۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴

راز سلامتی روده در ۹ ماده غذایی

با مصرف این ۹ ماده غذایی سرشار از پری‌بیوتیک به تقویت میکروبیوم روده، ارتقای سلامت گوارش و تجربه زندگی سالم‌تر کمک کنید.

راز سلامتی روده در ۹ ماده غذایی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، شاید با نام “پروبیوتیک” آشنا باشید باکتری‌های مفید روده که وظایف متعددی از جمله هضم آسان غذا تا کنترل وزن را بر عهده دارند. اما نکته جالب اینجاست که برای رشد و فعالیت این باکتری‌های مفید بدن به “پری‌بیوتیک” به عنوان منبع تغذیه نیاز دارد. پری‌بیوتیک‌ها نوع خاصی از فیبر هستند که نه تنها خود هضم نمی‌شوند، بلکه غذای باکتری‌های مفید روده نیز محسوب می‌شوند. این مواد مغذی را می‌توان از طریق مکمل‌ها یا مصرف برخی از مواد غذایی به طور طبیعی دریافت کرد.

در ادامه ۹ ماده غذایی سرشار از پری‌بیوتیک را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید با افزودن آن‌ها به رژیم غذایی خود، از فواید بی‌نظیر آن‌ها برای سلامت روده و دستگاه گوارش خود بهره‌مند شوید.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۱. پیاز

پیاز حاوی اینولین و نوعی کربوهیدرات به نام فروکتولیگوساکارید یا FOS است. این شکل از کربوهیدرات می‌تواند به عنوان یک جایگزین کم‌کالری برای دریافت قند از مواد غذایی باشد و هم‌چنین به عنوان یک پری‌بیوتیک عمل ‌کند. افزودن پیاز خام یا پخته به وعده‌های غذایی، راهی مناسب برای تقویت میکروبیوم روده است.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۲. سیر

مطالعات نشان می‌دهد که سیر در رشد باکتری‌های مفید روده نقش چشمگیری دارد و به عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می‌کند. هم‌چنین سیر می‌تواند از رشد باکتری‌های مضر در روده جلوگیری کند. بر اساس این دو مکانیسم، سیر یک ماده غذایی پرفایده برای ارتقای سلامت روده است.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۳. موز

اگر به دنبال میان‌وعده‌های سبک هستید که به عنوان یک پری‌بیوتیک هم عمل کند، موز را دست‌کم نگیرید. این میوه علاوه بر فیبر، ویتامین و مواد معدنی، حاوی نشاسته مقاوم نیز هست. بر اساس تحقیقات، بیشترین نشاسته مقاوم را در موزهایی خواهید یافت که هنوز سبز هستند و به نظر می‌رسد این ترکیب دارای اثرات پری‌بیوتیکی است.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۴. لوبیا

انواع لوبیاها منبع عالی فیبر و پری‌بیوتیک هستند. نتایج یک نشان داد که مصرف منظم لوبیا منجر به بهبود میکروبیوم روده می‌شود. هم‌چنین گفته می‌شود مصرف لوبیا از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند و ممکن است برای سایر ابعاد سلامت گوارش نیز مفید باشد.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۵. بلغور جو دوسر

جو دوسر منبع عالی فیبر و حاوی مقداری نشاسته مقاوم است. اثرات پری‌بیوتیکی بلغور جو دوسر و به ویژه فیبر بتاگلوکان موجود در آن، برای تولید باکتری‌های سالم روده و بهبود سطح کلسترول خون مفید است.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۶. سیب

سیب حاوی پکتین (نوعی فیبر محلول) است که به عنوان یک پری‌بیوتیک عمل می‌کند. پکتین می‌تواند پروبیوتیک‌های مفید را تغذیه کند و تعداد باکتری‌های مضر در روده را کاهش ‌دهد.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۷. دانه کتان

دانه کتان، چربی‌های مفید امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌های ضروری برای بدن را تأمین می‌کند و هم‌چنین منبعی از پری‌بیوتیک‌هاست. بذر کتان به دلیل محتوای فیبر خود می‌تواند با افزایش سطح باکتری‌های مفید در روده، به تنظیم دستگاه گوارش کمک کند.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۸. مارچوبه

این ماده غذایی حاوی اینولین (نوعی فیبر محلول) است که در بدن به عنوان پری‌بیوتیک عمل می‌کند. این فیبر باکتری‌های مفید روده را تقویت می‌کند و احتمال ابتلا به بیماری‌های روده را کاهش می‌دهد.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

۹. گندم سبوس‌دار

غلات و به طور کل محصولاتی که با سبوس گندم تهیه می‌شوند، عملکردهای پری‌بیوتیکی دارند. فرم خاص فیبر موجود در سبوس گندم، عملکرد باکتری‌های مفید در روده را بهبود می‌بخشد و از این طریق سلامت کلی گوارش را تقویت می‌کند. هم‌چنین برخی از مشکلات گوارشی را نیز کاهش می‌دهد.

داشتن روده سالم با این ماده مغذی/ معرفی ۹ ماده غذایی حاوی پری‌بیوتیک

چگونه پری‌بیوتیک‌ها را به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

-به تدریج به مصرف پری‌بیوتیک‌ها اضافه کنید تا از بروز عوارض گوارشی مانند نفخ و دل درد جلوگیری کنید.

-از منابع متنوع پری‌بیوتیک‌ها در رژیم غذایی خود استفاده کنید.

-با یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا در مورد میزان و نوع پری‌بیوتیک مناسب برای شما راهنمایی بخواهید.

با مصرف پری‌بیوتیک‌ها به باکتری‌های مفید روده خود غذا دهید و از فواید بی‌نظیر آنها برای سلامتی خود بهره‌مند شوید.

هشدار: اطلاعات ارائه شده در این خبر صرفاً جنبه اطلاع‌رسانی دارد و به هیچ وجه جایگزین مشاوره پزشکی نیست. قبل از مصرف هرگونه مکمل یا تغییر در رژیم غذایی خود، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

منبع: eatthis

مطالب مرتبط