جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراضhemayat.mcls.gov.ir | خبر مهم سازمان هدفمندی یارانه ها؛ ۱۴ آذرماه
جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراضhemayat.mcls.gov.ir را می توانید در اندیشه معاصر مطالعه کنید.
جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراضhemayat.mcls.gov.ir را می توانید در اندیشه معاصر مطالعه کنید.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض hemayat.mcls.gov.ir و خبر مهم سازمان هدفمندی یارانه ها؛ مهمترین عناوینی است که در این گزارش از اندیشه معاصر به آن پرداخته ایم و اضافه می کنیم که طبق جدول زمانی تعیین شده، مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور در تاریخ بیستم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی خانوار دهکهای یک تا سه به مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر در تاریخ بیست و پنجم هر ماه، یارانه نقدی و معیشتی سایر خانوارهای مشمول به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان نیز سیام هر ماه و یارانه دارو و هزینه حملونقل و ذخیرهسازی سوخت، از ابتدای هر ماه به حساب سرپرستان خانوارهای واجد شرایط واریز میشود.
سرپرستان خانوار میتوانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.
به گزارش اندیشه معاصر، علیرضا محمدی اظهار کرد: مطابق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است نسبت به بهروزرسانی دادههای ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاههای مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، برای دهکبندی و وسعسنجی خانوارها، ۲ بار در سال(هر ۶ ماه یکبار) اقدام کند.
وی ادامه داد: باتوجه به آخرین «دهکبندی»، خانوارها میتوانند در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند. البته سامانه حمایت طی چند روز گذشته با اختلال مواجه بود، اما هماکنون در دسترس قرار گرفته و سرپرستان خانوار میتوانند با مراجعه به سایت حمایت به آدرس http://hemayat.mcls.gov.ir در صورت لزوم، اعتراض و درخواست بررسی مجدد اطلاعاتشان را ثبت کنند.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان در خصوص زمان اعلام نتایج اعتراض خانوارهایی که نسبت به دهکبندی خود معترض هستند، افزود: بررسیها به مرور صورت میگیرد، زیرا باتوجه به اینکه دادهها ثبتی است و بهروزرسانیها هر ۶ ماه یکبار صورت میگیرد، تا زمان اعمال و بهروز رسانی، تغییری در روند یارانهبگیری فرد ایجاد نمیشود.
محمدی تصریح کرد: البته در برخی مواقع ممکن است دستگاههای حمایتی برای اولویت قرار دادن افرادی با شرایط خاص با ما مکاتبه کنند و ما نیز براساس ویژه بودن شرایط، بررسی آنها را در اولویت قرار میدهیم.
رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان تصریح کرد: علاوه بر سامانه حمایت، افراد میتوانند با شمارهگیری ۰۲۱۶۳۶۹ با مرکز پاسخگویی وزارت رفاه که از ۷ صبح تا ۱۲ شب پاسخگوی مردم است، اعتراض خود را بیان و ثبت کنند.
محمدی در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد ۸ درصد از افرادی که تغییراتی در دهکبندیشان ایجاد شده بود، ثبت اعتراض کردهاند.
وی در پایان گفت: با توجه به اعلام طرح کالا برگ فجرانه، در مرکز پاسخ گویی در روزهای گذشته با ترافیک روبرو بودیم و سعی براین است که در روزهای آتی این سامانه تلفنی تقویت شود.
به گزارش اندیشه معاصر، با توجه به بالا رفتن نرخ تورم و مشکلات اقتصادی مردم، دولت به منظور کاهش مشکلات اقتصادی افراد، اقدام به روی کار آوردن طرح پرداخت یارانه نقدی کرده است. اگرچه طرح یارانه نقدی سال ها است که در کشور اجرا می شود، اما در سال های گذشته با توجه به هدفمندی یارانه ها، بعضی از اشخاص دیگر یارانه دریافت نکردند و در واقع، یارانه آن ها قطع شد.
از طرفی به غیر از یارانه نقدی که ماهانه به اشخاص پرداخت می شود، یارانه ای تحت عنوان یارانه کمک معیشتی نیز از سوی دولت روی کار آمد که اشخاص واجد شرایط مجاز به دریافت این یارانه می باشند.
با توجه به لزوم شناسایی اشخاص برای ارائه یارانه های نقدی، سامانه ای به نام سامانه حمایت معیشتی راه اندازی شد تا مردم بتوانند از طریق این سایت درخواست های خود را مبنی بر استفاده از خدمات کمک معیشتی دولت ثبت کنند و پس از ثبت درخواست منتظر نتیجه درخواست خود باشند.
سامانه حمایت معیشتی از طریق نشانی اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir برای عموم مردم قابل دسترس می باشد و اشخاص می توانند از طریق این سایت اقدام به ثبت درخواست های خود به صورت آنلاین کنند. این سامانه مدت هاست که فعال می باشد اما به تازگی به روز رسانی شده است.
در سامانه جدید امکانات بیشتری ارائه می گردد که شامل مواردی از قبیل اعتراض به بخش های مختلف مانند خودرو و تراکنش های بانکی می باشد که در سامانه قبلی ممکن نبود.
کلیه سرپرستان خانواری که قصد ثبت یک درخواست در سامانه حمایت معیشتی را دارند، می بایست که به این سامانه وارد شوند و پس از ورود به پنل کاربری خود، مراحل مربوط به ثبت نام در یارانه و یا هر امور دیگری را انجام دهند.
بنابراین، اولین گام برای استفاده از خدمات سایت حمایت معیشتی این است که سرپرستان خانوار با وارد کردن یک سری اطلاعات به سامانه حمایت معیشتی به نشانی hemayat.mcls.gov.ir وارد شوند.
در صورتی که قصد ورود به این سایت را دارید، می توانید طبق مراحل زیر پیش بروید.
ابتدا عبارت «سامانه حمایت معیشتی» را جستجو کنید. و وارد سایت hemayat.mcls.gov.ir شوید. در مرحله بعدی شما به سایت حمایت معیشتی وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی وارد شده اید. برای ورود به پنل کاربری خود بر روی گزینه «ورود/ثبت نام» کلیک کنید.
حال شماره همراه خود و کد امنیتی را بنویسید و بر روی گزینه «ارسال کد اعتبار سنجی» کلیک نمایید.اکنون کد ارسال شده را وارد کنید و گزینه ورود به سامانه را بزنید.با توجه به اینکه بسیاری از افراد ثبت نام یارانه جامانده اند و یا انصراف داده اند، در صورتی که بخواهند در طرح جدید یارانه ثبت نام کنند باید به سایت ثبت نام یارانه بروند که در مقاله زیر توضیح داده شده است.
همان طور که توضیح داده شد، سامانه حمایت معیشتی به تازگی به روز رسانی شده است و آن دسته از اشخاصی که به عنوان سرپرستان خانوار در سایت حمایت معیشتی قدیمی وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی درخواست خود را مبنی بر ثبت نام در یارانه معیشتی ثبت می کردند، برای پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی خود باید مجددا به سایت hemayat.mcls.gov.ir وارد می شدند و مراحل پیگیری یارانه خود را با ورود به این سامانه انجام می دادند.
در سامانه قدیمی حمایت معیشتی، امکان پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی وجود داشت اما در سامانه جدید این امکان ارائه نمی شود و به کسانی که درخواست خود را در سایت ثبت می کنند، یک کد پیگیری اختصاص می یابد که پیگیری وضعیت درخواست با استفاده از آن میسر می باشد. همچنین از کسانی که درخواست بررسی و اعتراض خود را در سامانه قدیمی حمایت معیشتی ثبت کرده اند خواسته شده است تا به سامانه جدید مراجعه کنند و با استفاده از اطلاعات به روز شده شناسنامه اقتصادی خانوار، نتیجه بررسی را مشاهده نمایند.
اعتراض به یارانه درست بعد از تغییر شیوه واریز یارانه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ آغاز شد. بعد از این تاریخ بسیاری از افراد اعلام کردند که یارانه آنها به دلایل مختلف منجمله دهکبندی نادرست قطع شده است. بر همین اساس، ستاد هدفمندی یارانهها اعلام کرد. افرادی که به قطع یارانه معیشتی خود یا دهکبندیهای انجام شده اعتراض دارند میتوانند به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی به آدرس hemayatmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را ثبت کنند. درواقع افراد در این سایت پس از ثبت اعتراض خود، می توانند استعلام یارانه معیشتی با کدملی را انجام دهند.
در اندیشه معاصر، باهم به علتهای مختلف قطع یارانه، نحوه اعتراض به یارانه معیشتی و چگونگی پیگیری اعتراض به یارانه یا پیگیری اعتراض به دهک بندی یارانه میپردازیم.
افراد معترض به یارانه معیشتی خود میتوانند بر اساس گفته رییس ستاد هدفمندی یارانهها به سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند و اعتراض خود را ثبت کنند.
این سامانه در بستر درگاه ملی خدمات دولت قرار داد و افراد میتوانند با ثبت شماره تلفن، کدملی و شماره شبا، ثبت نام خود را کامل کنند.
همانطور که گفته شد، اصلیترین علت قطع یارانه معیشتی، قرار گرفتن فرد در دهک دهم درامدی است. پس اگر بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض، افراد همچنان پاسخی مبنی بر خارج شدن آنها از دهک دهم دریافت نکردند، میتوانند دوباره وارد سایت شده و اطلاعات لازم را برای بررسی مجدد وارد کنند.
برای دهکبندی خانوادهها از ۴ معیار: بعد خانوار، تراکنشهای بانکی، اطلاعات خودرو و حقوق و درآمد افراد استفاده میشود.
سایت اعتراض به یارانه معیشتی که از سوی ستاد هدفمندی یارانهها معرفی شده است همان سایت وزارت کار و رفاه اجتماعی است. افراد معترض به قطع یارانه معیشتی که از ابتدای ۱۴۰۱ یارانه دریافت نکردند یا در سالهای قبل یارانهشان به هردلیلی قطع و حذف شده است، حالا میتوانند به سایت my.gov.ir مراجعه کرده و اقدام به ثبتنام کنند. همچنین استعلام یارانه معیشتی با کدملی نیز در همین سایت انجام میشود.
اما افرادی که بعد از مشخص شدن دهک درآمدی خود متوجه شدند جزو دهک دهم درآمدی هستند و نسبت به این دهکبندی اعتراض دارند، لازم است به سایت hemaya.tmcls.gov.ir مراجعه کرده و اعتراض خود را در این راستا اعلام کنند. لازم به ذکر است که برای استعلام یارانه معیشتی با کدملی هم نیاز به مراجعه به همین سایت میباشد که در اندیشه معاصر به شرح کامل آن پرداخته ایم.
بعد از ورود به سایت hemaya.tmcls.gov.ir با وارد کردن شماره تلفن و کدملی سرپرست خانوار در سامانه و زدن گزینه «درخواست بررسی» ، درخواست شما برای بررسی دهک درآمدی ارسال خواهد شد.
برای پیگیری اعتراض به دهک بندی یارانه ، خانواده هایی که به این نوع دهک بندی اعتراض داشته اند و یا هنوز نمیدانند جزو کدام دهک محسوب میشوند میتوانند با استفاده از کد ملی، با شماره تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس بگیرند. بعد از تماس با این شماره تلفن و وارد کردن کد ملی سرپرست خانوار، شما میتوانید استعلام یارانه معیشتی با کدملی سرپرست خانوار خود را دریافت کنید. پس از این استعلام، شما میفهمید علت قطع یارانه معیشتی شما چیست .
معمولا بعد از گذشت ۱۰ روز از ثبت اعتراض به یارانه معیشتی ، جواب اعتراض به شما اطلاع داده خواهد شد. اما اگر ده روز از ثبت اعتراض یارانه معیشتی شما گذشته بود و همچنان نه پاسخی برای شما آمد و نه یارانهای دریافت کردید، لازم است دوباره به سامانه hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کرده و اطلاعات خود را بار دیگر برای بررسی مجدد وارد کنند.
جزئیات بیشتر پیگیری یارانه معیشتی با کد ملی در سامانه اعتراض hemayat.mcls.gov.ir ذکر شده است. با مراجعه به این سامانه میتوانید استعلام یارانه معیشتی با کدملی سرپرست خانوار را مطلع شوید./اندیشه معاصر
طرح کالابرگ ادامه مییابد؟ این پرسشی است که با تغییر دولت و ریاست جمهوری مسعود پزشکیان بارها مطرح شده است؛ درباره طرحی که از سال ۱۴۰۱ و در دولت ابراهیم رئیسی کلید خورد و تا پایان تیرماه ۱۴۰۳ ادامه داشت. اگرچه در لایحه بودجه سال آینده رد پای این سیاست وجود دارد، اما ساز و کار اجرای آن مشخص نیست.
اگرچه دولتیها در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ و در تبصره مربوط به حمایتهای اجتماعی (تبصره «۱۳») با اشاره به موضوع کالابرگ الکترونیکی تاکید کردند که «در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی»، امکان «تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی» وجود دارد به شرط آنکه این اقدام به صورت «داوطلبانه» و «بدون هر گونه مبلغ تشویقی (اضافه بر مبلغ یارانه نقدی)» باشد اما کمیسیون تلفیق با تغییراتی این بند را به تصویب رساند.
حالا آنچه در کمیسیون تلفیق به تصویب رسیده این است که «در صورت درخواست سرپرستان خانوار مشمول یارانه نقدی» مبنی بر «تغییر شیوه پرداخت از نقدی به کالابرگ الکترونیکی» این داوطلبان می توانند به صورت «داوطلبانه» از «مبالغ کالابرگ الکترونیک» استفاده کنند.
سازمان هدفمندسازی یارانهها نیز موظف است سازوکار اجرائی لازم را برای افراد متقاضی مهیا نموده و دستورالعمل اجرائی آن را با تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ نماید.
این یک سیاست جدید در ارائه کالابرگ الکترونیک است که دولتیها در صورت تصویب این بند در صحن علنی باید برای سال آینده در پیش گیرند. سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها در گفت و گو با اقتصادنیوز، با اشاره به اینکه این موضوع جدید درباره نحوه ارائه کالابرگ برای سال آینده مطرح است، تاکید کرد که «البته در صورت تصویب در مجلس دولت باید برای نحوه اجرای آن تمهیداتی اندیشیده شود؛ موضوعی که امکان انتقال یارانه نقدی بر اعتبار کالابرگ الکترونیک را فراهم میکند. البته این موضوع با درخواست یارانهبگیر انجام خواهد شد.»
اجرای این سیاست به سال ۱۴۰۱ باز میگردد؛ زمانی که مجلس در قانون بودجه آن سال تاکید کرده بود که دولتیها باید در ازای حذف سیاست تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی مابهالتفاوت آن را در قالب کالابرگ الکترونیک به دهکهای کمدرآمد ارائه دهند. اگرچه دولت سیزدهم اجرای این سیاست را با تاخیر آغاز کرد، اما در نهایت این برنامه چند دوره اجرا شد. البته، آخرین بار تیرماه امسال بود که کالابرگ الکترونیک در اختیار مشمولان قرار گرفت و تا امروز خبری از اجرای آن در دولت پزشکیان نیست.
با این همه، طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها در پاسخ به این سوال که رویکرد دولت جدید درباره اجرای این برنامه چیست به جزئیات مربوط به آن در لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و خبر داد که در لایحه بودجه ۱۴۰۴ سازمان هدفمندی یارانهها متولی کالابرگ شده است.
به گفته حسینی، سازوکار این سیاست نیز بدینگونه پیشبینی شده که سازمان درخواست افرادی که میخواهند یارانه نقدیشان را به صورت کالابرگ دریافت کنند، میگیرد و سازوکارش را مشخص میکند.
به گفته حسینی، منطق دولت این بوده است که حق انتخاب به مردم بدهد، یعنی فرد انتخاب کند که یارانه نقدی میخواهد یا کالابرگ. ولی قرار نیست مبلغ آن افزایش یابد.
حسینی افزود: بعد از اینکه یارانهبگیر انتخاب کرد که برای مثال از کالابرگ استفاده کند، سازوکارش بر اساس وظیفه ای که قانون بر عهده سازمان هدفمندی یارانه ها قرار داده، توسط سازمان تعیین میشود.
بر اساس اظهارات سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه، این موضوع فعلا در لایحه بودجه مطرح شده که اگر در صحن علنی مصوب شود، به سازمان ابلاغ خواهد شد و سپس ما آییننامه مینویسیم و جزئیات آن مشخص میشود.
طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانهها درباره آغاز پرداخت کالابرگ گفت: «پرداخت کالابرگ از خرداد ماه ۱۴۰۱ شروع شد. در ابتدا تنها مربوط به دهکهای اول تا سوم درآمدی میشد اما به مرور افراد تا دهک هفتم نیز مشمول آن شدند.».
حسینی درباره سازوکار اجرای این سیاست نیز افزود: «سازوکار آن نیز اینگونه بود که به میزان خریدی که افراد انجام میدادند، درصدی هم دولت پرداخت میکرد. البته این تصمیم فقط شامل ۱۱ قلم کالای اساسی که به دنبال حذف ارز ترجیحی ملاک قرار گرفته بودند، میشد. آن رقم افزایشی که برای کالابرگ بود و رقم دیگری که افراد خرید میکردند، از مبلغ یارانهشان کم میشد و رقم اضافهتر به صورت تشویقی به افراد داده میشد.»./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.