اجتماعی
رتبه بندی معلمان | رتبه بندی معلمان ؛ بنایی که از ابتدا کج بنا نهاده شد !
رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن تمامی افراد را به خودش مشغول کرده است.
اجتماعی
رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن تمامی افراد را به خودش مشغول کرده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان یکی از مهمترین موضوعاتی است که تمامی فرهنگی ها به دنبال اخبار مربوط به آن میباشند. رتبه بندی معلمان به مقطع تحصیلی و مقدار حقوق دریافتی افراد به شدت ارتباط دارد. برای همین موضوع است که ذهن فرهنگی ها درگیر این موضوع میباشد. رتبه بندی معلمان به آن کم رسیدگی میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
رتبه بندی معلمان ؛ بنایی که از ابتدا ” کج ” بنا نهاده شد !
« علی باقرزاده » که از مدیران جدید الانتصاب وزیر آموزش و پرورش است در اظهاراتی در مورد « رتبه بندی » چنین گفته است :
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، با اشاره به اجرای ماده ۸ قانون رتبهبندی معلمان، یادآور شد: این ماده تأکید دارد که “معلمانی که امتیاز لازم را کسب کردهاند باید هر سه سال یک بار ارزیابی شوند.” تاکنون برای این موضوع اقدامی انجام نشده بود و ما در تلاشیم تا فرایندی را برای تصویب به هیئت ممیزه مرکزی ارائه دهیم تا سازوکاری برای ارزیابی میان دورهای معلمان فراهم شود.
این مرحله به معنای بارگذاری مدارک جدید نیست؛ بلکه شرایطی ایجاد میشود که معلمان مجدداً بررسی شوند تا مشخص شود آیا همچنان شایستگیهای مرحله اول رتبهبندی را دارا هستند یا نیازمند اقدامات جبرانی هستند .
اقدام دیگر در راستای اجرای قانون رتبهبندی معلمان، ارزیابی مجدد رتبهبندی معلمان هر ۵ سال یک بار است. طبق ماده ۵ قانون رتبهبندی ،” کسب رتبههای بالاتر نیازمند حداقل ۵ سال خدمت در هر یک از رتبهها است”، البته برای معلمان دوره ابتدایی، مدارس استثنایی، مناطق محروم، مرزی و عشایری این مدت به ۴ سال کاهش یافته است. این را باید دانست و راهنمای عمل قرار داد که قرار نیست در رتبه بندی ؛ معلمان دوباره گزینش شوند و یا از این ساز و کار به عنوان ابزاری برای تهدید و یا تحدید « آموزش حرفه ای و غیر ایدئولوژیک » بهره جست .
در مهر ماه سال آینده باید فرایند ارتقای رتبه معلمان را بررسی کنیم که مستلزم تدوین آییننامه جدید تحت عنوان “آییننامه ارتقا” است. این آییننامه ممکن است شامل بخشهایی از آییننامه قبلی باشد یا فرایندهای جدیدی را شامل شود که نیاز به تصویب در دولت دارد » .
« صدای معلم » از معدود رسانه هایی است که گزارش ها ، مصاحبه ها و یادداشت های متعددی را با هدف « نقد فرآیند رتبه بندی معلمان » در یک دهه ی گذشته انجام داده است .
با تاسف باید به این واقعیت تلخ اشاره کرد که آن چه در جریان رتبه بندی معلمان انجام شد هیچ گونه تجانس و یا تطابقی با هدف اصلی رتبه بندی یعنی تعریف ، احصا و تثبیت صلاحیت های حرفه ای معلمان نداشت ./صدای معلم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰۰ هزار نفر از معلمان به دلایل مختلف هنوز رتبهبندی نشدهاند که سامانه برای بارگذاری مدارک فعال شده است، گفت: رتبهبندی آموزش و پرورش برای بازنشستگان اجرا شد این در حالی است که عدهای از بازنشستگان برای همسانسازی رقم حقوق خود با شاغلان مطالبه دارند که این مسأله خارج از حیطه اختیارات آموزش و پرورش است و سایر نهادها باید به آن رسیدگی کنند.
علی فرهادی با حضور در جمع خبرنگاران در نشست خبری امروز خود گفت: ۱۲۲ هزار مدرسه در کشور داریم که اگر در هر کدام از این مدارس مشکلی پیش آید نباید آن مسئله را به کل مدارس تعمیم داد اما ما می خواهیم دانشآموزان جذب مدارس شوند و مشکلات آنها نیز حل شود اما درباره این مسائل باید توجه کرد؛ بعضا اخباری نیز اشتباهی منتشر میشود ولی در کل نباید کاری کرد که دانش آموزان از مدارس طرد شوند.
وی درباره مشکلات پروندههای آزمون استخدامی کد «۱۹» افزود: جای این افراد حفظ میشود و اگر اعتراض آنها وارد شود دوباره وارد روند استخدام می شوند. نتایج اعتراضات آزمون آموزگاری، دبیری و هنر اعلام شده و نتایج کیفیت بخشی نیز در حال بررسی است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: سال آینده جذب معلمان هم از روش دانشگاه فرهنگیان و رجایی و هم آزمون استخدامی است که میزان استخدامها با سنجش شرایط خاص تعداد متولدین، شرایط محلهای و غیره مشخص می شود. این آزمون قطعا تا قبل از پایان سال اجرا میشود.
فرهادی درباره ساخت مدارس جدید و کم کاریهای صورت گرفته نیز گفت: مسئولان کشوری باید دقت کنند که سند تحول بنیادین برای کل نظام است و نه تنها وزارت آموزش و پرورش و تمام دستگاهها مانند بنیاد مسکن باید پای کار بیایند.
وی افزود: در صورت کم کاری دستگاهها بیشترین آسیب به مدارس و دانش آموزان میرسد چون باید راههای چند کیلومتری را طی کنند تا به مدرسه برسند که باعث خطرات بیشتر می شود.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود کتاب دانشآموزان تغییر رشتهای اظهار کرد: کتابهای درسی با هزینه دولتی تهیه میشوند به همین دلیل برای تلف نشدن منابع دولتی به تعداد دانش آموزان کتاب چاپ میکنیم و وقتی اینچنین دانشآموزی تغییر رشته می دهد یعنی کتاب رشته اول را دریافت کرده و حالا باید کتاب رشته دوم چاپ شود که این مسئله زمان بر است. البته پی دی اف تمام کتابها برای دانش آموزان قابل دسترس است.
فرهادی در پاسخ به این پرسش ایسنا که رتبهبندی معلمان فاقد رتبه به کجا رسیده است؟ گفت: حدود ۱۰۰ هزار نفر از معلمان ما به دلایل مختلف هنوز رتبه بندی نشدهاند که سامانه برای بارگذاری مدارک فعال شده و تلاش میکنیم فرصت زیادی فراهم شود.
وی افزود: همچنین رتبه بندی آموزش و پرورش برای بازنشستگان نیز اجرا شد و مبلغ حدود ۳ هزار میلیارد تومان نیز در نظر گرفته شد.
همسانسازی حقوق معلمان بازنشسته خارج از حیطه اختیارات آموزش و پرورش استسخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره اعتراضات اخیر بازنشستگان ادامه داد: عدهای از بازنشستگان برای همسان سازی رقم حقوق خود با شاغلان مطالبه دارند که این مسئله خارج از حیطه اختیارات آموزش و پرورش است و سایر نهادها باید به آن رسیدگی کنند.
فرهادی درباره توزیع شیر در مدارس گفت: سال گذشته با هماهنگیهای انجام شده، شیر در مدارس ابتدایی دولتی توزیع شد امسال هم به دنبال تامین اعتبار آن هستیم تا برای سلامت دانش آموزان این اقدام انجام شود. زیرساختهای این مسئله نیز فراهم شده اما تامین اعتبار باید صورت گیرد.
وی در ادامه گفت: ما هر چقدر در هنرستانها هزینه کنیم ثمره آن را در اشتغال کشور میبینیم همچنین این فرآیند در ازدواج نیز تاثیر دارد زیرا این افراد بیکار نمیمانند. در برخی هنرستانهای ما امکانات کافی نیست و امسال ۲هزار میلیارد تومان برای هنرستانها پیش بینی کردیم که ان شاء الله انجام میشود./نواندیش
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.
باز نشسته
19 آبان 1403
رتبه بندی از بنیاد برای معلم نوشته شد چون که معلم رکن اصلی اموزش است لذا معلم باید سواد خود را به روز کند با جدید ترین متد های تدریس آشنا شود در مسابقات و جشنواره ها شرکت کند تا یک معلم موفق باشد اما وزارت همه پرسنل مدارس را رتبه بندی کرد آن هم از نوع غلط و به اکثر کارکنان مدارس و معلم ها رتبه ۳ را هدیه داد به این دلیل ارزش رتبه بندی پایین آمد و انگیزه معلم برای به روز شدن کم شد باید حقوق رتبه ها را افزایش دهید و رتبه بندی را تخصصی برای معلم اجرا کنید در غیر این صورت اجرای آن موفق نیست
نظرات بسته شده است