۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۳

روانشناختی رفتاری

تروما چیست؟شکستن چرخه تروما/ چهار “T” شفا از آن!

برای شکستن چرخه تروما، ابتدا باید منظورمان از تروما را تعریف کنیم. طیف وسیعی از تجربیات در زندگی وجود دارد که به عنوان آسیب زا شناخته می شوند

تروما چیست؟شکستن چرخه تروما/ چهار “T” شفا از آن!

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر،برای شکستن چرخه تروما، ابتدا باید منظورمان از تروما را تعریف کنیم. طیف وسیعی از تجربیات در زندگی وجود دارد که به عنوان آسیب زا شناخته می شوندبرای اطلاعات بیشتر با اندیشه معاصر همراه باشید.

اصول اولیه

تروما چیست؟
یک درمانگر برای درمان تروما پیدا کنیدبرای شکستن چرخه تروما، ابتدا باید منظورمان از تروما را تعریف کنیم. طیف وسیعی از تجربیات در زندگی وجود دارد که به عنوان آسیب زا شناخته می شوند. برخی منجر به ایجاد PTSD می شوند و برخی دیگر خود به خود برطرف می شوند. خوشبختانه، آگاهی روزافزونی وجود دارد که تروما فراتر از تجربیات جنگ و تجاوز جنسی وجود دارد و می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت روان و رفاه کسانی که آن را تجربه کرده اند داشته باشد.در اینجا ما تروما را به عنوان یک تجربه زندگی طاقت فرسا، یک رویداد واحد یا یک رویداد مداوم که شامل ترس، درماندگی، خیانت یا تجاوز است و حس اعتماد و امنیت فرد را در جهان مختل می کند، تعریف می کنیم. به عبارت دیگر، ما بر ترومای رابطه ای یا PTSD پیچیده تمرکز می کنیم.هنگامی که تروما شناسایی شد، چهار مرحله کلیدی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا از تجربه طاقت‌فرسا خود بهبود یابند. ابتدا از پاسخ آسیب زا تشکر کنید. در مرحله بعد، اعتماد کنید که آنچه را که برای درمان نیاز دارید در درون خود دارید. با رها کردن چیزی که دیگر به شما خدمت نمی کند، آنچه را که به شما تعلق ندارد تغییر دهید. در نهایت، قدرت خود را با بالا رفتن از آسیب های خود و انتخاب بخشیدن کسانی که به شما آسیب رسانده اند، پس بگیرید.

تروما چیست؟شکستن چرخه تروما/ چهار “T” شفا از آن!

 

هنگامی که ما از یک چیز طاقت فرسا می گذریم، بدن ما تمام تلاش خود را می کند تا از ما در برابر آسیب های بیشتر محافظت کند. واکنش‌ها، پاسخ‌ها و علائمی که ایجاد می‌شوند بهترین تلاش روان ما برای جلوگیری از درد است. بسیاری از مردم سعی می کنند از واکنش های خود به تروما خلاص شوند و آنها را مشکل ساز ببینند. من آنها را تشویق می کنم که قدردانی کنند که مثلاً ترس، افسردگی، اجتناب یا مصرف مواد، بهترین تلاش آنها برای جلوگیری از تجربه مجدد تروما است. سپاسگزاری از پاسخ تروما، سیستم عصبی شما را آرام می کند و دری را برای بهبودی بیشتر باز می کند.در مرحله بعد، من به مردم اطمینان می دهم که تمام آنچه را که برای بهبودی نیاز دارند در درون خود دارند. من به آن‌ها کمک می‌کنم به خرد درونی‌شان اعتماد کنند تا ایمنی را تقویت کنند و برای آنچه تجربه کرده‌اند، به خود شفقت دست یابند. وقتی کسی آسیب می بیند، برای زنده ماندن از خودش جدا می شود. من مردم را تشویق می کنم که به قضاوت خود اعتماد کنند و یاد بگیرند که دوباره به شهود خود گوش دهند.

 

زمانی که کسی از روش‌هایی که پاسخ‌هایش مفید بوده است، قدردانی کند و یاد بگیرد که به خود اعتماد کند، بهبودی قابل دستیابی است. بر اساس دانش کنونی علوم اعصاب و مدل های قدرتمند روان درمانی، سه مولفه اصلی برای تحول وجود دارد. ابتدا باید تجربه را شاهد باشیم. این می‌تواند در داخل اتفاق بیفتد (یعنی با توجه به تجربه زیاد)، یا می‌توان آن را با یک دوست قابل اعتماد یا حرفه‌ای به اشتراک گذاشت. هنگامی که تجربه به طور کامل مشاهده شد، یک تجربه نادرست مورد نیاز است. فرد باید یک تجربه اصلاحی داشته باشد، تجربه ای که مخالف تروما باشد. به عنوان مثال، اگر از آنها متنفر بودند، باید احساس کنند که دوستشان دارند. اگر آنها نادیده گرفته شده اند، باید احساس کنند که مرتبط هستند. اگر ضربه خوردند، باید از نظر فیزیکی احساس امنیت کنند.

گذر از مراحل فوق، راه را برای انتشار واقعی هموار می کند. تمام افکار، احساسات و احساسات فیزیکی که با تروما مرتبط هستند، می توانند رها شوند. اگر درمان تروما شامل شهادت، تجربه اصلاحی و رهاسازی آنچه برگزار شد نباشد، آنگاه شفای واقعی پایدار نیست.به محض اینکه فرد آسیب را رها کرد، این اختیار را دارد که کسانی را که به او آسیب رسانده اند ببخشد. برخی تصمیم می گیرند هرگز نبخشند، که همیشه یک گزینه است. اما اگر بخشش ترجیح داده شود، احتمال بیشتری وجود دارد که بعد از بهبودی اتفاق بیفتد. بخشش برای کسی که بخشش می کند سودمندتر است تا برای کسی که بخشیده می شود. فرد آنچه را که رخ داده را نمی پذیرد یا فراموش نمی کند، اما دیگر رنج، عصبانیت یا رنجش را نسبت به شخصی که آنها را نقض کرده است، حمل نمی کند.شکستن چرخه تروما می تواند در داخل یا در رابطه با شخص دیگری اتفاق بیفتد. ممکن است در درمان یا خارج از آن اتفاق بیفتد. تروما عشق و ارتباط را مسدود می کند و این عشق و ارتباط است که تروما را التیام می بخشد. وقتی کسی چهار T شکستن چرخه تروما (تشکر کردن، اعتماد کردن، تغییر شکل دادن، و پس گرفتن قدرت خود) را دنبال می کند، می تواند زندگی ای داشته باشد که بار کمتری از گذشته خود داشته باشد و بیشتر به خود واقعی خود متصل می شود.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط