۲۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷

زیبایی

بهترین روش ها برای لاغری + فیلم + جزئیات

تناسب اندام تنها به معنای لاغری و لاغری شکم و پهلو نیست. مجموعه‌ای از ویژگی‌ها شامل، تناسب وزن، پرانرژی بودن، قوی بودن و سالم بودن، به معنای تناسب اندام هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، کاهش وزن، چالشی است که نه‌تنها منجر به رسیدن به تناسب اندام خواهد شد، بلکه سلامتی شما را نیز تامین خواهد کرد. روند کم‌کردن وزن، باید به صورت آهسته و با صبوری باشد. داشتن رژیم غذایی صحیح، ورزش و اصلاح الگوی سبک زندگی می‌تواند به شما برای از دست دادن وزن‌های اضافی کمک کند. اما گاهی به دلایل مختلف، افراد مجبور به کم‌کردن وزن در کوتاه‌ترین زمان ممکن هستند.
در چنین شرایطی، چاره‌ای نیست جز تن‌دادن به سختی‌هایی که بتواند در رسیدن به این هدف کمک‌کننده باشد.در این مطلب می‌خواهیم به شما بگوییم که اگر قصد کم‌کردن وزن در زمانی کوتاه را دارید، بهترین برنامه غذایی و ورزشی که می‌توانید داشته باشید، چیست. پس اگر به دنبال لاغری سریع هستید، تا انتهای این مطلب با ما باشید.

متخصصان تغذیه، برای حل این مشکل، رژیم‌های غذایی مختلفی را ابداع کرده‌اند تا بتوانند به افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، کمک کنند. نکته مهم این است که همه این رژیم‌های غذایی برای تمامی افراد مناسب نیستند.قبل از شروع رژیم باید با متخصص تغذیه مشاوره کرد تا بهترین روش را برای کم کردن وزن با توجه به خصوصیات و سبک زندگی هر فرد، انتخاب کرد. در این مطلب به معرفی چند نمونه از مهم‌ترین و پرطرفدارترین رژیم لاغری در دنیا خواهیم پرداخت.

بهترین روش های کاهش وزن با رژیم غذایی

اگر شما هم دچار اضافه وزن هستید احتمالاً روش های لاغری متعددی را تا الان امتحان کرده اید؛ ورزش منظم، کاهش کالری، استفاده از دستگاههای لاغری و حتی قرص های لاغری. اما نکته ای که ممکن است خیلی به آن توجه نکرده باشید رژیم های لاغری اصولی هستند. درواقع بسیاری از کارشناسان تغذیه اعتقاد دارند تغذیه بیش از ۷۰ درصد فرآیند کاهش وزن است. به همین دلیل در ادامه به بررسی بهترین و محبوب ترین رژیم های لاغری می پردازیم.

رژیم لاغری سریع کتوژنیک

یکی از انواع رژیم‌ لاغری که این روزها زیاد نام آن را می‌شنویم، رژیم کتوژنیک است. این رژیم برنامه بسیار جالبی دارد که مورد توجه خیلی از مردم قرار گرفته است. در رژیم کتو، چربی حرف اول را می‌زند. همین موضوع، نکته جالب این رژیم است که چطور می‌شود این همه چربی خورد و لاغر شد. بدن ما برای اینکه انرژی مورد نیاز خود را تامین کند نیاز به کربوهیدرات دارد. در رژیم کتو،‌ تمامی کربوهیدرات‌ها حذف می‌شوند؛ پس بدن برای تامین انرژی به سراغ چربی‌ها می‌رود. این کار باعث سوختن چربی‌ها و در نتیجه لاغر شدن فرد می‌شود.

نکات مثبت و منفی کتو

از آثار خوب رژیم کتو باید به چربی‌‌سوزی بیشتر، بهبود عملکرد هورمون‌ها، کم شدن احساس گرسنگی، بیشتر شدن بافت عضلانی، تمرکز بیشتر و پوست زیباتر اشاره کرد. رژیم کتو در حالی که به کاهش وزن کمک می‌کند، ذهن را درگیر شمارش کالری نخواهد کرد. رژیم کتو همچنین از بیماری‌هایی مانند دیابت هم جلوگیری می‌کند، چون در این رژیم میزان مصرف قند به حداقل ممکن می‌رسد. از طرف دیگر در زنان هم با کاهش مصرف کربوهیدرات، امکان ایجاد کیست در تخمدان به شدت کم خواهد شد.

اما در کنار فواید رژیم کتو باید به برخی نکات منفی آن هم اشاره کرد. عوارضی مانند سردرد، خستگی، یبوست، ریزش مو، اضطراب، احساس تشنگی و گرفتگی عضلات در بعضی از افرادی که این رژیم را داشته‌اند، دیده شده است. یکی دیگر از نکات قابل توجه در این رژیم لاغری، محدودیت آن است که به‌مرور ممکن است افراد را خسته کند.

رژیم مدیترانه‌ ای

رژیم مدیترانه‌ای برای کسانی که مشکلات قلبی دارند انتخاب خوبی است. یک رژیم غذایی سالم، که در کنار کاهش وزن، به سلامت بدن نیز کمک خواهد کرد. در رژیم مدیترانه‌ای خوردن انواع میوه، سبزیجات، روغن‌های سالم، ماهی و مرغ و انواع ادویه توصیه شده است. البته همراه با رژیم مدیترانه‌ای، ورزش هم نباید فراموش شود. در این رژیم مصرف چربی کم است. اما مصرف انواع آجیل به دلیل اینکه چربی آن‌ها از نوع اشباع شده نیست،‌ توصیه شده است. این رژیم در واقع یک الگو و سبک زندگی است که از نواحی مدیترانه‌ای می‌آید.

در این رژیم شکر، شکلات، بستنی، نوشابه، سوسیس و کالباس، نان سفید و مواد غذایی کنسروی جایی ندارد. به دلیل اینکه در این رژیم، چربی‌های اشباع‌شده به مقدار کم وجود دارد، حس گرسنگی به سراغ فرد نمی‌آید. در رژیم مدیترانه‌ای نیازی به کالری‌شماری هم نیست.

رژیم مدیترانه‌ای یا رژیم سبز به عنوان جدیدترین روش لاغری در خانه از دیرباز به عنوان استاندارد طلایی برای تغذیه، پیشگیری از بیماری، سلامتی و طول عمر در نظر گرفته شده که بر اساس مزایای تغذیه و پایداری آن یکی از پرطرفدارترین رژیم لاغری و بهترین رژیم لاغری سریع محسوب می‌شود.
رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر اساس غذا‌هایی که مردم کشور‌هایی مانند ایتالیا و یونان به طور سنتی مصرف می‌کردند. سرشار از:

• سبزیجات
• میوه‌ها
• غلات کامل
• ماهی
• آجیل
• عدس
• روغن زیتون
• غذا‌هایی مانند مرغ، تخم مرغ و لبنیات باید در حد اعتدال مصرف شوند و گوشت قرمز محدود است.

علاوه بر این، رژیم غذایی مدیترانه‌ای محدودیت‌های زیر را دارد:

• غلات تصفیه شده
• چربی‌های ترانس
• گوشت‌های فرآوری شده
• شکر اضافه شده
• سایر غذا‌های فرآوری شده

تأکید این رژیم غذایی بر روی غذا‌های کم فرآوری شده و گیاهان با کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری مزمن و افزایش امید به زندگی باعث محبوبیت آن شده است. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای اثر پیشگیرانه‌ای در برابر برخی سرطان‌ها دارد.

اگرچه این رژیم غذایی برای کاهش خطر بیماری قلبی طراحی شده است، اما مطالعات متعدد نشان می‌دهد که الگوی غذایی گیاهی و با چربی غیراشباع بالا می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک بررسی جامع با تجزیه و تحلیل پنج مطالعه مختلف نشان داد که در مقایسه با رژیم غذایی کم چرب، رژیم مدیترانه‌ای منجر به کاهش وزن بیشتر بعد از گذشت یک سال می‌شود. در مقایسه با رژیم کم کربوهیدرات، نتایج مشابهی برای کاهش وزن ایجاد خواهد کرد. همچنین یک مطالعه بر روی بیش از ۵۰۰ بزرگسال در طول ۱۲ ماه نشان داد که پیروی بیشتر از رژیم مدیترانه‌ای با احتمال دوبرابر کاهش وزن مرتبط است.

علاوه بر این، رژیم مدیترانه خوردن مقدار زیادی از غذا‌های غنی از آنتی اکسیدان را تشویق می‌کند، که ممکن است با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد، به مبارزه با التهاب و استرس اکسیداتیو کمک کند.

نکات مثبت و منفی رژیم مدیترانه‌ ای

آنچه در این رژیم زیاد نمی‌بینیم گوشت قرمز است. به همین دلیل مقدار کلسترول خون به حداقل رسیده و قلب در شرایط سلامتی قرار می‌گیرد. با این رژیم در کنار کاهش وزن، خطر ابتلا به سرطان کم شده و امکان ابتلا به دیابت و بیماری‌های قلبی هم کاهش پیدا خواهد کرد. در رژیم لاغری مدیترانه‌ ای، مصرف شیر کم است. این موضوع برای کسانی که به دنبال جذب کلسیم از شیر هستند، یا به نوشیدن این ماده علاقه دارند، شاید خیلی خوشایند نباشد. البته می‌توان از مواد غذایی مانند ماست، پنیر، شیر بادام و خیلی مواد دیگر این کمبود کلسیم را جبران کرد. نکته مهم دیگر این است که رژیم مدیترانه‌ ای بیشتر برای کسانی مناسب است که به دنبال سبک زندگی و تغذیه سالم هستند. با این رژیم شاید نتوان خیلی وزن کم کرد.

رژیم اتکینز

یکی دیگر از انواع رژیم‌ لاغری در دنیا، رژیم اتکینز است. مبنای این رژیم کم کردن کربوهیدرات برای کاهش وزن است. این رژیم را دکتر رابرت اتکینز ابداع کرد که در مدت کوتاهی توانست یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های غذایی در سراسر دنیا شود. اتکینز رژیمی شبیه به کتو است. مواد غذایی مانند انواع گوشت، ماهی‌های چرب، تخم‌مرغ، لبنیات چرب، روغن‌های سالم، زیتون، آجیل و سبزیجاتی با کربوهیدرات کم مانند کلم بروکلی، اسفناج و کلم از مواد غذایی است که در این رژیم به فراوانی وجود دارد.

مصرف انواع شیرینی‌جات مانند بستنی، شیرینی، نوشابه و آب‌میوه‌های صنعتی، غلات، برنج، میوه‌هایی مانند انگور، موز، پرتقال و سیب، حبوبات، انواع نشاسته و مواد غذایی حاوی نشاسته مانند سیب‌زمینی و غذاهای کم‌چرب در این رژیم ممنوع هستند. نکته قابل توجه در این رژیم لاغری، این است که در یک بازه زمانی کوتاه، یعنی دو هفته اول رژیم، مصرف کربوهیدرات ممنوع است. اما کم‌کم می‌توان بعضی از مواد حاوی کربوهیدرات مانند برنج، جو، سیب‌زمینی و بعضی میوه‌ها را به رژیم اضافه کرد. این موضوع انعطاف خوب این رژیم را نشان می‌دهد.

اگر میخواهید درباره رژیم دکتر اتکینز بدانید میتوانید وارد مقاله نوشته شده ما با عنوان رژیم اتکینز شوید و آن را مطالعه نمایید.

نکات مثبت و منفی رژیم اتکینز

رژیم اتکینز روند کاهش وزن خوب و سریعی دارد. این کاهش وزن و چربی را به‌وضوح در قسمت شکم می‌توان مشاهده کرد. علاوه بر این مورد، با اتکینز خطر ابتلا به بیماری‌های دیابت، کلسترول و فشار خون هم کم خواهد شد. رژیم اتکینز عارضه خاصی را در افراد نشان نداده است.

رژیم جنرال موتورز

این رژیم مناسب افرادی است که می‌خواهند به هر دلیلی در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت وزن کم کنند. رژیم جنرال موتورز دوره هفت روزه دارد. خیلی از افراد معتقدند که این رژیم برای فصل تابستان مناسب است. در این رژیم یک روز کامل میوه، یک روز کامل سبزیجات، یک روز ترکیب میوه و سبزیجات، یک روز شیر و موز، دو روز گوشت و روز هفتم برنج و سبزیجات مصرف می‌شود. به این ترتیب فرد در مدت یک هفته مقدار زیادی وزن کم خواهد کرد.

نکات منفی رژیم جنرال موتورز

نکته مهم در مورد رژیم جنرال موتورز این است که افراد احساس گرسنگی زیادی دارند. کمبود پروتئین در این رژیم نیز یکی از نقاط ضعف آن است. رژیم جنرال موتورز برای طولانی‌مدت اصلا مناسب نیست. در این رژیم لاغری بسیاری از مواد مغذی لازم برای بدن وجود ندارد. لاغری با این رژیم هم موقتی است و با قطع آن ممکن است مجددا وزن برگردد.

برای با خبر شدن از آخرین خبرها و ربای مشاهده کردن جزئیات بیشتر میتوانید اندیشه معاصر را دنبال کنید و نظرات خودتان را با ما در میان بگذارید.

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط

آخرین اخبار