• برابر با : 15 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Thursday - 24 June - 2021

اخبار ویژه

مردی که ۴۰ بار آزمایش کرونایش مثبت شد اخرین وضعیت کرونا در شهرهای ایران کنترل باکتری روده با کمک یک رژیم غذایی کم کالری چه کسانی نباید گوجه فرنگی بخورند؟ برای حفظ سلامت کبد قهوه بنوشید زمان اعمال فوق‌العاه ویژه فرهنگیان مشخص شد+ جزئیات تجاوز جنسی به پسر ۱۰ ساله آبادانی در نخلستان عکس| بازگشت خبرنگاران محیط زیست با پیکر همکارانشان به تهران پاک‌سازی کلیه‌ها در سه سوت!!! این گروه از افراد هرگز لب به هندوانه نزنند! فرش شسته جان یک نفر را گرفت اتوبوس خبرنگاران متعلق به کارخانه سیمان بود! به مازندران سفر نکنید تمام فرهنگیان بدون سابقه مشمول این حکم خواهند شد دختری که صیغه ۱۰۰ مرد شده بود دستگیر شد خبر خوش برای زائران حسینی همراه اولی انیماتور خندوانه خودکشی کرد هنوز هیچ گزینه‌ای برای مدیریت شهرداری تهران مطرح نیست/ شهردار تهران علاوه بر تعهد باید تهران‌شناس خوبی باشد آخرین آمار کرونا ۳ تیر/جان‌باختن ۱۴۴ بیمار در شبانه روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه خواستار بررسی حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران شد

ایرادات فرهنگیان به لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟

  • کد خبر : 1075920
  • ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
ایرادات فرهنگیان به لایحه رتبه بندی معلمان چیست؟
آخرین اخبار رتبه بندی معلمان را در ادامه بخوانید. نمایندگان مجلس سه شنبه کلیات لایحه رتبه بندی معلمان را صحن علنی مجلس به تصویب رساندند. با این حال فرهنگیان معقدند لایحه رتبه بندی معلمان ایراداتی دارد که باید رفع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، اخبار رتبه بندی معلمان همچنان از سوی معلمان پیگیری می شود. سه شنبه این هفته کلیات رتبه بندی معلمان در صحن مجلس به تصویب رسید. با این حال معلمان معتقدند لایحه رتبه بندی معلمان تصویب شده ایراداتی دارد که باید رفع شود. البته این لایحه به صورت دو شوری به تصویب رسیده است  امکان اصلاح ایرادات آن از سوی نمایندگان مجلس وجود دارد. تعدادی از ایرادات اساسی لایحه رتبه‌بندی معلمان به شرح ذیل است که فرهنگیان کشور خواهان رفع ایرادات هستند.

۱-مشخص نمودن دقیق ضرایب افزایش حقوق برای هر رتبه

۲-باقی ماندن رتبه های قبلی و اعمال رتبه بندی مطابق آن.

۳- در نظر گرفتن سابقه تجربی و مدرک تحصیلی به جای آزمون

۴- حذف آزمون و هر گونه مدارک دست نیافتنی برای اخذ رتبه

۵- اعمال امتیاز تعجیل در مناطق محروم

۶- حذف بازه ی زمانی سه ساله و اجرای لایحه به طور کامل از فروردین ۱۴۰۰

۷.اختصاص بودجه ۳۰ هزار میلیارد برای اجرای کامل لایحه رتبه بندی

۸.امکان دستیابی همه معلمان به رتبه بندی بدون شرط سابقه  و عدم محرومیت معلمان از دریافت رتبه های بالا

۹.عدم محرومیت همکاران آموزشی شاغل در پست اداری از رتبه‌بندی

۱۰_ کاهش زمان انتظار برای دریافت هر رتبه از ۶ سال به ۴ سال

دو شوری بودن لایحه رتبه بندی معلمان یعنی چه؟
پس از تصویب کلیات لایحه رتبه‌ بندی معلمان،  بحث دو شوری بودن آن سوال بسیاری از فرهنگیان بود. زمانی که طرح یا لایحه‌ای مطرح می‌شود، ابتدا کلیات آن توسط موافقان و مخالفان مورد بررسی قرار می‌گیرد.در شور اول این سوال بین نمایندگان  به رای گذاشته می‌شود که آیا در این حوزه و موضوع  نیاز به قانون‌ گذاری، اصلاح قانون، اضافه کردن قانون، حذف و اضافه برخی مفاد قانونی یا قانون‌گذاری جدید وجود دارد یانه. پس از تایید در این مرحله اگر کلیات آن طرح یا لایحه تایید شد، پس از آن جزئیات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که اصطلاحا به آن شور دوم می گویند.

نمایندگان وارد شور دوم شده و ماده به ماده و تبصره به تبصره، ورود پیدا کرده و پیشنهادهای مختلف نمایندگان مطرح می کند و موافقان، مخالفان، نمایندگان دولت، همگی، جزء به جزء نسبت به جزئیات مد نظر خود صحبت می‌کنند تا اینکه نهایتا کار بررسی به اتمام برسد.در این مرحله نیز پس از ارائه پیشنهادها و نظرات مختلف و اعمال تغییرات مورد نظر، رای‌گیری انجام گرفته و در صورت تایید، در اختیار شورای نگهبان برای بررسی و تصویب نهایی قرار می‌گیرد.شور دوم برای ایجاد تغییرات و رفع ایرادات بسیار مهم است و نیازمند پیگیری فرهنگیان و رایزنی نمایندگان آنان است.

آخرین اخبار رتبه بندی معلمان
قاسم احمدی لاشکی درباره آخرین وضعیت بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: این موضوع در کمیسیون آموزش بحث شد و با اتفاق آرا، کلیات رتبه‌بندی معلمان تصویب شد و قرار شد به‌صورت دوشوری به صحن علنی مجلس ارسال شود.وی افزود: صاحب‌نظران می‌توانند پیشنهادات، موارد مدنظر و اصلاحات را به نمایندگان مجلس ارسال کنند تا پس از نهایی شدن در کمیسیون آموزش به صحن علنی بیاید و در آنجا چکش کاری انجام می‌شود.معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: به خاطر نگرانی که برخی نمایندگان درباره اعتبار مورد نیاز رتبه‌بندی معلمان داشتند، نشستی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم که در این نشست اعلام شد هیچگونه مشکلی برای اجرای رتبه بندی معلمان نخواهیم داشت و هر رقمی نیاز باشد، تأمین خواهد شد.احمدی لاشکی ادامه داد: دولت به سرعت لایحه رتبه‌بندی معلمان را ارائه کرده است و منتظریم مجلس رتبه‌بندی را نهایی کند تا پس از تصویب بتوانیم هرچه زودتر مقدمات را برای اجرایی کردن این پروژه مهم که سالهاست معطل مانده فراهم کنیم.

وی تصریح کرد: لایحه رتبه‌بندی حتماً اشکالاتی دارد و نمی‌گوییم لایحه پیشنهادی ما بدون نقص است ممکن است مجلس تغییراتی در این لایحه ایجاد کند که یقیناً این اتفاق می‌‌افتد و به نظر بنده مورد نیاز است.احمدی لاشکی در پاسخ به این پرسش که آیا لایحه رتبه‌بندی با تغییر دولت‌ها متوقف خواهد شد؟ متذکر شد: قانون می‌گوید اگر رتبه‌بندی داخل صحن نیاید چون لایحه بوده روز از نو، روزی از نو و کار باید مجدد شروع شود اما آنچه در مجلس مشاهده می‌کنم تلاش بر نهایی شدن کار است تا بخواهند این پروژه که سالهاست معطل مانده بود بیش از این به درازا نکشد.نمایندگان در نشست علنی روز دوشنبه ۱۰ خرداد با بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان، با ۱۵۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۳ نماینده حاضر موافقت کردند که بر این اساس، لایحه مذکور در اولویت دستور کار جلسه آتی صحن مجلس قرار خواهد گرفت.

پیگیری رتبه بندی معلمان توسط معلمان
لایحه رتبه بندی معلمان طی هفته های گذشته در کمیسیون آموزش مجلس به تصویب رسید.بر اساس مصوبه این کمیسیون قرار است  این لایحه به صورت دو شوری در مجلس بررسی می‌شود. با این اقدام کمیسیون آموزش اگر پیش از پایان دولت دوازدهم این لایحه به تصویب نرسید نیازی به ارجاع دوباره آن به دولت نیست.

پس از تصویب لایحه در کمیسیون آموزش مجلس محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود با تصویب این لایحه از سوی مجلس رتبه بندی معلمان از فروردین ۱۴۰۰ بر حقوق معلمان اعمال می‌شود. همچنین هفته گذشته  جلسه ای با حضور وزیر آموزش و پرورش و فراکسیون فرهنگیان مجلس برگزار شد و نتیجه این جلسه این بود که نظام رتبه بندی معلمان باید جدا از قانون مدیریت خدمات کشوری قلمداد شده و به صورت یک نظام مجزا در نظر گرفته شده و بر اساس نظام همسان که در دانشگاه ها اجرا می شود به اجرای درآید. عمچنین باید مبنای لایحه رتبه بندی براساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم واستاد معلم انجام شود.

تعلل نمایندگان مجلس در تصویب این لایحه در طول دو ماه گذشته  باعث افزایش نگرانی معلمان همزمان با فرا رسیدن موسم انتخابات شده است. بسیاری از معلمان نگران این موضوع هستند که دولت آینده توجهی به اجرای این لایحه نکند. به همین دلیل از نمایندگان می خواهند که هر چه زودتر نسبت به تصویب این لایحه اقدام کنند. دیروز برخی از معلمان با انتشار اطلاعیه ای برخی از مطالبات خودر را مطرح کرده اند که یکی از آنها اجرای رتبه بندی معلمان است. معلمان در اطلاعیه‌ای، اجرای رتبه بندی بر مبنای سند تحول بنیادین ( ۸۰ درصد هیئت علمی)، اجرای همسان‌سازی با مشاغل مشابه (هیئت علمی دانشگاه) طبق بند ۳ ماده ۲۹ قانون برنامه ششم توسعه، برقراری فوق العاده ویژه ۵۰ درصد به طور کامل، طبق بند ۱۰ ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری، اجرا به صورت طرح یا لایحه دو فوریتی به عنوان مهم‌ترین مطالبات خود اعلام کردند.

هفته گذشته علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش مجلس درباره لایحه رتبه بندی گفته براساس لایحه جدید رتبه‌بندی، معلمان از بدو استخدام مشمول طرح رتبه بندی خواهند شد. علاوه بر این کارکنان ستادی آموزش و پرورش که تدریس و حکم معلمی دارند مشمول رتبه بندی می شوند اما نیروهای خدماتی که تدریس نمی کنند، رتبه بندی نمی شوند. علاوه بر این مدرک تحصیلی و سابقه آنها در رتبه بندی موثر است. چندی پیش محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود رتبه بندی معلمان فقط مربوط به معلمان شاغل است و شامل بازنشستگان نمی شود.این در حالی است که پیش یکی از نمایندگان مجلس گفته بود که رتبه‌بندی معلمان باید شامل حال کلیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و کلیه واحدهای آموزش و پرورش اعم از اداری و آموزشی شود.

سابقه طرح رتبه بندی معلمان
طرح رتبه بندی معلمان قرار بود فروردین ماه ۱۴۰۰ اجرایی شود اما پروسه تدوین و تصویب آن در دولت و مجلس باعث شده است تا معلمان همچنان منتظر اجرای این طرح باشند. بر اساس آخرین اخبار منتشر شده در حال حاضر لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس به سر می برد و گویا نمایندگان ایرادات اساسی را در مورد آن مطرح کرده‌اند. در جدیدترین مورد یکی از نمایندگان مجلس گفته است : طرح رتبه بندی معلمان باید در ابتدای شروع دولت دهم آغاز می‌شد، اما هم اکنون یک لایحه حداقلی که پر از ایراد بوده، تقدیم مجلس شده است. در واقع دولت بدون توجه به زیرساخت‌ها و صرفا برای اینکه کار را از سر خود باز کند، این لایحه را ارائه کرده است. رتبه بندی معلمان با هدف افزایش دریافتی معلمان تدوین شده و چندین مرحله از ان در سال های ۹۴، ۹۸ و ۹۹ اجرایی شده اما با این حال نتوانسته است رضایت معلمان در دریافت حقوق را جلب کند. به طوری که معلمان همچنان از فاصله پرداختی خود با سایر کارمندان دولتی گلایه دارند. از انجا برنامه ششم توسعه دولت را به ارائه لایحه رتبدی بندی معلمان در جهت افزایش حقوق انها مکلف کرده است اما تعلل دولت در تدوین و ارسال آن به مجلس و حالا تعلل نمایندگان مجلس در بررسی آن سبب نگرانی فرهنگیان شده است. این لایحه ۲۵ اسنفد ۹۹ به مجلس ارسال شد اما با این حال با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز به صحن علنی مجلس نرسیده است. اجرای قانون رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۰ در انتظار تصویب لایحه دولت در مجلس است. با این حال همزمان با روز معلم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه از تامین مالی اجرای طرح رتبه بندی معلمان خبر داد. او در توئیتی نوشت: با تأمین مالی صورت گرفته پس از تصویب لایحه رتبه بندی و تهیه دستورالعمل منطقی و عادلانه همسان سازی از ١۴٠٠ / ١ / ١ اجرایی می‌شود.رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیشتر به هنگام تصویب لایحه بودجه کل کشور اعلام کرده بود مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در ارتباط با رتبه بندی فرهنگیان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ منظور شد که جای هیچ نگرانی نیست.

 

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://andishemoaser.ir/?p=1075920
  • نویسنده : فاطمه سلوکی
  • ارسال توسط :
  • منبع : تسنیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.