به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بررسی طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی کشور و وضعیت نهایی نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت؛ عنوان مطالبی است که در اندیشه معاصر به آن می پردازیم و با این حال طرح ساماندهی کارکنان دولت اگر به درستی اجرا شود، میتواند به بهبود عملکرد دستگاههای دولتی، کاهش هزینهها و افزایش رضایت شهروندان منجر شود. با این حال، موفقیت این طرح نیازمند برنامه ریزی دقیق، مشارکت کارکنان و حمایت سیاسی است. اگر شما هم از علاقمندان به طرح ساماندهی کارکنان دولت و تعیین وضعیت نیروهای شرکتی هستید لازم است این موضوع را در اندیشه معاصر دنبال کنید.
بررسی طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی کشور
علاءالدین رفیعزاده در نشست بررسی طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی کشور با حضور اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس بر ادامه اینگونه نشستها تاکید کرد و افزود: وضعیت اطلاعات وارد شده در سامانه سایر کارکنان که قرار بود اطلاعات نیروهای شرکتی، طرحی و سایر انواع بکارگیری را وارد کنند، رضایتبخش نیست.

بررسی طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی کشور
وی با اعلام اینکه از هزار و ۳۷۷ شهرداری در کل کشور، تنها ۹۰۰ شهرداری یعنی حدود ۶۵ درصد و در کل کشور اطلاعات حدود ۸۲ هزار ۸۵۱ نفر را وارد کردهاند، تصریح کرد: ما زیر بار کار غیرکارشناسی نمیرویم و هیچی تصمیمی را بدون اینکه داده دقیقی داشته باشیم، اتخاذ نمیکنیم.
معاون رئیسجمهوری با تاکید بر اینکه تمامی دستگاهها موظف به ورود اطلاعات خود هستند، اما این همکاری از سوی قوه قضائیه و قوه مقننه قابل توجه نیست، اعلام کرد: بنابر اطلاعات وارد شده تا این لحظه، مدرک تحصیلی بیش از ۹ هزار نفر از نیرویهای شرکتی در مقطع دکترا، ۴۳ هزار و ۲۴۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، حدود ۱۵۴هزار نفر در مقطع کارشناسی، حدود ۴۶ هزار نفر کاردانی و حدود ۱۶۵ هزار دیپلم بوده است که با توجه به این وضعیت، نیازمند تصمیمات متناسب با این سطح تحصیلات است.
رفیعزاده درخصوص بخشنامه اخیر این سازمان درباره تمدید شناسه قراردادهای کارمعین در پاسخ به یکی از نمایندگان حاضر در این نشست با بیان اینکه هیچ مشی سیاسی در جابجایی افراد نداریم، گفت: یک بخشنامهای از سوی سازمان صادر شد که مورد ابهام قرار گرفت، موضوع این است که دستگاه برای یک فرد و یک پست مشخص و برای مدت معین از سازمان مجوز دریافت کرده است.
وی با بیان اینکه اعتقاد داریم کسی که طی دو سال یا سالیانی در دستگاهی با همین قراردادهای کارمعین تجربه کسب کرده، بر انتخاب افراد جدید و بدون تجربه اولویت دارد، افزود: اگر قرار است پس از پایان قرارداد، دستگاه در همان پست همان فرد را برای مدت معین دوباره به کار گیرد، شناسه آن فرد تمدید خواهد شد، اما اگر قرار است پست آن فرد تغییر کند، بخشنامه دادیم که موضوع اعلام شود تا مجوز همان پست را برای قرارداد کارمعین صادر کنیم.
وضعیت نهایی نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
طرح ساماندهی کارکنان دولت معمولاً شامل مجموعهای از اقدامات و سیاست هاست که به منظور بهینه سازی ساختار سازمانی، کاهش نیروی انسانی مازاد، ارتقای مهارتهای کارکنان و افزایش کارایی دستگاههای دولتی طراحی می شود. در ادامه به برخی از ابعاد و اهداف اصلی این طرح اشاره مشود:
اهداف اصلی طرح ساماندهی کارکنان دولت
۱. کاهش نیروی انسانی مازاد
– شناسایی و حذف پستهای سازمانی زائد و غیرضروری.
– بازنشستگی پیشازموعد کارکنانی که شرایط آن را دارند.
– انتقال کارکنان مازاد به بخشهایی که با کمبود نیرو مواجه هستند.
۲. بهبود ساختار سازمانی
– بازنگری در چارت سازمانی دستگاههای دولتی.
– ادغام یا حذف واحدهای موازی و تکراری.
– تمرکز بر ماموریتهای اصلی هر سازمان و کاهش فعالیتهای غیرضروری.
۳. ارتقای مهارتهای کارکنان
– ارائه دورههای آموزشی برای بهبود توانمندیهای کارکنان.
– تشویق به یادگیری مهارتهای جدید متناسب با نیازهای روز.
– ایجاد سیستم ارزیابی عملکرد برای شناسایی نقاط قوت و ضعف کارکنان.
۴. افزایش بهرهوری و کارایی
– استفاده از فناوریهای نوین برای خودکارسازی فرآیندها.
– کاهش بوروکراسی و تسریع در انجام امور اداری.
– ایجاد سیستمهای انگیزشی برای تشویق کارکنان به بهبود عملکرد.
۵. کاهش هزینههای دولت
– کاهش هزینههای جاری از طریق کاهش نیروی انسانی مازاد.
– بهینه سازی استفاده از منابع مالی و انسانی.
– جلوگیری از استخدامهای غیرضروری و کنترل رشد حقوق و دستمزد.
۶. شفافسازی و مبارزه با فساد
– ایجاد سیستمهای نظارتی برای جلوگیری از استخدامهای غیرقانونی.
– شفافسازی فرآیندهای جذب و ارتقای کارکنان.
– کاهش فساد اداری از طریق بهبود ساختارهای مدیریتی.
۷. حمایت از کارکنان منتقل شده یا بازنشسته
– ارائه بستههای حمایتی برای کارکنانی که بازنشسته یا منتقل میشوند.
– ایجاد فرصتهای شغلی جدید در بخشهای خصوصی یا پروژههای دولتی.
– ارائه خدمات مشاورهای برای کمک به کارکنان در تطبیق با شرایط جدید.
چالشهای اجرای طرح ساماندهی کارکنان دولت
– مقاومت کارکنان: ممکن است برخی کارکنان به دلیل تغییرات ایجاد شده مقاومت کنند.
– کمبود منابع مالی: اجرای این طرح نیازمند تامین منابع مالی کافی است.
– پیچیدگی فرآیندها: ساماندهی نیروی انسانی در سازمانهای بزرگ دولتی ممکن است زمانبر و پیچیده باشد.

وضعیت نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
وضعیت نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده بود: وضعیت نیروهای شرکت تا دو هفته دیگر مشخص خواهد شد.
اندیشه معاصر نوشت: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس اعلام کرده بود که با تکمیل شدن بانک اطلاعات نیروهای شرکتی یکی از نقاط ضعف تصویب طرح ساماندهی کارکنان دولت برطرف خواهد شد، بنابر اعلام رئیس سازمان امور اداری و استخدامی تا دو هفته آینده تکلیف ساماندهی نیروهای شرکتی مشخص میشود.
طرح ساماندهی کارکنان دولت که به منظور تامین امنیت شغلی و ساماندهی نیروهای شرکتی تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد، پس از چند نوبت رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان و انجام برخی اصلاحیهها سرانجام جهت تایید نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفت، اما در مجمع تبصره ۲ طرح ساماندهی نیروهای شرکتی رد شد. چندی بعد رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور از راهاندازی سامانه جدیدی جهت ثبت اطلاعات کارکنان شرکتی دستگاهها خبر داد.
با راهاندازی این سامانه به تمام دستگاههای اجرایی مهلت داده شده تا اطلاعات نیروهای شرکتی خود را وارد سامانه کنند و پس از آن سازمان اداری و استخدامی بر اساس تحلیلهای کارشناسی در خصوص نحوه برخورد با نیروهای شرکتی تصمیمگیری کند.
رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور این اطمینان را داده که تکلیف ساماندهی نیروهای شرکتی تا یکی دو هفته آینده مشخص شود.در روزهای گذشته اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس، میزبان معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور بودند و در این نشست طرح ساماندهی نیروهای شرکتی در دستگاههای اجرایی را بررسی کردند.
در همین راستا، علاء الدین رفیع زاده – رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور – این اطمینان را داد که تکلیف ساماندهی نیروهای شرکتی تا یکی دو هفته آینده مشخص شود.
آنطور که وی گفته ظرف یکی دو هفته آینده اطلاعاتی که از دستگاههای اجرایی گرفتهایم را تکمیل و جمع بندی و تصمیم مناسبی در این حوزه اخذ خواهیم کرد تا هم عدالت در جذب و استخدام را تضمین کنیم و هم بخشی از ناترازی پرداختها را جبران کنیم.
به گفته رئیس سازمان امور اداری و استخدامی با این کار ساماندهی جدی در حوزه جذب نیروهای مورد نیاز دولت را شاهد خواهیم بود.

وضعیت نیروهای شرکتی در طرح ساماندهی کارکنان دولت
البته رفیع زاده نسبت به کند بودن روند ثبت اطلاعات نیروها در سامانه سایر کارکنان انتقاد کرده و وضعیت اطلاعات وارد شده نیروهای شرکتی، طرحی و سایر انواع بکارگیری در سامانه را رضایتبخش ندانسته و گفته بود هیچ تصمیمی را بدون اینکه داده دقیقی داشته باشیم، اتخاذ نمیکنیم.
بر اساس آمار سازمان امور اداری و استخدامی از ۱۳۷۷ شهرداری در کل کشور فقط ۹۰۰ شهرداری و حدود ۶۵ درصد و در کل اطلاعات حدود ۸۲ هزار و ۸۵۱ نفر وارد سامانه شده است.
بر اساس آمار سازمان امور اداری و استخدامی از ۱۳۷۷ شهرداری در کل کشور فقط ۹۰۰ شهرداری و حدود ۶۵ درصد و در کل اطلاعات حدود ۸۲ هزار و ۸۵۱ نفر وارد سامانه شده است. همچنین بنا بر اطلاعات وارد شده، مدرک تحصیلی بیش از ۹۰۰۰ نفر از نیروهای شرکتی در مقطع دکترا، ۴۳ هزار و ۲۴۵ نفر در مقطع کارشناسی ارشد، حدود ۱۵۴ هزار نفر در مقطع کارشناسی، حدود ۴۶ هزار نفر کاردانی و حدود ۱۶۵ هزار نفر دیپلم بوده که نیازمند تصمیمات متناسب با این سطح از تحصیلات است.
پیش از این علی بابایی کارنامی – رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس – عدم دسترسی به بانک اطلاعاتی افراد مشمول را یکی از نقاط ضعف در جریان تصویب طرح عنوان و ابراز امیدواری کرده بود تا یک ماه آینده این موارد برطرف و بانک اطلاعاتی کامل شود.
از نگاه کارشناسان یکی از مشکلات اصلی نیروهای شرکتی، وضعیت نامناسب حقوق و مزایا و عدم امنیت شغلی آنهاست و این موضوع باعث نگرانیهای جدی در میان کارگران و فعالان این حوزه شده است، به همین دلیل اصلاح وضعیت نیروهای شرکتی و تصویب قوانین حمایتی برای این افراد تاکنون ناموفق بوده است.
فلسفه جذب و به کارگیری نیروهای شرکتی این بود که دستگاههای اجرایی برای برخی کارهای حجمی از طریق شرکتها خرید خدمت انجام میدادند ولی طی سالهای اخیر این موضوع از حالت خرید خدمت خارج شد.
با توجه به نظر مثبت ارکان نظام از دولت و مجلس تا هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره طرح ساماندهی کارکنان و دستور رئیس جمهور مبنی بر استخراج اسامی افراد مشمول طرح توسط ارگانها و دستگاههای اجرایی، انتظار می رود با تکمیل و جمع آوری هرچه سریع تر بانک اطلاعات نیروهای شرکتی، تکلیف ساماندهی این گروه از نیروهای کار مشخص و بستر امنیت شغلی آنها فراهم شود./اندیشه معاصر
پایان/*
اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.
کیا ء
24 بهمن 1403
خوب طرف مدرک کارشناسی رشته شیمی یا کامپوتر یا سایر رشته را دارد ولی چند سال هست در پست کارگری بعنوان قاری نگهبان و۰۰۰۰۰۰فعالیت می کند ولی هدف این هست بصور ت نیروی کار از چنگال پیمانکار رهایی وبصورت مستقیم دراختیار کارفرما قرار گیرد این چه ربطی به انچه شما میفرماید دارد الان هر شخصی بازنشسته واز سازمان خارج میشود این نیروی کار را جایگزین انها کنید
داریوش بیات
24 بهمن 1403
از روی پرداختهای شهرداریها میتوان فهمید که پول به چه حساب و چه کسانی بابت چه پروژه هایی واریز شده و کارگران آن پیمانکاران مشخص و میتوان برای اجرا نکردن دستورات گذشته آنها را جریمه کرد که هزینه ای بابت این مسئله روی دوش مردم نباشه
فقط خدا
24 بهمن 1403
با سلام شرکتهای فولاد مبارکه اصفهان هیچ اطلاعاتی ثبت نکردن
مرتضی رستمی
25 بهمن 1403
لطفا این طرح بیشتر گسترش بدید شاید مسولین امر خجالت بکشند وصدای مردم به گوششان برسد اخه چقدر برای اینا سنگین است تبدیل وضعیت نیروهای حجمی شهرداریها ممنون از التفات واینکه صدا وزبان ما هستید صمیمانه منتداریم
محسن
25 بهمن 1403
اکتریت نیروهای شرکتی با پارتیبازی به کار گرفته شدن ، از آموزش و پرورش گرفته تا شرکت نفت و به دنبال رسمی شدن هستند، استخدام فقط باید از طریق آزمون باشه تا اونی که شایسته است به کار گرفته شود نه اونی که پارتي و آشنا داره
محمد
26 بهمن 1403
باسلام خدمت دوستان عزیز توراخداتاقبلسالجدیدتکلیفماروشنشودکهسالاینددوباراسیرشرکتوبازحقخوریماشاهدنباشیمبعدچندسالامیدبهتعغیروظیتشویمدرودبرکسانیکهدراینامرکهماهاهستندمناللهتوفیک
علی عطایی
27 بهمن 1403
تمامی نیروهای قراردادی و شرکتی در سازمان ها با سفارش و بند «پ» وارد سیستمها شدن که حالا بعد گذشت زمان درخواست رسمی شدن و تبدیل وضعیت دارن پس این آزمونها و مصاحبه ها و تحقیقات رو جمع کنید و به روش شرکتی اقدام کنید.
نظرات بسته شده است