زهرا شیخ باقری نگاشت:

ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان / چگونه سواد رسانه را به صورت عملی به نوجوانان بیاموزیم؟

چطور می‌توان نوجوانان را در دنیای پیچیده و پرشتاب اخبار امروز، به خوانندگانی آگاه، نقاد و خلاق تبدیل کرد؟ شبکه آموزشی نیویورک تایمز با ارائه آزمون‌های هفتگی، پرسش‌های روزانه، مسابقات متنوع، چالش‌های رسانه‌ای و منابع آموزشی گسترده، به معلم...

 آموزش مهارت‌های رسانه‌ای گام‌به‌گام به نوجوانان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،زهرا شیخ باقری- ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان را در اندیشه معاصر بخوانید این مجموعه تمرین‌های تعاملی با استفاده از منابع خبری به جوانان کمک می‌کند تا اخباری که برایشان اهمیت دارد را پیدا کنند، بفهمند این اخبار چگونه ساخته می‌شوند، آن را به زندگی خود مرتبط کنند — و رسانه‌هایی را خودشان تولید کنند.

 اهمیت رسانه آزاد را بررسی کنید

رسانه آزاد چه نقشی در جامعه دارد؟ آیا دموکراسی بدون رسانه مستقل می‌تواند عملکرد درستی داشته باشد؟ چرا آری یا چرا نه؟

این درس همچنین شامل فعالیت‌هایی است که به دانش‌آموزان کمک می‌کند رابطه بین رئیس‌جمهور و رسانه را در طول تاریخ بررسی کنند

همچنین می‌توانند در یک انجمن گفتگو درباره این پرسش شرکت کنند:

«در زمانی که دولتی به شیوه‌هایی متفاوت از رؤسای‌جمهور پیشین به رسانه‌ها حمله می‌کند، آیا آزادی رسانه در خطر است؟»

درک چگونگی کار روزنامه‌نگاری

با خبرنگاران گفتگو کنید

سری جدید «گفتگو با روزنامه‌نگاران» فرصتی است برای نوجوانان تا سوال بپرسند، نظر دهند و ایده‌های خود را با خبرنگاران بخش‌های مختلف در میان بگذارند.

ما هر چند هفته یک‌بار مقاله‌ای مناسب نوجوانان منتشر می‌کنیم و از آن‌ها می‌خواهیم مقاله را بخوانند و نظرشان را بیان کنند. سپس خبرنگاری از تایمز پاسخ آن‌ها را می‌دهد.

موضوعات شامل تأثیر تیک‌تاک، شکاف جنسیتی در رأی‌گیری نسل زد، امنیت خودروهای خودران، نحوه تهیه لیست‌های موسیقی توسط خبرنگاران فرهنگی، گزارش‌های مربوط به عشق و ازدواج، و روزنامه‌نگاری در دوران ترامپ بوده‌اند.

برای نمونه، پرسش دانش‌آموزی از میزوری:

آیا برای جذب مخاطب بهتر است از واژگان پیچیده استفاده کنم یا بهتر است لحن محاوره‌ای داشته باشم؟

و پاسخ خبرنگار موسیقی پاپ:

من معتقدم بهترین نوشته‌ها شبیه گفتگو هستند. خیلی‌ها جملاتشان را بیش از حد پیچیده می‌کنند در حالی که یک کلمه ساده و مستقیم مؤثرتر است. من همیشه سعی می‌کنم ساده و قابل‌فهم بنویسم.

نمونه‌های بیشتر از پرسش‌های دانش‌آموزان و پاسخ خبرنگاران نیز در دسترس است.

ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان / چگونه سواد رسانه را به صورت عملی به نوجوانان بیاموزیم؟

ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان / چگونه سواد رسانه را به صورت عملی به نوجوانان بیاموزیم؟

بررسی تصاویر خبری

در این عکس چه خبر است؟

در بخش «در این عکس چه خبر است؟» هر هفته یک عکس خبری بدون کپشن اصلی منتشر می‌شود. از دانش‌آموزان خواسته می‌شود تحلیل بصری انجام دهند و به این پرسش‌ها پاسخ دهند:

چه چیزی می‌بینی؟

چه چیزی باعث شد این را بگویی؟

چه چیزهای بیشتری می‌توانی پیدا کنی؟

گفتگوها به‌صورت زنده و با راهنمایی متخصصان است و در پایان هفته، کپشن اصلی و توضیحات منتشر می‌شود.

این فعالیت به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا تفکر انتقادی، سواد بصری و خبری خود را تقویت کنند، از نظرات خود با شواهد پشتیبانی کنند، درباره فرهنگ‌های دیگر یاد بگیرند و با دانش‌آموزانی از سراسر جهان تعامل داشته باشند.

خواندن نمودارها و درک داده‌ها

در این نمودار چه خبر است؟

دانش‌آموزان باید بتوانند اطلاعات موجود در نمودارها و جداول را تفسیر کنند — چه درباره تغییرات اقلیمی باشد یا محبوبیت تیلور سوئیفت و یا نرخ پذیرش دانشگاه‌ها.

در بخش «در این نمودار چه خبر است؟»، هر هفته یک نمودار منتشر می‌شود و سه پرسش مطرح می‌شود:

چه چیزی توجهت را جلب کرده؟

چه چیزی برایت سوال‌برانگیز است؟

فکر می‌کنی این نمودار چه چیزی را نشان می‌دهد؟

پاسخ‌ها توسط مربیان انجمن آمار آمریکا بررسی و پاسخ داده می‌شود و روز بعد، اطلاعات تکمیلی و نکات آماری منتشر می‌شود.

می‌توانید مجموعه‌ای از نمودارهای قبلی را از سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳ بر اساس موضوع و نوع نمودار مشاهده کنید.

پشت‌صحنه روزنامه‌نگاری را ببینید

مرکز خوانندگان تایمز مطالبی پشت‌صحنه درباره چگونگی تولید اخبار ارائه می‌دهد — از گزارش‌های میدانی درباره بحران پناهندگان در نیویورک گرفته تا پوشش بازی‌های سوپربول و رویدادهای فرهنگی.

برخی از مطالب جالب:

روزنامه‌نگاری درباره مد و روندهای مد

خاطرات خبرنگار از پوشش سوپربول

پوشش طنز در ستون‌های خبری

خبرنگاری درباره ضایعات پلاستیکی و فاضلاب

بررسی کمیک‌ها و گزارشگری درباره دنیای مارول

دانش‌آموزان می‌توانند در حین مطالعه یادداشت‌برداری کنند تا ببینند چگونه می‌توانند این روش‌ها را در پروژه‌های خودشان به‌کار بگیرند — مثلاً اگر قرار است رویدادی محلی را در مدرسه پوشش دهند.

آزمون هفتگی اخبار

هر هفته یک آزمون تعاملی ۱۰ سوالی درباره مهم‌ترین اخبار هفته گذشته منتشر می‌شود. دانش‌آموزان با انتخاب هر پاسخ، توضیح بیشتر و پیوندی رایگان به گزارش کامل دریافت می‌کنند.

در تابستان و پایان سال نیز نسخه‌های ویژه‌ای از این آزمون‌ها منتشر می‌شود.

 واکنش نشان دادن به اخبار

از سال ۲۰۰۹، هر روز سوالی درباره یکی از موضوعات روز مطرح می‌شود و دانش‌آموزان سراسر دنیا می‌توانند دیدگاه خود را بنویسند. موضوعات بسیار متنوع هستند؛ از فناوری و سیاست گرفته تا اسباب‌بازی‌های کودکی و سلامت روان.

هدف:

تقویت تفکر انتقادی، ارتباط موضوعات با زندگی روزمره، و تشویق به بحث با استناد به مقالات نیویورک تایمز.

 مسابقه تابستانی خواندن

در تابستان، دانش‌آموزان می‌توانند درباره هر مقاله، پادکست، ویدئو یا گرافیک از تایمز نظر بدهند — به صورت نوشتاری یا ویدئویی. این رقابت ۱۰ هفته طول می‌کشد و با استفاده از مقالات رایگان و قابل‌دسترس برای نوجوانان طراحی شده است.

 چالش رژیم خبری (News Diet Challenge)

دانش‌آموزان بررسی می‌کنند که در طول روز از چه منابعی خبر دریافت می‌کنند، کیفیت و صحت آن‌ها را ارزیابی می‌کنند، سپس تغییراتی در عادت‌های خود ایجاد کرده و نتایج را تحلیل می‌کنند.

هدف: ایجاد عادت‌های آگاهانه و انتقادی در مصرف اخبار.

رژیم رسانه‌ای من مثل یک فست‌فود بود؛ ترکیبی از تعصب، انتخاب‌گری، نقل‌قول‌های خارج از متن و اهداف نامرتبط!

سواد رسانه‌ای در دنیای دیجیتال امروز

نوجوانان امروز با اقتصاد توجه، الگوریتم‌های فریبنده و اطلاعات نادرست در شبکه‌های اجتماعی درگیرند. برنامه‌های درسی مثل “نوجوانان و اطلاعات غلط” کمک می‌کنند تا آن‌ها این محیط را بهتر درک کرده و مهارت‌های مقابله کسب کنند.

 پرسشگری درباره رسانه

یکی از عناصر کلیدی سواد رسانه‌ای، پرسیدن سؤال درباره منابع اطلاعاتی است، حتی منابع معتبر.

ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان

ده‌ ها روش جذاب برای معنادار کردن سواد رسانه‌ای برای نوجوانان

چه انتقادات و اشتباهاتی در آن وجود داشته؟

دانش‌آموزان می‌توانند این گزارش‌ها را بررسی و تحلیل کنند.

همچنین می‌توانند نظرات خوانندگان رسانه را در بخش نظرات یا نامه به سردبیر بخوانند و به بحث بپیوندند.

 رسانه نساز، تولیدش کن!

از طریق ۹ رقابت سالانه، نوجوانان تشویق می‌شوند تا محتوای خودشان را بسازند. این رقابت‌ها شامل نگارش، عکس، پادکست، روایت‌های شخصی، مقاله‌های تحلیلی و … است.

برخی آثار الهام‌بخش برندگان نوجوان:

خاطرات ۱۰۰ کلمه‌ای درباره خانواده، دوستی، یا یک تجارت لجن‌فروشی در کلاس چهارم!

مستندهای تصویری درباره گروه‌های محلی

پادکست‌هایی درباره خانواده‌های سرپرست، کلاهبرداری هویتی یا درام پرندگان!

مقاله‌های انتقادی درباره مد سریع، میم‌ها، یا روزهای برفی

 آموزش استانداردهای روزنامه‌نگاری

دانش‌آموزان با استفاده از راهنمای صداقت روزنامه‌نگاری نیویورک تایمز (PDF) یاد می‌گیرند:

چطور نقل‌قول بیاورند

چطور اطلاعات را صحت‌سنجی کنند

چطور نظرها و منابع مختلف را پوشش دهند

سپس، با ساخت پادکست یا مقاله، تفاوت بین محتوای حرفه‌ای و سطحی را از تجربه شخصی درک می‌کنند.

 آموزش مهارت‌های رسانه‌ای گام‌به‌گام

حتی اگر در مسابقات شرکت نمی‌کنید، می‌توانید از آموزش‌هایی استفاده کنید که بر اساس نمونه‌های نیویورک تایمز تهیه شده‌اند:

چگونه مصاحبه کنیم

چگونه روایات شخصی بنویسیم

چگونه مقاله انتقادی بنویسیم

چگونه تحلیل فرهنگی انجام دهیم

چگونه گزارش‌های اطلاعاتی جذاب بنویسیم

چگونه پادکست بسازیم

چگونه زندگی خود را مستندسازی کنیم

چگونه عکس حرفه‌ای بگیریم

 نتیجه‌گیری:

این مجموعه منابع نه تنها برای تقویت سواد رسانه‌ای نوجوانان حیاتی است، بلکه آن‌ها را به تولیدکنندگان فعال محتوا تبدیل می‌کند، نه فقط مصرف‌کنندگان منفعل.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

نویسنده : زهرا شیخ باقری

مطالب مرتبط