اجتماعی
رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان آغاز شد
رتبه بندی معلمان برای خیلی از مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است.
اجتماعی
رتبه بندی معلمان برای خیلی از مردم سوالهای زیادی را ایجاد کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای تمامی افراد سوالهای زیادی را ایجاد کرده است. رتبه بندی معلمان مقطع تحصیلی و مقدار حقوق دریافتی افراد را مشخص میکند. من باب همین موضوع رتبه بندی معلمان برای تمامی افراد درگیری های ذهنی ایجاد کرده است. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
برای رتبهبندی معلمان، میتوان از معیارهای مختلفی استفاده کرد که به ارزیابی عملکرد و کارایی آنها کمک میکند. رتبهبندی معلمان فرآیندی است که در آن عملکرد و کارایی معلمان بر اساس معیارهای مشخصی ارزیابی و دستهبندی میشود.رتبه بندی معلمان میتواند به بهبود سیستم آموزشی و افزایش رضایت دانشآموزان و والدین کمک کند.هدف اصلی رتبهبندی معلمان، افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش کشور و حمایت بیشتر از معلمانی است که در کار تدریس خود بهدنبال ارتقا و کیفیت هستند. اما اکنون عمده هدف این قانون به بهبود وضعیت معیشت معلمان خلاصه شده است و هدف اصلی، یعنی افزایش کیفیت آموزش و پرورش از طریق حمایت از معلمان توانمند و خلاقتر، در حاشیه قرار گرفته است.
وزارت آموزش و پرورش بهطور دورهای فرصتی را برای رتبهبندی معلمان فاقد رتبه، بهویژه برای معلمان جدیدالاستخدام، فراهم میکند.
در حال حاضر این فرصت مجدد فراهم شده است و از روز سهشنبه ۸ آبان، ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از معلمان فاقد رتبه آغاز شده است.
مدیران مدارس موظف هستند مستندات و مدارک بارگذاریشده توسط معلمان را بررسی و تأیید کنند تا فرآیند بررسی توسط امور اداری آغاز گردد. اظهارنظر مدیر مدرسه مبنای بررسی و قضاوت در امور اداری، ارزیابی عملکرد و حراست آموزش و پرورش است. هرچه بررسی اولیه دقیقتر و صحیحتر باشد، تغییرات امتیازات در مراحل بعدی کمتر خواهد بود.
تمامی مدیران میتوانند با ورود به سامانه جامع منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش به آدرس hrm.medu.ir، از قسمت رتبهبندی (منوی سمت راست) وارد بخش تأییدات و سپس تأییدات مرحلهای و پس از آن تأییدات مرحله اول شوند.
بهگفته مسئولان مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، مؤلفههای دارای سند شامل ۱۱ مورد است که مدیران مدارس باید صحت آنها را با مدارک اصلی تطبیق دهند. در بررسی مستندات، توجه شود که هر مستند صرفاً در یک بخش بارگذاری شده باشد و در مواردی که یک مستند در چند بخش بهصورت تکراری بارگذاری شده، صرفاً موردی که با موضوع بخش تناسب دارد تأیید شود.
طبق اعلام علی باقرزاده؛ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، صدور احکام کارگزینی معلمان فاقد رتبه حداکثر تا آذرماه انجام میشود و مابهالتفاوت آن نیز در همین ماه پرداخت میگردد. در ماههای بهمن و اسفند، بهدلیل محاسبه و پرداخت عیدی و تنظیم اسناد مالی، امکان تأمین منابع و پرداخت وجود ندارد.
ثبت اظهارنظر مدیران مدارس برای شاخصهای رفتاری معلمان در ۱۴ مورد ضروری است که از این تعداد، دو مورد به صورتجلسه شورای معلمان و کارگروههای آموزشی نیاز دارد/صاحب خبران
هدف اصلی رتبهبندی معلمان، افزایش کیفیت نظام آموزش و پرورش کشور و حمایت بیشتر از معلمانی است که در کار تدریس خود بهدنبال ارتقا و کیفیت هستند. اما اکنون عمده هدف این قانون به بهبود وضعیت معیشت معلمان خلاصه شده است و هدف اصلی، یعنی افزایش کیفیت آموزش و پرورش از طریق حمایت از معلمان توانمند و خلاقتر، در حاشیه قرار گرفته است.
وزارت آموزش و پرورش بهطور دورهای فرصتی را برای رتبهبندی معلمان فاقد رتبه، بهویژه برای معلمان جدیدالاستخدام، فراهم میکند.
در حال حاضر این فرصت مجدد فراهم شده است و از روز سهشنبه ۸ آبان، ارزیابی بیش از ۹۹ هزار نفر از معلمان فاقد رتبه آغاز شده است./شایانیوز
مدیران مدارس موظف هستند مستندات و مدارک بارگذاری شده توسط معلمان را بررسی و تأیید کنند تا فرآیند بررسی توسط امور اداری آغاز گردد.
به گفته مسئولان مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش، مؤلفههای دارای سند شامل ۱۱ مورد است که مدیران مدارس باید صحت آنها را با مدارک اصلی تطبیق دهند. همچنین، ثبت اظهار نظر مدیر برای شاخصهای رفتاری معلمان در ۱۴ مورد ضروری است که از این تعداد، دو مورد به صورت جلسه شورای معلمان و کارگروههای آموزشی نیاز دارد.
در این زمینه، علی باقرزاده؛ رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش گفت: رتبهبندی معلمان موجب رضایت و نارضایتی شد. رضایت به دلیل کار اصولی و درست بود، اما نارضایتی به دلیل ضعفهای موجود در حلقه مجریان طرح به وجود آمد.
وی افزود: برخی معلمان ادعا کردند مستنداتی دارند که بر اساس آن، رتبه آنها باید متفاوت میشد. همچنین، برخی دیگر معترض بودند که چرا در شرایط برابر با دیگران، رتبه کمتری دریافت کردهاند. این مسائل به دلیل حجم بالای متقاضیان و صدور بیش از ۱۱۰ میلیون سند، برخی خطاهای انسانی را به همراه داشت.
وی تصریح کرد: مدیران پس از معلمان در حلقه اول ارزیابی قرار میگیرند و معلمان باید مستندات خود را به درستی بارگذاری کنند. در غیر این صورت، اگر اطلاعات ارائه شده صحیح و کافی نباشد، در فرآیند ارزیابی کنار گذاشته خواهند شد.
وی گفت: امروز ارزیابی ۹۹ هزار و ۷۰۰ نفر از معلمان فاقد رتبه آغاز میشود. این افراد مدارک خود را بارگذاری کردهاند و مدیر مدرسه نخستین فردی است که باید نسبت به صحت و اصالت مدارک و مستندات و رفتار معلم از نظر حرفهای، تخصصی و عمومی اظهار نظر کند.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: صدور احکام کارگزینی معلمان فاقد رتبه حداکثر تا آذرماه انجام میشود و مابهالتفاوت آن نیز در همین ماه پرداخت میگردد. در ماههای بهمن و اسفند، به دلیل محاسبه و پرداخت عیدی و تنظیم اسناد مالی، امکان تأمین منابع و پرداخت وجود ندارد.
وی در پایان گفت: از مدیران مدارس درخواست دارم که فرصتی ویژه گذاشته و روزانه کارتابل خود را چک کنند. ارزیابی میاندورهای نیز انجام خواهد شد و مجدداً تمام مدارک و شواهد که گواهی برای شایستگی حرفهای و تخصصی همکاران است، بررسی و در هیئتهای ممیزه شهرستان، استان و ستاد تصمیمگیری خواهد شد./فرارو
رضایی مدیرکل اموزش و پرورش استان گفت: هیات ممیزه رتبه بندی معلمان باید در شهرستان ها و مناطق استان فعال، جلسات تشکیل و صورتجلسات توسط رابط به اداره کل ارسال شود، ضرورت دارد آمار همکاران واجد شرایط رتبه بندی احصا شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین تمرکز باید روی معلمان فاقدان رتبه باشد، افزود: همکاران موظف هستند مدارکی را در سامانه رتبه بندی بارگذاری کنند که در یک سال اخیر کسب کرده اند و شخصا نسبت به این موضوع مهم اقدام کنند و مسئولیت را به افراد دیگر واگذار نکنند، مدیران مدارس هم موظف به تایید و نظارت بر اجرای کار با دقت و حساسیت هستند.
وی با اعلام اینکه گام اول رتبه بندی ارزشیابی سالانه کارکنان است، اظهار داشت: ارزشیابی ها باید انجام شود، مدیران مدارس موظف هستند که نمرات ارزشیابی معلمان را به ادارات و مدیریت های آموزش و پرورش بفرستند تا ثبت شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان گفت: دستورالعمل موضوع رتبه بندی برای مدیران مدارس و مدیران و روسای آموزش و پرورش آماده و ارسال شود و با توجه به اینکه سامانه فرایند رتبه بندی برای همکاران فاقد رتبه فعال شده است، اطلاع رسانی به همه همکاران توسط مدیران مدارس در اولین فرصت انجام شود.
رضایی تصریح کرد: افرادی مشمول این مرحله از رتبه بندی می شوند که در مرحله قبل نتوانسته اند مدارک را بارگذاری کنند و لازم است آگاه باشند که چنانچه در این مرحله هم نتوانند مدارک را بارگذاری کنند تا ۵ سال دیگر فرایند انجام نمی شود./صاحب خبران
اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.