استاد حوزه علمیه قم: تشویق و توجیه گناه حرام است- اخبار قم –
[ad_1] به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در سلسله مباحث سخنرانی ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت با اشاره به آیهای از قرآن کریم اظهار داشت: برخی افراد دیگران را تشویق به گناه میکنند، یکی از راههای آن این است که شخص به دیگری میگوید من گناه تو […]
[ad_1]
به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی ظهر امروز در سلسله مباحث سخنرانی ماه مبارک رمضان در حرم بانوی کرامت با اشاره به آیهای از قرآن کریم اظهار داشت: برخی افراد دیگران را تشویق به گناه میکنند، یکی از راههای آن این است که شخص به دیگری میگوید من گناه تو را میپذیرم و گردن میگیریم که بر اساس قرآن کریم این موضوع پذیرفتنی نیست و هیچ کسی نمیتواند گناه دیگری را به دوش بکشد.
هیچ انسانی نمیتواند گناه دیگری را گردن بگیرد و شریک گناه شود
وی افزود: اینکه پدری به فرزند بگوید روزهات را بخور گناهش با من قرآن کریم میگوید عمل هر انسانی برای خودش است و خداوند میفرماید این موضوع را نهتنها در قرآن گفتهایم بلکه در کتابهای آسمانی حضرت موسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) نیز تأکید شده است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: ما نسبت به جامعه مسئولیت داریم و باید امربهمعروف و نهی از منکر کنیم، هیچ کسی نباید گناه دیگری را به گردن بگیرد و اینکه گفته شود روزه نگیر و رشوه بخور با من این موضوع درست نیست.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با اشاره به آیهای از قرآن کریم عنوان کرد: کافران به مؤمنان میگویند شما هم مثل ما کافر شوید و ما روز قیامت جزای این گناه را میکشیم، قرآن کریم میگوید این تفکر غلط است و هرکسی در گرو عمل خودش است، معنای این موضوع این نیست که انسان در مقابل دیگری مسئولیت ندارد چرا که خانواده در قبال فرزندان مسئولیت دارد.
تشویقکننده کار خیر در ثواب آن شریک است
رفیعی تصریح کرد: هر کسی هدایتی کند و کار خیری به مردم یاد بدهد در ثواب آن شریک است و هر کسی تشویق به گناه کند نیز در آن گناه شریک میشود، این موضوع چند نوع است اینکه شخصی به دیگری بگوید گناه کن گردن من مثلاً در شب عروسی گفته شود شراب بخور و نماز نخوان و این گناه است.
وی ادامه داد: برخی میگویند دلت پاک باشد و با نامحرم دست میدهد ولی این موضوع گناه است، یکی از عواقب تشویق به گناه این است که انسان گناه را توجیه کند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: امام صادق(ع) با یکی از یارانش قدم میزدند که غلام آن شخص پشت سرش بود و آن شخص غلامش را صدا زد و جواب نداد و به غلام گفت حرامزاده که پس از این سخن امام صادق(ع) ایستاد و فرمودند چه گفتی که آن شخص گناه خود را توجیه کرد و گفت مادر این غلام مشرک است و امام(ع) فرمود در آیین آنها ازدواج وجود دارد و پس از این موضوع امام صادق(ع) ارتباطش با آن شخص را قطع کرد.
تشویق و توجیه گناه حرام است
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی با تأکید بر اینکه تشویق و توجیه گناه حرام است خاطرنشان کرد: بزرگان ما برای ترک مکروه و مستحب گریه میکردند، عاملی که سبب گناه میشود فراموش کردن آیات عذاب است و متأسفانه افرادی تصور میکنند اگر از آیات عذاب نگویند و فقط بشارت بدهند سبب جذب به دین میشوند ولی اینگونه نیست چون باید در کنار بشارت به بهشت از جهنم گفته شود، در کنار تنبیه باید تشویق وجود داشته باشد و این موضوع در نظام تربیتی همه دنیا وجود دارد.
انتهای پیام/۴۵۲/ح
[ad_2]
Source link
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰