22:50 - 1403/04/12

اجتماعی

رتبه بندی معلمان | اجرای رتبه‌ بندی مانع سونامی معلمان شد

آخرین اخبار درباره رتبه بندی معلمان را میتوانید در اندیشه معاصر ببینید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، رتبه بندی معلمان یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید دولت به آن توجه کند و بعد از ده سال در زمان شهید خدمت اجرا شد . چرا که رتبه بندی معلمان به آنها کمک میکند تا مقطع تحصیلی خود را مشخص کنند و مقدار حقوق فرهنگیان هم مشخص میشود. رتبه بندی معلمان باعث بهبود در آموزش هم میشود. برای با خبر شدن از جزئیات بیشتر و کسب اطلاعات بیشتر درباره رتبه بندی معلمان اندیشه معاصر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

اجرای رتبه‌ بندی مانع سونامی معلمان شد

رضامراد صحرایی روز سه شنبه در همایش ملی تکریم خیرین مدرسه ساز اظهار داشت: در حالی که نشاط به دلیل کرونا از درون دانش آموزان رخت بسته بود، در دولت سیزدهم با بازگشایی مدارس این امید به دانش آموزان برگشت، مدارس از مهر ۱۴۰۱ باز شد و همزمان مسمومیت‌های زنجیره‌ای را داشتیم که وزیر کشور اعلام کرد این یک جنگ شناختی است.

وی با اشاره به اینکه در این دولت حدود ۷ هزار مدرسه ساخته شد، یعنی هر روز کاری ۸ مدرسه و ۳۵ کلاس درس تحویل دانش آموزان شد، افزود: قانون رتبه‌بندی فقط به معیشت معلمان کمک نکرد و منزلت را هم ایجاد کرد و پاسخگویی به مطالبات معوقه معلمان صورت گرفت.

رتبه بندی معلمان

رتبه‌ بندی معلمان

وی ادامه داد: اسفند ۱۴۰۱ با یک اتفاق در اجرای رتبه‌بندی مواجه شدیم و آن هم کاستی‌هایی در اجرای قانون رتبه‌بندی بود که کام معلمان را تلخ کرد، اسفند آن سال پرداخت نشدن حقوق و عدم اجرای درست رتبه‌بندی در خاطر معلمان یک نقطه تلخ ایجاد کرد اما بعد با اجرای آن به معلمان کمک شد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۴۰۲ جمعیت دانش‌آموزی بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر اضافه شده است، ادامه داد: در اکثر سال‌های قبل از دولت سیزدهم تعداد بازنشستگان از تعداد جذب شدگان بیشتر بوده است.

صحرایی عنوان کرد: تعداد بازنشستگان در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۱۴۰۲، ۴۶۸ هزار نفر بوده حال آن که جذب ما ۳۴۵ هزار نفر که به معنی کسری زیاد است.

صحرایی عنوان کرد: در هنگام تأسیس این دانشگاه بیش از ۲۳ هزار معلم جذب شد که در پایان دوره چهار ساله اول یعنی حدود سال ۹۵ این جذب به زیر چهار هزار نفر رسید و معلمانی که امروز باید به کار بگیریم معلمانی هستند که باید در سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۱۴۰۰ جذب و به کارگیری می‌شدند.

وی ادامه داد: وزیر وقت آموزش و پرورش در مهر ۹۷ اعلام می‌کند که ۸۰ هزار کسری قطعی معلم دارد و در جای دیگری در همان زمان‌ها می‌گوید که حداقل ۳۵۰ هزار معلم کسری داریم اما رئیس منابع انسانی آموزش و پرورش در ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ نیز عنوان می‌کند که برای آغاز مهر همان سال ۲۰۰ هزار معلم کسری داریم و سونامی معلمان بازنشسته را اعلام می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش افزود: حال ببینید که چگونه این سونامی رخ نداد و دلیل آن این بود که رتبه‌بندی معلمان ۳۱ شهریور ماه آن سال آغاز شد و معلمانی که در سن بازنشستگی قرار داشتند برای ۲ سال سن بازنشستگی خود را به تعویق انداختند و در آغاز مهر ۱۴۰۲ این اتفاق رخ داد.

صحرایی درباره نیروهای خدماتی یادآور شد: از سال ۱۳۹۲ حدود ۷۹ هزار نیروی خدماتی داشتیم که به تدریج کم شده است و امروز به حدود ۵۱ هزار نیروی خدماتی رسیده است که با توجه به افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس نیاز ما بیش از ۸۰ هزار نفر است.

با وجود تنگناها ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم

وی عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ با ۱۰.۵ همت منفی هم آغاز کرده بودیم به این دلیل که رتبه بندی در سال ۱۴۰۱ با مشکلاتی مواجه بود و مفتخرم به شما اعلام کنم در تمام این تنگناها توانستیم ۴۷ همت مطالبات و معوقات را هم پرداخت کنیم که بی سابقه بود و این مبلغ در حالی پرداخت شد که ما با کسری ۱۰.۵ همت وارد سال شده بودیم و با ۵ همت هم سال را پیش بردیم.

وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: از ۷ هزار مدرسه ساخته شده در این دولت ۷۴ درصد در روستاها و ۳۶ درصد در شهرها ساخته شد و بیشترین تحویل مدارس مربوط به استان سیستان و بلوچستان است، در این استان بیش از هزار مدرسه ساخته شد.

صحرایی همچنین درباره جمع آوری مدارس کانکسی توضیح داد: جمع کردن مدارس کانکسی مدنظر است و هزار و ۷۳ مدرسه کانکسی هدف گذاری شد که ۵۷۰ مدرسه جمع آوری شد و مابقی در دستور کار هفته دولت است براین اساس مدارس کانکسی با بیش از ۱۰ دانش‌آموز حدف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خیران برای اصلاح سرویس بهداشتی مدارس کمک می‌کنند که در این رابطه ۷ هزار و ۵۰۰ مورد اصلاح شده است، افزود: هر یک‌سال که مدارس بیشتر سالم نگه داشته شوند، ۱۰ هزار میلیارد تومان صرفه جویی را رقم می‌زند و این در دستور کار آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکل کمبود تجهیزات در مدارس دولتی عادی گفت: در ۷ منطقه وضعیت قابل قبولی را به لحاظ وجود مدارس نداریم./ایرنا

افزایش اعتبار رتبه بندی فرهنگیان

در افتتاحیه مسابقات ورزشی فرهنگیان سراسر کشور، صادق ستاری‌فرد در مراسم یادواره شهدای خدمت به میزبانی استان خراسان رضوی در سالن صبا صدا و سیما مشهد مقدس اظهار داشت: امسال سومین دوره برگزاری مسابقات فرهنگیان کشور است که پس از یک وقفه ۱۴ ساله در دولت شهید رئیسی مجددا برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول بنیادین به ارتقای سلامت جسمی و روحی معلمین تاکید شده است بیان کرد:‌ این مسابقات با هدف اعتماد به معلمان به عنوان مامور تحول در نظام تعلیم و تربیت و داشتن نقش الگویی معلم برای دانش‌آموز برگزار می‌شود.

ستاری‌فرد گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش ۳ مشکل جدی در حوزه‌های فضا و زیرساخت، نیروی انسانی و برنامه داشتیم.

وی افزود: مسئله دوم کمبود معلم و نیروی انسانی بود که برای اولین بار آزمون اختصاصی پرورشی و تربیت بدنی بعد از سال ۱۳۸۹ برگزار شد و هزار و ۹۱۷ معلم پرورشی و تربیت بدنی جذب خواهند شد.

ستاری‌فرد با ذکر این نکته که سومین مشکل ما در آموزش و پرورش برنامه بود گفت: امروزه ورزش زورخانه‌ای و باستانی در سطح مدارس و در سراسر کشور پا گرفته است که برای ما در آموزش و پرورش بسیار مهم بود.

وی تصریح کرد: هویت بخشی به درس تربیت‌بدنی برای ما بسیار حائز اهمیت است و در قانون هفتم تاکید کرده‌ایم که هر دانش‌آموز باید در هر سال تحصیلی یک رشته ورزشی را آموزش ببیند که این طرح به صورت آزمایشی دنبال می‌شود و از مهر ماه برای تمامی پایه‌های تحصیلی اجرا خواهد شد.

شایان ذکر است که رضا مراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش هم در جلسه علنی مجلس روز یکشنبه (۱۰ تیرماه) گفت: ما دائما با کسری بودجه مواجه بوده و تلاش کردیم تا آن را برطرف کنیم. با وجود تمامی این مشکلات ما ۴۷ همت مطالبات و معوقات معلمان را پرداخت کردیم. اکنون نیز ۷۳ همت کسری در وزارت آموزش و پرورش داریم. علی‌رغم تمام مشکلات موجود پرداخت معلمان حق‌التدریس ماهانه شده است و از منبع مالی وزارت آموزش و پرورش بالغ بر ۲۵ همت تسهیلات با سود پایین به معلمان اعطا کردیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دولت سیزدهم در شرایطی وزارت آموزش و پرورش را تحویل گرفت که شاهد دو سال تعطیلی کلاس‌های درس و ناامیدی جامعه بودیم. بازگشایی مدارس و بازگشت نوجوانان و جوانان به کلاس‌های درس تصمیم سختی بود که ما در آغاز سال ۱۴۰۱ گرفتیم./گسترش نیوز

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط