اجتماعی
رشته علوم تربیتی چیست | رشته علوم تربیتی مناسب چه کسانی است؟/رشته های علوم تربیتی در ایران
رشته علوم تربیتی یکی از رشته های پرطرفدار انسانی ها میباشد.
اجتماعی
رشته علوم تربیتی یکی از رشته های پرطرفدار انسانی ها میباشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رشته علوم ترییتی چیست؟ این سوالی است که این روزها داوطلبان کنکور از خودشان میپرسند. رشته علوم تربیتی یکی از انتخابهای پر طرفدار میباشد که خیلی از داوطلبان به دنبال رفتن به این رشته هستند. رشته علوم تربیتی یکی از انتخابهایی است که خیلی از افراد از انتخاب آن راضی میباشد. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
رشته علوم تربیتی (Education) از رشتههای علوم انسانی است که به جنبههای آموزش و پرورش آدمی و دانشهای مربوط به آن میپردازد. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان و مکان خاصی نیست.
یعنی بهطور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، دانشگاه یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی و هر مکانی است. آموزش عمومی، آموزش عالی، آموزش کارکنان، سوادآموزی بزرگسالان، خودآموزی، آموزش الکترونیکی و مجازی از انواع آموزش محسوب میشوند.
رشته علوم تربیتی از رشتههای گروه علوم انسانی است که به مسائلی از جمله انسان و جنبههای آموزش و پرورش در او میپردازد و این رشته با دروسی نظیر فلسفه، روانشناسی، جامعه شناسی، آمار، اقتصاد و مدیریت سروکار دارد.
این رشته با تأکید آموزش علوم ، تقویت سواد علمی دانشآموزان از طریق فعالیتهای تحقیقاتی که شامل برنامهریزی ، اندازه گیری ، مشاهده ، تجزیه و تحلیل دادهها ، طراحی و ارزیابی روشها و بررسی شواهد میپردازد. یادگیری علم به دانشآموزان ما این امکان را میدهد تا با تشویق آنها به یادگیری مستقل ، برخورد با موقعیتهای جدید ، دلایل انتقادی ، خلاقانه ، تصمیم گیری آگاهینه و حل مشکلات ، زندگی واقعی و مسئولیت پذیر را پشت سر بگذارند./دانشگاهیان بین المللی
متوسط طول دوره کارشناسی علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی ۵ سال است (حداقل ۴ سال و حداکثر ۶ سال میباشد) و نظام آموزشی آن مطابق آئین نامه مصوب شورای عالی برنامه ریزی کلیه دروس در ۸ ترم برنامه ریزی شده است و طول هر ترم ۱۷ هفته در هر نیمسال تحصیلی است زمان هر درس از نوع نظری ۱۷ ساعت، عملی ۲۴ ساعت و کارورزی ۵۱ ساعت است.
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی رشته آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستان ۱۴۲ واحد است، این دروس از لحاط محتوی به عمومی، اصلی، اختیاری و اختصاصی تقسیم میشود، دروس اختصاصی از لحاط نظری و عملی به دو دسته تقسیم میشود (۴۲ واحددروس نظری و ۸ واحد دروس عملی ) کارورزی به شرح زیر:
– دروس عمومی ۲۳ واحد
– دروس اصلی: پایه علوم ( اصلی ) ۶۱ واحد
– دروس تخصصی : (دروس کاربردی) ۵۰ واحد
– دروس اختیاری ۸ واحد
جمع واحد ۱۴۲
۱- مربی دوره های پیش دبستانی (شیرخوارگاه ، مهدکودک، کودکستان و آمادگی)
۲- کارشناس تهیه مواد و وسائل آموزشی و کمک آموزشی برای مراکز پیش دبستانی و دبستانی
۳- آموزگار مدارس ابتدائی
۴- مدیریت مدارس ابتدائی
۵- مربی کاروزی دانشجویان تربیت معلم
۶- تدریس در مدارس کودکان استثنائی ( در صورت گذراندن دروس اختصاصی و پایه و اصلی)
۷- کارشناس و مربی آموزش و پرورش پیش دبستانی در دانشگاه
۸- کارشناس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
۹- کارشناس آموزش و برنامه ریزی سازمان بهزیستی
۱۰- کارشناس وزارت آموزش و پرورش (دفتر آموزش ضمن خدمت، دفتر تحقیقات و برنامه ریزی درسی و مانند آن)/ایران مدرس
تاریخ آموزش و پرورش در اسلام و ایران، جامعه شناسی آموزش و پرورش، فلسفه آموزش و پرورش، اقتصاد آموزش و پرورش، اصول و مبانی آموزش و پرورش، مقدمات مدیریت آموزشی، آموزش و پرورش تطبیقی، مقدمات برنامه ریزی آموزشی درسی، آموزش و پرورش ابتدایی – راهنمایی و متوسطه، آموزش و پرورش کودکان استثنائی، اخلاق اسلامی، مقدمات تکنولوژی آموزشی، روشها و فنون تدریس، آشنایی با کتابخانه و اصول کتابداری، روانشناسی عمومی، روش های آماری در علوم تربیتی، روانشناسی رشد ۱و۲ ، سنجش و اندازه گیری در علوم تربیتی، جامعه شناسی عمومی، مقدمات روش تحقیق در علوم تربیتی
سمینار در برنامه ریزی درسی و آموزشی، اصول برنامه ریزی درس و تحلیل محتوا، مبانی ارتباط انسانی، برنامه ریزی درسی ابتدایی، اصول طراحی پیام های آموزشی، سمینار در تکنولوژی آموزشی، اصول عکاسی، برنامه ریزی درسی متوسطه، تولید برنامه های تلویزیونی، رادیو و تلویزیون آموزشی، انتخاب – بهره برداری و ارزیابی مواد و وسایل آموزشی، تئوری ها و روش های کاربردی در رسانه های جمعی، تولید مواد آموزشی، آموزش برنامه ای، آموزش با روش مبتنی بر سیستم ها، اصول طراحی نظام های آموزشی، تولید فیلم های آموزشی، برنامه ریزی درسی آموزش عالی و بزرگسالان، ارزیابی نظام های کوچک آموزشی، آشنایی با مراکز و مواد آموزشی، کارورزی ها و اجرا پروژه های فردی، کارورزی ها و اجرا پروژه های گروهی، جامعه شناسی ارتباطی/بیتوته
هر رشتهای به جز علاقه، نیازمند مهارتها و توانمندیهای خاصی است که لزوما طی تحصیل در دانشگاه آموزش داده نمیشوند؛ بلکه لازم است یا از قبل این استعداد و مهارتها را تا حدی در خودتان داشته باشید یا آنها را حین و پس از تحصیل تقویت کنید. این مهارتها بعد از فارغالتحصیلی باعث متمایز شدن شما از بین رقبا میشوند و موقعیت شغلی بهتر و درآمد بالاتری برایتان ایجاد میکنند. توانایی مورد نیاز رشته علوم تربیتی شامل مجموعهای از علایق و توانمندیهای زیر است:
ارتباط موثر با افراد در تمام سنین صبر و حوصله زیاد فن بیان و سخنوری
توانایی تحلیل و تفسیر مسائل توانایی مدیریتی توانایی رهبری
مهارت آموزش و انتقال مفاهیم ارتباط اجتماعی بالا قدرت همدلی
توانایی حل مسئله علاقه به آموزش و فضاهای آموزشی تفکر انتقادی و راهبردی
درک عمیق از مسائل اجتماعی توانایی انجام کار تیمی نوع دوستی و انسان دوستی/سلام
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.