• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
  • برابر با : Wednesday - 8 February - 2023

جدیدترین اخبار

کامبک پرسپولیس با درخشش شیخ/ نفس سرخ‌ها پشت سر سپاهان رضا عنایتی به سیم آخر زد؛ هیچکس حق ندارد خانواده‌ام را تهدید کند/ اگر پسرانم کنارم باشند احساس می کنم که یک کوه پشتم است تغییر تصمیم یاغی کشتی ایران/ اجبار برای حضور علی ارسلان! تمرین با روحیه استقلال زیر نظر ساپینتو/ آبی‌ها کارهای تاکتیکی را مرور کردند ارسلان مطهری الگوی سیامک نعمتی! جلسه مهم ساپینتو با فتح‌الله‌زاده/ اعلام گزینه نهایی سرمربی استقلال آخرین وضعیت رتبه بندی معلمان در ساعات پایانی امروز 19 بهمن/ تاثیر نماز در رتبه بندی معلمان مشخص شد گل های بازی پرسپولیس و صنعت نفت | گلهای بازی پرسپولیس امروز + فیلم خبر خوش مالی آموزش و پرورش برای همه! اتفاق دردناک؛ مرگ ملی‌پوش والیبال زیر آوار هتل گل های بازی پرسپولیس و صنعت نفت | گلهای بازی پرسپولیس امروز + فیلم اخبار باشگاه استقلال تهران از همطرازی با پرسپولیس / استقلال با برد پرگل به سپاهان و پرسپولیس چسبید خواننده اپرا به کمک مدافع بایرن مونیخ آمد! فرشاد پیوس: گفته بودم یحیی با امیدهای پرسپولیس بازی نمی کند/ رونالدو هم با یک جلسه تمرین در النصر فیکس نمی شود!/ این نام نیک است که باقی می ماند حرف‌های تلخ کمپدلی بعد از ترک ایران؛ امیدوارم در شرایط بهتر برگردم/ حداقل جوابم را می‌دادید! جنگ پرتغالی برای قهرمانی در لیگ برتر/ مچ اندازی ساپینتو و مورایس شایعات زیاد درباره جدایی سردار آزمون از بوندس لیگا/ فعلا مهدی طارمی در پرتغال دلبری می کند اولین تغییر قطعی استقلال در دیدار با پیکان مشخص شد دشمن رونالدو در عربستان یارش می‌شود؟/ جنگ عربستانی‌ها بر سر یک ستاره! با چه هدفی شب بازی استقلال به تلویزیون می‌روید؟/ لطفاً با اسم استراماچونی هوادار را نترسانید/ شما که از کارهای آجورلو خبر داشتید چرا سکوت کردید؟

دوم رجب المرجب، میلاد باسعادت امام هادی علیه السلام مبارک + حدیث

  • کد خبر : 1389039
  • 04 بهمن 1401 - 10:25
دوم رجب المرجب، میلاد باسعادت امام هادی علیه السلام مبارک + حدیث
دوم رجب المرجب، میلاد باسعادت امام هادی

به گزارش تحریریه پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، دوم رجب المرجب، میلاد باسعادت امام هادی علیه السلام مبارک .

امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام در روایتی به یکی از نشانه های غرور اشاره کرده‌اند.

روایت زیر را از کتاب «حیاة الإمام علی الهادی» منتشر می‌کند.

امام هادی علیه السلام:

إنَّ مِنَ الغِرَّةِ بِاللّه ِ أنْ یُصِرَّ العَبدُ عَلَی المَعصِیَةِ وَ یتَمَنّی عَلَی اللّه ِ المَغفِرَةَ

از نشانه های غرور نسبت به خدا آن است که بنده، استـمرار و اصرار بر گنـاه داشـته باشد و در همان حال، آرزومند بخشایش الهی باشد.

حیاة الإمام علی الهادی، ص ۱۶۴

تاریخ ولادت امام هادی در سال ۱۴۰۱ چه روزی است؟

تاریخ ولادت امام هادی (ع) در سال ۱۴۰۱ برابر است با روز سه شنبه 4 بهمن 1401 یعنی 2 رجب المرجب 1444 هجری قمری

درباره سال تولدش، برخي سال 212 و برخي ديگر سال 214 قمري را بيان نمودند.

يكي از ادله‌اي كه تولد آن حضرت را در ماه رجب مي‌داند، دعاي ناحيه مقدسه است كه در فرازي از آن آمده است: «اَلّلهُمَّ اِنّي اَسْئَلْكَ بِالْمَوْلُودَيْنِ في رَجَبٍ، مُحَمَّدِ بْنِ عَليٍّ الثّاني وَابْنِهِ عَليِّ بْنِ مُحَمّدٍ الْمُنْتَجَبِ».

نفحات الاُنس (طبق قول أصحّ ولادت امام هادی علیه السلام، دوّم رجب است)

عارف کامل مرحوم حضرت علامه طهرانی رحمة الله علیه می فرمودند: در تاریخ ولادت امام هادی علیه السلام اقوالی است که قویترین آنها قول به ولادت آن حضرت در ماه رجب است نه پانزدهم ذی الحجة و دعای “اَللّهُمَّ اِنّی‏ اَسئَلُکَ بِالْمَوْلُودَیْنِ فی‏ رَجَبٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلیٍّ الثانی‏ وَابْنِهِ عَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْمُنْتَجَبِ وَاَتَقَرَّبُ بِهِما اِلَیْکَ خَیْرَ الْقُرَبِ…” که از دعاهای معروف ماه رجب و از ناحیه مقدسه امام زمان علیه السلام بوده بر آن تصریح دارد و چون این دعا دارای مدارک قوی و مورد وثوق بزرگان بوده، به دست می آوریم میلاد امام هادی علیه السلام در ماه رجب المرجّب واقع شده است و اگرچه در روز آن هم اختلاف است ولی ولادت آن حضرت نزد ما در روز دوم ماه رجب است.

زندگی نامه امام هادی علیه السلام

امام علی بن محمد الهادی علیه السلام در دوم ماه رجب المرجب سال 212 ق نزدیک شهر مدینه در روستای صریا، چشم به دنیا گشود و در سوم ماه رجب سال 254 ق در سرّ من رأی (سامرا) توسط معتز عباسی به شهادت رسید. ایشان پس از پدر بزرگوارش 33 سال امامت شیعیان را بر عهده داشتند.

نام مادر آن حضرت سمانه مغربیه بود؛ البته مدنب، حدیث و غزال هم گفته اند.

نام مباركش علي و لقب‌هايش هادي، نقي، نجيب، مرتضي، ناصح، عالم، امين، مؤتمن، منتجب و طيب است. وليكن هادي و نقي معروف‌ترين و مشهورترين القاب وي مي‌باشند. آن حضرت مكني به “ابوالحسن” است و اين كنيه علاوه بر آن حضرت، بر سه تن از امامان ديگر شيعه يعني امام علي بن ابي‌طالب علیه‌السلام، امام موسي بن جعفر علیه‌السلام و امام رضا علیه‌السلام نيز معروف مي‌باشد.

براي تمييز و تعيين هر يك از آنان، كنيه “ابوالحسن” به طور مطلق براي امام علی علیه‌السلام قرار داده شد و به امام موسي بن جعفر علیه‌السلام “ابوالحسن الاول”، به امام رضا علیه‌السلام “ابوالحسن الثاني” و به امام علي‌النقي علیه‌السلام “ابوالحسن الثالث” مي‌گويند.

نام پدر بزرگوارش امام محمدتقي علیه‌السلام، امام نهم شيعيان و مادرش سمانه مغربيه مي‌باشد. امام هادي علیه‌السلام در شأن مادرش فرمود: مادرم به حق من عارف و از بهشتيان است و شيطان سركش به او نزديك نمي‌شود و مكر جباران به وي نمي رسد. او در پناه خدايي است كه نمي‌خوابد و مادر صديقان و صالحان را به خود وانمي‌گذارد.

ميلاد مسعود امام هادي علیه‌السلام در روستاي “صُريا”، در حوالي مدينه منوره واقع گرديد. گفتني است كه “صريا” قريه‌اي بود در سه ميلي مدينه منوره كه امام موسي بن جعفر علیه‌السلام آن را بنا نمود و سال‌هاي دراز، موطن اولاد و احفاد آن حضرت قرار گرفت.

القاب امام هادی

لقب های آن حضرت را نقی، هادی، امین، طیب، ناصح، مرتضی و… ذکر کرده اند. کنیه اش ابوالحسن است و به ایشان ابوالحسن ثالث می گویند.

امام هادی علیه السلام از آغاز امامت در مدینه حضور داشتند و در مدت اقامت در این شهر نقش بسیار مهمی در رهبری شیعیان ایفا کردند؛ به طوری که حکومت عباسی از موقعیت ممتاز امام احساس خطر کرده و حضور ایشان در مدینه را به صلاح ندانست، متوکل برای کنترل بیشتر امام علیه السلام تصمیم گرفت ایشان علیه السلام را از مدینه به سامرا منتقل کند. در سال 233 ق بنابه گزارش هایی که جاسوسان از فعالیت های امام علیه السلام داده بودند، متوکل به یحیی بن هرثمه مأموریت داد تا این انتقال را انجام دهد.

با ورود یحیی بن هرثمه به مدینه، مردم که سخت مشتاق و شیفتة امام خود بودند، اعتراض خود را علنی کردند؛ به طوری که یحیی بن هرثمه اعلام کرد که کاری به امام علیه السلام ندارد و هیچ خطری امام علیه السلام را تهدید نمی کند. پس از مدتی به بهانه این که در منزل امام بر علیه حاکم عباسی سلاح جمع آوری می شود به خانه امام علیه السلام حمله بردند، ولی چیزی جز قرآن و ادعیه نیافتند. جالب اینکه خود یحیی بن هرثمه پس از بازگشت می گوید: «چیزی جز بزرگواری، ورع، زهد و شجاعت در او نیافتم».

متوکل در ساعات اولیه ورود امام به سامرا به شکلی اهانت آمیز با امام برخورد کرد و نه تنها به استقبال حضرت نیامد، بلکه دستور داد ایشان را در محلی که مخصوص گداها بود و به «خان الصعالیک» شهرت داشت، وارد کنند. بعد از استقرار امام هادی علیه السلام در سامرا تمامی رفت و آمدها و ارتباطات امام تحت کنترل بود و به محض شنیدن اینکه امام علیه السلام از اموال و سلاح شیعیان نگهداری می کند، نظامیان شبانه به خانة امام علیه السلام هجوم می بردند؛ ولی چیزی به دست نمی آوردند.

در طول مدت حضور امام علیه السلام در سامرا هر روز بر عظمت و محبوبیت آن حضرت افزوده می گشت و همه ناخواسته در برابر امام علیه السلام متواضع و خاشع بودند و سخت محترمش می داشتند. البته نفوذ امام منحصر به شیعیان نبود و شامل درباریان عباسی هم می شد. حتی اهل کتاب هم به امام علیه السلام احترام می گذاشتند.

امام هادی علیه السلام

امام هادی علیه السلام

متوکل وقتی در اقدامات خود علیه امام علیه السلام ناکام ماند، به نزدیکان خود اعلام کرد که در کار امام هادی علیه السلام درمانده شده است؛ از این رو به محدودیت و فشار اکتفا نکرد و تصمیم به کشتن امام علیه السلام گرفت و حتی اقداماتی هم انجام داد؛ اما پیش از آنکه موفق شود، خود به هلاکت رسید.

گزیده‌ای از احادیث گهربار امام هادی علیه السلام

قالَ عليه السلام : مَنِ اتَّقىَ اللّهَ يُتَّقى ، وَمَنْ اءطاعَ اللّهَ يُطاعُ، وَ مَنْ اءطاعَ الْخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقينَ، وَمَنْ اءسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ اءنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقينَ.

ترجمه :

فرمود: كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند.

و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.

قالَ عليه السلام : مَنْ اءنِسَ بِاللّهِ اسْتَوحَشَ مِنَ النّاسِ، وَعَلامَةُ الاُْنْسِ بِاللّهِ الْوَحْشَةُ مِنَ النّاسِ.

ترجمه :

فرمود: كسى كه با خداوند متعال مونس باشد و او را انيس خود بداند، از مردم احساس وحشت مى كند.

و علامت و نشانه اءنس با خداوند وحشت از مردم است يعنى از غير خدا نهراسيدن و از مردم احتياط و دورى كردن .

قالَ عليه السلام :السَّهَرَ اءُلَذُّ الْمَنامِ، وَالْجُوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ.

ترجمه :

فرمود: شب زنده دارى ، خواب بعد از آن را لذيذ مى گرداند؛ و گرسنگى در خوشمزگى طعام مى افزايد يعنى هر چه انسان كمتر بخوابد بيشتر از خواب لذت مى برد و هر چه كم خوراك باشد مزّه غذا گواراتر خواهد بود.

برخی از اقدامات امام هادی علیه السلام

1. ایجاد آمادگی فکری شیعیان جهت ورود به عصر غیبت

فراهم کردن زمینة ورود شیعه به عصر غیبت، از اقدامات اساسی امامان شیعه علیه السلام بود، که همواره شیعیان را متوجه این امر می کردند. در این راستا امام هادی علیه السلام هم اقداماتی انجام داده اند:

الف) بیان روایات فراوان در مورد فرا رسیدن و نزدیک بودن عصر غیبت؛

ب) بشارت به ولادت حضرت حجت ومخفی بودن ولادت و هشدار این که مبادا مخفی بودن باعث تردید شما شیعیان گردد؛

ج) کم کردن تماس مستقیم شیعیان با حضرت؛ به طوری که در سامرا مسائل شیعیان از طریق نامه یا نمایندگان حضرت پاسخ داده می شد؛ تا از قبل برای شرایط و تکالیف عصر غیبت و ارتباط غیر مستقیم با امام آمادگی داشته باشند؛

د) تأیید برخی از کتب فقهی و اصول روایی شیعه

و) ارجاع سؤالات شیعیان به وکلا و توجیه وکلا نسبت به پرسش های شیعیان؛ با توجه به انحرافات و شبهات آن روز.

2. مبارزه با انحرافات

غالیان کسانی بودند که بر مبنایی نادرست، امامان معصوم علیه السلام را تا مقام خدایی (نعوذبالله) بالا می بردند. امام هادی علیه السلام ـ همانند امامان قبلی ـ موضع خویش را در قبال آنان روشن می ساخت و آنان را از گروه شیعه نمی دانست و حتی در نامه های مختلف، غالیان را افرادی مشرک و کافر معرفی می فرمود و بیزاری خویش را از آنان به صورت آشکار اعلام می نمود.

گروه دیگری از منحرفان، صوفیان بودند که معمولاً با کناره گیری از دنیا، به شکل ریاکارانه در مقابل امام هادی علیه السلام می ایستادند. امام هادی علیه السلام شیعیان را از نزدیک شدن و هم نشینی با آنان و ورود به جلسه هایشان به شدت برحذر می داشت و آنان را هم نشینان شیطان و نابود کنندة پایه های دین و پیروان این گروه را نادانان می دانست و کسانی را که به آنها گرایش پیدا می کردند، احمق معرفی می فرمود.

3. تربیت نیرو و افراد شایسته

یکی از اقدامات و فعالیت های ائمه علیه السلام پرورش شاگردان و افراد شایسته بوده است. امام هادی علیه السلام نیز با توجه به پراکندگی شیعیان در مناطق مختلف و وجود شبهات و انحرافات، نیروهایی را که استعدادهای لازم را داشتند شناسایی کرده و آنان را جهت پیش برد اهداف اسلامی تربیت می فرمودند. این افراد افزون بر راویانی هستند که سخنان و روایات امام هادی علیه السلام را نقل می نمودند. برخی از این افراد همان کسانی هستند که وکالت آن حضرت را عهده دار بودند. برجسته ترین این افراد عبارتند از:

1. عبدالعظیم حسنی (ره)، که مرقد وی در شهر ری می باشد و از یاران امام عسکری علیه السلام بوده است.

2. حسن بن راشد، مشهور به ابوعلی و وکیل امام هادی علیه السلام بوده است.

3. عثمان بن سعید عمری، که از یازده سالگی در محضر امام هادی علیه السلام بود و بعدها یکی از نایبان خاص امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف شده است.

4. تقویت سازمان وکالت

با توجه به لزوم ارتباط بین رهبری و پیروان و پراکندگی شیعیان در اقصی نقاط بلاد اسلامی و با وجود خفقان عباسی و لزوم حفظ شیعیان و از همه مهمتر با توجه به اینکه امام علیه السلام در حصر و تحت نظارت و کنترل بوده اند، خیلی از شیعیان در بلا تکلیفی به سر می بردند. به همین علت سازمان وکالت که به صورت مخفی شکل گرفته بود و از زمان امام صادق علیه السلام فعالیت خود را آغاز نمود، در دوران امام هادی علیه السلام نیاز به تمهیدات بیشتری داشت.

در زمان امام هادی علیه السلام شیعیان ایران، عراق، یمن ومصر ارتباط مستمر و خوبی با حضرت داشتند. وکلای امام علیه السلام علاوه بر جمع آوری خمس و ارسال آن به امام علیه السلام ، در مسائل کلامی و فقهی نیز نقش سازنده ای داشته اند و در جا انداختن امامت امام بعدی و ورود شیعه به عصر غیبت، تلاش خستگی ناپذیری از خود به نمایش گذاشتند. (البته گاهی افرادی از این وکلا دستخوش انحراف از خط امام علیه السلام شده و مورد تکذیب آن حضرت هم واقع می شدند. در این شرایط کسان دیگری جایگزین آنها می شدند.

این شبکه ارتباطی چنان اهمیت داشت که متوکل را به فکر کنترل و نابودی آن انداخت و با تشکیل نیروهایی ویژه به دستگیری، شکنجه، حبس و شهادت برخی از وکلای امام علیه السلام در نقاط مختلف اقدام کرد؛ اما موفق نشد این شبکه گسترده را از میان بردارد.

5. تبیین مقام شامخ امامت از طریق زیارت غدیریه و زیارت جامعه

در زمان امام هادی علیه السلام اصل امامت باید معرفی می گردید؛ چون ائمه علیهم السلام و فضائل و جایگاه ایشان رو به فراموشی می رفت. امام هادی علیه السلام پدران و اجداد گرامی خود را با بیان زیارات معرفی می کردند. مجموعه این زیارات و ادعیه به عنوان یک دائرة المعارف شیعه به حساب می آید و در بردارنده دلایل بسیار استوار در حقانیت ائمه اطهار و اهل بیت علیهم السلام می باشد.

الف) زیارت جامعه کبیره

این زیارت از مشهورترین ، برترین و شناخته شده ترین زیارات ائمه علیهم السلام است. شیعیان نسبت به خواندن آن بخصوص روزهای جمعه توجه خاصی دارند. شیخ طوسی (ره) در التهذیب و شیخ صدوق (ره) در الفقیه آن نقل کرده اند. علامه مجلسی (ره) در مورد صحت سند آن ـ که به درجه قطع رسیده ـ می گوید: «این زیارت دارای بهترین سند، عمیق ترین مفهوم، فصیح ترین الفاظ، بلیغ ترین معناو عالی ترین شأن است.[12] امام هادی علیه السلام در این زیارت شاخصه ها و پایه های اصلی شیعه را بیان فرمودند.

ب) زیارت غدیریه

این زیارت به زیارت امیرالمؤمنین در عید غدیر خم معروف است. در سالی که معتصم امام علیه السلام را از مدینه به سامرا فراخواند، ایشان به زیارت امام علی علیه السلام در نجف اشرف رفته و این زیارت را قرائت کردند که در ضمن آن یکصد و پنجاه منقبت از مناقب امام علی علیه السلام بیان فرموده و از برخی مشکلات سیاسی و اجتماعی که ایشان را آزرده کرده بود، سخن گفتند.

این زیارت از زیباترین، اصیل ترین، بدیع ترین و پربارترین زیارت هاست. در زمانی این زیارت توسط امام هادی علیه السلام قرائت شد که امامت به فراموشی سپرده شده بود. امام هادی علیه السلام در ضمن زیارت با ترسیم مظلومیت امام علی علیه السلام و هشدار به مردم، آنان را از خواب غفلت بیدار می کند.

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://andishemoaser.ir/?p=1389039

ثبت دیدگاه

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

اندیشه معاصر در سامانه رسانه جامع