۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷

جدید ترین اخبار از افزایش حقوق کارگران ۱۴۰۲ / بازنشستگی پیش از موعد چه شرایطی دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۷ درصد افزایش خواهد داشت. بر این اساس، حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون ...

جدول افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال 1402/ فیش حقوقی بازنشستگان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بر اساس تصمیم شورای عالی کار، حقوق کارمندان و کارگران در سال ۱۴۰۲ میزان ۲۷ درصد افزایش خواهد داشت. بر این اساس، حداقل دستمزد ماهانه از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان در سال ۱۴۰۱ به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار ۲۸۲ تومان و حداقل دستمزد روزانه از ۱۳۹ هزار به ۱۷۶ هزار و ۹۴۲ تومان در سال ۱۴۰۲ خواهد رسید.

به این ترتیب، حداقل حقوق در سال ۱۴۰۲ پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سقف دریافتی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر ۵۵ میلیون تومان خواهد بود و پرداختِ مازاد این مبلغ به کارکنان لشگری و کشوری ممنوع است.

جدول زیر را بر اساس بیست درصد اعلام شده آماده شده است:

ردیف شرح ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ درصد افزایش
۱ حداقل دستمزد روزانه ۱,۳۹۳,۲۵۰ ۱,۷۶۹,۴۲۰ ۲۷
۲ حداقل دستمزد ماهیانه ۴۱,۷۹۷,۵۰۰ ۵۳,۰۸۲,۸۲۵ ۲۷
۳ حق مسکن ماهیانه ۶,۵۰۰,۰۰۰ ۸,۲۵۵,۰۰۰ ۲۷
۴ حق بن نقدی (کمک هزینه اقلام مصرفی) ۸,۵۰۰,۰۰۰ ۱۰,۷۹۵,۰۰۰ ۲۷
۵ حق اولاد برای فرزند ۴,۱۷۹,۷۵۰ ۵,۳۰۸,۲۸۲ ۲۷
۶ حق سنوات ماهیانه (شرط: داشتن حداقل یک سال سابقه کار) ۲,۱۰۰,۰۰۰ ۲,۶۶۷,۰۰۰ ۲۷
۷ مجموعه دریافتی بدون فرزند و سابقه کار ۵۶,۷۹۷,۵۰۰ ۷۲,۱۳۲,۸۲۵ ۲۷
۸ مجموعه دریافتی افراد متاهل با یک فرزند ۶۳,۰۷۷,۲۵۰ ۸۰,۱۰۸,۱۰۷ ۲۷
۹ مجموعه دریافتی افراد متاهل با دو فرزند ۶۷,۲۵۷,۰۰۰ ۸۵,۴۱۶,۳۹۰ ۲۷
۱۰ مجموعه دریافتی افراد متاهل ۳/۳ نفری ۶۴,۳۳۱,۱۷۵ ۸۱,۷۰۰,۵۹۲ ۲۷
  • جدول حقوق و مزایا سال ۱۴۰۲ (اعداد به ریال است)
  • مطابق ماده ۴١ قانون کار، دستمزد کارگران باید بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شود. رقمی که کمیته مزد برای سبد معیشت کارگران تعیین کرده حدود ۱۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود، در حالی که خود کارگران هزینه سبد معیشت خود را ۱۷ میلیون تومان پیشنهاد داده‌اند.

مبلغ تعیین شده توسط شورای عالی کار، به عنوان یک الزام برای تمام شرکت‌ها به‌شمار می‌آید و تمام کارفرمایان موظف هستند که قرارداد کارگران خود را بر اساس حقوق وزارت کار تنظیم کنند.

نرخ افزایش حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۲

طبق مصوبه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه مجلس، میزان افزایش حقوق بازنشستگان نیز مانند کارمندان ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ خواهد بود.

بنابراین و با توجه به حداقل حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۱ که ۵ میلیون تومان تعیین شده بود، با در نظر گرفتن ۲۰ درصد افزایش حقوق، یک میلیون تومان افزایش خواهد داشت و حداقل حقوق بازنشستگان به ۶ میلیون تومان می‌رسد.

افزایش حقوق شامل چه کسانی می‌شود؟

طبق قانون، افزایش حقوق شامل تمام افراد استخدام شده در سازمان‌هایی که طبق قانون کار فعالیت می‌کنند، می‌شود. به این ترتیب، افزایش حقوق شامل افراد شاغل در سازمان‌های زیر می‌شود:

  • دستگاه‌های اجرایی
  • نیروهای مسلح
  • وزارت اطلاعات
  • سازمان انرژی اتمی
  • کارکنان کشوری و لشگری
  • اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها
  • مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی
  • قضات

همچنین برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص)، والدین شهدا و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صدق می‌کند.

معافیت مالیاتی حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۲ سقف مالیاتی و نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی، مبلغ هفت میلیون تومان ماهانه و سالانه ۸۴ میلیون تومان خواهد بود.

  • در صورتی که فردی بین ۷ میلیون تومان تا سقف ۱۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات ۱۰ درصد می‌شود. به این معنا که، اگر درآمد سالانه او بیشتر از ۸۴ میلیون و تا ۱۶۸ میلیون تومان باشد، باید مالیات ۱۰ درصد مالیات پرداخت کند.
  • در صورتی که فردی بین ۱۴ میلیون تومان تا سقف ۲۳ میلیون تومان دریافتی داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات ۱۵ درصد می‌شود. به این معنا که، اگر درآمد سالانه او بیشتر از ۱۶۸ میلیون و تا ۲۷۶ میلیون تومان باشد، باید مالیات ۱۵ درصد مالیات پرداخت کند.
  • در صورتی که فردی بین ۲۳ میلیون تومان تا سقف ۳۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات ۲۰ درصد می‌شود. به این معنا که، اگر درآمد سالانه او بیشتر از ۲۷۶ میلیون و تا ۴۰۸ میلیون تومان باشد، باید مالیات ۲۰ درصد مالیات پرداخت کند.
  • در صورتی که فردی بیش از ۳۴ میلیون تومان دریافتی داشته باشد، مشمول پرداخت مالیات ۳۰ درصد می‌شود. به این معنا که، اگر درآمد سالانه او بیشتر از ۴۰۸ میلیون تومان باشد، باید مالیات ۳۰ درصد مالیات پرداخت کند.

    مالیات بر حقوق ۱۴۰۱ | جدول مالیات بر درآمد حقوق سال ۱۴۰۱ /مالیات سال ۱۴۰۱ حقوق کارمندان و کارگران + فهرست مشمولان

    معافیت مالیاتی

آیا افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق می‌گیرد؟

ممکن است افراد بسیاری کار خود را در سال ۱۴۰۲ از دست بدهند و دوست دارند بدانند که آیا این درصد افزایش حقوق روی بیمه بیکاری نیز تاثیر می‌گذارد یا خیر. بر اساس قانون کار، بیمه بیکاری برابر با ۵۵ درصد حقوق پایه است. در صورت افزایش حقوق بیشتر از ۵۵ درصد، افزایش روی بیمه بیکاری نیز اعمال می‌شود.
با توجه به اینکه درصد افزایش حقوق برای سال ۱۴۰۲ بیست درصد در نظر گرفته شده است، بنابراین در سال ۱۴۰۲ افزایش حقوق به بیمه بیکاری تعلق نخواهد گرفت.

نظر شما درباره حقوق و دستمزد ۱۴۰۲ چیست؟

یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین میزان افزایش حقوق کارمندان و کارگران، میزان تورم است. اما با توجه به تورمِ ۴۲.۳ درصدی در ایران، اگر افزایش حقوق ۲۷ درصدی کارگران و کارمندان به تصویب برسد، آنها با چالش‌های فراوانی روبه‌رو خواهند بود. از طرفی با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و آغاز موج تعدیل کسب‌وکارها، کارفرمایان نیز برای پرداخت افزایش حقوق باید تصمیمات سختی اتخاذ کنند.

حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا افرادی که در حال کاریابی هستند و می‌خواهند برای آگهی‌های استخدام تهران اقدام می‌کنند، می‌توانند برای زندگی در کلان‌شهر تهران، به دریافت پایه حقوق پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۲۸۴ هزار تومان راضی شوند و از پس مخارجی چون کرایه خانه، مخارج روزانه و غیره بر بیاید؟ این موضوع حتی در مورد دیگر شهرهایی که ممکن است هزینه زندگی کمتر از تهران باشد نیز صدق می‌کند و می‌توان پیشبینی کرد افرادی که به دنبال موقعیت‌های استخدام کرج یا سایر کلانشهرها نیز هستند نیز در سال آینده مسیر سختی را پیش رو داشته باشند.

بازنشستگی پیش از موعد چه شرایطی دارد؟

بازنشستگی، یکی از مزایای قانون کار است که به کارمندان بخش خصوصی و بخش دولتی تعلق می‌گیرد. البته افرادی که به صورت خویش‌فرما، حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند نیز مشمول دریافت مستمری و حقوق بازنشستگی می‌شوند.

در قوانین دو عامل در بازنشستگی نقش مهمی دارند، یک سن افراد است و دو مدت زمان خدمت آنها است. سن قانونی بازنشستگی برای مردان ۶۰ و برای زنان نیز ۵۵ سال تعیین شده است. در صورتی که بیمه‌شدگانی که ۳۵ سال سابقه بیمه تأمین اجتماعی داشته باشند، می‌توانند بدون در نظر گرفتن سن بازنشسته شوند.

اما بسیاری از افراد می‌خواهند زودتر از موعد مشخص شده در قانون بازنشسته شوند. این در حالی اتفاق می‌افتد که آنها سابقه کاری کمتری نسبت به عدد مشخص شده در قانون داشته باشند و حتی سن آنها نیز از سن تعیین‌شده برای بازنشستگی کمتر باشد. این روش، بازنشستگی پیش از موعد است که می‌تواند به دلایل مختلف مانند شرایط سخت کاری سخت رخ دهد.

در صورتی که فردی شغل سختی دارد و شرایط کاری برای او زیان‌آور باشد، می‌تواند برای بازنشستگی پیش از موعد اقدام کند که در این حالت باید حداقل ۲۰ سال متوالی یا ۲۵ سال متناوب، سابقه کار داشته باشد. این حالت از بازنشستگی پیش از موعد دلیل موجهی دارد، اما اگر دلیل کارمند برای بازنشستگی، دلیل شخصی باشد، تیمی از افراد متخصص باید در مورد این موضوع تصمیم‌گیری کنند.

انواع بازنشستگی پیش از موعد

 

شرایط بازنشستگی پیش از موعد برای افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد و به عوامل مختلفی مانند سن، حق بیمه‌های پرداخت شده، سختی کار و شرایط بیمه‌‌شده بستگی داشته باشد. در ادامه انواع بازنشستگی پیش از موعد را نام می‌بریم و درباره آنها توضیحاتی ارائه می‌دهیم:

بازنشستگی پیش از موعد بدون در نظر گرفتن شرایط سنی

طبق تبصره ۳ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی، شخص بیمه‌شده می‌تواند با پرداخت ۳۵ سال حق بیمه و بدون در نظر گرفتن سن، بازنشسته شود. در صورتی که افراد بخواهند بالاترین میزان محاسبه سنوات کاری را داشته باشند، می‌توانند از این نوع بازنشستگی پیش از موعد استفاده کنند. در صورتی که سوابق کاری فردی از ۳۵ سال بیشتر باشد، مورد پذیرش و محاسبه مستمری قرار نخواهد گرفت و همه افراد در هر سنی با داشتن ۳۵ سال سابقه بیمه می‌توانند بازنشسته شوند.

بازنشستگی پیش از موعد بر اساس حق بیمه پرداختی

در تبصره شماره یک از ماده ۷۶ قانون بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی، به این موضوع پرداخته شده که آقایان با ۵۰ سال و خانم‌ها با ۴۵  و پرداخت ۳۰ سال حق بیمه، می‌توانند بازنشسته شوند.

بازنشستگی با سابقه کاری کمتر از ۲۰ سال حق بیمه پرداختی

بر اساس قانون بودجه کل کشور در سال ۹۱، این امکان برای افراد فراهم است که با ۲۰ سال سابقه کار، بازنشسته شوند. در این حالت، فرد بیمه‌شده باید حداقل ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه و به سن بازنشستگی رسیده باشد. همان‌طور که گفتیم، سن بازنشستگی برای مردان ۶۰ و برای زنان نیز ۵۵ سال تعیین شده است.

این مدل از بازنشستگی تفاوتی با مدل‌های دیگر دارد. در این نوع بازنشستگی پیش از موعد، میزان مستمری‌ای که افراد دریافت می‌کنند بر اساس میزان سالی است که حق بیمه خود را پرداخت کرده‌اند. اما این امکان برای این افراد فراهم است که بتوانند میزان دریافتی خود را افزایش دهند. برای افزایش میزان مستمری، باید کسری پرداختی‌های حق بیمه را به صورت یکجا پرداخت کند تا به سابقه بیمه خود بیفزاید. به عنوان مثال، فردی که ۹ سال سابقه کار دارد می‌تواند ۱ سال حق بیمه را یکجا بخرد تا مستمری او بر اساس ده سال پرداخت حق بیمه محاسبه شود.

بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور

در تبصره ۲ ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی عنوان شده، افرادی که دارای مشاغل سخت و زیان‌آور هستند و کاری که انجام می‌دهند روی جسم و روح آنها تاثیر می‌گذارد، می‌توانند با ۲۰ سال متوالی در پرداخت حق بیمه و بدون داشتن شرط سن، بازنشسته شوند.

در این قانون به این موضوع نیز اشاره شده که هر سال سابقه پرداخت حق بیمه در مشاغل سخت و زیان‌آور، یک و نیم سال محاسبه می‌شود. بنابراین، بیمه‌شده برای اینکه مشمول بازنشستگی شود، باید سوابق بیمه او متوالی باشد و ۲۵ سال حق بیمه پرداخت کرده باشد.

بازنشستگان

قوانین و شرایط بازنشستگی پیش از موعد

 

برای بازنشستگی پیش از موعد شرایط و قوانین خاصی در نظر گرفته شده است. جزئیات متن ‌قانون بازنشستگی پیش از موعد بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی در وب‌سایت مجلس منتشر شده و از این رو، قوانین و شرایط این نوع بازنشستگی را می‌توان منوط به موارد زیر دانست:

‌ماده واحده – بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی مشمول قانون کار و قانون کار کشاورزی در صورت داشتن حداقل ۵۵ سال تمام سن و سابقه پرداخت ۲۰ سال یا بیشتر حق بیمه می‌توانند با اطلاع کتبی به کارفرما درخواست بازنشستگی خود را به سازمان تأمین اجتماعی حوزه محل کار خود تسلیم تا طبق مقررات این قانون مستمری بازنشستگی جهت آنان برقرار گردد.

‌تبصره ۱ – در صورتی که کارفرما به تخصص کارگر نیاز داشته باشد حداکثر ظرف مدت پنج روز نیاز خود را به سازمان تأمین اجتماعی محل ارائه می‌نماید تا در کمیته‌ای که به همین منظور مرکب از مدیر کل کار و امور اجتماعی، نماینده شورای اسلامی واحد کار ذیربط (‌در واحدهایی که شورای‌اسلامی کار تشکیل نشده باشد نماینده انجمن صنفی مربوطه و یا نماینده قانونی کارگر در حکم نماینده شورا خواهند بود) و مدیر کل تأمین اجتماعی که در محل سازمان تأمین اجتماعی تشکیل می‌گردد، مورد بررسی قرار گرفته و کمیته مذکور موظف است با استماع دلایل طرفین حداکثر ظرف ۱۰ روز نظر ‌نهایی خود را اعلام نماید.

‌در صورتی که کمیته دلایل کارفرما را قانع‌کننده تشخیص بدهد می‌تواند حداکثر با سه ماه تعویق با بازنشستگی کارگر موافقت نماید.

تبصره ۲ – حداقل سن موضوع این قانون برای زنان ۱۰ سال کمتر می‌باشد.

‌تبصره ۳ – داشتن حداقل سن موضوع این قانون برای کارگران بیمه شده‌ای که دارای یکی از شرایط زیر می‌باشند ضروری نمی‌باشد:

‌الف – دارا بودن حداقل ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه.

ب – دارا بودن حداقل ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور.

ج – دارا بودن ۳۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه مجموعاً در کارهای عادی و سخت و زیان‌آور با توجه به تبصره ۴ این قانون.

‌تبصره ۴ – هنگام محاسبه مقرری سابقه پرداخت حق بیمه در کارهای سخت و زیان‌آور به ازاء هر سال معادل ۱.۵ سال سابقه پرداخت در قبال ه ر‌سال ۶ ماه ارفاق محاسبه و حداکثر مجموع مدت ارفاق مندرج در این تبصره، ده سال می‌باشد. آیین‌نامه کارهای سخت و زیان‌آور توسط شورای عالی حفاظت فنی و با حضور مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی (‌با حق رأی) تجدید نظر خواهد شد حداکثر مجموع مدت ارفاق مندرج در این تبصره ده‌سال می‌باشد.

‌تبصره ۵ – کسر یک سال سابقه پرداخت حق بیمه کارگر مشمول این قانون در صورت تمایل بیمه شده یک سال تمام محسوب خواهد شد مشروط‌به این که کلیه حق بیمه برای دوران باقیمانده تا یک سال (‌سهم کارگر، کارفرما و دولت به استثناء سهم درمان که به نسبت نه بیست و هفتم حق بیمه محاسبه می‌شود) توسط شخص مشمول پرداخت گردد.

‌تبصره ۶ – میزان مستمری بازنشستگی این نوع بیمه شدگان بر اساس پرداخت سنوات حق بیمه طبق ماده ۷۷ قانون تأمین اجتماعی و عنداللزوم با توجه به تبصره ۴ این ماده واحده تعیین می‌گردد.

‌تبصره ۷ – چنانچه بیمه شدگانی که بر اساس این ماده واحده بازنشسته شوند و مجدداً به عنوان حقوق‌بگیر در کارگاهی به کار اشتغال ورزند، ضمن‌قطع مستمری از استفاده مجدد این ماده واحده محروم خواهند شد.

‌تبصره ۸ – مقررات جاری فصل بازنشستگی قانون تأمین اجتماعی به استثنای تسهیلاتی که در این قانون برقرار شده است کماکان به قوت خود باقی می‌باشد.

‌تبصره ۹ – از تاریخ تصویب این قانون ظرف یک ماه دستورالعمل و آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط سازمان تأمین اجتماعی و با همکاری وزارت‌کار و امور اجتماعی تهیه و پس از تصویب وزراء بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کار و امور اجتماعی به موقع اجراء گذارده خواهد شد.

‌تبصره ۱۰ – مدت اجرای این قانون از تاریخ تصویب آیین‌نامه اجرایی یک سال خواهد بود.

‌قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و ده تبصره، در جلسه علنی روز چهارشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و شصت و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۳۶۷.۳.۵ به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

پایان/*

اندیشه معاصر را در روبیکا دنبال کنید.

برای عضویت در کانال بله اندیشه معاصر کلیک کنید.

برای عضویت در کانال تلگرامی اندیشه معاصر کلیک کنید.

مطالب مرتبط

آخرین اخبار