اما و اگرهای آموزش مجازی یا حضوری دانشجویان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اندیشه معاصر، با توجه به شیوع ویروس همهگیر کرونا ۴ ترم است که دانشگاهها و مراکز آموزشی با وجود مشکلات بسیار در بستر الکترونیک به فعالیت خود ادامه داده و دانشجویان با رویکرد جدیدی از آموزش مواجه شدند که با آن آشنایی نداشته و برای ادامه روند تحصیل و بازنماندن از آن، مجبور به سازش با این شرایط بحرانی شدند.
فضای مجازی فرصتهای بسیاری را در اختیار دانشگاهها و مراکز آموزشی قرار داد اما تعامل دانشجویان و اساتید در این فضا آنطور که باید انجام نمیشود، از سویی دیگر برگزاری کلاسهای عملی در بستر الکترونیک به علت نبود زیرساختهای مورد نیاز نظام آموزشی را با مشکلی جدی روبرو ساخت، در حال حاضر با توجه به اعلام وزیر علوم مبنی بر حضوری شدن کلاسهای دوره کارشناسی از نیمه آبانماه چگونگی روند آموزش عالی با اما و اگرهای آموزش مجازی یا حضوری روبهرو و در هالهای از ابهام است که چگونگی آن نیاز به بررسی دارد.
آمادگی دانشگاهها برای آموزش حضوری
با اعلام وزیر محترم علوم مبنی بر حضوری شدن کلاسهای دوره کارشناسی از نیمه آبانماه دانشگاهها و مراکز آموزشی در راستای آن برنامهریزی خواهند داشت. احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اینباره میگوید: «نیاز است دانشگاهها و مراکز آموزشی به سمت برگزاری کلاسهای حضوری پیش روند، آموزش در فضای مجازی هیچزمان نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد بهویژه برگزاری کلاسهای عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی در بسترالکترونیک مشکلات بسیاری را هم برای دانشجو و هم برای سیستم آموزشی دانشگاه ایجاد میکند. با توجه به آماده بودن زیرساختهای مورد نیاز باید در راستای برگزاری کلاسهای حضوری حرکت شود.»
سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران بیان میکند: «وزیر علوم بعد از اعلام حضوری شدن کلاسها از نیمه آبانماه متعاقبا نامهای به دانشگاههای استانی فرستادهاند تا آنها نسبت به بازگشایی دانشگاهها تصمیم خود را اخذ کنند که دانشگاه تهران در انتظار نتیجه این شورا است.»
علی آهونمنش رئیس موسسات غیرانتفاعی کشور میگوید: «این موسسات آمادگی آنرا دارد که با رعایت دستورالعملهای اعلام شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا به سمت آموزش حضوری برود.»
نیاز است دانشگاهها و مراکز آموزشی به سمت برگزاری کلاسهای حضوری پیش روند، آموزش در فضای مجازی هیچزمان نمیتواند جای آموزش حضوری را بگیرد بهویژه برگزاری کلاسهای عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی در بسترالکترونیک مشکلات بسیاری را هم برای دانشجو و هم برای سیستم آموزشی دانشگاه ایجاد میکند. با توجه به آماده بودن زیرساختهای مورد نیاز باید در راستای برگزاری کلاسهای حضوری حرکت شود
ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران اظهار میکند: «در این خصوص همه دانشگاهیان به دنبال شروع کلاسهای حضوری هستند چراکه کیفیت آموزشی بهتر و شرایط مطلوبتری از جمله تعامل دانشجویان و اساتید دارد.»
حسین بختیاری، مدیرکل برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه امام صادق(ع) بیان میکند: «دانشگاه امام صادق(ع) از نیمه آبانماه آمادگی برگزاری کلاسها را به صورت حضوری با دریافت نامه مکتوب از معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و تایید ستاد ملی مبارزه با کرونا دارد.»
وی با اشاره به اینکه دغدغه برگزاری کلاسهای حضوری در همه مراکز آموزشی وجود دارد، اضافه میکند: «این دانشگاه خواستار برگزاری کلاسها به صورت حضوری است چراکه کیفیت آموزشی در سطح بالاتری قرار میگیرد اما انجام پروتکلها و حفظ فاصله گذاری نیز بسیار حائز اهمیت است.»
ضرورت رعایت پروتکلها و اعمال فاصلهگذاری در آموزش حضوری
انجام پروتکلهای بهداشتی و اعمال فاصله گذاری در کلاسهای حضوری ضرورت دارد چراکه سلامت دانشجویان و اساتید بسیار مهم است. احمدحسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان میکند: «در صورت حضوری شدن کلاسها برای حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید لازم است پروتکلهای بهداشتی و اعمال فاصلهگذاریهای اعلام شده از سوی مراکز علمی و دانشگاهها طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود.»
سعید حبیبا معاون دانشجویی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه ظرفیت اتاقهای خوابگاه این دانشگاه در شرایط کرونا حداکثر ۴ دانشجو است، خاطرنشان میکند: «دانشجویان به ویژه آنهایی که در خوابگاه دانشگاه ساکن خواهند شد در صورت حضوری شدن کلاسها باید هر ۲ دز واکسن خود را تزریق کرده باشند و با ارائه کارت واکسیناسیون میتوانند با رعایت پروتکلها در کلاس درس حاضر شوند، برطبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا ۲ متر فاصله برای هر دانشجو در راستای حفظ فاصلهگذاری ضرورت دارد.»
وی با بیان اینکه دانشگاه تهران با توجه به برنامهریزیهای انجام شده آمادگی برگزاری کلاسهای حضوری را دارد، اظهار میکند: «با توجه به اینکه دز دوم واکسن آسترازنکا ۳ ماه بعد دریافت دز اول آن است، دانشجویانی که این نوع واکسن را تزریق کردهاند، شرایط حضور در کلاسها را ندارند با این وجود احتمال میرود حضوری شدن کلاسها به تعویق بیفتد.»
علی آهونمنش رئیس موسسات غیرانتفاعی کشور در اینباره بیان میکند: «در زمان آموزش حضوری دانشجویان و اساتید باید ۲ دز واکسن خود را دریافت کرده باشند و دانشجویان با ارائه کارت واکسن میتوانند در کلاس شرکت کنند، برای رعایت فاصلهگذاری حداقل ۲ مترمربع به ازای هر دانشجو فاصله اعمال شود که کلاسها باید این ظرفیت را داشته باشند.»
در صورت حضوری شدن کلاسها برای حفظ سلامتی دانشجویان و اساتید لازم است پروتکلهای بهداشتی و اعمال فاصلهگذاریهای اعلام شده از سوی مراکز علمی و دانشگاهها طبق دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا رعایت شود
ابوالفضل واحدی، معاون آموزشی دانشگاه علم و صنعت ایران با اشاره به صحبتهای مسئولان ذیربط و وزیر محترم علوم مبنی بر اینکه سلامتی دانشجویان در اولویت باشد، خاطرنشان میکند: «تمهیدات، شرایط و زیرساختهای آموزش حضوری باید مهیا شود تا دانشگاهیان به سمت کلاسهای حضوری گام بردارند.»
وی با بیان اینکه به سرعت نمیتوان به سمت آموزش حضوری رفت، اظهار میکند: «در این دانشگاه برای کلاسهای حضوری از قبل برنامهریزی شده است، هماکنون باید شرایط، زیرساختها، ظرفیت کلاسها و تعداد دانشجویان، سلف سرویس، خوابگاهها و غیره مورد بررسی قرار گیرند تا پروتکلهای بهداشتی و اعمال فاصلهگذاری به خوبی رعایت شوند.»
حسین بختیاری، مدیرکل برنامهریزی و توسعه آموزش دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه حضوری شدن کلاسها نیاز به رعایت شرایطی دارد، خاطرنشان کرد: «حضوری شدن کلاسها با رعایت ۳ شرط امکان پذیر است از جمله تمامی دانشجویان و اساتید ۲ دز واکسن خود را دریافت کرده باشند، ظرفیت کلاسهای آموزشی زیر ۲۵ نفر باشد که فاصله گذاری برای دانشجویان امکان پذیر شود و پروتکلهای بهداشتی اعلام شده از سوی سازمان مربوطه در کلاسها، خوابگاهها، سالنهای غذاخوری، مسجد و اماکن دیگر دانشگاه رعایت شود.»
با این حال دانشگاهها و مراکز آموزشی زیرساختها و امکانات مورد نیاز برای شروع کلاسهای حضوری را آماده میکنند تا با رعایت پروتکلهای بهداشتی و اعمال فاصلهگذاری سلامت دانشجویان و اساتید به خطر نیفتد. آنطور که پیش میرود احتمالا از نیمه آبانماه به بعد به تدریج کلاسها به صورت حضوری برگزار خواهند شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰