارنظر راجع به «اعلام سایر مصادیق کمک هزینه‌های رفاهی (وجوه پرداختی به کارکنان دولت و کارگران)، به پیوست تصویر نامه شماره ۷۱۲۹۰ مورخ ۲۳/۴/۱۴۰۰ معاونت روابط اکار این وزارت جهت استحضار ایفاد می‌گردد.

معاونت امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

نامه شماره ۷۱۲۹۰ مورخ ۲۳/۴/۱۴۰۰ معاونت روابط کار

برادر گرامی جناب آقای قره سیدرومیانی

معاون محترم امور مجلس، حقوقی و استان‌ها

سلام علیکم؛

احتراماً؛ بازگشت به نامه شماره ۵۲۲۲۷ مورخ ۲۶/۳/۱۴۰۰ و در خصوص نامه شماره ۱۸۱۸۲/۲۰۰/ص مورخ ۲۴/۱۰/۱۳۹۹ رییس کل محترم سازمان امور مالیاتی مبنی بر اعلام مصادیق مزایای رفاهی و انگیزه‌ای در قانون کار به استحضار می‌رسانم:

به منظور تضمین برداشت دقیقی از مزایای رفاهی انگیزه‌ای مشمولان قانون کار، توجه به مواد ۳۴، ۳۵، ۳۶ و ۴۷ قانون کار ضرورت دارد. به استناد ماده ۳۴ قانون کار: «کلیه دریافتی‎‌های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق، کمک هزینه عائله‌مندی، هزینه‌های مسکن، خوارو بار، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه و نظایر آنها دریافت می‌نماید را حق‌السعی می‌نامند.» همچنین حسب ماده ۳۵ قانون کار مزد عبارت است از وجوه نقدی یا غیرنقدی و یا مجموع آنها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت می‌شود.

در تبصره ۳ ماده ۳۶ قانون کار نیز ضمن تعریف واژه مزد ثابت به عنوان جمع مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل و مزد مبنا به عنوان سرجمع مزد گروه و پایه، در چارچوب تبصره ۳ ماده مذکور مصادیق مزایای رفاهی و انگیزه‌ای به شکل تمثیلی تبیین شده است: «مزایای رفاهی و انگیزه‌ای از قبیل کمک هزینه مسکن، خواروبار و کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید و سود سالانه جزء مزد ثابت و مزد مبنا محسوب نمی‌شود.»

بنابراین حسب تبصره مذکور، کمک هزینه‌های مسکن، بن کارگری، کمک عائله‌مندی، پاداش افزایش تولید از مصادیق مزایای رفاهی و انگیزه‌ای محسوب می‌شوند. لازم به ذکر است که در ماده ۴۷ قانون کار نیز «پاداش افزایش تولید» در حکم مزایای رفاهی و انگیزه‌ای تلقی می‌شود.

رفع ابهام در خصوص معافیت مزایای رفاهی و انگیزشی از مالیات حقوق

بنابراین با عنایت به مراتب قانونی فوق، حقوق در قانون کار مشتمل بر مزد ثابت مرکب از مزد شغل و مزایای ثابت پرداختی به تبع شغل و یا مزد مبنا در کارگاه‌های دارای طبقه‌بندی مشاغل است که سرجمع مزد گروه و پایه را تشکیل می‌دهد. اما چنانکه در دادنامه‌های شماره ۶۰۱ مورخ ۹/۱۲/۱۳۸۹ و شماره ۱۹۵۶- ۱۹۵۷ مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ صادره از سوی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری خاطر نشان گردیده است، «وجوه پرداختی تحت عناوین مهد کودک، یارانه غذا، ایاب و ذهاب و بن کالا»، «داخل در عناوین حقوق و مزایای مذکور در ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم نمی‌باشد.»

بنابراین با عنایت به منطوق دادنامه‌های اخیرالذکر، کمک هزینه‌های عائله‌مندی، مسکن، خواروبار، بن کارگری، ایاب و ذهاب، مزایای غیرنقدی، پاداش افزایش تولید، سود سالانه، کمک هزینه مهد کودک و نظایر آنها که به لحاظ ماهیتی برای ارتقای رفاه و انگیزش کارگران در وجه ایشان پرداخت می‌شود در زمره مزایای مربوط به شغل نیستند و به موجب دادنامه‌های مذکور از دایره تعریف حقوق و مزایای مربوط به شغل موضوع ماده ۸۳ قانون مالیات‌های مستقیم خارج و کسر مالیات از آنها فاقد مستند و توجیه قانونی است./اندیشه معاصر

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط