13:29 - 1403/12/06

وزیر ارشاد در همایش تفسیر تسنیم در قم:

تفسیری حضرت آیت الله جوادی آملی افتخار بزرگ در حوزه را رقم زد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جریان تفسیری حوزه علمیه قم به شکل جدی مدیون این مداومت و پیگیری درس تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی بوده است. سنت تفسیر شفاهی که در دامنه حوزه های علمیه نیز ساری بوده است توانست در قالب تسنیم یک جریان سا...

وزیر ارشاد. صالحی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، سیدعباس صالحی امروز در آیین رونمایی از تفسیر گرانسنگ تسنیم آیت الله العظمی جوادی آملی در مدرسه عالی دارالشفاء قم گفت: در بسیاری از تفاسیر شفاهی و مدرسی، جلسات به شکل عمومی برگزار می شده است. مرحوم آیت الله نجف آبادی سالها پیش در مشهد چنین دروسی داشتند، ولی مخاطب آنها عمومی بودند ولی تفسیر آیت الله جوادی آملی، تفسیر علمی با مخاطبان حوزوی بود و در یک فرایند مباحثه علمی بود و با بحث و گفتگو پیش رفته است. این تدریس و گفتگو در یک گفتگوی علمی حوزوی حرکت کرد و سپس به نتیجه مکتوب رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جریان تفسیری حوزه علمیه قم به شکل جدی مدیون این مداومت و پیگیری درس تفسیر ایشان بوده است. سنت تفسیر شفاهی که در دامنه حوزه های علمیه نیز ساری بوده است توانست در قالب تسنیم یک جریان سازی قرآنی و تفسیری را در حوزه علمیه قم و حوزه های علمیه دیگر خود را نشان دهند.

وی افزود: نکته دیگر، جایگاه روایت در این تفسیر است. با مراجعه به تفسیر تسنیم، نوع نگاه آیت الله العظمی جوادی و علامه طباطبایی(ره) کاملا هویدا است. گزیده تفسیر، تفسیر اشارات و لطایف و بحث روایی چهار بخش تفسیر تسنیم را تشکیل می دهند. مسأله بعدی، حجم و مقدار پرداخت به روایات است که بسیار جالب توجه است. حداقل در هر جلد بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ صفحه روایات تفسیری بیان شده است. همچنین مزیت پرداخت به روایات در تفسیر تسنیم آن است که همه روایات کاملاً عنوان بندی دقیق و تیترگذاری دارند و سرعت مراجعه را بالاتر می برند. همچنین شروح روایی تحت عنوان اشاره نیز در این کتاب بیان شده است. ایشان همچنین به حل تعارضات و جمع بین روایات نیز توجه کاملی داشتند.

صالحی اظهار کرد: حضرت آیت الله جوادی آملی روایات ذیل هر آیه را به گروه های مختلف دسته بندی می کردند و ظواهر معارض را بیان می کردند. ایشان در ذیل آیه هفت آل عمران این آیه را در سه حوزه تعارضات کلامی، محکم و متشابه و راسخون فی العلم، تعارضات روایی را مد نظر قراردادند.

وی بیان کرد: تفسیر قرآن به قرآن به دنبال به حاشیه بردن روایات نیست. حداقل ۸ هزار صفحه در این تفسیر به روایات توجه شده است.

وی بیان داشت: این تفسیر از فضای شفاهی به فضای کتبی منتقل شده است که یک سیر چهل ساله دارد. تفاسیر شفاهی متعددی را در تاریخ اسلامی شاهد بوده ایم ولی تفسیر تسنیم در فضای تفاسیر شفاهی کاملا متمایز است. نکته نخست، طول دوره تفسیر است که چهل سال به طول انجامیده است.

صالحی گفت: در این تفسیر می توان لحن آیه را به شکل الهام بخش بیان می کردند. در ذیل آیه « مَنْ ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا» در شرح واژه من ذا الذی بیان می کنند که این کلمه در جایی به کار برده می شود که کار نیازمند جسارت خاصی است. ایشان به این لحن در آیات دیگر نیز اشاره می کنند و از این دست ابتکارات در این تفسیر بسیار دارند.

وزیر گفت: بی تردید این حرکت اتفاق شگرفی در اتفاقات تفسیری حوزه های علمیه بوده است و نقش این چهاردهه تفسیری کم نظیر است. آیت الله مصباح یزدی(ره) در یک همایش تفسیری در سال ۹۱ ضمن تبیین نقش حرکت تفسیری علامه طباطبایی(ره) به این حرکت علمی تفسیری علامه جوادی نگاه جالبی داشت. ایشان بیان کرد که «تسنیم یک حرکت پر برکت بوده است و از خداوند می خواهیم که خداوند ایشان را در همه کارهای خیر و ادامه بحث تفسیری موفق بدارد. این تفسیر یک افتخار بزرگ برای حوزه های علمیه است.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط