08:28 - 1403/12/25

دعای روز ۱۴ ماه رمضان| دعای روز چهاردهم ماه رمضان و اوقات شرعی/ شرح دعا+ از خطاها و گناهان دورم بدار

دعای روز ۱۴ ماه رمضان یکی از دعاهای پرفیض این ماه مبارک است که با مضامینی چون آمرزش گناهان، هدایت، تقوا و رحمت الهی، روح و جان مؤمنان را صفا می‌بخشد. این دعا فرصتی برای نزدیکی بیشتر به خداوند و بهره‌مندی از الطاف بی‌کران اوست. اگر می‌خواهید در این روز معنوی از برکات خاص رمضان بهره ببرید، خواندن دعای روز ۱۴ ماه رمضان را از دست ندهید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، در این خبر از اندیشه معاصر دعای روز ۱۴ ماه رمضان| دعای روز چهاردهم ماه رمضان و اوقات شرعی/ شرح دعا+ از خطاها و گناهان دورم بدار را برایتان آورده ایم. پس این خبر را تا انتها دنبال کنید و نظرات خود را ب ما به اشتراک بگذارید. دعای روز ۱۴ ماه رمضان از جمله دعاهای ارزشمندی است که مسلمانان در این ماه مبارک می‌خوانند تا از برکات و رحمت الهی بهره‌مند شوند. در این روز، روزه‌داران از خداوند طلب پاکی، تقوا و هدایت می‌کنند تا اعمالشان مقبول درگاه الهی قرار گیرد. دعای روز ۱۴ ماه رمضان تأکید زیادی بر طلب آمرزش گناهان و دوری از معصیت دارد و خواندن آن باعث افزایش معنویت و آرامش قلبی می‌شود. در این دعا، مؤمنان از خداوند درخواست می‌کنند که آنان را از لغزش‌های دنیوی حفظ کرده و توفیق انجام اعمال نیکو را عطا کند. ماه رمضان فرصت مناسبی برای تقویت ارتباط با خداوند و بهره‌مندی از مغفرت الهی است. توصیه می‌شود که مؤمنان این دعا را با تدبر و اخلاص بخوانند تا تأثیر بیشتری در زندگی‌شان داشته باشد. علاوه بر خواندن دعای روز ۱۴ ماه رمضان، انجام اعمال مستحبی همچون قرائت قرآن، استغفار و کمک به نیازمندان نیز در این روز توصیه شده است. این دعا با عباراتی زیبا و پرمعنا، درخواست‌های مهمی همچون هدایت، اخلاص و رهایی از وسوسه‌های شیطان را شامل می‌شود. یکی از بخش‌های مهم این دعا، طلب رحمت و برکت در زندگی است که می‌تواند مسیر فرد را به سمت سعادت دنیوی و اخروی هدایت کند. با استمرار در خواندن دعای روز ۱۴ ماه رمضان، می‌توان گام‌های مثبتی در مسیر تعالی روحی و اخلاقی برداشت و به کمال انسانی نزدیک‌تر شد.خدایا مرا در این ماه بر لغزشها سرزنش مکن، و از خطاها و افتادن در گناهان دور بدار، و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

دعای روز ۱۴ ماه رمضان یکی از دعاهای پرفیض این ماه مبارک است که با مضامینی چون آمرزش گناهان، هدایت، تقوا و رحمت الهی، روح و جان مؤمنان را صفا می‌بخشد. این دعا فرصتی برای نزدیکی بیشتر به خداوند و بهره‌مندی از الطاف بی‌کران اوست. اگر می‌خواهید در این روز معنوی از برکات خاص رمضان بهره ببرید، خواندن دعای روز ۱۴ ماه رمضان را از دست ندهید.


اوقات شرعی چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان

 

اوقات شرعی چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان مصادف با شنبه ۲۵ اسفند ماه به افق تهران بدین شرح است:

اوقات شرعی امروز تهران:

اذان صبح طلوع آفتاب اذان ظهر غروب آفتاب اذان مغرب نیمه شب شرعی
۰۴:۵۱:۱۲ ۰۶:۱۴:۴۰ ۱۲:۱۳:۱۴ ۱۸:۱۱:۴۹ ۱۸:۲۹:۵۲ ۲۳:۳۱:۳۰

دعای روز چهاردهم ماه مبارک رمضان

بسم الله الرحمن الرحیم

اللهمّ لا تؤاخِذْنی فیهِ بالعَثراتِ واقِلْنی فیهِ من الخَطایا والهَفَواتِ ولا تَجْعَلْنی فیه غَرَضاً للبلایا والآفاتِ بِعِزّتِکَ یا عزّ المسْلمین.

خدایا، مرا در این ماه بر لغزش‌ها مؤاخذه مکن و از خطاها و افتادن در گناهان من در گذر و هدف بلاها و آفات قرار مده، به عزّتت ای عزّت مسلمانان.

اوقات شرعی چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان

اوقات شرعی چهاردهمین روز از ماه مبارک رمضان


روز چهاردهم ماه مبارک رمضان، مؤمن چه خواسته‌ای باید داشته باشد؟

۱. مرا به لغزش‌هایم مؤاخذه نکن.

۲. لغزش‌هایم را ببخش.

۳. مرا آماج ابتلائات و امتحانات برای تأدیب من (ادب‌شدن) قرار نده.

«اللّهُمَّ لَاتُؤاخِذْنِی فِیهِ بِالْعَثَراتِ»

با اینکه جایگاه اصلی عقوبت گناهان آخرت است ولی به تصریح آیات قرآن، در مواردی دنیا نیز چنین بستری دارد.

در سوره حج آیه ۹ می‌فرماید: لَهُ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَنُذِیقُهُ یَوْمَ الْقِیَامَهِ عَذَابَ الْحَرِیقِ برای آنان در دنیا ذلت خواری، رسوایی است و روز قیامت عذاب سوزان به آنان می‌چشانیم.

اگرچه این عذاب در مقایسه با عذاب آخرت کمتر است ولی هست و راه فراری از آن وجود ندارد.

در سوره فصلت آیه ۱۶ می‌فرماید: لِنُذِیقَهُمْ عَذَابَ الْخِزْیِ فِی الْحَیَاهِ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الآخِرَهِ أَخْزَی در زندگی دنیا عذاب خواری و رسوایی را به آنان بچشانیم، و بی‌تردید عذاب آخرت رسوا کننده‌تر است.

بنابراین رسول خدا (ص) در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنند که در دنیا در مقابل لغزش‌ها مؤاخذه نباشد، نظیر و شبیه آنچه برای اقوام گذشته آمده بود.

گناهان قوم ثمود، عاد، و قوم شعیب (ع)، لوط (ع) و نوح (ع) مانند: کم‌فروشی، گناه جنسی، مسخره کردن انبیا و تعالیم آنان، گوش نکردن به فرمایشات پیامبران الهی و … هنوز هم وجود دارد.

«وَأَقِلْنِی فِیهِ مِنَ الْخَطایا وَالْهَفَواتِ»

این فقره در واقع مربوط به آخرت است که اگر خطاها را نادیده نگیرد جهنم جزای آن خواهد بود که بد جایگاهی است.

هفوات به معنای لغزش است. این بدان معنی است که گناهانی نادیده گرفته می‌شود که از سر لغزش و خطا باشد نه از سر عمد.

در سوره نساء آیه ۱۷ می‌فرماید: إِنَّمَا التَّوْبَهُ عَلَی اللهِ لِلَّذِینَ یَعْمَلُونَ السُّوءَ بِجَهَالَهٍ بی‌تردید توبه نزد خدا فقط برای کسانی است که از روی نادانی مرتکب کار زشت می‌شوند.

امام زین‌العابدین (ع) در دعای شریف ابوحمزه به حضرت حق چنین عرض می‌کنند:

«إِلَهِی لَمْ أَعْصِکَ حِینَ عَصَیْتُکَ وَ أَنَا بِرُبُوبِیَّتِکَ جَاحِدٌ وَ لا بِأَمْرِکَ مُسْتَخِفٌّ وَ لا لِعُقُوبَتِکَ مُتَعَرِّضٌ وَ لا لِوَعِیدِکَ مُتَهَاوِنٌ لَکِنْ خَطِیئَهٌ عَرَضَتْ وَ سَوَّلَتْ لِی نَفْسِی وَ غَلَبَنِی هَوَایَ» خدای من، هنگامی که تو را نافرمانی کردم به این دلیل نبود که پروردگاریت را منکرم یا برای فرمانت ارزش قائل نیستم یا اینکه از کیفر تو باکی ندارم یا اینکه وعیدت به جهنم را جدی نمی‌دانم بلکه خطایی بود که در برابر من قرار گرفت، نفس اماره مرا فریب داد و هوا و هوس بر من چیره شد.

«وَلَا تَجْعَلْنِی فِیهِ غَرَضاً لِلْبَلایا وَالآفاتِ»

در مقطع اهداف مقدماتی برای خلقت و آفرینش انسان، سه مرحله را ذکر می‌کنند:

۱. امتحان و ابتلاء الهی

۲. علم و معرفت

۳. عبادت و بندگی

هرکدام از اینها زمینه‌ساز مرتبه بعدی است. سنتِ امتحان، قطعی است و برای همه موجودات ذی‌شعور و دارای اندیشه مانند جن، ملک، انبیا و انسان‌های عادی هست و حتی امت‌ها نیز آزمون و ابتلایی داشته‌اند.

در سوره ملک آیه ۲ می‌فرماید: الَّذِی خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَیَاهَ لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً آنکه مرگ و زندگی را آفرید تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید.

خداوند ما را با چه چیزی آزمایش می‌کند؟

در آیات مختلف موارد متعددی ذکر شده است: کمبود مالی، خیر و شر، مرگ و زندگی، نصیب دنیا…

برای چه امتحان می‌کند؟

آزمایش می‌کند، تا معرفت و علم پیدا کنیم، تا نسبت به او بنده باشیم. ما مفصلاً در بحث‌های مکارم اخلاق به این مسئله پرداخته‌ایم.

حضرت امیرالمؤمنین (ع) می‌فرمایند: «إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَهٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَهٌ» سنتِ ابتلاء برای ظالم ادب شدن، برای اهل ایمان امتحان (جدا شدن مؤمن واقعی از غیر آن)، برای انبیا باعث رسیدن به درجات و مقامات عالیه و برای ائمه کرامت و بزرگواری است.

در دعای امروز از خداوند درخواست می‌کنیم که امتحان و ابتلائات جنبه تأدیب (ادب شدن) و تنبیه نداشته، بلکه جنبه تطهیر داشته باشد یعنی می‌خواهیم از گناهان پاک شویم نه اینکه چون گنهکار هستیم ما را در دنیا به امتحان‌های سخت عقوبت کنند.

«بِعِزَّتِکَ یَا عِزَّ الْمُسْلِمِینَ»

خداوندا! به سبب عزتت درخواستم را برآورده ساز، ای عزت‌بخش مسلمانان.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط