11:11 - 1403/08/28

بازار بی صاحب خودرو| افزایش قیمت خودروهای داخلی (+جدول و نمودار) و تاثیر بر بازار آزاد+ ورود شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو

علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو و سید جواد توسلی‌مهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا هر یک در اطلاعیه‌های جداگانه لیست جدید قیمت محصولات خود را اعلام کردند.

بازار بی صاحب خودرو| افزایش قیمت خودروهای داخلی (+جدول و نمودار) و تاثیر بر بازار آزاد+ ورود شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، بازار بی صاحب خودرو در حال تازیدن است و گویا کسی گوشش بدهکار صعود وحشتناک قیمت خودرو نیست. افزایش قیمت خودروهای داخلی و تاثیر بر بازار آزاد بدون شک نتایج خوش آیندی نخواهد داشت و باید برای ورود شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو بعد از درخواست، دعا کنیم؛ در اندیشه معاصر جزئیات بیشتری در این باره مطرح کرده ایم.

بازار بی صاحب خودرو

براساس لیست جدید قیمتی، متوسط افزایش نرخ محصولات ایران خودرو و سایپا ۳۰ درصد اعلام شده البته برخی از محصولات بالای ۳۰ درصد و برخی شاهد افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها هستند.

البته قیمت‌های اعلامی، ارزش پایه کارخانه است و تعرفه‌های قانونی، شماره گذاری، بیمه و … به قیمت نهایی مصرف کننده اضافه خواهد شد.

قیمت خودرو پیش از هر چیز وابسته به قیمت دلار

فرزان راعی، کارشناس بازار خودرو در رابطه با تاثیر افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا در کارخانه بر بازار آزاد اظهار کرد: به نظر من اولین موضوع اثرگذار بر قیمت خودرو در بازار آزاد که هنوز تاثیر خود را نگذاشته، قیمت دلار است.

وی ادامه داد: بخشی از قطعات تولید خود مستقیم وارد می‌شود که ارتباط مستقیمی با قیمت دلار دارد؛ بنابراین افزایش فعلی قیمت کارخانه خودرو، در حد خروج خودروسازان از ضرر بوده است.

این کارشناس بازار خودرو راه حل مشکل بازار خودرو را حذف قیمت گذاری دستوری از این بازار دانست و گفت: بهترین راهکار برای بازار خودرو در شرایط تحریمی فعلی، ارائه خودرو در بورس کالا است. مانند آنچه در ۲ سال و نیم گذشته رخ داد و منجر به خروج از ضرر برخی از محصولات ایران خودرو و سایپا شده بود.

وی ادامه داد: مسئولان امر باید اجازه دهند تا بازار بدون قیمت گذاری دستوری، قیمت بازار آزاد و قیمت کارخانه یکسان سازی شود. اگر این اتفاق رخ دهد می‌توانیم انتظار ریزش قیمت‌ها در بازار آزاد را نیز داشته باشیم.

راعی اشاره‌ای هم به درخواست دبیر انجمن خودروسازان مبنی بر افزایش ۷۰ تا ۸۰ درصدی قیمت خودرو‌های داخلی داشت و گفت: عدد گفته شده، عدد غیرواقعی بود. اینکه بر چه مبنایی عدد ۸۰ درصدی محاسبه شده بود واقعا جای سوال دارد.

تقاضای سرمایه گذاری در بازار خودرو کاسته شده است

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته با افزایش قیمت کارخانه خودروسازان، شاهد افزایش ۱۵ تا ۲۰ درصدی محصولات در بازار آزاد بوده ایم، اظهار کرد: امسال طبق قانون خودرو‌های بیش از ۳ میلیارد تومان مالیات به آن‌ها تعلق می‌گیرد و این عدد در بودجه سال آینده به خودرو‌های بیش از ۵ میلیارد تومان می‌رسد.

این کارشناس بازار خودرو بیان کرد: تقاضای سرمایه گذاری با توجه به جذاب شدن بازار‌هایی همچون بازار کریپتو و بازار طلا، به سمت این بازار‌ها کشیده شده است. از آنجایی که بازار‌های طلا، سکه، دلار و رمزارز غیرشفاف است و مالیاتی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد جذابیت خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت در بازار خودرو از تقاضای سرمایه گذاری کاسته شده، اما همچنان تقاضای احتیاطی وجود دارد.

کاهش فاصله کارخانه و بازار، نوسان گیران را از بازار خارج می‌کند

حسن کاظم زاده، کارشناس بازار‌های مالی نیز در رابطه با افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها، معتقد است:

قیمت همه خودرو‌های خودرو و خساپا به بالاتر از بهای تمام شده رسید.

 

نمودار‌های بالا بهای تمام شده و قیمت جدید میانگین هر یک از گروه‌های محصولی ایران خودرو و سایپا را نشان می‌دهد. بررسی قیمت‌های جدید و بهای تمام شده فروش هر یک از این محصولات براساس گزارش ۶ ماهه نشان می‌دهد، همه محصولات پرتیراژ این دو خودروساز از این به بعد با سود فروخته خواهد شد.

توجه به این نکته ضروری است که کاهش فاصله قیمت کارخانه و قیمت بازار می‌تواند خریداران نوسان گیر خودرو را از بازار خارج کند.

زیان خودروسازان کاهش یافت

سینا سلیمانی، دیگر کارشناس بازار‌های مالی هم معتقد است:

نرخ‌های کارخانه یک گام دیگر به نرخ‌های حاشیه بازار نزدیک شد و می‌توان گفت بخش عمده بار زیاندهی این شرکت‌ها از دوش خودروسازان برداشته شد.

لذا “در شرایط فعلی و با نرخ مواد اولیه فعلی” می‌توان انتظار داشت که با افزایش نرخ ۳۰ درصد خودرو سازان به نقطه سر به سر تولید رسیده و به سود ناخالص و در صورت عدم رشد سنگین هزینه‌های مالی یا هزینه‌های عمومی به سود خالص برسند.

در جداول زیر قیمت تمام شده محصولات ایران خودرو و سایپا بعد از افزایش نرخ و درصد افزایش نرخ هر کدام از محصولات را مشاهده می‌کنید. قیمت بازار و قیمت تمام شده به اختلاف بسیار کمی رسیده است.

ورود شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو

به گزارش اندیشه معاصر، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به شرایط کنونی بازار خودرو خواستار ورود شورای رقابت به موضوع افزایش قیمت خودرو شد.

روح الله عباسپور درباره افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا گفت: این میزان افزایش قیمت خودرو داخلی در شرایط فعلی غیر قابل قبول است و شورای رقابت باید به این موضوع ورود کند.

نماینده مردم آوج و بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در شرایط انحصار موجود در بازار باید شورای رقابت درخصوص افزایش قیمت محصولات تولید داخل نظر بدهد، عنوان کرد: در شرایطی که واردات خودرو درحال انجام است باید خودروسازان داخلی قیمت محصولات خود را کاهش می‌دادند نه اینکه شاهد افزایش نرخ تولیدات آنها باشیم.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها به خودروهای داخلی نگاه سرمایه‌ای دارند، ادامه داد: تاکنون اقدام موثری برای جلوگیری از کاهش قدرت خرید خریداران واقعی خودرو و افزایش قیمت خودرو صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: خودروسازان برای افزایش قیمت خودرو استدلال‌هایی ارائه می‌کنند و معتقد هستند باتوجه به اینکه مواد اولیه تولید خودرو را به صورت آزاد تهیه می‌کنند باید سود خود را با نگاه به حاشیه بازار تعیین کنند نه قیمت‌های دستوری.

 

پایان/*

اندیشه معاصر را در ایتا، روبیکا، پیام رسان بله و تلگرام دنبال کنید.

 

مطالب مرتبط