اجتماعی
رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان طرحی ناقص وپر درد سر
رتبه بندی معلمان یکی از موضوعاتی است که باعث بهبود در آموزش میشود
اجتماعی
رتبه بندی معلمان یکی از موضوعاتی است که باعث بهبود در آموزش میشود
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان یکی از موضوعات به شدت مهمی است که برای خیلی از مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است. رتبه بندی معلمان مقطع تحصیلی و مقدار حقوق دریافتی برای افراد را مشخص میکند. رتبه بندی معلمان بعد از گذشت مدت زمان طولانی در حال رسیدگی میباشد. به رتبه بندی معلمان زیاد رسیدگی نشده است. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
سید محی الدین حسینی ارسنجانی روزنامه نگار، در یادداشتی پیرامون رتبه بندی معلمان و نواقص و دردسرهای این طرح نوشت:
طرح رتبه بندی معلمان بعنوان طرحی ناموفق و البته ناقص و مضحک و من در اوردی به جای اینکه بتواند عدالت در پرداختها را ایجاد و مایه دلخوشی و امید در دلهای معلمان باشد برعکس خشم و نفرت توام با کینه و ناراحتی و عصبانیت و نارضایتی معلمان را به دنبال داشته و در بین معلمان از این طرح بعنوان طرحی من در اوردی و مضحک و بی ثمر و بی فایده یاد میشود چون اجحاف و بی عدالتی در اجرای این بخشنامه و مصوبه ملی که از سوی عده ای از نمایندگان ناکار امد مجلس که نا اشنا به وضعیت کار و زندگی معلمان بودند و با فشار و تحمیل مدیران ناتوان و بی تدبیر آموزش و پرورش وقت اجرا شد نتوانست رضایت خاطر شریف ترین قشر جامعه یعنی معلمان عزیز و زحمتکشمان جامعه را برآورده سازد.
معلمانی با سابقه بالا از جمله نگارنده با ۳۱ سال خدمت در اموزش و پرورش و برخورداری از تمام امتیازات خواسته شده در طرح رتبه بندی چرا باید مبلغ ۲۱ میلیون دریافتی داشته باشم اما افرادی مثل من و همکارانم با شرایطی مثل من و مدرک و سابقه کاری من ۲۵ تا ۲۸ میلیون و بالاتر از اینها دریافتی داشته باشند و از آن گذشته معلمان لیسانس با سوابق کاری و سختی کارهم اندازه در برابر لیسانسیه های سایر ادارات و ارگانها با همان مقدار سوابق و شرایط کار مبالغ دریافتی نصف دیگران در ادارات و ارگانها داشته باشند.
معلمی که ۳۰ سال سابقه خدمت و بیشتر از آن دارد محال است شاخصهای تعیین شده در رتبهبندی را نداشته باشد، اکثر معلمان به وظیفه معلمی خود متمرکز و واقفند و در طول سنوات خدمت خود به دنبال جمعآوری مستندات برای رتبه بندی نبودهاند البته شاخصهای رتبهبندی مناسب افرادی است که به دنبال مستندسازی و جویای نام بودن هستند نه ان دسته معلمانی که با جان و دل و برای خدا و مردم و رضایت وجدان خود کار میکنند.در طرح رتبه بندی اسناد و مدارکی از معلم خواسته شده که هزینه تراشی برای معلم میکند و بیشتر به نفع اداریهاست تا کسانی که به هر نحو در مدرسه شاغل بوده یا در ماموریت کاری بوده اند. متاسفانه در روند امتیاز دهیها هم پارتی بازی شده و بیشتر پرسنل اداری مرکز و استانها در وزارتخانه و ادارات کل اموزش و پرورش استانها اعلب پرسنل بالاترین رتبه ها را کسب و از حقوقهای بالاتری برخوردارند و کسی هم پاسخگو نیست چطور کارمند اداره کلی که خبر از سختیهای کار معلم در مناطق محروم ندارد خودش رتبه ۵ باشد و رفقایش برای او رتبه های بالاتر را منطور کرده و ثبت نمایند اما افرادی با سوابق مشابه در مناطق و مدارس رتبه ۲ و ۳ باشند؟
تمام کار معلمی تنها به ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمیشود و نمیتوان اعتقاد معلمان به اصول و ارزشهای دینی و انقلابی را با گزارشات مخدوش این وخخ ان تکمیل و در امتیازات رتبه بندی لحاظ کرد.معلمان در خانه زمان بسیاری را صرف طرح درس، طرح سوال و تصحیح برگهای امتحانی میکنند و کارشان در ساعات حضور در منزل هم ادامه دارد و این در حالی است که تعداد زیادی از آنها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به داشتن شغل دوم در ساعات بعد از ظهرها هستند.معلمان میگویند قرار بود ما ۸۰ درصد حقوق یک عضو هیات علمی دانشگاه را دریافت کنیم، آیا عضو هیات علمی دانشگاه با کمترین سابقه ۱۰ میلیون تومان دریافت میکند؟ در سبکی که برای رتبهبندی در نظر گرفته شده و نوع امتیازدهی هرگز عدالت رعایت نشده و ما شاهد این موضوع عجیب هستیم که معلمی با ۳۰ سال سابقه خدمت فاقد رتبه شده و یا رتبه یک گرفته است.رتبه بندی در شرایطی سوء تفاهمی اجرا شد که معلمان و دستگاه آموزش و پرورش نگاه هم سویی به آن نداشتند.
ارزیابیهای دقیقی برای سنجش شایستگیهای معلمان وجود ندارد و همت و اراده ای نیز در این زمینه دیده نمی شود.رتبه بندی فعلی معلمان نتیجه ای جز توزیع بی عدالتی و بی برنامگی ندارد. ادامه این شرایط نیز بدون تجدید نظر اساسی به انگیزه های معلمی لطمه شدید میزند./پیام خبر
علی باقرزاده رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی آموزش و پرورش گفت: ۱۲۰ هزار معلم بدون رتبهبندی و تازه استخدام، برای بارگذاری مدارک در سامانه رتبهبندی تنها تا پایان آبان فرصت دارند و در طول آذر ماه هم به مدارکشان رسیدگی خواهد شد و در پایان دی ماه احکامش صادر میگردد.
وی افزود: ارزیابان حرفهای بر اساس مستنداتی که بارگذاری کردند میتوانند قضاوت کنند و نمره دهی کنند و رتبه فرد را تعیین کنند، اگر مستنداتی به واقع نباشد توسط ارزیابان بررسی میشود و طبق قانون آنها برخورد میشود.
باقرزاده اظهار کرد: کسانی که مشمول بخشنامه ۲۳۰ هستند یعنی از بدو استخدام معلم بودند ولی در حال حاضر در پستهای سازمانی ادارات هستند، مثل بقیه معلمها، از مزایای رتبهبندی برخوردار میشوند اما تعداد اندکی از همکارانمان هستند که اداری استخدام شدند، یعنی به صورت تخصصی برای یک پست سازمانی مصوب بهکارگیری شدند و فعلاً مشمول رتبهبندی تو این مرحله نمیشوند./مهر
میز کار رتبهبندی معلمان در اطلاعیه جدیدی اعلام کرد: باتوجه به سؤالات مکرر همکاران درخصوص افرادی که از مورخ ۱۵ آبان ۱۴۰۳ میتوانند نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند، به اطلاع میرساند، مشمولان این مرحله جهت بارگذاری مدارک عبارتند از:
افراد جدیدالاستخدام قبل از اول مهر ۱۴۰۳، نیروهایی که از مأموریت یا مرخصی برگشتهاند و نیروهای تغییرسمت از اداری به آموزشی که تاکنون نسبت به بارگذاری مدارک اقدام نکردهاند یا فرآیند بارگذاری مدارک آنان تکمیل نشده است و از مزایای رتبهبندی بهرهمند نشدهاند.
بازه زمانی بارگذاری مدارک برای نیروهایی که بعد از تاریخ اول مهر ۱۴۰۳ استخدام شدهاند و دانشجومعلمانی که فارغالتحصیل شدهاند و از مهرماه سال جاری به بعد مشغولبهکار هستند، متعاقباً اعلام میشود.
تمام مشمولان باید با مراجعه به سایت my.medu.ir در قسمت رتبهبندی نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند.
زمان شروع بارگذاری مدارک از تاریخ ۱۴۰۳/۸/۱۵ است. ذینفعان بهمدت دو هفته فرصت دارند در بازه زمانی تعیینشده نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کنند، پس از پایان مدت مذکور سامانه بهطور اتوماتیک بسته خواهد شد.
رسیدگی به مدارک بارگذاریشده توسط معلمان در آذر ماه انجام میشود و در پایان دی ماه احکام رتبهبندی برای آنها صادر خواهد شد. نیروهای اداری موسوم به کد ۲۳۰ که استخدام آنها با عنوان معلم بوده است، مشمول رتبهبندی میشوند اما افرادی که بهعنوان نیروی اداری استخدام شدهاند، فعلاً مشمول رتبهبندی نیستند./دنیای اقتصاد
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.
باز نشسته
21 آبان 1403
رتبه بندی یعنی ایجاد تمایز بین تلاش معلم کوشا و معلمی که فقط مدرسه می رود لطفا حرف مفت نزن تخصصی اجرا کنید تا ببنید معلم زحمت کش چقدر زحمت کشیده و حقوق رتبه ها را بالا ببرید تا معلم کوشا به حقش برسه
نظرات بسته شده است